Catharina Lindqvist
Senior IT-Projektledare
Catharina har arbetat inom IT- och telekom branschen under närmare 30 år, vilket har givit henne bred erfarenhet och kompetens inom ledarskap, IT, processarbete, administration, kommunikation, drift/systemförvaltning och projektledning. Kombinationen av mångårig erfarenhet, från både små och stora verksamheter, och en mycket god förståelse för teknisk utveckling gör att Catharina uppskattas i både strategiska och operativa uppdrag. Catharina trivs bäst i roller där hon kan agera mellan verksamheter och IT.
Områden
- Senior IT-Projektledare
- Service Management/Product Owner
- Leveransledning/Koordinering
Om Catharina
Catharina beskrivs som mycket engagerad och ger positiv energi till sin omgivning. Service och kvalitet med kunden i fokus är något som Catharina alltid har arbetet med och brinner för. Med ett ständigt leende och hennes sociala kompetens, målinriktning och förmåga att driva och engagera människor lyckas hon leverera fina resultat.Catharinas CV
-
Atea
Kommunikatör - Business Change
2023 - 2023
Catharina arbetade tätt ihop med programledningen och Business Change teamet i ett stort ERP program med fokus på kommunikation. Uppdraget innebar att ansvara för all bred kommunikation inom och utanför ERP programmet på Atea. Catharina uppskattades för sitt positiva och drivande arbete och tillförde ett stort lyft i teamet för det viktiga arbetet kring Business Change.
* Ansvara för alla sidor och dess innehåll på Atea SharePoint Intranät som berörde programmet
* Skapa nya sidor och strukturera om befintliga sidor för att användaren lättare ska kunna hitta och ta till sig all tillgänglig information
* Ansvara för månadsbrev inom programmet
* Ansvara för chefsinformation som skickades ut månadsvis till alla chefsnivåer inom Atea Sverige
* Ta fram presentationsmaterial till månadsmöten
* Ta fram utbildningsmaterial och genomföra utbildningar inom Business Change
* Kunskap att arbeta med Microsoft Sway, SharePoint Intranät och Teams
* Ansvara för programmets funktionsbrevlåda
* Ansvara för FAQ:er -
RISE
Kommunikatör och dokumenthantering
2021 - 2022
Uppdraget innefattade att hjälpa förvaltningsorganisationen för Affärssystem/Ekonomi att förbättra sin kommunikation och dokumentation så att verksamheten lättare ska kunna hitta rätt information vid behov. Catharina uppskattades för sin personlighet, servicekänsla och kompetens och kunde under en kort uppdragstid bidra med stor förbättring inom området.
* Inventera, uppdatera och förbättra alla befintliga interna sidor i RISE Medarbetarportal (inom Affärssystem/Ekonomi)
* Översyn och migrering av utbildningsmaterial till RISE Ledningssystem
* Bygga nya sidor och en ny struktur för utbildningsmaterial i RISE Medarbetarportal
* Ansvara för utbildning och information till berörda dokumentansvariga
* Besvara inkommande supportärenden kring utbildningsmaterial samt ge stöd och support -
Unilabs
IT Projektledare/Koordinator/Mentor
2019 - 2022
Catharina arbetade till och från med mindre uppdrag/projekt på Unilabs. Hon stöttade även IT organisationen som koordinator och mentor när behov fanns. Catharinas kunskap och erfarenhet i kombination med hennes personlighet passar väl in Unilabs verksamhet och möter kundens behov. Rollerna innefattade bl.a:
• Teknisk Projektledning inom IT (röntgen/screening)
• Kravhantering mot extern leverantör Sectra
* Stödja IT projekt gällande koordinering, planering och strukturering
• Mentorskap med fokus på IT projektledning -
Mölnlycke Health Care
Service Owner
2019 - 2021
Catharina arbetade som interimskonsult i en linjeroll som Service Owner inom två tjänsteområden på Mölnlycke Health Care. Hon ansvarade för Sales Support & PPM (Project and Portfolio Management).
Rollen passade Catharina bra där hon uppskattades för sin personlighet och sin breda erfarenhet inom området. Rollen innefattade bl.a:
• Se till att de kommersiella affärsområdena har tillgängliga företagstjänster för att stödja det dagliga arbetet
• Arbeta i nära samarbete med kommersiella intressenter, såväl som IT-serviceområden, infrastruktur och driftsteam
• Utveckla nära relationer med dedikerade leverantörer och etablera högkvalitativ leverantörsstyrning
• Lead Life Cycle Management
• Stödja projekt och dagliga verksamheter
• Bidra till kompetensförbättring och utveckling av IT
• Budgetansvar
• Licenshantering
• IT strategi och roadmap
* Validering av JIRA och Zephyr som ett verktyg för krav- och testhantering -
Stena Metall IT
Teknisk Projektledning/Product Owner
2015 - 2019
Catharina arbetade som teknisk IT Projektledare för flera stora IT projekt inom Stena koncernen. Projekten som Catharina drev var alla tekniska inom områden som:
* IT-infrastruktur
* Implementering och utrullning av applikationer/system/integrationer
* Utveckling
* Testning
* Kravhantering
Exempel på infrastruktur projekt som Catharina har arbetet med är avveckling av gamla win2003/2008 servrar, städning/rensning i AD-strukturer, arkivering av gamla applikationer/system och databaser.
Exempel på implementationsprojekt var ett stort Vågprojekt för Stena Recycling i Norge där ett nytt vågsystem skulle implementeras på samtliga anläggningar. Projektets pågick i 3 år och omfattning var bl.a. processkartläggning, omfattande kravhantering, omfattande utveckling, uppsättning av integrationer, omfattande testning/kvalitetssäkring, implementering och utrullning, rutiner och utbildning.
Catharina har även drivit ett agilt utvecklingsprojekt för Stena Recycling Norge. Projektets mål var att bygga en Mottagningskontroll på alla anläggningar som kunde hanteras i ett enkelt gränssnitt för användareb via en telefon och/eller en surfplatta. Projektet drevs agilt med JIRA som verktyg för kravhanteringen. Projektet innefattade även att säkerställa den tekniska infrastrukturen på alla anläggningarna såsom bl.a internetanslutningar, wifi, kopplingar till vågsystem och affärssystem, teknisk utrustning på ansläggningar och i lastbilar.
Förutom projektledningen arbetade Catharina även som Product Owner (systemförvaltning) under några år. Arbetet innebar en blandning av god systemkunskap i kombination med större strategiska frågor, kravhantering och en nära dialog med användare, leverantörer och Stena IT Board. Catharina uppskattades för sin positiva inställning och energi i kombination med sin breda kompetens och förmåga att lära sig nya saker. -
Advance AB (numera Advania)
Teknisk IT Projektledare/Teamleader
2012 - 2015
På Advance arbetade Catharina inledningsvis som teknisk IT Projektledare på företaget. Då Catharina drivs av att få ta ansvar samt utveckla och förbättra organisationer blev hon dessutom inom kort ansvarig för alla projektleveranser på företaget och teamleader för gruppen. Catharina arbetade fram och etablerade en processbaserad leveransprocess för företagets projektleveranser.
Under sin tid på Advance drev Catharina ett 10-tal större tekniska IT-projekt, många inom segmentet Hälsa & Sjukvård. Projekten innefattade bl.a implementering och utrullning av applikationer/system, inventering av infrastruktur och teknisk utrustning, kravställning mot externa systemleverantörer, migrering av applikation/system till ny driftmiljö/plattform och planering av utbildning. Här är några av de kunder som Catharina arbetade med:
* Unilabs
* Conscriptor
* Wästerläkarna
* Förbo
* DRG - Direct Röntgen
* Sävedalen hälsan
* Roslagsvatten
* Kungsbacka Kommun
* TPPG – The Perimeter Protection Group
Catharina brinner även för de mjuka värdena hos människor och blev tillfrågad att starta upp och driva ett personalråd på företaget. Catharina fick en plats i ledningsgruppen som personalrepresentant och ansvarade för alla HR relaterade frågor samt för företagets värdegrund och alla personalaktiviteter som genomfördes. -
TeliaSonera Sverige AB
Kampanjspecialist IT/Kundprocess specialist/Ledare
1997 - 2012
Under sina anställningsår på Telia har Catharina haft en mängd olika roller och uppdrag.
Catharina startade sin karriär som kundtjänstmedarbetare och arbetade sig vidare in i företaget som supporttekniker, utbildare, schemaläggare, teamledare, kampanjspecialist IT, kundprocess specialist och teknisk projektledare. Catharina arbetade i viktiga nyckelroller inom IT där hennes egenskaper passade bra och där hon kunde växa och utvecklas ännu mer.
Åren som Kampanjspecialist IT på Telia innebar att vara bryggan mellan verksamheten och IT med ansvar för att säkerställa alla verksamhetsflöden för produkten "Internet och paketeringar" på det privata marknaden. Catharina ansvarade bl.a för:
* All IT kravställning mot alla leverantörer för produktflödet, både internt och externt
* Testning och verifiering av ny funktionalitet
* Rutiner och arbetssätt för alla säljkanaler på den privata marknaden
* Information och kommunikation internt på Telia
* Delta i alla IT projekt som berör produktflödet
Catharina är oerhört driven och arbetar målmedvetet med ett stort hjärta för sina kollegor. En chef som har följt Catharina under många år på Telia beskriver henne som "En väldigt uppskattad person, som på bästa sätt, klarar allt du sätter i händerna på henne"
Catharinas kompetensområden
-
Branscherfarenhet
Teleoperatörer, Service/Tjänster -
Drift/Support/Service
Drift/Support/Service allmänt, Användarsupport -
Kommunikation & Information
Kommunikationsplanering, Kampanjer -
Kvalitetsstyrning
Configuration Management, Change Management -
Metoder & Processer
Processkartläggning, Workflow management -
Projektfaser
Produktionsinförande, Systemering/Design/Krav, Drift, Införande och överlämning, Implementation, Test, Utveckling/Genomförande, Projektering, Förstudie -
Projektledning
Infrastruktur och logistik, Projektadministratör/assistent, Projektledning, Administrativ delprojektledning, Teknisk projektledning -
Roller
Teknisk projektledare, Produktledare, Delprojektledare, Projektledning digitala medier, Projektadministratör -
Test & Verifiering
Acceptanstest, Funktionstestning, Systemtestning, Integrationstest, Acceptanstestledning, Testledning, Validering & Test - Mjukvara, Strategisk testledning -
Utbildning
Annan högskoleutbildning 1 år -
Verksamhetsutveckling och Strategi
Projektledning, Koordinering
Catharinas anställningar
-
Eget konsultbolag - VD, Windchange Consulting AB
2018 -
-
IT Projektledare & Systemförvaltare, Stena Recycling International
2017 - 2018
-
IT Projektledare, Atea Sverige AB
2015 - 2017
-
IT Projektledare/Teamleader/Personalrepresentant, Advance AB
2012 - 2015
-
Teamleader/Kampanjspecialist/Process specialist, TeliaSonera Sverige AB
1997 - 2012
-
Eget bolag - VD, Skanbro
1996 - 1997
-
Kundtjänstsäljare, Telia Mobitel
1995 - 1996
-
Marknadsassistent & Receptionist, Panorama Hotell & Hotell Båstad
1994 - 1994
Catharinas utbildningar
-
Ledarskapsutbildning - Ledarskap för tillväxt, Region Göteborg
2014 - 2014
-
APM – Advance projekt management, Advance
2013 - 2013
-
ITIL foundation V3, TeliaSonera Sverige
2009 - 2009
-
Ledarskapets ABC, Ledarutbildning
2005 - 2005
-
Arbetsmiljöcertifiering, TeliaSonera Sverige
2005 - 2005
-
Managementutbildning i England, IBS - International Business School
1993 - 1994
-
Treårig byggtekniskt linje, Polhemsgymnasiet Göteborg
1989 - 1992