Hoppa till sidans innehåll

Catrine Lindberg

Verksamhetsanalytiker

Flera års erfarenhet inom verksamhetsutveckling som kravanalytiker med olika tekniker och i olika branscher
Jobbar i en snabb och utvecklande miljö där digitalisering är i stort fokus och har kompetens inom förändringsledning som bidrar till att genomföra lyckade projekt
Arbetat med kolleger, som har spetskompetens inom många olika verksamhetsområden
Drivs av att jobba för en enklare, effektivare och tryggare vardag

Områden

  • Verksamhetsanalytiker
  • Förändringsledning och Verksamhetsarkitekt

Om Catrine

Catrine har lång erfarenhet inom kravarbete och som verksamhetsanalytiker I olika branscher. Även i rollen som team- och projektledare i såväl projekt, uppdrag som i förvaltning. Catrine är serviceorienterad, lyhörd och har ett stort intresse att förstå verksamhetens önskemål för att uppnå en effektivare arbetsmiljö Genom att ta fram ett processorienterat arbetssätt skapas trygghet på arbetsplatsen. Catrine jobbar resultatorienterat för att uppnå uppsatta mål, gillar utmaningar och att ta tag i saker som snabbt ska lösas. Av tidigare kollegor uppfattades Catrine som glad och positiv, och inte rädd för att fatta beslut vid behov.

Catrines CV

  • Domstolsverket

    Verksamhetsarkitekt

    2022 -

    Vid införande av nytt IT-stöd för rättshjälp har Catrine planerat och genomfört flertalet workshops med domstol, både digitalt och fysiskt.
  • Domstolsverket

    Verksamhetsarkitekt

    2022 -

    Catrines roll som verksamhetsarkitekt innebär att beskriva förutsättningar i verksamheten, vilka förmågor verksamheten har, hur verksamhetens processer ser ut samt vilka informationsresurser och IT-stöd som hanteras i verksamheten.
    Metod för att visualisera hur handläggarna på domstol arbetar jobbar Catrine med att beskriva dessa genom att skapa användningsfall, men också genom att rita en översiktlig processkarta över hela handläggarflödet.
  • Västra Götalands Regionen - IT

    Kravanalytiker

    2021 - 2022

    Catrine analyserade och dokumenterade behovet av att kunna hantera information om medarbetaren i form av kompetensutveckling i Västragötalandsregionen. Ett system där många olika roller och kompetenser beaktades för att uppfylla kraven på IT-stödet.
    Genom att gå igenom behoven och utifrån dem skapa och dokumentera kraven, enligt VGR´s kravmodell, fick alla verksamheter en gemensam bild av vilket system som önskas införa.
  • Västra Götalands Regionen - IT

    Kravanalytiker

    2021 - 2021

    Vi upphandling av nytt laboratoriesystem jobbade Catrine med att formulera behovet för att kunna hantera analyser, dokument och laboratorieresultat i ett IT-stöd
  • Västra Götalands Regionen - IT

    Kravanalytiker

    2021 - 2022

    Catrine var med i en utredning och gjorde analys av införandet av ett krav- och testverktyg. Ett verktyg för att kunna hantera krav och test för återanvändning, struktur och bättre kvalitetssäkring.
  • Västra Götalands Regionen - IT

    Kravanalytiker

    2020 - 2022

    Vid införande av nytt journalsystem i regionen jobbade Catrine med krav för integrationerna mellan journalsystemet och diverse kringliggande system
  • Västra Götalands Regionen - IT

    Kravanalytiker

    2019 - 2021

    Tillsammans med sina kolleger inom kravhantering har Catrine planerat och genomfört flertalet utbildningar av VGR´s kravmodell.
    Catrine har tagit fram utbildningsmaterial för olika metoder och modeller inom kravhantering. I utbildningen/kursen visas bland annat hur man tar fram användningsfall, samt hur agil-kravhantering går till.
    Målgruppen för utbildningen/kursen var verksamhet där fokus var att bli en tydligare och bättre beställare av IT-stöd
  • Västra Götalands Regionen - IT

    Kravanalytiker

    2019 - 2020

    I sin roll som kravanalytiker på VGR-IT var Catrines uppgift att analysera, koordinera och visualisera behoven på ekonomiavdelningarna hos sjukhusen och vårdcentralerna i regionen.
    Catrine planerade och genomförde flertalet workshops inom båda verksamhetsområdena där fokus var den ekonomiska vårdprocessen. För att få en överskådligt bild över hela ekonomiområdet användes domändriven design.
  • Volvo Connected Cars

    Service Manager

    2017 - 2018

    Service Manager på Connected Cars, Catrine var operationellt ansvarig för en tjänst/produkt, en identifikation, som används av mer än 1,3 miljon användare, dvs Volvokunder som vill koppla upp sig till sin bil.
    Inom produktteamet användes agil-metoder för iterativ arbete och för att kunna driftsätta utvecklad funktionalitet kontinuerligt.
  • Volvo Connected Cars

    Business Analysts

    2017 - 2017

    Catrines roll vara att analysera behovet av att kunna övervaka tillgänglighetstjänster för anslutna bilar, mellan molnet och andra system.
  • Teliacompany

    Scrum master

    2016 - 2017

    I rollen som Scrum-master för ett kundservicesystem skapade Catrine förutsättningar för supportteamet att jobba fokuserat med att utveckla och förbättra kundservicesystemet inom mobil och bredbandstelefoni.
    Utvecklingsteamet jobbade iterativt utifrån agila metoder i tre veckors spintar och med kontinuerliga driftsättningar.
    Catrine fick även göra kvalitetstester för att få en så bra leverans till kunden som möjligt
  • Teliacompany

    Projektledare, Kravanalytiker

    2016 - 2017

    I sin roll som projektledare och kravanalytiker fick Catrine ansvara för både planering och analys av kundservicesystem, där leveranser och beroende till kringliggande system behövde synkas.
  • H&M Online Logistik

    Kravanalytiker

    2014 - 2016

    Under en intensiv global expansion hos H&M online, jobbade Catrine med verksamhet/kravanalys för logistik, distribution och för hur lager i nya e-handels länder skulle fungera. Hon jobbade även med inriktning på att specificera import/export krav och lösningar för länder utanför EU.
    Catrine planerade och genomförde workshops med experter inom logistik för distribution och lagerhantering i bland annat Schweiz och England.
  • H&M Online Logistik

    Kravanalytiker

    2014 - 2015

    För att sätta upp ett data warehouse fick Catrine uppgiften att som affär/kravanalytiker samla in information och fakta för att sedan skapa rapporter över flera lager.
  • H&M Online Customer Payment

    Kravanalytiker

    2014 - 2014

    Catrine jobbade med behov och krav för att underlätta för kund att göra sina betalningar för online.
  • Customer H&M Club

    Projektledare, Kravanalytiker

    2013 - 2014

    I sin roll som projektledare var Catrines uppgift var att koordinera projektet, och analysera behoven av skanningsfiler för inköp ifrån POS-systemet och online-försäljning, med efterföljande rapportering.
  • H&M Online

    Projektledare, Kravanalytiker

    2012 - 2016

    Under drygt fyra år hade Catrine flera uppdrag och roller på H&M Online. Vilket innebar att bland annat Identifiera, stödja och utveckla företagskrav på uppdrag av IT-förvaltningen.
    Ledningsbehovsanalys i nära samarbete med IT-, affärs- och projektledare och ansvara för workshops med ledningskrav (t.ex. Användningsmodellering, funktionella och konstruktionsspecifikationer) med relevanta intressenter.
    Identifiera och definiera kund behov och krav
    Catrine var även med att utveckla funktionskravspecifikationer inklusive systemkrav och användningsfall, bekräftat av; underhåll, affärer, arkitekter och testområden, i linje med H & M´s utvecklingsmodell.
    I kravteamet var Catrine med att arbeta med utveckling av H & M´s kravmetoden genom att ta fram en kravmodell, men även med i utveckling av H & M's anpassning till agila arbetet och i enlighet av Scrum-metoden, för ett iterativ arbete.
    Catrine var även IT-projektledare för integrations- och datalagringsprojekt, och också i en roll att koordinera ett projekt där kravet var att ladda inköpsfiler från kassaregister med onlineförsäljning, synka dessa och rapportera resultatet.
  • TeliaSonera

    Testledare

    2011 - 2011

    Som testledare på TeliaSonera var Catrines uppgift att planera, skapa och analysera acceptanstester i ett integrationsprojekt Smallworld-Netrac.
    Testerna utfördes av TeliaSoneras egna experter inom området.
  • TeliaSonera

    Testledare

    2011 - 2011

    Catrines uppgift var att planera och leda testhantering inom systemtester för NICE-uppgradering. Vilket innefattade Testanalys, planering, samordning, rapportering och aven genomföra egna test.
    Koordineringen bestod av att kontakta, informera och följa upp testningen som utfördes av användare på distans.
  • Statens Jordbruksverk

    Kravanalytiker

    2007 - 2011

    Inom datawarehouse jobbade Catrine som kravanalytiker, där fokus var på att identifiera informationsbehov och visualisera detta med hjälp av en konceptuell datamodell för rapportering och övervakning av exempelvis mark, djur, ha och utbetalningar i jordbrukssektorn.
    Teamet arbetade iterativt och enligt agil utvecklingsmetod och utgick kontinuerligt efter kundens efterfrågan av nya behov.
    Catrine skapade användningsfall utifrån beställarperspektivet.
    I rollen ingick även att utveckla rapporter, skapa och utforma rapporter för publicering på Jordbruksverkets web men även hos länsstyrelsernas intranät.
  • Statens Jordbruksverk

    Teamledare

    2005 - 2011

    Catrine hade under fem år teamledarrollen för jordbruksverkets Datalagringssystem inom miljöersättningar, arealstöd och betalsystem. Även ett datalager för Skogsstyrelsen.
    I rollen ingick även att samordna förvaltningen där vidareutveckling av befintligt datalagringssystem gjordes i forma av kravanalys, utveckla rapporter, testa dessa och publicera dem på intranätet. Catrine höll även i utbildning för både rapportutvecklare och slutanvändare.
  • Statens Jordbruksverk

    Projekt and Processledare

    2004 - 2005

    Catrine tog initiativet att som projektledare och i rollen som processledare, utveckla ett arbetsflöde och en beställningsprocess samt tog fram mallar för att beställa statistik inom jordbrukssektorn (jordbruksmark, mängd, djur, etc.).
  • Statens Jordbruksverk

    Kravanalytiker

    2002 - 2003

    Som kravanalytiker var Catrines uppgift att analysera och utveckla mätvärden utifrån flertalet system. Mål som övervakas och rapporteras till personalchefer och till generaldirektören. För Catrine innebar det även att analysera och testa detta, samt publicerade målen på den interna webbplatsen.
  • Statens Jordbruksverk

    Acceptanstestare

    2000 - 2001

    I införandet av nytt IT-stöd för miljöersättningar inom jordbruket, var Catrines uppgift att genomföra acceptanstester utifrån handläggarperspektivet.

Catrines kompetensområden

  • Verktyg & Middleware

    MS Office
  • Verksamhetsutveckling och Strategi

    Kravanalys, Verksamhetsarkitektur
  • Upphandling

    Kravformulering
  • Roller

    Team-ledare, Workshopledare, Kravanalytiker
  • Metoder & Processer

    Scrum, Agila metoder allmänt

Catrines anställningar

  • Verksamhetsarkitekt, Domstolsverket

    2022 -

  • Kravanalytiker, Västra Götalands Regionen - IT

    2019 - 2022

  • Business Analyst, Cybercom Group

    2017 - 2018

  • Business Analyst, Sigma IT Consulting

    2011 - 2017

  • Systemförvaltare, Statens Jordbruksverk

    2000 - 2011

Catrines utbildningar

  • Certified Change Practitioner, PROSCI

    2024 - 2024

  • Verksamhetsutveckling med processer, Astrakan

    2022 - 2022

  • Förändringsledning, Consultus

    2019 - 2019

  • Coachutbildning, Beté

    2019 - 2019

  • ITIL Foundation, AXELOS

    2019 - 2019

  • Business Model Canvas, Projectacademy

    2016 - 2016

  • Mindful Facilitation, Move Management AB

    2013 - 2013

  • Professional Scrum Master, ProAgile - Scrum.org

    2013 - 2013

  • REQB, NFI

    2012 - 2012

  • Qualiware Business Modeller, Sigma

    2012 - 2012

  • TOGAF version 9,1, Biner

    2012 - 2012

  • Product Owner in Scrum, ProAgile

    2011 - 2011

  • Enterprise Architect Sparx, Jordbruksverket

    2010 - 2010

  • Dimensional Modeling, IRM

    2007 - 2007

  • Informatik, International Business School, Jönköping

    2000 - 2001

  • Internetteknik, Tekniska Högskolan, Jönköping

    2000 - 2000

  • System Architecture and Programming, Mandator

    1999 - 1999

Till konsultsök

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning