Åsa Milberg
Förvaltningsledare
Åsa har i många år arbetat som projektledare, förvaltningsledare och förändringsledare, alltid i nära samverkan med verksamhet och leverantörer. Hon har även arbetat som Team-ledare, Scrum Master och Product Owner. Har praktisk erfarenhet av både pm3, ITIL och Agila metoder.
Åsas drivkraft är att hitta bra lösningar för styrning, ledning och samverkan, kort sagt hur man kan effektivisera och förenkla arbetssätt. Hon har lång erfarenhet av att arbeta i gränslandet mellan teknik och verksamhet och har förmågan att förklara så det blir begripligt för båda parter.
Åsa är lyhörd för organisationens behov och skapar tillämpningar utifrån organisationens förutsättningar och verksamhet.
Områden
- Förvaltningsledare
- Projektledare
- Förändringsledare
Om Åsa
Åsa har ett stort engagemang i allt hon tar sig för och har en naturlig förmåga att leda och engagera andra människor, skapa goda relationer och positiv stämning. Från en tidigare chef har Åsa fått följande omdöme: ”Åsa är en prestigelös individ som brinner för att jobba och nå framgång ihop med andra i ett lag, och för att göra sina uppdragsgivare nöjda.”Åsas CV
-
Region Västmanland
Projektledare
2023 -
Uppdrag: Översyn förvaltningsstyrning enligt pm3 för objekt Elektronisk Journal
Ansvar:
Åsas ansvar är att leda arbetet med att kartlägga nuläge, önskat läge, varför och hur. Syftet med uppdraget är att förbättra förvaltningsstyrningen och arbetsmiljön för förvaltningsledarna i objektet Elektronisk journal. Region Västmanland arbetar enligt pm3. -
Region Västmanland
Projektledare
2023 -
Uppdrag: Förstudie för nytt system för mellanlagring
Ansvar:
Åsas ansvar är att koordinera förstudien med en arbetsgrupp på ca. 8 personer. Syftet är att kartlägga behoven inom regionen, nuläget och önskat läge gällande lagring av fysiska dokument som journal- och personalhandlingar. Uppdraget innebär också att genomföra en omvärldskartläggning.
Förstudien ska ta fram underlag för att fatta ett välgrundat beslut.
Arbetet består bland annat av workshops, enkätundersökningar, intervjuer och sammanställning förstudierapport. -
Region Västmanland
Projektledare
2021 - 2022
Uppdrag: Införa ett nytt diarie- och ärendehanteringssystem i regionen.
Ansvar:
Åsa var projektledare för ett projekt med ca. 15 deltagare vars syfte var att införa ett nytt upphandlat digitalt stöd för diarie- och ärendehantering. Målsättningen var att säkerställa effektiv hanteringen av ärenden, arbetsdokument och diarieförda handlingar inom regionen. Förenkla åtkomst till beslutsunderlag och information för förtroendevalda och tjänstemän i Region Västmanland. Förbättra tillgängligheten till offentlig information för externa intressenter. Uppdraget bestod även av att koordinera acceptanstest, utbildning och överlämning till förvaltning. -
Region Västmanland
Projektledare
2020 - 2022
Uppdrag: Etablera i förvaltning och förbättra samarbetet med leverantör gällande digitalt stöd för cytostatikaordinationer (CMS).
Ansvar:
Åsas ansvar är att etablera det digitala stödet i förvaltningsobjektet ”Elektronisk journal”. Region Västmanland arbetar enligt pm3.
Uppdraget består av att leda och koordinera uppgradering av befintligt systemet, sätta process för kommande uppgraderingar, sammanställa verksamhetens behov av förbättringar och vidareutveckling av det digitala stödet, etablera en effektiv och fungerande leverantörssamverkan samt säkra erforderliga resurser för övertagande i förvaltningen. -
Örebro kommun
Projektledare/Förändringsledare vid etablering pm3
2019 - 2020
Uppdrag: Projektledare/Förändringsledare vid etablering av två objekt inom Utbildningsförvaltningen samt kartläggning av gränsdragning mellan Utbildnings- och Omsorgsförvaltningen.
Ansvar: Åsa ansvarade för att etablera två objekt; Barnomsorg, utbildning och elevhälsa samt Pedagogiska verktyg. En del av uppdraget var att kartlägga gränsdragningen av ansvar för digitala stöd som berör båda verksamhetsområdena utbildning och omsorg vilket resulterade i ett beslutsunderlag med rekommendationer. Efter det inleddes varje objektetablering med ett planeringsmöte med förvaltningsledarna, där tidplan och deltagare beslutades. Därefter genomförde Åsa ett antal intervjuer inför de kommande workshopserierna som bestod av 5 workshops med deltagare från respektive verksamhetsområde. Under en etablering kartläggs vad som ska förvaltas för specifikt verksamhetsområde, en tvärfunktionell organisation etableras för att säkerställa samverkan mellan parter på såväl strategisk, taktisk som operativ nivå, målstyrning införs genom att koppla strategiska mål till delmål i förvaltningsplanen för att säkerställa rätt prioriteringar och resursuppskattning/budget för förvaltningsperioden tas fram. Resultatet blir en förvaltningsplan för kommande förvaltningsperiod som presenteras för styrgrupp. -
Svenska kyrkan
Utbildare
2019 - 2019
Uppdrag: Utbildning pm3 grund, 1 dag
Ansvar: Åsa ansvarade för att anpassa en endags-utbildning i pm3 grund och höll utbildning för Svenska kyrkans objektägare och förvaltningsledare. -
Nacka kommun
Utbildare
2019 - 2019
Uppdrag: Utbildning pm3 grund, 2 dagar
Ansvar: Åsa ansvarade för att anpassa en tvådagars utbildning i pm3 grund och höll utbildning för Nacka kommuns förvaltningsledare. -
Region Västmanland
Workshopledare
2019 - 2019
Uppdrag: Region Västmanland ville utöka ett av sina objekt och inkludera verksamhets- och it-komponenter för verksamhetsområdet Regional utveckling.
Ansvar: Åsa ansvarade för att hålla en heldags workshop, genomföra intervjuer med berörda samt sammanställning av arbetsmaterialet i form av en objektskiss. Objektet bestod av verksamheterna kultur, turism, näringsliv samt hållbarhet och samhälle. -
Värnamo kommun
Projektledare vid etablering pm3-objekt
2019 - 2019
Uppdrag: Etablering av objektet Digital arbetsplats.
Ansvar: Åsa ansvarade för att etablera objektet Digital arbetsplats. Uppdraget inleddes med ett planeringsmöte med objektägaren och förvaltningsledaren, där tidplan och deltagare beslutades. Därefter genomförde Åsa ett antal intervjuer inför de kommande workshopserierna som bestod av 6 workshops med deltagare från aktuellt verksamhetsområde.
Under en etablering kartläggs vad som ska förvaltas för specifikt verksamhetsområde, en tvärfunktionell organisation etableras för att säkerställa samverkan mellan parter på såväl strategisk, taktisk som operativ nivå, målstyrning införs genom att koppla strategiska mål till delmål i förvaltningsplanen för att säkerställa rätt prioriteringar och resursuppskattning/budget för förvaltningsperioden tas fram. Resultatet blir en förvaltningsplan för kommande förvaltningsperiod som presenteras för styrgrupp. -
Sjöfartsverket
Projektledare vid etablering pm3-objekt
2019 - 2019
Uppdrag: Etablering av ett objekt inom verksamhetsområdet HR.
Ansvar: Åsa ansvarade för att etablera ett HR-objekt. Uppdraget inleddes med ett planeringsmöte med förvaltningsledarna, där tidplan och deltagare beslutades. Därefter genomförde Åsa ett antal intervjuer inför de kommande workshopserierna som bestod av 5 workshops med deltagare från verksamhetsområdet HR.
Under en etablering kartläggs vad som ska förvaltas för specifikt verksamhetsområde, en tvärfunktionell organisation etableras för att säkerställa samverkan mellan parter på såväl strategisk, taktisk som operativ nivå, målstyrning införs genom att koppla strategiska mål till delmål i förvaltningsplanen för att säkerställa rätt prioriteringar och resursuppskattning/budget för förvaltningsperioden tas fram. Resultatet blir en förvaltningsplan för kommande förvaltningsperiod som presenteras för styrgrupp. -
Örebro kommun
Projektledare/Förändringsledare vid etablering pm3
2019 - 2019
Uppdrag: Förändringsledare vid etablering av tre objekt inom verksamhetsområdet Samhällsbyggnad.
Ansvar: Åsa ansvarade för att etablera tre objekt; Stadsbyggnad, Tekniska samt Kultur & fritid. Uppdraget inleddes med en kartläggning för att se över hur objekten skulle ringas in inom Samhällsbyggnad. Efter det inleddes varje objektetablering med ett planeringsmöte med förvaltningsledarna, där tidplan och deltagare beslutades. Därefter genomförde Åsa ett antal intervjuer inför de kommande workshopserierna som bestod av 5 workshops med deltagare från respektive verksamhetsområdet.
Under en etablering kartläggs vad som ska förvaltas för specifikt verksamhetsområde, en tvärfunktionell organisation etableras för att säkerställa samverkan mellan parter på såväl strategisk, taktisk som operativ nivå, målstyrning införs genom att koppla strategiska mål till delmål i förvaltningsplanen för att säkerställa rätt prioriteringar och resursuppskattning/budget för förvaltningsperioden tas fram. Resultatet blir en förvaltningsplan för kommande förvaltningsperiod som presenteras för styrgrupp. -
Dataföreingen kompetens/På i Stockholm AB
Utbildare
2018 - 2018
Uppdrag: Öppen utbildning i pm3 grund på DF
Ansvar: På AB tillhandahåller olika utbildningar i förvaltningsstyrning, i samarbete med DF. Grundutbildningen i pm3 omarbetades inför höstterminen 2018 och nya utbildare utsågs, däribland Åsa. Det nya greppet med utbildningsmaterialet skapade en friare form, med utrymme för lärarens egna tillämpningar samtidigt som eleverna fick större möjlighet till självreflektion. Den nya utbildningen ställer högre krav på utbildaren, men öppnar för effektivare lärande för eleverna. -
Universitetskanslersämbetet, UKÄ
Metodstöd/Projektledare vid etablering pm3
2018 - 2018
Uppdrag: Syftet med uppdraget var att få överblick över hela portföljen som; styrning, planering, budget, uppföljning, gemensamt arbetssätt samt ökad verksamhetsnytta. Behovet var coach/metodstöd, kartläggning av digitala stöds tillhörighet, översyn av förvaltningsstruktur samt etablering av två förvaltningsobjekt.
Ansvar: Åsa coachade portföljförvaltaren i hennes arbete med att konkretisera portföljfunktionens ansvar. Konsultuppdraget innefattade även kartläggning av it-komponenters tillhörighet, översyn av förvaltningsstruktur samt etablering av förvaltningsobjekt.
Åsa etablerade två objekt; Administrativa objektet samt it-objektet. Det Administrativa objektet bestod av verksamheterna diarie-, ärende- och dokumenthantering, ekonomiadministration, HR, upphandling och inköp, fastighetsförvaltning, säkerhet samt lednings- och styrningsadministration. It-objektet bestod av it-arbetsplats, teknisk plattform och integrationer.
Uppdraget inleddes med ett planeringsmöte med portföljförvaltaren och förvaltningsledarna, där tidplan och deltagare beslutades. Därefter genomförde Åsa ett antal intervjuer inför de kommande workshopserierna som bestod av 5 workshops med deltagare från samtliga verksamhetsområden.
Under en etablering kartläggs vad som ska förvaltas för specifikt verksamhetsområde, en tvärfunktionell organisation etableras för att säkerställa samverkan mellan parter på såväl strategisk, taktisk som operativ nivå, målstyrning införs genom att koppla strategiska mål till delmål i förvaltningsplanen för att säkerställa rätt prioriteringar och resursuppskattning/budget för förvaltningsperioden tas fram. Resultatet blir en förvaltningsplan för kommande förvaltningsperiod som presenteras för styrgrupp.
Uppdraget utökades under pågående etablering med genomgång av processen ”Övergång av ansvar från projekt till förvaltning” då UKÄ hade ett pågående projekt som snart skulle överlämnas till förvaltning. -
Unit 4
Utbildare
2018 - 2018
Uppdrag: Utbildning pm3 grund, 1 dag
Ansvar: Åsa ansvarade för att hålla en anpassad pm3-utbildning för Unit4:s förvaltningsledare. Behovet grundades sig i att deras kunder tillämpar pm3. Utbildning utökades med ett särskilt avsnitt för ”Övergång av ansvar från projekt till förvaltning” och andra organisationsspecifika utbildningsområden. -
Kollektivtrafiken Västmanland
FL-IT, Metodstöd och Förändringsledare
2018 - 2018
Uppdrag: Interim FL-IT, Förändringsledare och metodstöd vid förtydligande av förvaltningsstyrningen för Kollektivtrafiken Västmanland.
Ansvar: Åsa fick i rollen som förvaltningsledare-it uppdraget att åstadkomma ett tydligare förvaltningsuppdrag och samtidigt förbättra samverkan mellan berörda intressenter. Som första steg i den förändringsprocessen, började Åsa med att ringa in och avgränsa förvaltningsområdet. Behovsinventering och definition av mål för förvaltning genomfördes i flera workshops tillsammans med representanter från verksamheten. Det gjordes också en grundlig kartläggning av kompetensbehov och resursuppskattning för verksamhet och teknik. Resultatet blev underlag för nästa periods förvaltningsplan som presenterades och förankrades hos ledningsgruppen. Detta blev starten för införande av den nya förvaltningsstyrningen. En viktig del i den nya förvaltningsstyrningen var att få styrningsprocesserna att hänga ihop med de operativa processerna ITIL och agila metoder. Utmaning var att få med sig både ledningsgrupp och specialister samt samverkan med ett stort antal leverantörer. -
Linköpings kommun
Projektledare vid etablering pm3
2017 - 2017
Uppdrag: Etablering av ett objekt inom verksamhetsområdena utbildning samt kultur och fritid.
Ansvar: Åsa ansvarade för att etablera ett objekt; Utbildning, kultur och fritid. Uppdraget inleddes med ett planeringsmöte med ansvarig för införandeprojektet, där tidplan och deltagare beslutades. Därefter genomförde Åsa ett antal intervjuer inför den kommande workshopserien som bestod av 5 workshops med deltagare från de två verksamhetsområdena.
Under en etablering kartläggs vad som ska förvaltas för specifikt verksamhetsområde, en tvärfunktionell organisation etableras för att säkerställa samverkan mellan parter på såväl strategisk, taktisk som operativ nivå, målstyrning införs genom att koppla strategiska mål till delmål i förvaltningsplanen för att säkerställa rätt prioriteringar och resursuppskattning/budget för förvaltningsperioden tas fram. Resultatet blir en förvaltningsplan för kommande förvaltningsperiod som presenteras för styrgrupp. -
Region Västmanland
FL-IT, Etablerare och metodstöd
2017 - 2017
Uppdrag: Interimsuppdrag som Förvaltningsledare IT för objektet E-tjänster för hälsa och vård.
Ansvar: I samband med en föräldraledighet hos Region Västmanland, anlitades Åsa som Förvaltningsledare IT. Uppdraget innebar den löpande förvaltningen, men även genomförande av en objektetablering. Befintlig förvaltningsledare var ny i sin roll och fick därför coachning och stöd av Åsa.
Det aktuella förvaltningsobjektet var nyskapat och skulle hantera regionens vårdrelaterade e-tjänster. Objektet hade stort fokus på att införa nya tjänster för ”Journalen på nätet” vilket innebar arbete med Inera och leverantörer. Det pågick ett projekt där syftet var att införa ett nytt arbetssätt för hälsosamtal och nytt digitalt stöd, som under uppdraget överlämnades till förvaltningsorganisationen. Uppdraget innebar även hantering av patient- och informationssäkerhetsfrågor.
Samtidigt pågick jobbet med att ta fram en förvaltningsplan för kommande period, förankra roller och ansvar för det nya objektet samt etablera objektet i den styrgrupp som hade tydligt mandat vid utformandet av vårdrelaterade frågor.
Metoder/Tekniker: pm3, Projektil -
Sjöfartsverket
Pilotetablering pm3-objekt
2017 - 2017
Uppdrag: Etablering av objektet Digitala anlöpet.
Ansvar: Åsa deltog i etableringen av objektet ”Digitala anlöpet”. Det var en pilotetablering då Sjöfartsverket hade som mål att utvärdera modellen och etableringsprocessen. Etableringen utvärderades och Sjöfartsverket beslöt således att etablera samtliga objekt i sin förvaltningsarkitektur med samma metod och upplägg.
Under en etablering kartläggs vad som ska förvaltas för specifikt verksamhetsområde, en tvärfunktionell organisation etableras för att säkerställa samverkan mellan parter på såväl strategisk, taktisk som operativ nivå, målstyrning införs genom att koppla strategiska mål till delmål i förvaltningsplanen för att säkerställa rätt prioriteringar och resursuppskattning/budget för förvaltningsperioden tas fram. Resultatet blir en förvaltningsplan för kommande förvaltningsperiod som presenteras för styrgrupp. -
Riksbanken
Delprojektledare
2016 - 2016
Uppdrag: Utvärdering av Riksbankens befintliga förvaltningsmodell.
Ansvar: Åsa ledde en förstudie och agerade metodstöd vid utvärdering av befintlig förvaltningsmodell hos Riksbanken. Förstudien ledde till att Riksbanken beslutade att införa pm3 i hela verksamheten. Uppdraget utvecklades till att Åsa fick ansvaret för att etablera ett förvaltningsobjekt samt att fortsättningsvis agera som metodstöd till projektledaren för införandet. -
Ellevio
Delprojektledare
2016 - 2016
Uppdrag: Delprojektledare transitionprojekt
Ansvar: Åsa var delprojektledare i Ellevios transitionprojekt och ansvarade för flytt av ett stort antal applikationer som skulle separeras från Fortum. Uppdraget bestod i att skapa tidplan, projektplan, styra och leda arbetet samt löpande uppföljning. Utmaningen i detta projekt var de kritiska tester som behövde genomföras, vilket krävde en omfattande testplan och koordinering av samtliga applikationers integrationstester, funktionella- och icke funktionella tester.
Metoder/Tekniker: PPS -
EVRY AB
Team-ledare
2012 - 2014
Uppdrag: Team-ledare på enheten Application Management
Ansvar: Som Team-ledare ansvarade Åsa för leveransen inom Application Management. Ansvaret bestod i att styra- och följa upp den dagliga leveransen utifrån resurs, kompetens och leveranskrav samt intäktsansvar. Åsa ansvarade även för kundmöten samt att resurssäkra uppdragen. Åsa jobbade löpande med förbättrings- och förändringsarbete för att skapa struktur samt välmående och effektiva team. Hon införde Agil metodik och såg över förvaltningstjänster så de hängde ihop med ITIL processer och pm3. -
Kommunal
Projektledare
2008 - 2009
Uppdrag: Projekt för utveckling av en webapplikation för registrering av löneavdrag
Ansvar: Åsa var Projektledare för ett systemutvecklingsprojekt som skapade en webapplikation för Kommunals arbetsgivare i syfte att registrera medlemmars löneavdrag. -
Kommunals a-kassa
Projektledare
2008 - 2009
Uppdrag: Projekt för utveckling av ett inkassosystem
Ansvar: Åsa var Projektledare för ett systemutvecklingsprojekt som skapade ett inkassosystem för Kommunals a-kassa. -
Kommunal
Projektledare, Scrum Master, Product Owner
2006 - 2010
Uppdrag: Projekt för utveckling av webapplikation mot Kommunals befintliga medlems- och avgiftssystem
Ansvar: Åsa var Projektledare för arbetet med att ta fram en webapplikation för Kommunals sektioner. Under projektets gång ansvarade hon även för att införa agilt arbetssätt enligt Scrum i utvecklingsteamet. Det ledde till att hon agerade som Scrum Master och efter en kort tid gick det ansvaret över till en Team-medlem och Åsa tog rollen som Product Owner. -
Kommunal
FL-IT, Projektledare, Scrum Master, Product Owner
1999 - 2014
Uppdrag: Förvaltningsledare för Kommunals samtliga digitala stöd för medlems- och avgiftshantering. Uppdraget innebar också projektledning och att agera Scrum Master och Product Owner.
Ansvar: Tillsammans med kollegor i ett väl sammansvetsat team, hade Åsa ansvaret för förvaltningen av samtliga digitala stöd kopplat till Kommunals centrala verksamhet gällande medlems- och avgiftshantering. Ett arbete som innebar planering, uppföljning och koordinering av arbetet. Förvaltningen hade bas i pm3-modellen. Som Förvaltningsledare arbetade Åsa mycket nära kunden och verksamheten för att vidmakthålla och vidareutveckla de digitala stöden. En utmaning var att hantera leverantörer, banker, arbetsgivare utöver ledning av förvaltningsteam.
Förvaltning bestod av ett antal olika typer av digitala stöd, både windows- och webapplikationer. 2011 byttes det gamla egenutvecklade systemet ut. Det ersattes av ett mer standardiserat system som bestod av delarna MS CRM, MS NAV och BizTalk. Utmaningen var att förvaltningen blev väldigt komplex då de olika komponenterna förvaltades av olika leverantörer.
Som Projektledare ledde Åsa de projekt som beställdes inom förvaltnings- och utvecklingsåtagandena.
Åsa agerade även som Scrum Master och Product Owner och ansvarade för sprintplaneringen till kund och att teamen var fullt fungerande och produktiva. Hon införde agilt arbetssätt som Scrum i utvecklingsteamen och Kanban i förvaltningsteamen och ansvarade även för att de agila värderingarna och principerna följdes.
Åsas kompetensområden
-
Branscherfarenhet
Medlemsorganisationer & Fackförbund -
Ledarskap
Ledarskap allmänt -
Metoder & Processer
PM3 -
Projektledning
Projektledning, Administrativ delprojektledning -
Roller
Facilitator, Workshopledare, Team-ledare, Systemförvaltare -
Test & Verifiering
Systemtestning, Testledning, Acceptanstest -
Verksamhetsutveckling och Strategi
Metodstöd, Workshopledning, Projektledning
Åsas utbildningar
-
Certifierad – Att leda Digital Transformation, DigJourney
2023 - 2023
-
Att leda utan att vara chef, Monica Lööw och Christer Karlsson
2022 - 2022
-
Certifieringsutbildning Implementing SAFe (SPC), We are Movement
2021 - 2021
-
Certified Scrum Product Owner, Crisp
2019 - 2019
-
Certifierad förändringsledare, Astrakan
2017 - 2017
-
Certifierad kundansvarig IT, BiTA Service Management
2015 - 2015
-
ITIL v3 Foundation Diplomprogrammet, Addskills
2015 - 2015
-
Certifierad förvaltningsledare, Dataföreningen Kompetens
2015 - 2016
-
Teamledarutbildning, Right Management
2014 - 2014
-
Kanban Applied, Crisp
2013 - 2013
-
Certified Scrum Master, Crisp
2011 - 2011
-
Astrakans projektledarprogram mot IPMA-certifiering, Astrakan
2008 - 2008
-
UML, Astrakan
2007 - 2007
-
Fil. kand Datavetenskapliga programmet, Gävle Högskola
1994 - 1997