Hoppa till sidans innehåll

Olof Raab

Risksamordnare

Olof är en senior risksamordnare, projektledare och utredare och med lång erfarenhet från såväl stora som små organisationer. Han har en bra balans mellan förståelse för verksamhetens behov, regelverksfrågor och teknikrelaterade områden.

Olof har mångårig och gedigen erfarenhet inom riskhantering, informationssäkerhet, GDPR och regelverksfrågor. T ex inom betalningar, PCI-DSS, försäkringssystem, e-handel och ATM-projekt. Han har förmågan att genomföra utredningar inom ett brett kunskapsområde. Olof levererar och presenterar infallsvinklar som bidrar till att utveckla kundens affär och strategi.

Olof har omfattande kunskap om att leda projekt med fokus på finansiella regelverksprojekt. I uppdragen har ingått att leda förändringsarbete, ta fram strategier, etablera affärsprocesser och att skapa struktur avseende risk och kontinuitet. Han har genomfört implementeringar i linjeorganisationer, genomfört sårbarhets- och riskanalyser, samt skapat processer för governance.

Olof är även utbildad dataskyddsombud.

Olofs professionella rykte i sammandrag:
”Olof har ett stort engagemang, en mycket tydlig drivkraft och ambition att ge kunden mer än den förväntade leveransen. Han har ett genuint affärstänkande, är ytterst professionell, sätter sig noga in i uppdragen och har en gedigen kvalitet i sitt arbete. Olof är en smidig lagspelare som med sin sociala förmåga är lätt att samarbeta med. Hans stora arbetskapacitet imponerar och smittar av sig - han är alltid påläst, lojal och informerar på ett lättillgängligt sätt.

Olof har en bred erfarenhet, är mycket lösningsinriktad och arbetar effektivt och fokuserat även under tidspress. Han vill skapa resultat, söker hela tiden svar och ger sig inte förrän han penetrerat hela problembilden. Olof är pragmatisk med sin analytiska förmåga och kan ur komplicerade faktamängder plocka fram spännande lösningar. Han inspirerar med sin positiva inställning, är förtroendeingivande och ett bra bollplank vid brainstorming möten.”

Sammanställningen baseras på svar från kunder som lämnat svar anonymt.

Områden

  • Risksamordnare
  • Informationssäkerhet/GDPR
  • Projektledare/utredare

Om Olof

Som person är Olof engagerad och målmedveten och har förmåga att snabbt skaffa sig en bild om vad som behöver göras. Han är fokuserad på att leverera resultat. Tack vare Olofs affärsförmåga kan han sätta sig in i och förstå olika verksamhetsregler och affärskrav.

Olofs CV

  • E-hälsomyndigheten

    Samordnare

    2023 - 2023

    Olof samordnar planering av regeringsuppdrag kopplade till Vårdförmedling. I uppdraget ingår att vara genomföra ett antal större workshops, inklusive förberedelse och moderering. Olof organiserar och leder den första PI planing för regeringsuppdragen enligt SAFe.
  • SEB Life

    Projektledare

    2023 -

    Projektledare för ett regelverksprojekt. Ansvarig för att säkerställa att SEB Life i Sverige och internationellt uppfyller kraven i Digital Operations Resilience ACT (DORA). DORA började gälla från och med 16 januari 2023 och i januari 2025 ska finansiella företag efterleva regelverket.
  • Skolinspektionen

    Informationssäkerhetssamordnare

    2023 - 2023

    Uppdrag att utveckla och driva informationssäkerhetsarbetet inom ramen för myndighetens säkerhetsledningssystem.
    Skapat metod för och genomfört informationsklassning.
    Stöd till verksamheten med kompetens och erfarenhet genom rådgivning, utbildning och uppföljning inom hela informationssäkerhetsområdet.
    Samordnat och drivit risk- och incidentprocesser framåt
    Skapat och följt upp styrdokument inom området
    Stöd för att hantera eventuella informationssäkerhetsincidenter
    Samverkat med dataskyddsombudet och arkivfunktionen för att säkerställa efterlevnad av lagar och förordningar
    Skapat mall för konsekvensbedömning av dataskydd
    Skapat underlag för myndighetens registerförteckning
    En förutsättning är att konsulten håller sig uppdaterad på aktuell lagstiftning som styr informationssäkerheten, såsom dataskyddsförordningen och offentlighet- och sekretesslagen och verka för att myndigheten följer lagstiftningen.
  • E-hälsomyndigheten

    Kvalitetskoordinator för Covidbevis

    2022 - 2022

    Olof skapade en strategisk plan för genomförande och uppföljning av kvalitet avseende det externa och interna arbetet med Covidbevis. I arbetet ingick information till och praktisk kontroll av att testaktörer för covid-19 följde E-hälsomyndighetens regelverk och krav utifrån IT- och informationssäkerhet. Samordning skedde med representanter från Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) samt med externa testaktörer. Olof var även projektledare för de konsekvensbedömningar för dataskydd (GDPR) som genomfördes inför att tjänsten aktiverades. Vidare ingick i kvalitetskoordinatorns roll att genomföra informationsklassning och välja rätt åtgärder för att skydda information.
  • Kappahl

    Rådgivare

    2021 - 2021

    Kund befann sig i dialog med banker och leverantörer avseende frågor relaterade till betalningar via bank- och kreditkort. Olof hade avstämning med kunden med fokus på regelverk för kortsäkerhet (PCI-DSS). Syftet var att dels svara på frågor kring regelverket och dels att förbereda kunden inför stundande externa möten.
  • E-hälsomyndigheten

    Projektledare - Riskmetodik på myndigheten

    2021 - 2022

    Utmaningen var att det dagligen genomförs diverse riskanalyser med ett stort antal deltagare. Därefter var det en utmaning att få en samlad och strukturerad bild av en enhets, avdelningens eller hela myndighetens risker. Vidare saknades en samlad metod för att kunna arbeta med riskmitigering.
    Olof ansvarade för att skapa en uppdaterad och enhetlig metod för riskarbete på E-hälsomyndigheten. Uppdraget innefattade att skapa en gemensam riskmetodik, inklusive riskforum och dess uppdrag och roller, riskmatris, skalor för sannolikhet och en gemensam syn på konsekvens. Arbetet resulterade i en riskprocess som på ett överskådligt sätt aggregerades från respektive riskkälla/riskanalys till en tydlig bild för myndighetens ledningsgrupp.
  • E-hälsomyndigheten

    Risksamordnare/Projektledare

    2019 - 2021

    Risksamordnare för operationell riskhantering inom programmet Nationell läkemedelslista. Programmet arbetade enligt SAFe.
    Uppdraget bestod bl.a. av följande uppgifter:
    * Skapa arbetssätt för riskhantering på olika nivåer inom programmet
    * Etablera verktyg/dokumentation för risker och riskåtgärder
    * Leda workshops för riskanalyser. Riskanalyser genomfördes med såväl interna som externa deltagare. Syftet var dels att fånga och följa upp programrisker och dels att arbeta med riskanalyser inom specifika riskområden.
    * Följa upp riskåtgärder och presentera detta på varje styrgruppsmöte.
    * Kommunicera status för risker
    * Projektledare för konsekvensbedömning avseende dataskydd (GDPR) för Nationell läkemedelslista. I uppdraget ingick att skapa en metod och dokumentation för konsekvensanalysen. Genomföra, leda och analysera resultatet av riskanalyserna, dialog med Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) och sammanställa materialet i samarbete med juristavdelningen. Då detta var Sveriges dittills mest omfattande och kritiska konsekvensbedömnings som pågick var Olof inbjuden till IMY:s konferens för dataskyddsombud för att presentera hur arbetet med konsekvensanalysen på E-hälsomyndigheten genomfördes. Syftet var att visa representanter från andra organisationer en metod för att kunna arbeta med komplexa bedömningar.
    * Projektledare för konsekvensanalyser avseende dataskydd (GDPR), för andra behandlingar på myndigheten. På uppdrag av myndighetens rättschef och i dialog med dataskyddsombudet organiserade och genomförde Olof en riskbaserad analys, inklusive riskworkshops, i samarbete med relevanta kontaktpersoner på E-hälsomyndigheten.
    * Projektledare för att kartlägga flödet av personuppgifter från E-hälsomyndigheten till länder utanför EU/EES. Olof ansvarade för en riskbaserad analys baserad på respektive avdelnings sammanställning av behandlingar. Uppdraget genomfördes med anledning av Schrems II-domen.
    * Moderator för ett flertal externa och interna evenemang i E-hälsomyndighetens regi.
  • Sveriges Kommuner och Regioner, SKR

    Samordnare i arbete med nationell läkemedelslista

    2018 - 2019

    Riksdagen fattade beslut om att en lag om nationell läkemedelslista skulle börja gälla den 1 juni 2020. Olof ledde självständigt arbetet med att samla in behov från och bygga upp olika typer av stöd för regioner och kommuner i detta uppdrag inom E-hälsa. Det ingick att föra dialog med berörd myndighet för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för respektive kommuns och regions verksamhets- och IT-projekt. Senast den 1 juni 2022 skulle all hantering av recept på läkemedel, förskrivna hjälpmedel och livsmedel skötas via nationella läkemedelslistan. Detta innebär ett stort förändringsarbete som omfattar många aktörer. Regioner och kommuner behövde bygga om förskrivningsmoduler och andra
    system som hanterar information om förskrivna läkemedel. Det blev också nödvändigt att se över arbetssätt och att hitta en gemensam syn på ansvaret för patientens läkemedelsbehandling.
    Olof ledde en grupp med verksamhetsexperter och kommunikatörer från SKR och Inera. I arbetet ingick att säkerställa en dialog med representanter från kommuner och regioner och att säkerställa att relevant stöd inför kommande implementering byggdes upp. Vidare var en löpande dialog med vårdleverantörerna absolut nödvändig. Förutom samarbetet och ansvaret
    för att leda gruppen fanns ett ansvar för att självständigt fånga upp och säkerställa att relevant information behandlas. Genom ett samarbetsrum som Olof har skapat spred SKR och Inera information och samtidigt hanterades inkommande frågor från kommuner och regioner. Målet med arbetet var att underlätta för medlemmarna inför stundande införande av
    nationella läkemedelslistan.
  • Sveriges Kommuner och Regioner, SKR

    Koordinator för SKRs arbete med GDPR

    2017 - 2018

    Olof var projektledare på Sveriges Kommuner & Regioner (SKR) med uppgift att stötta Sveriges kommuner, kommunala bolag och regioner med deras respektive GDPR-arbete inför och efter att den allmänna dataskyddsförordningen trädde i kraft i maj 2018. Olof ansvarade för och samordnade en arbetsgrupp som löpande prioriterade och genomförde insatser som kunde optimera nyttan för så många intressenter som möjligt. Till exempel säkerställde Olof att SKR tog fram mallar för avtal, organiserade FAQ, hanterade samarbetsrum samt att medlemmarna fick återkoppling på frågor från SKR:s jurister. Vidare planerades och spelades ett flertal informationsfilmer in, med syfte att nå ut med relevant information. I dessa filmer var Olof moderator och respektive avsnitt sparades ned på SKR:s hemsida och på YouTube.
    Arbetet ställde stora krav på såväl självständigt arbete, som samarbete. I det självständiga arbetet ingick t ex att driva projektet framåt, sköta dialogen med styrgruppen och kontinuerligt stämma av att respektive relevant fråga behandlades. Vidare inkom ett stort antal frågor direkt till Olof från medlemmarna och de tog Olof hand om själv, eller i samarbete med jurister från arbetsgruppen. Olof skapade också en plan för överlämning till förvaltning. Arbetet övergick i intern förvaltning på SKR under hösten 2018. Som resultat tog ”The EU Agency for Fundamental Rights ”i sin årsrapport upp SKR:s informationsinsats avseende GDPR till medlemmarna som ett bra och framgångsrikt exempel för övriga Europa att ta efter.
  • Svenska Handelsbanken

    Projekt-/Utredningsledare, operativa risker

    2017 - 2017

    Olof var utredningsledare med ansvar för att skapa en process för hantering av operativa risker för bankens väsentliga processer inklusive en process för nyckelkontroller. Inledningsvis arbetade Olof självständigt med en utredning därefter skapade och ansvarade han för en projektgrupp med relevant personal från Risk, Compliance, Juridik och Informationssäkerhet. Därefter ledde Olof gruppens arbete med att skapa relevant hantering av operativa risker. Uppdraget innefattade att leda ett stort antal workshops där syftet med respektive workshop var att ta fram och kontinuerligt säkerställa processen för riskhantering. Utifrån tema för respektive workshop deltog, förutom medlemmarna i utredningsgruppen, personal och beslutsfattare från varierande delar av banken. I uppdraget ingick framtagande av:
    Metod
    Implementering
    Dokumentation
    Rapportering
    Instruktioner & utbildning
    Förvaltning.
  • Svenska Handelsbanken

    Metodansvarig för riskhantering - GDPR

    2016 - 2017

    Olof var metodansvarig i en förstudie avseende GDPR. Syftet med förstudien var att skapa en översyn gällande vilka åtgärder banken behövde vidta när PuL, per 25 maj 2018, ersattes med en ny generell reglering för personuppgiftsbehandling inom EU/EES. GDPR påverkade samtliga internationella enheter samt dotterbolag inom Handelsbanken. Olof ledde arbetet med att genomföra en gap- och riskanalys där den nya förordningen matchades mot respektive lands dåvarande lagstiftning. Därefter inleddes åtgärder för att anpassa styrdokument, instruktioner och IT-lösningar på såväl central som lokal nivå utifrån ovan riskbaserade förhållningssätt. Uppdraget innefattade att leda ett stort antal workshops. Syftet med respektive workshop var att stämma av varje enhets gap och risker. Fortlöpande genomförde Olof nya workshops för att diskutera och rangordna respektive gap utifrån risk för banken. Deltagare var informationssäkerhetsansvarig för respektive enhet, samt personal från Juridik. Flertalet möten skedde med en kombination av deltagare på plats, samt via digital länk.
  • Svenska Handelsbanken

    Programledare för riskhantering

    2015 - 2016

    Finansinspektion i Sverige har i föreskrifter från 1 juni 2014 (FFFS 2014:4) angivit nya regler avseende hantering av operativ risk inklusive kontinuitet med utgångspunkt från bankens väsentliga processer. Uppdraget är att utveckla och införa en dokumentation av bankens väsentliga processer samt att införa nya metoder för hantering av kontinuitet i enlighet med
    regelverket i FFFS 2014:4. Projektet ska även säkerställa att hanteringen av kontinuitet harmoniserar med kommande arbete med operativa risker. Regelverket ska appliceras inom samtliga regionbanker – Sverige, Norge, Finland, Danmark, Holland och Storbritannien.
    Olof är huvudprogramledare för "GL44 - Väsentliga processer" och ansvarar för genomförande, budget, tidplan samt organisation av delprojekt. Målet som uppnåddes innebar att programmets medlemmar under stortidspress
    • fastställde en lista på väsentliga processer
    • Dokumenterade respektive process
    • Genomförde analys av operativa risker per process
    • Kontinuitetshanterade varje process
    Uppdraget innefattade att leda ett stort antal workshops. Syftet var att starta arbetet med varje ny process som skulle dokumenteras och analyseras. Olof presenterade programmet och målet med respektive workshop var att säkerställa att respektive organisation enades med
    programmet om specifika processer att hantera, samt att en processansvarig utsågs. Ett ytterligare mål var att medlemmarna i programmet därefter kunde ta arbetet vidare med processansvarig och andra relevanta personer. Deltagare på respektive workshop var 1-2
    personer i personalen, samt en beslutsfattare, från relevant avdelning för den specifika processen som skulle analyseras.
  • Akademikerförsäkring

    Projektledarmentor

    2015 - 2015

    Mentor och rådgivare åt intern projektledare på Akademikerförsäkring. Projekt för kravställande, upphandling och införande av nytt Försäkringssystem. Bidrar kontinuerligt med struktur, metod och mallar.
    Ingår i styrgrupp för projektet.
  • Kvadrat

    Valberedning

    2014 - 2015

    Valberedningen bereder och lämnar förslag till årsstämman avseende:
    Val av och arvode till styrelsens ordförande respektive ledamöter i bolagets styrelse.
    Val av och arvode till revisor
    Arvode åt nästa års valberedning
  • Akademikerförsäkring

    Förstudieledare

    2014 - 2014

    Uppdragets syfte var att kvalitetssäkra och rekommendera ett val av nytt försäkringssystem till Akademikerförsäkring.
    Efter genomförd analys presenterades ett beslutsunderlag med rekommendation inför nästa steg i projektet: Försäkringssystem inför framtiden.
    Arbetsområden:
    Genomgång av nuvarande kravspecifikation
    Intervjuer av nyckelpersoner
    Finansiell analys samt kundreferenser
    Teknisk analys av systemen
    Leverantörsmöten
    Avstämning med Akademikerförsäkring.
    Beslutsunderlag
  • Storstockholms lokaltrafik

    Förvaltningsledare

    2014 - 2015

    Ansvarig för releaser avseende SL Access, biljett- och betalsystem – högt prioriterat program på SL. I Olofs roll:
    Säkerställa att komplex leverans sker enligt överenskommen tidplan och med definierat innehåll.
    Utveckla och förfina processen för change- och releasehantering.
    Ansvarig för koordinering av flera olika projekt avseende utvecklingsbehov och beställningar. En viktig framgångsfaktor är att säkerställa att de olika projekten arbetar med gemensamma tidplaner.
    Leda återkommande förvaltningsmöten och workshops för att fastställa kommande releaser.
    Förhandlingar samt kontinuerlig dialog med internationell leverantör för systemutveckling. Representanter från ett flertal organisationer deltog. T ex. 1 internationell IT-leverantör, 3 svenska IT-leverantörer, Vaxholmsbolaget, olika enheter inom Storstockholms lokaltrafik samt
    leverantören av Stockholms tunnelbanetrafik.
    Ansvarig för att genomföra beställningar och säkerställa korrekt leverans på utsatt tid.
    Agera stöd till respektive ägare av krav, samt projektledare för att nå önskat resultat.
    Processer enligt ITIL.
  • Returpack

    Rådgivare regelverk

    2014 - 2014

    Rådgivare åt Returpack och dess ledningsgrupp. Vägledning avseende strategi och genomförande av projekt för mobil utbetalning av pant avseende bland annat kortsäkerhet och regelverksfrågor.
  • Storstockholms lokaltrafik

    Affärsförvaltare Betalsystem, regelverk

    2013 - 2014

    Ansvar för förvaltning av SLs kassasystem med tillhörande hårdvara, leverantörskontakter och avtal. Förslår och ansvarar för förändringar och utvecklingsmöjligheter inom området. Beställare av bland annat kortprojekt. Löpande expertkompetens kring regelverksfrågor inom PCI-DSS.
  • Returpack

    Utredare regelverk

    2012 - 2013

    Förstudie inom affärsutveckling: Alternativa metoder för utbetalning av pant. Analys och presentation av tänkbara betalmetoder för framtida returautomater. Utredningsarbetet har bland annat inneburit intervjuer med externa parter i kombination med egen gedigen kunskap inom området.
  • Akademikerförsäkring

    Projektledare

    2012 - 2012

    Nulägesanalys avseende pågående implementering av nytt försäkringssystem. Genomgång med företagets representanter, avtalsförhandlingar och kontinuerlig dialog med organisationens jurister.
    För ledning och styrelse presenterades en rapport innehållande:
    -Beslutsunderlag för vidare framdrift av projektet.
    -Förslag avseende omprioriteringar.
    -Analys av avtalsförslag.

    Efter avslutad nulägesanalys var Olof projektledare för implementering av uppdateringar i försäkringssystemet. På deltid har han fortsatt att stödja kunden i bland annat avtalsfrågor.
  • Alliansor

    Utredare

    2012 - 2012

    Alliansors kund önskar erbjuda betalningar via Internet och telefon. Rekommendation och handlingsplan avseende säkerhet, kundnytta och ekonomi.
  • Vardia Försäkring

    Projektledare

    2011 - 2012

    Projektledare för förbättrad ekonomihantering. Workshop och dokumentation avseende samtliga processer i försäkrings- och skadesystem som leder till åtgärder i ekonomisystemet Navision. Olof har tagit fram en struktur, vilket innebär att kunden självständigt kan driva arbetet vidare. Respektive delprocess tidsattes och ansvarig delprojektledare tillsattes.
  • SEB Kort - Euroline

    Utredare regelverk

    2011 - 2011

    Framtagande av beslutsunderlag avseende Compliance för SEB Korts kunder, internationella flygbolag. Tvingande regelverkskrav ställs av kortnätverken Visa och MasterCard. På utsatt tid levererades ett underlag som presenterades för Eurolines ledningsgrupp. Genom att leda arbetet med en projektgrupp skapades en tydlig riktlinje vilket innebar att Compliance inom kortinlösen för den internationella flygbranschen kunde bibehållas. Olof ledde ett antal workshops med syftet att skapa en bild av SEB Korts nuvarande affär, hot, risker och möjligheter. Därefter ledde Olof workshops för att förankra en handlingsplan och ett tillvägagångssätt för kortinlösen framöver. Deltagare var, förutom arbetsgruppen,
    representanter från kortnätverken, Juridik och Försäljning på Euroline, samt någon representant från Eurolines ledningsgrupp.
  • SEB Retail Sweden

    Affärsanalytiker

    2011 - 2011

    Verksamhetskoordinator inom projekt för flytt av bankomataffären (ATM)
  • Kvadrat

    Föreläsare: Din Mobila Plånbok

    2011 - 2011

    Föreläsningsserie: NFC & Mobila betalningar. Behandlar marknadstrender, affärsnytta, säkerhet, omvärldsanalys
  • Swedavia

    Utredare

    2010 - 2011

    Utredning och rekommendation av alternativ för framtida betallösning för Swedavia Parkering. Fokus på mobila lösningar
  • Fareoffice AB

    Styrelseledamot

    2010 - 2011

    Bolaget bedriver försäljning och utveckling av komplette E-handelslösningar för globala biluthyrningsföretag.
  • SEB Retail Sweden

    Affärsanalytiker

    2009 - 2011

    Projekt för att skapa och säkerställa processer för hantering av känslig kortinformation. Framtagande av nulägesbeskrivning av organisation, processer, information och system. I nästa steg skapades åtgärdsplaner och rutiner för governance. Arbetet bedrevs ofta i workshopform.
  • IDG

    Affärscoach

    2009 - 2011

    Personlig jobbcoachning för chefer, specialister och säljare inom IT.

  • Nacka Kommun

    Coach

    2009 - 2011

    Affärscoach för att stödja och utveckla personal inom kommunen.
  • SEB Kort

    Utredare

    2008 - 2009

    Uppdrag: Hur väl uppfyller banken kortsäkerhet? Skapa nuvärdesanalys utifrån Payment Card Industry Data Security Standard (PCI-DSS). Samtliga enheter inom Issuing, Acquiring, ATM & Bankkontor i fokus.
    Verksamhetsutveckling för att skapa metod för att genomföra en säkerhetsanalys av processer och IT-system, såväl i Sverige som internationellt.
  • SEB Kort - Euroline

    Projektledare/Informationssäkerhetsansvarig

    2007 - 2008

    Euroline hanterar inlösen av korttransaktioner och ingår i SEB Kort AB (ett dotterbolag till SEB).
    Uppdrag: Leda Eurolines arbete med Säkra kortbetalningar för deras kunder. Detta innebar att:
    Ta fram en strategi för PCI-DSS
    Implementera linjeorganisation för programområdet
    Ansvara för utvecklingsprojekt
    Fungera som strategisk rådgivare och rapportera direkt till organisationens ledning.
  • DIBS-DebiTech

    Projektledare

    2006 - 2007

    Projektledare för en studie, under en given tidsperiod, där vi djup-intervjuade personal från våra kunders cash-management avdelningar. Syftet var att undersöka
    marknaden för betallösningar och vilka behov som finns framöver.
    Studien levererades och presenterades för DIBS-DebiTechs utvecklingsavdelning.
  • Flertal svenska banker

    Föredragshållare

    2006 - 2007

    Internationellt inriktade presentationer av marknaden för e-handel. Jag presenterar de olika aktörernas roller i värdekedjan och hur handlare, betalväxlar och banker samverkar. Åhörare är personal från bankernas cash-management avdelningar.
  • DIBS-DebiTech

    Business Area Manager

    2006 - 2007

    Stödjer svenska och internationella kunder, främst, e-Merchants med deras cash-management funktion. Samordnar upphandlingar av bankavtal, förhandlingar och stödjer kunder i implementeringsfas av betallösningar. Payment specialist, talare inom området
  • Netgiro

    Scandinavian Sales Executive

    2003 - 2006

    Företaget är en internationell betalväxel för e-Merchants. Jag var rådgivare avseende komplexa implementeringar av betallösningar, innefattande flera olika betalmetoder och inlösande parter, tex banker. Våra kunder hade komplexa lösningar. Tack vare mitt yrke etablerade jag kontakter med ett antal internationella banker, samtidigt med en god förståele kring betlmetoder och dess utveckling på olika marknader.
  • Entra, part of TietoEnator

    Projektledare

    1999 - 2000

    Övergripande projektledare för införande av säljstödssystem inom samtliga Bolag i företaget.
  • Entra, part of TietoEnator

    Sales Manager

    1998 - 2003

    Satt i ledningsgrupp för affärsområdet Payments. Jag varf ansvarig för försäljningspersonal och vår grupp sålde IT-projekt (kortlösningar) till banker och andra finansiella aktörer, såväl i Sverige som internationellt.. Vi erbjöd en produkt: "EntraCard" och vi var ansvariga för internationella implementeringar.
  • Waypoint, eget företag

    e-handel handburna GPS:er

    1997 - 1998

    Eget företag: Försäljning av handburna GPS:er via Internet
  • Telia Företag

    Teamchef

    1996 - 1998

    Teamchef /coach för 9 säljare. Tillsammans med kunden och Telias experter samordnade jag helhetslösningar inom IT-området, samt ansvarade för att uppdraget blev utfört enligt kundens önskemål. Jag hade budgetansvar.
  • Stadshypotek

    Projektledare

    1995 - 1995

    Projektledare för implementering och anpassning av en inköpt lånestock.
  • Stadshypotek

    Kreditanalytiker

    1994 - 1996

    I projektform ansvara för att erforderliga underlag inför kreditdragningar tog fram samt presentera underlagen för kreditkommitté.
    Analysera potentiella kunder till Stadshypotek. Jag belyste självständigt, samt i team, branscher och koncerner för att beräkna den långsiktiga lönsamheten och avkastningen.

Olofs kompetensområden

  • Projektledning

    Administrativ huvudprojektledning
  • Tillämpningar

    e-handel
  • Försäljning

    Avtal och Förhandling, Försäljning, Försäljningsledning
  • Verksamhetsutveckling och Strategi

    Affärsutveckling, Utredning, Ledarskap, rekrytering, personalutveckling
  • Ledarskap

    Ledarskap allmänt
  • Branscherfarenhet

    Bank & Finans, Resebranschen, Spel, Postorder/ e-handel
  • Upphandling

    Kravformulering, Inköp och förhandling
  • Projektfaser

    Förstudie
  • Utbildning

    civ.ek
  • Roller

    Huvudprojektledare, Upphandlare, Workshopledare, Coach

Olofs anställningar

  • Business Area Manager, DIBS-DebiTech

    2006 - 2007

  • Scandinavian Sales Executive, Netgiro

    2003 - 2006

  • Sales Manager, EntraCard, Entra, part of TietoEnator

    1998 - 2003

  • Teamchef, Telia Företag

    1996 - 1998

  • Kreditanalytiker, Stadshypotek

    1994 - 1996

  • Banktjänsteman, Första Sparbanken

    1986 - 1994

Olofs utbildningar

  • Generativ AI för ledare, Kvadrat Stockholm

    2024 - 2024

  • Ledningssystem för informationssäkerhet i praktiken, Canea

    2023 - 2023

  • Digital Operational Resilience ACT, DORA, JUC, Stockholm

    2023 - 2023

  • IT-säkerhet, informationssäkerhet och dataskydd för verksamhetsutvecklare och projektledare, IT-säkerhetsbolaget

    2022 - 2022

  • Digital informationssäkerhetsutbildning för alla, MSB

    2022 - 2022

  • Business Implications of AI: Full course, EIT Digital

    2021 - 2021

  • Certifiering Leading SAFe® 4.6 / Scaled Agile Framework, Informator

    2019 - 2019

  • Certifierat Dataskyddsombud, IFU – Handelshögskolan Executive Education i Stockholm

    2018 - 2018

  • Dataskyddsförordningen (GDPR) i praktiken, LegalWorks, Stockholm

    2016 - 2016

  • Att leda digital transformation, Stockholm

    2016 - 2016

  • Prosci Change Management - Certifiering, Stockholm

    2015 - 2015

  • Agresso för projektledare, Stockholm

    2014 - 2014

  • Certified Scrum Master, Stockholm

    2010 - 2010

  • PCI Standards Training Program, Budapest, Ungern

    2010 - 2010

  • Diplomutbildning i styrelsearbete, Svenska Handels, Stockholm

    2009 - 2009

  • Peng-Ledare, Stockholm

    2009 - 2009

  • SEB Unified Process, SEB

    2009 - 2009

  • Certifierad Affärscoach, Solid Affärscoaching/ICF, Stockholm

    2008 - 2009

  • Informationsintegritet Infogix, Stockholm

    2008 - 2008

  • PCI DSS Training, VISA, London

    2007 - 2007

  • PCI DSS Training, Trustwave, Stockholm

    2007 - 2007

  • Engelska för förhandlingar, London

    2001 - 2001

  • Projektledarutbildning, Arbetsplats: Entra

    1999 - 2000

  • Tyska, Stockholms universitet

    1992 - 1992

  • Statistik, Stockholms universitet

    1991 - 1991

  • Ekonomiutbildning, Civilekonom, Stockholms universitet

    1989 - 1992

  • 3-årig Ekonomisk linje, S:t Jacobi Gymnasium

    1984 - 1986

Till konsultsök

Kontakt

Anna Bohlin Archer Kundansvarig säljare, Bransch: Bank, Finans, Försäkring 070-370 53 63 anna.bohlin@kvadrat.se

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning