Hoppa till sidans innehåll

Anna Blennar

Projektledare

Som konsult kan Anna bidra med sina kompetenser från många års arbete inom olika förändringsprojekt och som produktägare. Anna är i grunden civilingenjör med lång erfarenhet av ledande och koordinerande roller inom både näringslivet och offentlig verksamhet, i Sverige och internationellt. Anna kan leda grupper och individer genom förändring, från en övergripande vision ner till påverkan på individ.

Områden som Anna har verkat inom:

Projekt- och förändringsledning
Anna har jobbat med generella och tekniska förändringsprojekt och har lett projekt inom:
- produktutveckling (vattenfallsmodellen)
- utveckling, implementering av IT-systemstöd (agila modellen)
- arbetsprocesser och rutiner
- sortimentsoptimering för lanseringar på marknader inom EMEA
…allt enligt regulatoriska standarder för hygien- och medicintekniska produkter.

Gruppchef
Anna har ingått i ledningsgrupper och ansvarat för att uppnå uppsatta mål och budget för grupper inom hygien- och medicinskteknisk verksamhet. Effektiv arbetsfördelning och prioriteringar, att lösa anställningar, uppsägningar och psykisk ohälsa har ingått. Anna trivs med att leda människor och team och har förstått att kollegor uppskattar hennes prestigelösa och förtroendeingivande sätt. Detta är en roll som Anna har trivts väldigt bra i.

Utbildare och coach
Anna har tagit fram utbildningsmaterial, organiserat och hållit i utbildningar av nya arbetsprocesser och systemstöd samt utbildat utbildare.
Anna är även utbildad Coach (Professional Coach enligt ICF) och har utbildat om det coachande förhållningssättet. Som ledare använder Anna självklart dessa kvaliteter då hon är tillitsskapande, trygg, holistisk och drivande.

Områden

  • Projektledare
  • Förändringsledare
  • Interimschef

Om Anna

Anna tar sig an förändringsuppdrag med stor nyfiken och trygghet, där kommunikation och förmågan att skapa tillit och struktur är grundförutsättningar för att kunna driva utveckling och skapa affärsnytta. Anna har en förmåga att se helheten och däri kunna analysera detaljerna och se sammanhangen. När team och organisationer samverkar och tillsammans hittar lösningar trivs Anna som bäst då hon har ett agilt förhållningssätt. Anna värjer inte för olikheter, svårigheter eller motstånd utan ser det som naturliga delar i allt slags förändringsarbete. Anna bidrar med struktur, analys och sina sociala kompetenser, allt med affärsbehovet och det gemensamma målet i fokus.

Annas CV

  • Chalmers tekniska högskola AB

    Projektledare

    2023 - 2023

    Uppdrag:
    Vidareutveckling av Chalmers exjobbsportal för externa parter för att inkludera Chalmers egna examensarbeten.

    Roll:
    I rollen ingick uppgifter som att inhämta verksamhetskrav, sätta kravspecen och testning ihop med it-leverantören samt kommunikation av den nya lösningen.


    Nytta/Resultat:
    Chalmers studenter har nu en samlad plats att söka exjobb på istället för på varje institutions egna sidor, inklusive de som redan lagts upp av externa företag.
  • Chalmers tekniska högskola AB

    Innehållskoordinator Externwebb

    2022 - 2023

    Uppdrag:
    I framtagandet av Chalmers nya externwebb så har Anna säkerställt att allt innehåll på dagens externa webb chalmers.se samt studentportalen.se har överförts till en ny webb, så som texter, dokument och formulär.

    Roll:
    En koordinerande roll som kräver god analytisk och strukturerande förmåga, att både ta in helheten och se de små detaljerna samt att kunna samarbeta brett i organisationen och stödja kollegor.

    Metodik:
    Projektet drevs agilt. Teams och Excel användes för kommunikation och uppföljning.

    Nytta/Resultat:
    Anna såg till att arbete flödade jämt i utvecklingen av den nya webben under hög tidspress. Hon skapa en rigid struktur samt koordinerade arbetet för textöverföring och översättning, utförd av extern part, och deltog själv i skapandet av webben i projektets slutfas. Anna uppfattades som strukturerad och lugn, vilket var en fördel i ett mycket tidspressat projekt.
  • Essity/SCA

    Technical Assortment Manager / Produktägare

    2012 - 2021

    Uppdrag:
    Anna ansvarade för feminin- och inkontinenssortimentet i EMEA, där en röd tråd var sortimentsoptimering för att ständigt balansera marknadens och fabrikens behov mot ett kostnadseffektivt och lönsamt sortiment.

    Roll:
    Anna var en del av ledningsgruppen och hade en koordinerande och projektledande roll där hon drev marknadsinitierade projekt. Hon ansvarade för sortimentsförändringarna i de globala innovationsprojekten för att säkra marknadernas lanseringsbehov.

    Metod/Teknik:
    SAP, Sharepoint, WIndows 365, förändringsledning, projektledning.

    Nytta:
    Annas roll i ledningsgruppen bidrog till att sätta gruppens riktning, prioritera och vidareutveckla nya arbetssätt.

    I rollen som projektledare drev hon aktiviteter och motiverade teamen igenom förändringar initierade av en konkurrensutsatt marknad, förändrade och nya lagkrav samt ledningens mål och strategier.

    Arbetsprocessen avseende produktförändringar och dess systemstöd (Sharepoint) som Anna utvecklade och ansvarade för, implementerades globalt våren 2016 och används fortfarande som en centralt viktig process.
  • SCA

    Projektledare, Förändringsledare, Utbildare

    2010 - 2012

    Uppdrag:
    Anna ansvarade för att ta fram en ny arbetsprocess för Personal Care EMEA för att säkra artikelkvalitén inklusive 6-sigmaverktyg, från idé till produktlansering inom ett större kvalitetsprogram. Detta efter att under många år ha kartlagt, utvecklat och ansvarat för flera arbetsprocesser.

    Roll:
    Inför lansering av arbetsprocessen gjorde hon en affärsanalys (BA) där hon tog fram ett förslag på och förankrade behovet av ett tillhörande systemstöd. Hon fick sedan rollen som projekt- och förändringsledare för att kravställa och utvecklade detta tillsammans med ett tvärfunktionellt team och ett konsultföretag (Sogeti).
    Anna ledde organisationen genom förändringen med ansvar för utbildning av mer än 300 kollegor inom EMEA samt utbildade utbildare. Anna säkrade därefter utrullning globalt och införandet i en annan division inom Essity samt ansvarade för och drev fortsatt ständigt förbättringsarbete.

    Metod/Teknik:
    SharePoint, Windows 365, Agil projektledning, Scrum

    Nytta/Resultat:
    Arbetsprocessen togs emot mycket väl tack vare det nya systemstödet och används som 'role model' genom sin enkla, rubusta struktur och hjälp till organisationen att driva och följa upp aktiviteter och beslut, tvärfunktionellt och transparent.
    Utrullningen globalt och till andra delar av organisationen visade på att behovsanalysen var rätt.
  • SCA

    Technical Customer Manager - Projektledare

    2009 - 2011

    Anna koordinerade kundlanseringsprojekt med team bestående av representanter för marknad, fabrik, tekniska produktchefer, grafisk design m fl. med ansvar för sortimentets lönsamhet, kvalitet samt strategisk reducering av komplexitet.
  • SCA

    Technical Assortment Manager - Gruppchef

    2006 - 2008

    Anna var gruppchef för 4-5 personer inom Incontinence Care samt Feminine med ansvar för pantyliner sortimentets kvalitet och lönsamhet. I teamet ingick ansvariga för produkt, förpackning, grafisk design samt masterdata. Teamet levererade nya och optimerade artiklar efter förfrågan från främst marknad.
    Anna introducerade och anpassade här arbetsprocessen för artikelförändringar samt "Assortment guidelines" som hon utvecklat inom Baby-organisationen.
  • SCA

    Technical Customer Manager - Projektledare

    2000 - 2006

    Anna hade en koordinerande roll med ansvar för teknikrelaterade
    förändringsaktiviteter/projekt för optimering av Retail Brand's och det egna varumärket Libero's sortimentsportfölj. Anna stöttade de Europeiska regionerna inom alla tekniska områden kopplat till lanseringar och upphandlingar etc. och agerade "gatekeeper" mellan marknad, fabrik och den globala organisationen.
    Anna koordinerade alla TCM aktiviteter och var ägare av arbetsprocessen samt relaterade dokument.
  • Mölnlycke/SCA

    Produktutvecklare & projektledare

    1994 - 2000

    Anna utvecklade den nya generationens barnblöjor och vidareutvecklade sedan dessa med förbättrad absorption, passform och fastsättningssystem samt attribut så som lotion i ytskiktet etc. Anna hade rollen som produktansvarig delprojektledare vid implementering av ny maskinteknologi samt drev egna utvecklings- och implementeringsprojekt där bl a processutveckling, materialutveckling, fabrik och marknad ingick.

Annas kompetensområden

  • Bransch

Annas anställningar

  • Technical Assortment Manager mm., Mölnlycke/SCA/Essity

    1994 - 2021

Annas utbildningar

  • Change Management, grund, Essity

    2020 - 2020

  • Teamcoach, Grund & Avancerad, Strandska Utvecklingshuset AB, Göteborg

    2015 - 2015

  • Diplomerad Lifecoach, Strandska Utvecklingshuset AB, Göteborg

    2015 - 2016

  • Inre och Yttre ledarskap, Psykosyntesinstitutet AB

    2013 - 2014

  • Personlig utveckling - Grundutbildning Psykosyntes, Psykosyntesinstitutet AB

    2010 - 2012

  • Situational Leadership II, SCA

    2007 - 2007

  • Self Development and Directive Planning, SCA

    2005 - 2005

  • Maskinteknik, MSc, Linköpings Tekniska Högskola

    1987 - 1993

Till konsultsök

Kvadrat i siffror

  • 556

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning