Hoppa till sidans innehåll

Employer Brandingexperten: “Ta fram själen i företaget och var stolta över vilka ni är och vad ni jobbar för. Då blir det sant, unikt och attraktivt”

Robert

Robert Dybeck var bland de första rekryteringskonsulterna i Sverige att vända på den traditionella processen genom att börja med kandidaten. Med ett brinnande engagemang för att attrahera, hantera och rekrytera rätt medarbetare till rätt jobb, har han utvecklats till en av Sveriges främsta Employer Branding-experter. Han anser att attityd går före kompetens och ser starka samband mellan företagskultur och lyckosamt Employer Branding-arbete. Här bjuder Robert på sina bästa tips på hur företag kan – och bör – arbeta med Employer Branding.


Hej Robert! Berätta lite om dig själv.
– Jag är en energifull familjefar och entreprenör som befinner mig mitt i livet. Om jag ska summera de områden jag jobbat, och jobbar, inom så tycker jag att Employer Branding beskriver det väl. För mig har det alltid varit väldigt värdefullt att få jobba med områden jag brinner för och just nu är jag väldigt nöjd med mixen av att få jobba med massa olika företag i kombination med spännande möten med olika människor. Det ger mig mycket energi.

Du är ju Employer Branding-expert och har jobbat som
rekryteringschef så du har ju verkligen koll på det där med vikten av att hitta rätt medarbetare. Hur väcktes ditt intresse för detta område?
– Jag brukar skämtsamt säga att jag började min karriär som välgörande hallick. Jag var nämligen bland de första i Sverige att, under Manpowers regi, vända på den traditionella rekryteringsprocessen som länge baserats på att man letar efter kandidater till en tjänst. Vi gjorde tvärtom – vi letade upp en bra kandidat som vi sedan sålde. För mig resulterade detta i att när det kom en bra kandidat så blev detta starkt förknippat med en intäkt – eller för att uttrycka det annorlunda; jag kunde se en stark affärskoppling till rekrytering.

Detta har senare kommit att bli en del av Employer Branding – något som blivit lite av ett “buzz-uttryck”. Till skillnad från exempelvis HR-strategier vill jag påstå att Employer Branding andas mer marknad och har en starkare affärskoppling. Enligt mig handlar Employer Branding framförallt om att attrahera, hantera, rekrytera, introducera, utveckla och avveckla rätt medarbetare. Men Employer Branding är också en ledningsfråga som är helt avgörande för företagets framgång oavsett bransch. Deras framgång avgörs enligt mig helt av vilken personal de lyckas attrahera, utveckla och behålla.

Jag brukar skämtsamt säga att jag började min karriär som välgörande hallick

Har du några bra tips för hur man kan skilja ut guldkornen i rekryteringsprocessen?
– Försök att strunta i CV och formell kompetens och fokusera istället på attityd. Titta på de medarbetare ni i nuläget har i organisationen. Hur resonerar de i avgörande situationer de ställs inför i sitt dagliga arbete? Ringa in nyckelbeteenden kopplat till er värdegrund och låt det avgöra mer i sluturvalet. Det klyschiga uttrycket “hire for attitude, train for skills” är verkligen sant, men dock lättare sagt än gjort. Däremot börjar det komma bra metoder och verktyg för att förflytta fokus från CV till attityd. Under alla de rekryteringar jag genomfört, eller varit inblandad i, har skillnaden mellan lyckade och mindre lyckade rekryteringar aldrig legat i den formella kompetensen, utan det har alltid handlat om attityd och inställning.

Du kommer att föreläsa på På Kvadratdagen i Malmö den 15 februari där du bland annat kommer att prata om hur Employer Branding är starkt sammankopplat med god företagskultur. Hur arbetar man som företag med att stärka företagskulturen?
– För mig är företagskulturen det som i slutändan blir företagets Employer Brand. Det rykte och anseende företaget har, beror i högsta grad på kulturen. De företag som lyckas här har också lätt att attrahera och rekrytera. Tänk dig motsatsen; “kom till oss, vi har svag kultur, vet inte vad vi står för eller vart vi är på väg. Du kan jobba lite hur du vill och vi är organiserade i olika avdelningar som inte pratar med varandra, men det är ett jättebra jobb”. Det är inte så attraktivt – eller hur?

De som är duktiga har lyckats konkretisera sin kultur och är även tydliga med vilka de inte är. Tydlighet är nämligen väldigt attraktivt. Jag själv är mycket skeptiskt till att jobba med Employer Branding utifrån och in, det vill säga att börja med att beskriva vilka ni är i marknadsföringen. Gör tvärtom istället – ta fram själen i företaget och var stolta över vilka ni är och och jobbar för. Då blir det sant, unikt och attraktivt.

Vad kan besökarna förvänta sig av din föreläsning?
– Högt tempo, energi och en mix av konkreta exempel och framgångsrika metoder.

Vad vill du att lyssnarna ska ta med sig från din föreläsning?
– Inspiration – och framförallt en känsla av “guts to do it” när de kommer hem.

Vad spännande, Robert!

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning