Christine Enhörning
Kravanalytiker
Christine har en gedigen erfarenhet inom systemutveckling och har över 20 års erfarenhet inom området. Hon har jobbat med både nyutveckling och förvaltning i många olika roller.
De senaste tio åren har hon arbetet med agila metoder, både Scrum och Kanban, inom både förvaltning och i projekt.
Områden
- Kravanalytiker
- Verksamhetsutvecklare
Om Christine
Christine är en positiv, lösningsorienterad och drivande person som ser möjligheter i varje situation. När hon hittar en lösning så säljer hon in den med sakliga och övertygande argument. Samtidigt är hon en lyssnande person som väger in andras åsikter och synpunkter i sitt arbete och hon är en naturlig ledare som delar med sig av sin kunskap och vill se sina kollegor växa. Att skapa samsyn inom arbetsgruppen är något som Christine alltid lägger stor vikt vid, oavsett uppdrag.Christines CV
-
Tullverket
Kravanalytiker, testare och verksamhetsutvecklare
2022 -
Christine hjälper till att ta fram nya e-tjänster för export i ett agilt team. Detta genom att tillsammans med verksamhetsspecialister ta fram krav på tjänsterna. Kraven tas fram med hjälp av metoden SBE (Specification By Example). Arbetssättet ser till att testfall och levande dokumentation tas fram samtidigt i och med kravarbetet.
Arbetet innebär att planera och genomföra workshops. Dessa kan ske både helt eller delvis digitalt då involverade personer är spridda över hela landet.
Även viss verksamhetsutveckling ingår som del i arbetet. -
Försäkringskassan IT
Projektledare
2020 - 2022
Projektledare för att höja kvaliteten på befintlig information samt att bygga en ny teknisk lösning för analys av informationen. Detta för att minska mängden manuellt arbete och därmed ge medarbetarna möjlighet att jobba med andra arbetsuppgifter som de pga tidsbrist inte hade möjlighet att lägga tid på. -
Försäkringskassan IT
Projektledare
2020 - 2020
Christine kom in som projektledare i ett projekt där analysfasen precis övergått till genomförandefas. Projektet hade som uppdrag att implementera olika säkerhetslösningar kopplat till informationssäkerhet och dataskydd inom området statistik.
Christine ansvarade för att driva projektet framåt, säkra resurser från olika avdelningar i organisationen, hålla regelbundna avstämningar med projektgruppen och redovisa både ekonomisk och teknisk status till styrgruppen. -
Försäkringskassan IT
Förstudieledare
2020 - 2020
Christine fick överta en pågående förstudie där kartläggning av förbättrade säkerhetslösningar för statistikavdelningen gjordes. Hennes uppdrag var att få förstudien att gå i mål då den dragit ut på tiden och nyckelpersoner valt att hoppa av.
Christine ansvarade för att skapa samförstånd och samsyn i projektgruppen för vad förstudien skulle uppnå, tillsammans med arkitekter och verksamhet ta fram förslag på IT-stöd som skulle kunna användas, samt ta fram tidplan och estimat för att kunna starta ett genomförandeprojekt . Detta skulle sedan sammanställas i olika beslutsunderlag, vilket också gjordes och som därefter levererades till beställande chef hos verksamheten. -
Försäkringskassan IT
Förstudieledare
2019 - 2020
Christine drev en förstudie med syfte att kartlägga behov för ökad informationssäkerhet inom ett visst område.
Ansvaret hon hade var att driva kartläggning av verksamhetens behov och intressenter, att tillsammans med arkitekter och verksamhet ta fram förslag på IT-stöd som skulle kunna användas, samt ta fram tidplan och estimat för att kunna starta ett genomförandeprojekt . Detta skulle sedan sammanställas i olika beslutsunderlag som också levererades till beställande chef hos verksamheten. -
Försäkringskassan IT
IT-tjänsteledare (verksamhetsutvecklare IT)
2018 - 2019
Christine jobbar med verksamhetsutveckling mot fyra olika verksamhetsområden inom Försäkringskassan. Tillsammans hanterar de 12-15 olika administrativa IT-system, såsom t ex ärendehanteringssystem, arkivering och blankettframställning.
Christines uppgift var att fungera som kontakt mellan de olika verksamhetsområden och IT-sidan. Hon skulle fånga upp utvecklingsmöjligheter och behov inom och mellan Försäkringskassans olika system. Detta både på IT-sidan och verksamhetssidan. Det hon såg behov av skulle hon lyfta till respektive verksamhet så att det kunde bli en utvecklingsinsats i form av IT-stöd.
Hon skulle även initiera och återrapportera IT-utveckling som beställts från verksamheten och som genomförs. Återrapportering gjordes till respektive verksamhetsområde. -
Försäkringskassan IT
Teamledare/Agil coach/Verksamhetsutvecklare
2016 - 2017
Som leveransteamledare hade Christine ansvar för att driva och utveckla verksamheten inom enheten, sammanställa och utvärdera ekonomisk uppföljning och ha kontakt med beställare av de olika uppdrag som enheten jobbade med. Beställarna fanns både på verksamhetssidan, men kunde även vara andra enheter inom IT.
I leveransteamledarens ansvar låg även att stötta och coacha teamen i det agila arbetssättet. Vissa team jobbade enligt Scrum och andra enligt Kanban och Christine stöttade i båda arbetssätten. Från början var det fem självorganiserade team inom enheten och i slutet av 2017 var det sju självorganiserade team. Utmaningen var att fem av de sju teamen jobbade i samma IT-system. För att de inte skulle jobba i samma del av systemet behövde varje team veta vad de andra teamen jobbade med (Scrum of scrums).
Christine var med i arbetet med att ta fram nya rutiner och arbetsflöden inom enheten. Hon var även med och införde dem. Detta krävde att hon jobbade aktivt med förändringsledning, och hon var med och planerade för hur förändringsledning skulle genomföras på ett sätt som teamen kunde ta till sig av. Eftersom teamen jobbade och fungerade olika krävdes anpassning av planen utifrån vilket team informationen skulle gå till eller visas för.
Christine ansvarade för 40 personer i leveransteamet. -
Försäkringskassan IT
Scrum master/teamledare
2014 - 2016
Christine jobbade under 2014 med att bygga upp ett första agilt team på enheten. Teamet jobbade enligt arbetssättet Kanban. Syftet var att ta fram ett sätt för hur förvaltningen av ärendehanteringssystemet skulle hanteras i det agila arbetssättet. Innan dess fanns inga rutiner alls för förvaltning av IT-systemet, så alla rutiner behövde tas fram och byggas upp från grunden. Bland annat skulle rutiner kring framtagning av lösningsförslag och tidsuppskattning tas fram, men även för hur felrapporter/incidenter skulle hanteras behövdes helt nya rutiner tas fram. Christine var, med hjälp av teamet, den drivande kraft i det arbetet.
Hon lärde även upp teamet i att jobba Kanban.
Under 2015 och 2016 jobbade teamet med ny- och vidareutveckling istället för förvaltning. I och med detta gick teamet över till att jobba enligt Scrum. Christine hade rollen som scrum master (förutom att hon var teamledare) och ansvarade även för att agera som agil coach inom teamet. Hon informerade och utbildade teammedlemmarna, coachade och stöttade i det agila införandet och det dagliga arbetet inom agilt arbetssätt. Hon faciliterade bl a retrospective, demos, förfiningsmöten och morgonmöten.
Christine hade också ansvar för att följa upp teamets aktiviteter och att lyfta uppåt, till leveransteamledaren, ifall teamet inte skulle kunna uppfylla sina åtaganden. -
Försäkringskassan IT
Verksamhets-/kravanalytiker, teknisk teamledare
2013 - 2014
Christine har jobbat med att, tillsammans med förvaltningsansvariga på verksamhetssidan, sammanställa och dokumentera verksamhetens krav. Det har handlat om både nyutveckling av funktioner men även vidareutveckling av befintliga funktioner.
Som kravanalytiker på den avdelning Christine jobbat på, har arbetet inneburit att vara både kravanalytiker och uppdragsledare.
Under februari till december 2013 har Christine varit uppdragsledare i utveckling och ombyggnation av dokumenthanteringen i organisationens ärendehanteringssystem (arbetsnamn: ”Egenskapade dokument”). Hon har varit huvudansvarig för att arbetet med gått framåt inom samtliga discipliner, krav, programmering och test. Arbetet har inneburit diskussioner med verksamhetssidan, arkitekter och IT-tekniker för att sammanställa krav, ta fram lösning, diskutera och förklara lösningen för, och med, utvecklare och testare. Christine har också haft ansvar för att sammanställa testfall som hon sedan tillsammans med en testledare och testare har testat.
Christine har även deltagit i en förstudie kring ny teknisk lösning för lagring.
Under en kortare period har Christine vikarierat som teknisk teamledare istället för den ordinarie som då var på semester. Christine hade då ansvar för 12 utvecklare och deras arbete. -
SEB IT
Verksamhets- och kravanalytiker, designer
2011 - 2012
Christine har arbetat med att analysera verksamhetens affärskrav och önskemål, översätta dem från affärsspråk till tekniskt språk och specificera dem. Den interna kunden var i detta fall personer som jobbade på bankens ekonomiavdelning med bokföring. Christine har utifrån affärskraven och i samråd med representanter för ekonomiavdelningen designat tekniska lösningar och därefter har hon sammanställt programspecifikationer till programmerarna, som har programmerat och rapporterat tillbaka till henne. Christine var också behjälplig i planering och synkronisering av tester, främst UAT tester, under projektets gång. Då testledaren inte hade samma tekniska kunskap hjälpte Christine till som en assisterande testledare på den tekniska sidan genom att hjälpa och guida testarna i deras jobb. En annan av hennes främsta ansvarsuppgifter var också att analysera och stämma av testresultaten i nära samråd med den interna kunden. När fel hittades hade hon också som uppgift att analysera felen, designa lösningar som skulle rätta till felen, se till att programmerarna fick specifikation på ändringarna, se till att rättningarna genomfördes och testades igen.
Christine fick även egna ansvarsområden som drevs som mindre projekt inom det större. I dessa fick hon ta ansvar för allt från projektledning, kravframställning, programspecifikation, se till att programmering blev utförd och att de levererats i tid, samt testat och levererat det slutliga resultatet till "moderprojektet".
Kunden använder en egen version av RUP som utvecklingsmetod. Vissa mindre delar av projektet har även drivits agilt. -
Nordea IT
Systemanalytiker, teknisk teamledare, testledning
2008 - 2011
Christines uppgift var att analysera kraven, designa lösningar och ansvara för tester av nya funktioner i ett befintligt system för legal rapportering. I analysen ingick att diskutera med slutanvändarna vilka krav de hade på systemet, samt omvandla de specificerade kraven till programmeringsspråk och skriva programspecifikationer både till sig själv och sina projektkollegor. Hon hade också eget ansvar för en del av projektet där förutom analys och design, även programmering i Cobol och Easytrieve ingick. Hon skapade testfall, ledde de indiska kollegorna i deras testarbete och genomförde själv tester. Hon ansvarade för att samtliga tester utfördes på korrekt sätt, från programtester till regressionstester. User acceptans tester var de slutliga tester som gjordes i nära samarbete med slutanvändarna och där var Christine huvudansvarig. Christine ansvarade även för produktionssättning av förändringarna. Dokumentation av lösningen samt kunskapsöverföring till indiska kollegor i förvaltnings-teamet som skulle ta över ändringarna i förvaltningen efter produktionssättning hade hon också ansvar för.
Under större delen av projekttiden satt samtliga medlemmar i projektet i samma lokal, men tidvis jobbade de indiska resurserna från Indien.
Christine har haft ansvar för tekniska analyser av de stordatorsystem som ingår i flödet för att skapa de legala rapporterna. Utifrån detta har hon tillsammans med kunden tagit fram kravspecifikationer för de ändringar som krävts. Christine har också haft ansvar att leda de indiska resurser som deltagit i projektet, främst på stordatorsidan. Hon har sammanställt och skrivit programspecifikationer som de indiska kollegorna sedan programmerat efter.
Christine har även deltagit vid planerandet och framtagandet av de tester och testfall som behövt göras inom projektet. Hon har dokumenterat testfallen i Quality Center. Förutom att planera och ta fram tester och testfall så har hon också guidat de indiska kollegorna genom testerna, från programtester till regressionstester. User acceptans tester var de slutliga tester som gjordes i nära samarbete med slutanvändarna och där var Christine huvudansvarig.
Christine hade också huvudansvaret vid produktionssättning av förändringarna. Hon ansvarade också för överlämning till förvaltning samt dokumentation av hela programflödet, program och beroenden.
Testerna har dokumenterats i HP Quality Center.
Nordeas projekt drivs enligt utvecklingsmodellen RUP. -
Nordea IT
Systemanalytiker, designer, projektledarassistent
2008 - 2008
Christine var delaktig i att analysera kundens krav och att designa en ny lösning för hur justeringar skulle kunna skickas in i bokföringssystemet. Det designade flödet blev en del i ett nytt bokföringsflöde som byggts i en annan del av programmet "Aslan". Christines huvuduppgifter var att skriva kravspecifikation utifrån kundens krav, sammanställa dokumentation över hur lösningen ser ut (ämnad för kunden), samt dokumentation över lösningen som sedan ska lämnas över till den förvaltande organisationgen på kundens sida.
Projektet har varit en right-shore-leverans, vilket gjort att kommunikation och samarbete med indiska kollegor inom Capgemini har varit en del i Christines arbetsuppgifter.
Nordeas projekt drivs enligt utvecklingsmodellen RUP. -
Nordea IT
Systemanalytiker
2007 - 2008
Christine ansvarade för att kartlägga hur det befintliga lönesystemet i den danska delen såg ut (as-is i stordatorn), ta fram vilka krav som ställdes på den nya lösningen och sedan att utifrån det designa en lösning som anpassats till den generalla lösning som redan implementerats för andra länder. Christines uppgift var att samla in information både för på den tekniska och den affärsmässiga sidan. Hon drog sedan slutsatser utifrån det material hon samlat in och därefter designade hon och dokumenterade vad hon kommit fram till. Slutresultatet presenterades i rapportform till uppdragsgivaren.
Information samlades in via befintlig systemdokumentation och intervjuer. Intervjuerna genomfördes både ansikte mot ansikte, via telefon och via mail. De personer som intervjuades var både svenska och danska personer.
Nordeas projekt drivs enligt utvecklingsmodellen RUP. -
Nordea IT
Teknisk teamledare och handledare
2007 - 2008
Christine har handlett indiska kollegor i deras arbete att ta över förvaltning av applikationer med inriktningen administrativa system, främst ekonomisystem. Hon har bland annat delat med sig av sin affärskunskap för respektive system, guidat och coachat dem i de system där de skulle göra ändringar eller utveckla nya delar för. Ibland har de även behövt hjälp med namn på kontaktpersoner inom kundens organisation och där har Christine bistått dem. Mycket av Christines arbete har skett på distans då kollegorna varit stationerade i Indien och i undantagsfall varit på plats i Sverige. Kontakten har hållits via telefonmöten och mailkonversation i första hand. Christine har även ansvarat för att dokumentationen av system och program har varit korrekt. -
Nordea IT
Analytiker, förstudieansvarig
2007 - 2007
Christine deltog i en förstudie av ett justeringsverktyg där hennes uppgift var att analysera hur verktyget/systemet användes och därefter dra slutsatser utifrån den insamlade informationen om systemet var möjligt att bygga vidare på eller om ett helt nytt verktyg behövdes. Information samlades in både från den tekniska sidan, men även från affärssidan. Dokumentation, intervjuer ansikte mot ansikte, via mail och telefon genomfördes.
Slutsatserna redovisades i form av ett powerpoint-dokument. -
Nordea IT
Systemutvecklare
2001 - 2006
Christine har jobbat i ett förvaltningsåtagande av kundens ekonomisystem, närmare bestämt bokföringssystem. Hon har jobbat med vidareutveckling och felrättning i systemflöden (batchflöden) men även i enskilda program (skrivna i Cobol/Easytrieve/sas). Felrättning av jcl:er har också varit en del i uppdraget. I vissa uppdrag har hon designat, programmerat och produktionssatt nya delar i befintliga program.
Christine har även deltagit i flera olika projekt, där hon haft rollen som systemutvecklare. Hon har designat, programmerat, testat och implementerat i produktion.
Teknik/verktyg: Mainframe (MVS), Cobol, Easytrieve, Sas, Endevor, jcl i batchflöden.
Christines kompetensområden
-
Branscherfarenhet
Stat/kommun/Landsting, Bank & Finans -
Roller
Kravanalytiker, Systemförvaltare, Utredare -
Utbildning
Systemvetenskap -
Verksamhetsutveckling och Strategi
Kravanalys
Christines anställningar
-
Systemutvecklare, Försäkringskassan IT
2014 - 2022
-
Systemutvecklingskonsult, Capgemini
2006 - 2014
-
Systemutvecklare, Nordea IT
2001 - 2006
Christines utbildningar
-
IREB CPRE Level 1: Foundation Level, SQEB/GASQ
2024 - 2024
-
Cybersäkerhetslagen (NIS2), IT-säkerhetsbolaget
2024 - 2024
-
Ledningssystem för informationssäkerhet i praktiken, Canea Partner Group
2023 - 2023
-
Ledarskap och ledarskapsutveckling 7,5 hp, Umeå Universitet
2022 - 2022
-
Att leda och driva projekt 7,5 hp, Umeå Universitet
2022 - 2022
-
Agilt ledarskap, NFI/ProAgile
2020 - 2020
-
The Human Element, FK Intern (THE-certifierad lärare)
2017 - 2017
-
Att driva och leda i förändring, FK Intern (ADKAR-certifierad lärare)
2016 - 2016
-
Fil. kand. Systemvetenskap 180 hp, inriktning pedagogik, Umeå Universitet
1999 - 2001