Hoppa till sidans innehåll

Åsa Milberg

Förvaltningsledare

Åsa har i många år arbetat som projektledare, förvaltningsledare och förändringsledare, alltid i nära samverkan med verksamhet och leverantörer. Hon har även arbetat som Team-ledare, Scrum Master och Product Owner. Har praktisk erfarenhet av både pm3, ITIL och Agila metoder.

Åsas drivkraft är att hitta bra lösningar för styrning, ledning och samverkan, kort sagt hur man kan effektivisera och förenkla arbetssätt. Hon har lång erfarenhet av att arbeta i gränslandet mellan teknik och verksamhet och har förmågan att förklara så det blir begripligt för båda parter.

Åsa är lyhörd för organisationens behov och skapar tillämpningar utifrån organisationens förutsättningar och verksamhet.

Områden

  • Förvaltningsledare
  • Projektledare
  • Förändringsledare

Om Åsa

Åsa har ett stort engagemang i allt hon tar sig för och har en naturlig förmåga att leda och engagera andra människor, skapa goda relationer och positiv stämning. Från en tidigare chef har Åsa fått följande omdöme: ”Åsa är en prestigelös individ som brinner för att jobba och nå framgång ihop med andra i ett lag, och för att göra sina uppdragsgivare nöjda.”

Åsas CV

  • Region Västmanland

    Projektledare

    2023 -

    Uppdrag: Översyn förvaltningsstyrning enligt pm3 för objekt Elektronisk Journal

    Ansvar:
    Åsas ansvar är att leda arbetet med att kartlägga nuläge, önskat läge, varför och hur. Syftet med uppdraget är att förbättra förvaltningsstyrningen och arbetsmiljön för förvaltningsledarna i objektet Elektronisk journal. Region Västmanland arbetar enligt pm3.
  • Region Västmanland

    Projektledare

    2023 -

    Uppdrag: Förstudie för nytt system för mellanlagring

    Ansvar:
    Åsas ansvar är att koordinera förstudien med en arbetsgrupp på ca. 8 personer. Syftet är att kartlägga behoven inom regionen, nuläget och önskat läge gällande lagring av fysiska dokument som journal- och personalhandlingar. Uppdraget innebär också att genomföra en omvärldskartläggning.

    Förstudien ska ta fram underlag för att fatta ett välgrundat beslut.

    Arbetet består bland annat av workshops, enkätundersökningar, intervjuer och sammanställning förstudierapport.
  • Region Västmanland

    Projektledare

    2021 - 2022

    Uppdrag: Införa ett nytt diarie- och ärendehanteringssystem i regionen.

    Ansvar:
    Åsa var projektledare för ett projekt med ca. 15 deltagare vars syfte var att införa ett nytt upphandlat digitalt stöd för diarie- och ärendehantering. Målsättningen var att säkerställa effektiv hanteringen av ärenden, arbetsdokument och diarieförda handlingar inom regionen. Förenkla åtkomst till beslutsunderlag och information för förtroendevalda och tjänstemän i Region Västmanland. Förbättra tillgängligheten till offentlig information för externa intressenter. Uppdraget bestod även av att koordinera acceptanstest, utbildning och överlämning till förvaltning.
  • Region Västmanland

    Projektledare

    2020 - 2022

    Uppdrag: Etablera i förvaltning och förbättra samarbetet med leverantör gällande digitalt stöd för cytostatikaordinationer (CMS).

    Ansvar:
    Åsas ansvar är att etablera det digitala stödet i förvaltningsobjektet ”Elektronisk journal”. Region Västmanland arbetar enligt pm3.
    Uppdraget består av att leda och koordinera uppgradering av befintligt systemet, sätta process för kommande uppgraderingar, sammanställa verksamhetens behov av förbättringar och vidareutveckling av det digitala stödet, etablera en effektiv och fungerande leverantörssamverkan samt säkra erforderliga resurser för övertagande i förvaltningen.
  • Örebro kommun

    Projektledare/Förändringsledare vid etablering pm3

    2019 - 2020

    Uppdrag: Projektledare/Förändringsledare vid etablering av två objekt inom Utbildningsförvaltningen samt kartläggning av gränsdragning mellan Utbildnings- och Omsorgsförvaltningen.

    Ansvar: Åsa ansvarade för att etablera två objekt; Barnomsorg, utbildning och elevhälsa samt Pedagogiska verktyg. En del av uppdraget var att kartlägga gränsdragningen av ansvar för digitala stöd som berör båda verksamhetsområdena utbildning och omsorg vilket resulterade i ett beslutsunderlag med rekommendationer. Efter det inleddes varje objektetablering med ett planeringsmöte med förvaltningsledarna, där tidplan och deltagare beslutades. Därefter genomförde Åsa ett antal intervjuer inför de kommande workshopserierna som bestod av 5 workshops med deltagare från respektive verksamhetsområde. Under en etablering kartläggs vad som ska förvaltas för specifikt verksamhetsområde, en tvärfunktionell organisation etableras för att säkerställa samverkan mellan parter på såväl strategisk, taktisk som operativ nivå, målstyrning införs genom att koppla strategiska mål till delmål i förvaltningsplanen för att säkerställa rätt prioriteringar och resursuppskattning/budget för förvaltningsperioden tas fram. Resultatet blir en förvaltningsplan för kommande förvaltningsperiod som presenteras för styrgrupp.
  • Svenska kyrkan

    Utbildare

    2019 - 2019

    Uppdrag: Utbildning pm3 grund, 1 dag

    Ansvar: Åsa ansvarade för att anpassa en endags-utbildning i pm3 grund och höll utbildning för Svenska kyrkans objektägare och förvaltningsledare.
  • Nacka kommun

    Utbildare

    2019 - 2019

    Uppdrag: Utbildning pm3 grund, 2 dagar

    Ansvar: Åsa ansvarade för att anpassa en tvådagars utbildning i pm3 grund och höll utbildning för Nacka kommuns förvaltningsledare.
  • Region Västmanland

    Workshopledare

    2019 - 2019

    Uppdrag: Region Västmanland ville utöka ett av sina objekt och inkludera verksamhets- och it-komponenter för verksamhetsområdet Regional utveckling.

    Ansvar: Åsa ansvarade för att hålla en heldags workshop, genomföra intervjuer med berörda samt sammanställning av arbetsmaterialet i form av en objektskiss. Objektet bestod av verksamheterna kultur, turism, näringsliv samt hållbarhet och samhälle.
  • Värnamo kommun

    Projektledare vid etablering pm3-objekt

    2019 - 2019

    Uppdrag: Etablering av objektet Digital arbetsplats.

    Ansvar: Åsa ansvarade för att etablera objektet Digital arbetsplats. Uppdraget inleddes med ett planeringsmöte med objektägaren och förvaltningsledaren, där tidplan och deltagare beslutades. Därefter genomförde Åsa ett antal intervjuer inför de kommande workshopserierna som bestod av 6 workshops med deltagare från aktuellt verksamhetsområde.
    Under en etablering kartläggs vad som ska förvaltas för specifikt verksamhetsområde, en tvärfunktionell organisation etableras för att säkerställa samverkan mellan parter på såväl strategisk, taktisk som operativ nivå, målstyrning införs genom att koppla strategiska mål till delmål i förvaltningsplanen för att säkerställa rätt prioriteringar och resursuppskattning/budget för förvaltningsperioden tas fram. Resultatet blir en förvaltningsplan för kommande förvaltningsperiod som presenteras för styrgrupp.
  • Sjöfartsverket

    Projektledare vid etablering pm3-objekt

    2019 - 2019

    Uppdrag: Etablering av ett objekt inom verksamhetsområdet HR.

    Ansvar: Åsa ansvarade för att etablera ett HR-objekt. Uppdraget inleddes med ett planeringsmöte med förvaltningsledarna, där tidplan och deltagare beslutades. Därefter genomförde Åsa ett antal intervjuer inför de kommande workshopserierna som bestod av 5 workshops med deltagare från verksamhetsområdet HR.
    Under en etablering kartläggs vad som ska förvaltas för specifikt verksamhetsområde, en tvärfunktionell organisation etableras för att säkerställa samverkan mellan parter på såväl strategisk, taktisk som operativ nivå, målstyrning införs genom att koppla strategiska mål till delmål i förvaltningsplanen för att säkerställa rätt prioriteringar och resursuppskattning/budget för förvaltningsperioden tas fram. Resultatet blir en förvaltningsplan för kommande förvaltningsperiod som presenteras för styrgrupp.
  • Örebro kommun

    Projektledare/Förändringsledare vid etablering pm3

    2019 - 2019

    Uppdrag: Förändringsledare vid etablering av tre objekt inom verksamhetsområdet Samhällsbyggnad.

    Ansvar: Åsa ansvarade för att etablera tre objekt; Stadsbyggnad, Tekniska samt Kultur & fritid. Uppdraget inleddes med en kartläggning för att se över hur objekten skulle ringas in inom Samhällsbyggnad. Efter det inleddes varje objektetablering med ett planeringsmöte med förvaltningsledarna, där tidplan och deltagare beslutades. Därefter genomförde Åsa ett antal intervjuer inför de kommande workshopserierna som bestod av 5 workshops med deltagare från respektive verksamhetsområdet.
    Under en etablering kartläggs vad som ska förvaltas för specifikt verksamhetsområde, en tvärfunktionell organisation etableras för att säkerställa samverkan mellan parter på såväl strategisk, taktisk som operativ nivå, målstyrning införs genom att koppla strategiska mål till delmål i förvaltningsplanen för att säkerställa rätt prioriteringar och resursuppskattning/budget för förvaltningsperioden tas fram. Resultatet blir en förvaltningsplan för kommande förvaltningsperiod som presenteras för styrgrupp.
  • Dataföreingen kompetens/På i Stockholm AB

    Utbildare

    2018 - 2018

    Uppdrag: Öppen utbildning i pm3 grund på DF

    Ansvar: På AB tillhandahåller olika utbildningar i förvaltningsstyrning, i samarbete med DF. Grundutbildningen i pm3 omarbetades inför höstterminen 2018 och nya utbildare utsågs, däribland Åsa. Det nya greppet med utbildningsmaterialet skapade en friare form, med utrymme för lärarens egna tillämpningar samtidigt som eleverna fick större möjlighet till självreflektion. Den nya utbildningen ställer högre krav på utbildaren, men öppnar för effektivare lärande för eleverna.
  • Universitetskanslersämbetet, UKÄ

    Metodstöd/Projektledare vid etablering pm3

    2018 - 2018

    Uppdrag: Syftet med uppdraget var att få överblick över hela portföljen som; styrning, planering, budget, uppföljning, gemensamt arbetssätt samt ökad verksamhetsnytta. Behovet var coach/metodstöd, kartläggning av digitala stöds tillhörighet, översyn av förvaltningsstruktur samt etablering av två förvaltningsobjekt.

    Ansvar: Åsa coachade portföljförvaltaren i hennes arbete med att konkretisera portföljfunktionens ansvar. Konsultuppdraget innefattade även kartläggning av it-komponenters tillhörighet, översyn av förvaltningsstruktur samt etablering av förvaltningsobjekt.
    Åsa etablerade två objekt; Administrativa objektet samt it-objektet. Det Administrativa objektet bestod av verksamheterna diarie-, ärende- och dokumenthantering, ekonomiadministration, HR, upphandling och inköp, fastighetsförvaltning, säkerhet samt lednings- och styrningsadministration. It-objektet bestod av it-arbetsplats, teknisk plattform och integrationer.
    Uppdraget inleddes med ett planeringsmöte med portföljförvaltaren och förvaltningsledarna, där tidplan och deltagare beslutades. Därefter genomförde Åsa ett antal intervjuer inför de kommande workshopserierna som bestod av 5 workshops med deltagare från samtliga verksamhetsområden.
    Under en etablering kartläggs vad som ska förvaltas för specifikt verksamhetsområde, en tvärfunktionell organisation etableras för att säkerställa samverkan mellan parter på såväl strategisk, taktisk som operativ nivå, målstyrning införs genom att koppla strategiska mål till delmål i förvaltningsplanen för att säkerställa rätt prioriteringar och resursuppskattning/budget för förvaltningsperioden tas fram. Resultatet blir en förvaltningsplan för kommande förvaltningsperiod som presenteras för styrgrupp.

    Uppdraget utökades under pågående etablering med genomgång av processen ”Övergång av ansvar från projekt till förvaltning” då UKÄ hade ett pågående projekt som snart skulle överlämnas till förvaltning.
  • Unit 4

    Utbildare

    2018 - 2018

    Uppdrag: Utbildning pm3 grund, 1 dag

    Ansvar: Åsa ansvarade för att hålla en anpassad pm3-utbildning för Unit4:s förvaltningsledare. Behovet grundades sig i att deras kunder tillämpar pm3. Utbildning utökades med ett särskilt avsnitt för ”Övergång av ansvar från projekt till förvaltning” och andra organisationsspecifika utbildningsområden.
  • Kollektivtrafiken Västmanland

    FL-IT, Metodstöd och Förändringsledare

    2018 - 2018

    Uppdrag: Interim FL-IT, Förändringsledare och metodstöd vid förtydligande av förvaltningsstyrningen för Kollektivtrafiken Västmanland.

    Ansvar: Åsa fick i rollen som förvaltningsledare-it uppdraget att åstadkomma ett tydligare förvaltningsuppdrag och samtidigt förbättra samverkan mellan berörda intressenter. Som första steg i den förändringsprocessen, började Åsa med att ringa in och avgränsa förvaltningsområdet. Behovsinventering och definition av mål för förvaltning genomfördes i flera workshops tillsammans med representanter från verksamheten. Det gjordes också en grundlig kartläggning av kompetensbehov och resursuppskattning för verksamhet och teknik. Resultatet blev underlag för nästa periods förvaltningsplan som presenterades och förankrades hos ledningsgruppen. Detta blev starten för införande av den nya förvaltningsstyrningen. En viktig del i den nya förvaltningsstyrningen var att få styrningsprocesserna att hänga ihop med de operativa processerna ITIL och agila metoder. Utmaning var att få med sig både ledningsgrupp och specialister samt samverkan med ett stort antal leverantörer.
  • Linköpings kommun

    Projektledare vid etablering pm3

    2017 - 2017

    Uppdrag: Etablering av ett objekt inom verksamhetsområdena utbildning samt kultur och fritid.

    Ansvar: Åsa ansvarade för att etablera ett objekt; Utbildning, kultur och fritid. Uppdraget inleddes med ett planeringsmöte med ansvarig för införandeprojektet, där tidplan och deltagare beslutades. Därefter genomförde Åsa ett antal intervjuer inför den kommande workshopserien som bestod av 5 workshops med deltagare från de två verksamhetsområdena.
    Under en etablering kartläggs vad som ska förvaltas för specifikt verksamhetsområde, en tvärfunktionell organisation etableras för att säkerställa samverkan mellan parter på såväl strategisk, taktisk som operativ nivå, målstyrning införs genom att koppla strategiska mål till delmål i förvaltningsplanen för att säkerställa rätt prioriteringar och resursuppskattning/budget för förvaltningsperioden tas fram. Resultatet blir en förvaltningsplan för kommande förvaltningsperiod som presenteras för styrgrupp.
  • Region Västmanland

    FL-IT, Etablerare och metodstöd

    2017 - 2017

    Uppdrag: Interimsuppdrag som Förvaltningsledare IT för objektet E-tjänster för hälsa och vård.

    Ansvar: I samband med en föräldraledighet hos Region Västmanland, anlitades Åsa som Förvaltningsledare IT. Uppdraget innebar den löpande förvaltningen, men även genomförande av en objektetablering. Befintlig förvaltningsledare var ny i sin roll och fick därför coachning och stöd av Åsa.
    Det aktuella förvaltningsobjektet var nyskapat och skulle hantera regionens vårdrelaterade e-tjänster. Objektet hade stort fokus på att införa nya tjänster för ”Journalen på nätet” vilket innebar arbete med Inera och leverantörer. Det pågick ett projekt där syftet var att införa ett nytt arbetssätt för hälsosamtal och nytt digitalt stöd, som under uppdraget överlämnades till förvaltningsorganisationen. Uppdraget innebar även hantering av patient- och informationssäkerhetsfrågor.
    Samtidigt pågick jobbet med att ta fram en förvaltningsplan för kommande period, förankra roller och ansvar för det nya objektet samt etablera objektet i den styrgrupp som hade tydligt mandat vid utformandet av vårdrelaterade frågor.

    Metoder/Tekniker: pm3, Projektil
  • Sjöfartsverket

    Pilotetablering pm3-objekt

    2017 - 2017

    Uppdrag: Etablering av objektet Digitala anlöpet.

    Ansvar: Åsa deltog i etableringen av objektet ”Digitala anlöpet”. Det var en pilotetablering då Sjöfartsverket hade som mål att utvärdera modellen och etableringsprocessen. Etableringen utvärderades och Sjöfartsverket beslöt således att etablera samtliga objekt i sin förvaltningsarkitektur med samma metod och upplägg.
    Under en etablering kartläggs vad som ska förvaltas för specifikt verksamhetsområde, en tvärfunktionell organisation etableras för att säkerställa samverkan mellan parter på såväl strategisk, taktisk som operativ nivå, målstyrning införs genom att koppla strategiska mål till delmål i förvaltningsplanen för att säkerställa rätt prioriteringar och resursuppskattning/budget för förvaltningsperioden tas fram. Resultatet blir en förvaltningsplan för kommande förvaltningsperiod som presenteras för styrgrupp.
  • Riksbanken

    Delprojektledare

    2016 - 2016

    Uppdrag: Utvärdering av Riksbankens befintliga förvaltningsmodell.

    Ansvar: Åsa ledde en förstudie och agerade metodstöd vid utvärdering av befintlig förvaltningsmodell hos Riksbanken. Förstudien ledde till att Riksbanken beslutade att införa pm3 i hela verksamheten. Uppdraget utvecklades till att Åsa fick ansvaret för att etablera ett förvaltningsobjekt samt att fortsättningsvis agera som metodstöd till projektledaren för införandet.
  • Ellevio

    Delprojektledare

    2016 - 2016

    Uppdrag: Delprojektledare transitionprojekt

    Ansvar: Åsa var delprojektledare i Ellevios transitionprojekt och ansvarade för flytt av ett stort antal applikationer som skulle separeras från Fortum. Uppdraget bestod i att skapa tidplan, projektplan, styra och leda arbetet samt löpande uppföljning. Utmaningen i detta projekt var de kritiska tester som behövde genomföras, vilket krävde en omfattande testplan och koordinering av samtliga applikationers integrationstester, funktionella- och icke funktionella tester.

    Metoder/Tekniker: PPS
  • EVRY AB

    Team-ledare

    2012 - 2014

    Uppdrag: Team-ledare på enheten Application Management

    Ansvar: Som Team-ledare ansvarade Åsa för leveransen inom Application Management. Ansvaret bestod i att styra- och följa upp den dagliga leveransen utifrån resurs, kompetens och leveranskrav samt intäktsansvar. Åsa ansvarade även för kundmöten samt att resurssäkra uppdragen. Åsa jobbade löpande med förbättrings- och förändringsarbete för att skapa struktur samt välmående och effektiva team. Hon införde Agil metodik och såg över förvaltningstjänster så de hängde ihop med ITIL processer och pm3.
  • Kommunal

    Projektledare

    2008 - 2009

    Uppdrag: Projekt för utveckling av en webapplikation för registrering av löneavdrag

    Ansvar: Åsa var Projektledare för ett systemutvecklingsprojekt som skapade en webapplikation för Kommunals arbetsgivare i syfte att registrera medlemmars löneavdrag.
  • Kommunals a-kassa

    Projektledare

    2008 - 2009

    Uppdrag: Projekt för utveckling av ett inkassosystem

    Ansvar: Åsa var Projektledare för ett systemutvecklingsprojekt som skapade ett inkassosystem för Kommunals a-kassa.
  • Kommunal

    Projektledare, Scrum Master, Product Owner

    2006 - 2010

    Uppdrag: Projekt för utveckling av webapplikation mot Kommunals befintliga medlems- och avgiftssystem

    Ansvar: Åsa var Projektledare för arbetet med att ta fram en webapplikation för Kommunals sektioner. Under projektets gång ansvarade hon även för att införa agilt arbetssätt enligt Scrum i utvecklingsteamet. Det ledde till att hon agerade som Scrum Master och efter en kort tid gick det ansvaret över till en Team-medlem och Åsa tog rollen som Product Owner.
  • Kommunal

    FL-IT, Projektledare, Scrum Master, Product Owner

    1999 - 2014

    Uppdrag: Förvaltningsledare för Kommunals samtliga digitala stöd för medlems- och avgiftshantering. Uppdraget innebar också projektledning och att agera Scrum Master och Product Owner.

    Ansvar: Tillsammans med kollegor i ett väl sammansvetsat team, hade Åsa ansvaret för förvaltningen av samtliga digitala stöd kopplat till Kommunals centrala verksamhet gällande medlems- och avgiftshantering. Ett arbete som innebar planering, uppföljning och koordinering av arbetet. Förvaltningen hade bas i pm3-modellen. Som Förvaltningsledare arbetade Åsa mycket nära kunden och verksamheten för att vidmakthålla och vidareutveckla de digitala stöden. En utmaning var att hantera leverantörer, banker, arbetsgivare utöver ledning av förvaltningsteam.
    Förvaltning bestod av ett antal olika typer av digitala stöd, både windows- och webapplikationer. 2011 byttes det gamla egenutvecklade systemet ut. Det ersattes av ett mer standardiserat system som bestod av delarna MS CRM, MS NAV och BizTalk. Utmaningen var att förvaltningen blev väldigt komplex då de olika komponenterna förvaltades av olika leverantörer.
    Som Projektledare ledde Åsa de projekt som beställdes inom förvaltnings- och utvecklingsåtagandena.
    Åsa agerade även som Scrum Master och Product Owner och ansvarade för sprintplaneringen till kund och att teamen var fullt fungerande och produktiva. Hon införde agilt arbetssätt som Scrum i utvecklingsteamen och Kanban i förvaltningsteamen och ansvarade även för att de agila värderingarna och principerna följdes.

Åsas kompetensområden

  • Branscherfarenhet

    Medlemsorganisationer & Fackförbund
  • Ledarskap

    Ledarskap allmänt
  • Metoder & Processer

    PM3
  • Projektledning

    Projektledning, Administrativ delprojektledning
  • Roller

    Facilitator, Workshopledare, Team-ledare, Systemförvaltare
  • Test & Verifiering

    Systemtestning, Testledning, Acceptanstest
  • Verksamhetsutveckling och Strategi

    Metodstöd, Workshopledning, Projektledning

Åsas utbildningar

  • Certifierad – Att leda Digital Transformation, DigJourney

    2023 - 2023

  • Att leda utan att vara chef, Monica Lööw och Christer Karlsson

    2022 - 2022

  • Certifieringsutbildning Implementing SAFe (SPC), We are Movement

    2021 - 2021

  • Certified Scrum Product Owner, Crisp

    2019 - 2019

  • Certifierad förändringsledare, Astrakan

    2017 - 2017

  • Certifierad kundansvarig IT, BiTA Service Management

    2015 - 2015

  • ITIL v3 Foundation Diplomprogrammet, Addskills

    2015 - 2015

  • Certifierad förvaltningsledare, Dataföreningen Kompetens

    2015 - 2016

  • Teamledarutbildning, Right Management

    2014 - 2014

  • Kanban Applied, Crisp

    2013 - 2013

  • Certified Scrum Master, Crisp

    2011 - 2011

  • Astrakans projektledarprogram mot IPMA-certifiering, Astrakan

    2008 - 2008

  • UML, Astrakan

    2007 - 2007

  • Fil. kand Datavetenskapliga programmet, Gävle Högskola

    1994 - 1997

Till konsultsök

Kontakt

Anne-Li Appelberg Sälj och rekrytering inom Management/Verksamhetskonsulter och projektledning 073-398 81 59 anne-li.appelberg@kvadrat.se

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning