Hoppa till sidans innehåll

Experten: Så kommunicerar du smartare

Alexander

Samtal måste ringas, möten ska hållas och presentationer behöver förberedas. Vi ställs dagligen inför stora utmaningar när vi ska kommunicera, vilket kan leda till en viss frustration. Alexander Grabner-Jarlung är coachen som hjälper människor att bli smartare i sin kommunikation. På Kvadratdagen den 15 februari kommer Alexander dela med sig av handfasta råd på hur vi kan gå tillväga för att skapa ett bättre klimat i våra möten, presentationer och i samtal med andra människor. Vi har fått möjlighet att prata lite med Alexander redan nu för att ta reda på var det oftast brister i kommunikationen, samt vilka hans bästa kommunikationstips är.


Hej Alexander! Berätta, vem är du?
– Mitt namn är Alexander Grabner-Jarlung och jag är en glad skåning som är uppväxt i Helsingborg. Man skulle kunna beskriva mig som en sån där person som under en dag säger ja till fler saker, såsom inbjudningar och utmaningar, än vad jag säger nej. Genom att leva efter den livsfilosofin, har jag insett att jag får möjlighet att ta del av saker som annars aldrig skulle dyka upp. I övrigt älskar jag att inspirera och motivera människor och jag har som mål i livet att hjälpa mänskligheten att, genom sin kommunikation, må bättre – med biologi och psykologi som grund. Jag har dessutom nyligen startat upp en filial till vår svenska sida i USA och därmed fått föra min passion vidare till det amerikanska folket. Det finns många sätt att förändra världen på och allt börjar med dig själv!

Du har ägnat hela ditt yrkesliv åt att hjälpa människor att kommunicera smartare. Vad var det som väckte ditt intresse för kommunikation?
– Det hela började när jag träffade min mentor och idag oerhört goda vän David JP Phillips. Han berättade för mig om hur jag, genom några små och korta tips, kunde undvika “PowerPoint-döden”, det vill säga tråka ut folk med trista PowerPoint-presentationer. Jag insåg där och då att jag hade gjort det misstaget under flera år. Sen den dagen blev det självklart för mig att dedikera all min vakna tid åt att hjälpa mänskligheten där ute med att bli smartare i sin kommunikation, på kontoret, i sin presentation, i korridoren och på mötet.

Jag insåg där och då att jag hade gjort det misstaget under flera år

Var är det vanligt att det brister i kommunikationen? Kan du se några mönster?
– Det finns en rad olika situationer. Ofta brister det i vår förberedelse, vi tar oss liksom inte tiden att förbereda oss inför våra möten eller presentationer. Ett annat exempel är när vi mailar. Ofta tänker vi inte efter tillräckligt länge innan vi skriver och vi funderar inte över vilka ord vi faktiskt använder – ord som kan förminska eller skapa tveksamhet, istället för att förstärka vårt budskap. Att kommunicera är något vi gör dagligen, men samtidigt så är många av kommunikationsformerna något vi människor fasar över. Att hålla presentationer, att vara och agera mötesledare eller ta det där samtalet som måste ringas – vi står inför många svåra och stora utmaningar när vi ska kommunicera och att underlätta för människor i sådana situationer, det är det jag brinner för.

Vilka är dina tre bästa tips på hur man på bästa sätt når fram med det man vill förmedla?
– Att ge sig själv den tiden som behövs för att förbereda sig, att inte tveka på sig själv och se till att skapa rätt mental inställning för att kunna äga situationen, och till sist att se sig själv som presentationen och budskapet. Det håller inte att enbart använda grafiska hjälpmedel för att förstärka det man vill förmedla.

Ofta brister det i vår förberedelse, vi tar oss liksom inte tiden att förbereda oss inför våra möten eller presentationer

Den 15 februari kommer du att prata på Kvadratdagen i Malmö. Kan de dela med dig av ett litet smakprov på vad du kommer att prata om?
– I telefonen, i korridoren, på mötet, via e-post – ja, vi kommunicerar i stort sett hela tiden. Frågan är bara hur duktiga vi är på det. Om vi aldrig upplever att vi måste påminna någon, repetera information eller ordna till missförstånd så är kommunikationen inget problem. Men det är sällan vår situation är sådär oproblematisk. Ofta känner vi oss snarare frustrerade.

Seminariet “Kommunikation” ger en inblick i hur frustration uppstår och hur viktigt det är att kommunicera rätt. Innehållet är anpassat för i stort sett alla företag och organisationer som vill effektivisera och utveckla sin kommunikation. Tonen i seminariet kommer inte bara vara rolig – den kommer även uppmana till att ge mycket eftertanke till mottagarna och jag kommer även bjuda på ny kunskap om vad alla kan tänka på i framtiden i sin kommunikation.

Vad kan besökarna förvänta sig av din föreläsning på Kvadratdagen?
– De kommer få med sig handfasta tips och råd på hur de kan gå tillväga för att skapa ett bättre klimat i sina möten, sina presentationer och samtal med andra människor. De kommer även bli inspirerade och motiverade att göra den förändring som krävs.

Vad hoppas du på att besökarna tar med sig av din föreläsning?
– Glädje och möjligheten att se att det finns hopp om att ändra det beteende som vi lever med idag i våra möteslokaler, presentationer och samtal.

Stort tack Alexander!

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning