Hoppa till sidans innehåll

Kristina Lindgren

Interim chef

Kristina har lång erfarenhet som ledare, projektledare och utredare inom IT. Hennes professionella bana har sträckt sig över både den offentliga och privata sektorn och innefattat arbete inom kommunal och statlig verksamhet. Hennes breda kompetens inom området är resultatet av en lång och gedigen yrkeskarriär.

Områden

  • Interim chef
  • projektledare
  • förändringsledare

Om Kristina

Utmärkande för Kristina som ledare är att hon har förmågan att kommunicera med medarbetare, beställare och leverantörer, vilket bidrar till framgång genom att uppsatta mål kan nås. Hon har ett brinnande intresse för ledarskap samt att utveckla andras ledarskap. Genom ett antal utbildningar inom chef/ledarutveckling samt arbetslivserfarenheter har hon kontinuerligt utvecklat sin ledarkompetens samt genom att agera som mentor.

Kristinas CV

  • SiS (Statens institutions Styrelse)

    Projektledare nytt intranät

    2022 - 2023

    Projektledare:
    - Projektledare med ansvar för implementation av nytt intranät inom statlig myndighet. Uppdraget har innebär förstudie, planering, införande samt överlämning till förvaltning. SiS (Statens institutions Styrelse) är en statlig myndighet i Sverige med ca. 5000 anställda.
    - Hantering av referensgrupper, moderering av styrgrupp samt övriga intressenter av nytt intranät.
    - Införande av ett nytt intranät har inneburit, ansvar för förändringsledning, införande av webborganisation, programledarskap för flera projekt, ekonomi samt hantering av ca. 15 personer inom projektet. Projektet levererades inom tid, ekonomi samt med hög kvalitet. Vad gäller slutdatum fanns där ett fast slutdatum med beroende till andra projekt inom SiS där Kristina agerade programledare.
    - Stöd till IT/verksamhet gällande avtal, förhandlingar leverantörer enligt LOU.
    - Projektet krävde hög kommunikationsförmåga för att översätta information mellan verksamhet och IT. Kristina är handledare inom UGL vilket var en stor fördel med tanke på behovet av kommunikationsförmåga.
    - Projektmetodik var delvis traditionell inledningsvis, därefter agil.
    - Verktyg för dokumentation samt det agila arbetet var JIRA och Confluence.
  • Kommuninvest AB

    Solution Responsible

    2020 - 2022

    Solution Responsible
    - Solution responsible/Systemförvaltare med ansvar för affärssystem inom Kommuninvest AB. Uppdraget innebär förvaltning, förändringsledning, projektledning för interna/externa system. Kommuninvest AB är bank för Sveriges alla kommuner samt Regioner.
    - Projektledare, uppgradering av FIS/Adaptiv affärssystem, införande av SOFR (ny räntesättningsmetod). Uppgraderingen av affärssystemet var globalt med alla tidszoner involverat, med allt kulturellt att ta hänsyn till. Uppgraderingen levererades på 100% distans, vilket var en utmaning med tanke på språk, tidszoner m.m. Det fanns ett fast slutdatum som levererade enligt tid/ekonomi. Projektmetodik var delvis traditionell inledningsvis, därefter agilt.
    - Projektstöd/kravställare uppgradering av CRM (Microsoft Dynamics CRM)
    - Stöd till IT/verksamhet gällande avtal, förhandlingar leverantörer enligt LOU.
    - Projektmetodik var agil samt SAFe.
  • Sigma IT AB

    Affärsområdes chef

    2019 - 2020

    Business area manager
    - Affärsområdes ansvarig med 3 underställda chefer samt ansvar för 50 medarbetare. Uppdraget innebär ekonomi, styrgruppsarbete, HR, marknad, sälj, förvaltning, omvärldsbevakning samt verksamhetsutveckling.
    - Projektledare för införande av Microsoft Power BI som verktyg för verksamhetens kunder. Syftet med projektet var att kunna erbjuda Power BI som verktyg för ekonomi/driftuppföljning för kunderna.
    - Projektledare förstudie/uppgradering av AD (Active Directory) av kund inom branch ekonomi/pension.
    - Projektmetodik var agil metodik.
  • Transportstyrelsen

    Förvaltningsledare/Projektledare

    2018 - 2019

    Förändringsledare/projektledare
    - Förvaltningsledare, Transportstyrelsen. Uppdrag inom webb och dokument där förvaltningsledning för internwebb/externwebb Transportstyrelsen. Hantering av ekonomi, personal, verksamhetsutveckling.
    - Projektledare intern uppdrag inom webb och dokument avdelningen, uppdrag att uppgradera sharepoint. Utfördes med agil metodik.
  • Westinghouse

    Delprojektledare

    2018 - 2018

    Delprojektledare:
    - Digitaliseringsprojekt Westinghouse
    - Uppdrag har inneburit förändringsledning, systemstöd, administrering samt dokumentering.
    - Agil metodik
  • Örebro Kommun

    Delprojektledare

    2018 - 2018

    Delprojektledare:
    - Digitaliseringsprogrammet Örebro Kommun.
    - Uppdrag har inneburit systemstöd, administrering samt dokumentering.
    - Agil metodik tillämpades i projektprogrammet,
  • Epiroc

    Delprojektledare

    2017 - 2018

    Delprojektledare:
    - Migreringsprojekt NGAD fas 1 (New, Global, Application, Domain). Appplikation och server migreringsprojekt där ca.500 applikationer skulle migreras från Atlas Copco domänen till Epiroc domänen.
    - Uppdrag har inneburit att driva migreringsarbetet, kommunikation/samarbete med kund, förändringsledning, stöd till verksamhet, dokumentation samt säkerhetsställa kvalitet på leverabler till kund.
    - Projektet var tidsstyrt på grund av börsintroduktion, därmed var det av högsta vikt att hålla, driva alla tidsaspekter. Det fanns även en företagssekretess samt stor organisationsföränding att navigera i för alla delaktiga parter.
    - Projektmetodik var agil för projektprogrammet. För hantering av kvalitet inom projektet användes Hansoft som verktyg.
  • Eskilstuna Kommun

    Enhetschef

    2017 - 2017

    Enhetschef, socialpsykiatrin, Eskilstuna Kommun
    - Lönesättande chef för två personalgrupper, totalt 40 personer med ansvar för personal, ekonomi, utveckling, verksamhet, ledningsgrupp. Inom uppdraget ingår förändringsledning, omställning, rekrytering, utbildningsstöd, organisationsutveckling. Framtagande av handlingsplan samt genomförande tillsammans med företagshälsovård och HR.
  • Transportstyrelsen

    Sektionschef/IT-Förvaltningsledare

    2013 - 2017

    IT-Förvaltningsledare, FO Integrationscenter, IT-avdelningen
    - IT-Förvaltningsledare för Transportstyrelsens Integrationscenter med ansvar för strategi, förvaltning, ekonomi, personal (ej lönesättande), ledningsgrupp, utveckling, omvärldsbevakning.
    - Inom uppdraget ingår mandat att leda 30 personer inom Transportstyrelsens integrations kompetenscenter. Aktiviteter är leveransstyrning, rekrytering, budget, krav, beställarstöd, strategi, arkitektur, samarbete med myndigheter/landsting/verk/kommuners integrations kompetenscenter.
    - Representerar Transportstyrelsen i en referensgrupp för Örebro Universitet. Det gäller ett nytt informationssäkerhetsprogram.
    TF Sektionschef, Utvecklingsenheten, IT-avdelningen
    - Transportstyrelsen, lönesättande chef för en grupp på 24 personer med ansvar för personal, ekonomi, utveckling, verksamhet, ledningsgrupp. Inom uppdraget ingår förändringsledning, rekrytering, utbildningsstöd, budget, styrande aktiviteter inom TS IT-avdelning i syfte att attrahera nya medarbetare. Inom förändringsarbetet har det ingått att coacha medarbetare i förändring.
    - Projektmetodik inom projekt var agil samt programledarskap. System för hantering av projekt var Antura.
  • e-man AB

    Enhetschef

    2009 - 2013

    Enhetschef/Regionschef
    - Lönesättande chef för en grupp på 15 personer med ansvar för personal, ekonomi, sälj, marknadsföring, verksamhet, kontor, ledningsgrupp. Inom tjänsten som enhetschef ingick även konsultuppdrag.
    - Inom uppdraget ingick att leda, hantera personalfrågor, rekrytering, kontoret/region Örebro, konsultuppdrag, nyförsäljning/merförsäljning, marknadsföring, juridiska avtalsfrågor, upphandlingar/avrop, budget för enheten
    - Projektmetodik var agil inom de projekt där Kristina var aktiv samt anpassning av respektive kunds projekt modell.
    - Konsultuppdrag (2009–2012) Trafikverket IT som Release Manager/Change Manager inom drift/förvaltning. Uppdraget innefattade hantering av planerade förändringar inom Trafikverkets IT-System ex. Synergi. Utöver Release och Change management bidrog även konsulten som projektstöd till Trafikverket med projektmodell XLPM.
  • Logica

    Teamchef

    2008 - 2009

    Staff Manager
    - Lönesättande chef för en grupp på 28 personer med ansvar för personal, ekonomi, sälj, marknadsföring, verksamhet. Försvarsmakten var en del av personalen uppdrag med dygnet runt bevakning. Det ingick projektcoachuppdrag. Syftet med projektet var att ta fram en ny plattform/Citrix miljö för en statlig myndighets administrationssystem. Plattformen var ny teknik med en strategisk roll för merförsäljning.

Kristinas kompetensområden

  • IT-säkerhet

    IT-säkerhet allmänt
  • Systemtyper

    Systemförvaltning, Systemintegration
  • Kvalitetsstyrning

    Configuration Management, Change Management, Dokumentation
  • Projektledning

    Projektadministratör/assistent, Hansoft, Agile project systems, Projektledning
  • Metoder & Processer

    Processer och metoder allmänt, ITIL, Scrum, Agila metoder allmänt
  • Verksamhetsutveckling och Strategi

    Organisationsutveckling, Ledarskap, rekrytering, personalutveckling, Omvärldsanalys, Förändringsledning, Produktledning, Projektledning, Programledning, Innovationsledning, Change Management, Information Management, Inköp
  • Tillämpningar

    CRM-system, Ärendehanteringssystem
  • Ledarskap

    Rekrytering & Personalutveckling, Mentor, Ledarskap allmänt, Mentorskap, Organisationskultur och värdegrund, Beteendevetenskap, Operativ ledning, Interimsledning, Chefscoaching, Styrelseledamot, Det coachande ledarskapet
  • Branscherfarenhet

    Stat/kommun/Landsting, Service/Tjänster, Hälso-Sjukvård
  • IT-strategi

    Val av utvecklings- och produktionsmiljö
  • Utbildning

    Systemvetenskap, Annan högskoleutbildning 4 år eller mer
  • Roller

    Delprojektledare, Upphandlare, Workshopledare, Organisations-och Processkonsult, Coach, Configuration Manager (CM), Förändringsledare, Kommunikationscoach, Interimschef, Teknisk projektledare, Scrum master
  • Kommunikation & Information

    Förändringskommunikation, Presentationsteknik, Engelska, Externkommunikation

Kristinas anställningar

  • Konsult IT/Management, Kvadrat AB (eget bolag Kristina Lindgren AB)

    2022 -

  • Solution Responsible, Kommuninvest AB

    2020 - 2021

  • BA Manager, Sigma IT AB

    2019 - 2020

  • Interim chef/projektledare, Frontit AB

    2018 - 2019

  • Interim chef/projektledare, Acceptus AB

    2017 - 2018

  • IT förvaltningsledare/sektionschef, Transportstyrelsen

    2013 - 2017

  • Enhetschef, e-man

    2009 - 2013

  • Staff Manager, Logica

    2008 - 2009

  • Projektledare/change manager, EDB

    2006 - 2008

  • IT Tekniker/Projektledare, Kristinehamns Kommun

    2003 - 2003

  • Projektledare, Bredbandsbolaget

    2000 - 2003

  • IT-Tekniker, WM-Data

    1999 - 2000

  • Tandhygienist, Tandläkarmottagningar

    1992 - 1998

  • Undersköterska, Karlskoga Lasarett

    1988 - 1995

Kristinas utbildningar

  • Certifiering inom Styrelsearbete, Styrelseakademin

    2023 - 2023

  • Project Manager Certification, IO4PM™, International Organization For Project Management™ - Operations

    2023 - 2023

  • HUGL, UGL Akademin

    2022 - 2022

  • Informationssäkerhet, IFI

    2021 - 2021

  • Omvärldsanalys offentlig sektor, Kairos Future

    2021 - 2021

  • Grundläggande krav/test, Kommuninvest

    2021 - 2021

  • Ledarutbildning, Sandahl Partner

    2021 - 2021

  • Certifiering SAFe 4.5, Frontit academy

    2019 - 2019

  • Myer Briggs, Frontit academy

    2019 - 2019

  • Projektledare, Frontit academy

    2017 - 2017

  • Förändringsledare, Frontit academy

    2017 - 2017

  • FUGL, UGL Akademin

    2016 - 2016

  • Scrum Master, Cornerstone

    2015 - 2015

  • Chef inom myndighet, Transportstyrelsen intern utbildning

    2015 - 2015

  • UGL, UGL Akademin

    2013 - 2013

  • ITIL Foundation, BITA Service Management

    2013 - 2013

  • Situationsanpassad ledarskap, Blanchard Sverige AB

    2010 - 2010

  • UL (Utvecklande Ledarskap), Actea Consulting

    2010 - 2012

  • Systemvetenskaplig utbildning med magisterexamenUniversitet, Örebro Universitet

    2003 - 2006

  • IT-Tekniker, WM-Data

    1999 - 1999

  • PC-Samordnarutbildning, CLL

    1998 - 1999

  • Tandhygienistutbildning, Örebro Universitet

    1990 - 1992

  • Vårdlinjen Hälso och sjukvård, Alnängsskolan

    1986 - 1988

Till konsultsök

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning