Ewa Rockmyr
Projektledning
Ewa har en lång erfarenhet som strateg och projektledare med fokus på digitala lösningar så som intranät, externa webblösningar och produktinformation/eHandel. Hon har levererat ett antal stora projekt i komplexa organisationer med många intressenter, inom näringslivet främst läkemedel och medicinteknik samt offentlig, kommunal- och akademisk verksamhet. Kombinationen av mångårig erfarenhet från verksamheten, en tydlig kommunikatör och en mycket god förståelse för teknisk utveckling gör att Ewa uppskattas i både strategiska och operativa uppdrag.
Exempel på roller där Ewa kan spela en nyckelroll:
Förstudier och strategiutveckling: Ewa har drivit förstudier och utarbetat digitala strategier för både intern och extern kommunikation. Hennes erfarenhet inbegriper allt ifrån behovsanalys, målgruppsdefinitioner, nyttovärdering, systemkartläggning till att leda projekt och förankra i verksamheten. Hon är van att hantera många intressenter samt att etablera och bemanna kompetenta projektteam.
Projektledning med erfarenhet av att arbeta med både agila och vattenfallsmetoder och av olika projektstyrningsmetoder så som PROPS och PPS.
Ewas erfarenhet spänner över hela projektprocessen, alltifrån att definiera omfattning och förutsättningar för nya förstudier, till att leda utvecklingsprojekt och föreslå och implementera förbättringar.
För webbprojekt har hon mycket god insikt både i de kreativa delarna runt kommunikation, design och användarupplevelse, till kravhantering och utveckling, test av lösning, utbildning och implementering.
Områden
- Projektledning
- Digital strategi
- Verksamhetsutveckling
Om Ewa
Ewa beskrivs som mycket engagerad och ger positiv energi. Hon är resultatorienterad och kan leda ett behov till en realiserbar lösning. Hon får ofta återkoppling att hon är pedagogisk, strukturerad och presenterar komplexa frågeställningar på ett tydligt och begripligt sätt. Hon drivs av att leverera nytta; kundupplevelse och användbarhet är två av hennes ledord.Ewas CV
-
AstraZeneca
Projektledare
2023 -
Verksamhets- och IT projektledare inom Patient Consent (utvärdering av patienters godkännande av deltagande i kliniska studier). Uppdraget handlar om processutveckling, driva och förankara nya riktlinjer, krav och utveckling av ny IT lösning. -
Göteborgs stad
Projektledare
2020 - 2024
Projektledare av ett nytt intranät för Göteborgs Stads nära 50 000 medarbetare.
Beskrivning: Som projektledare var Ewa ansvarig att leverera ett koncept, en strategi, kommunicera och förankra till samtliga införande förvaltningar och bolag.
Bemanna och etablera ett team med utvecklare och huvudredaktörer.
Roll: Ewa hade ett övergripande ansvar för resultat, budget och tidplan. Etablerade ett projektteam om 15 personer, tog fram arbetsrutiner och koordinerade samarbetet med Göteborgs stads förvaltningar och bolag om införandet av det nya intranätet. Samordnade referensgrupper, rapporterade löpande till styrgrupp.
Metodik/teknik: Arbetet drevs med stöd av PPS projektmodell men i ett agilt format, samlade in fakta med hjälp av intervjuer och olika typer av workshops. Tidigare utredningar och statistik från det gamla intranätet analyserades.
Nytta/resultat:
Leveransen bestod av ett koncept som beskrev syftet och målsättning med ett nytt intranät, som tydigt visualiserade det nya intranätet. En nyttovärdering och en beräkning hur nytta kan realiseras.
Ett utvecklat intranät, +200 utbildade readktörer och ett nytt format för innehåll och kommunikation. Plan och stöd för lokalt införande och kommunikation kring hur GDPR hanteras. -
Chalmers tekniska högskola
Projektledare
2019 - 2020
Införande av nytt intranät
Beskrivning: Som projektledare är Ewa ansvarig att leverera ett nytt intranät, på en ny teknisk plattform och med ett nytt innehåll för Chalmers ~3500 medarbetare.
Roll: Ewa har ett övergripande ansvar för resultat, budget och tidplan och att leda 15 personer fördelade på 4 delprojekt; kravhantering, innehållsproduktion, webbredaktörsarbete och teknisk utveckling.
Metodik/teknik: I projektet arbetar man med agil utveckling och scrum och använder Azure DevOps för kravhantering och sprint planering. Innehållsproduktionen inleddes med ett antal workshops och individuella möten därefter arrangerades mer än 30 arbetsstugor där projektet har väglett verksamheten till ett nytt mottagaranpassat innehåll.
Nytta/resultat:
Ny metodik för kravhantering och utveckling har introducerats på Chalmers. På en helt ny webbplattform, Umbraco, lanserades efter 13 månader ett nytt intranät, till Chalmers samtliga medarbetare.
Ett förslag till en ny webborganisation med roller och ansvar för redaktionellt arbete är under utarbetande och projektet lämnar under våren över till förvaltning. -
Chalmers tekniska högskola
Projektledare
2018 - 2018
Projektledare förstudie nytt intranät Chalmers
Beskrivning: Som projektledare var Ewa ansvarig att leverera en förstudie av ett nytt intranät för Chalmers ~3500 medarbetare.
Roll: Ewa hade ett övergripande ansvar för resultat, budget och tidplan. Lotsade ett projektteam om 5 personer på Chalmers och koordinerade samarbetet med den externa digitala webbyrån; Creuna. Samordnade referensgrupper, rapporterade löpande till Chalmers styrgrupp och avslutningsvis presenterande ett beslutsunderlag till Chalmers ledningsgrupp och rektor.
Metodik/teknik: Förstudien samlade in fakta med hjälp av intervjuer och olika typer av workshops. Tidigare utredningar och statistik från det gamla intranätet analyserades.
Erfarenheter inhämtades från andra verksamheter bland annat genom studiebesök på Riksdagsförvaltningen, Systembolaget, SLU och Göteborgs Universitet.
Nytta/resultat: Leveransen bestod av en behovsanalys och en målgruppsdefinition. Den beskrev tydligt syftet och målsättning med ett nytt intranät. En nyttovärdering och en beräkning hur nytta kan realiseras. Ett koncept som visualiserade det nya intranätet. En systemkartläggning av angränsande system. En projektplan och uppskattad budget för att utveckla och införande ett nytt intranät. Styrgruppen godkände koncept och föreslagen projektplan. Därefter presenterades förslaget till rektor och Chalmers ledningsgrupp, som beslutade att starta ett införandeprojekt. -
Mölnlycke Health Care, Göteborg
Global Digital Operations Manager
2016 - 2018
Beskrivning: Chef för digitalteamet inom marknadsfunktionen med personalansvar och ansvar för webbutveckling, webredigering, sökordsoptimering, webbanalys, sociala media, säljstödsapplikationer och produktinformationssystem.
Roll: Linjechef för 7 personer
Nytta/Resultat: Under hösten 2016 rekryterade Ewa ett antal nya medarbetare, med specialistkompetens inom web och digital marknadsföring. Teamet ingick i en stor satsning på marknadskommunikation. Ewas roll i ledningsgruppen, bidrog till en ökad förståelse för digitala lösningar och digital kommunikation. -
Mölnlycke Health Care, Göteborg
Global Digital Manager Web
2015 - 2018
Beskrivning: Som produktansvarig för global webb, ledde Ewa ett strategiarbete och var ansvarig att strategin realiserades. I hennes roll låg ett nära samarbete med IT avdelningen.
Roll: Ewa hade ett strategiskt och operativt ansvar för Mölnlyckes webb globalt.
Metodik/teknik: Jobbade med agil utveckling och scrum. Projektet använde Jira för sprint planering och Confluence för kravhantering.
Webbutveckling i EPi server. Mot styrgrupp och kommunikation inom projektet användes box och SharePoint.
Nytta/Resultat: Hösten 2015 ledde Ewa arbetet med att utvärdera och kontraktera en global digital kommunikationsbyrå för Mölnlycke. Våren 2016 drev Ewa utvecklingen av en webbstrategi, med målsättning att nå fler nya kunder samt att skapa djupare digital relation med befintliga kunder. En teknisk analys av den gamla webbplattformen ingick i uppdraget. Ewa förankrade strategin och fick godkänt investeringsbeslut i företagsledningen samt i Mölnlyckes styrelse. Hösten 2017 etablerade Ewa ett projektteam, engagerade en projektledare och initierade projektet. I mars 2017 lanserades den första siten, Mölnlycke.com, vilken baserades på en ny varumärkes profil, presenterade nytt innehåll och var anpassad för mobil användning. I november 2017 levererades nästa delprojekt, en central webb med innehåll och funktionalitet för 27 lokala marknader, utrullningsplaner samt tekniskt stöd för att översätta och implementera innehåll lokalt. -
SCA Hygiene Products, Göteborg
TENA Global Digital Manager
2010 - 2015
Beskrivning: Ewa ledde utvecklingen av strategier och ett antal komplexa digitala projekt med fokus på webb, eHandel och produktinformation.
Roll: Globalt strategiskt och operativt ansvar för TENAs webb.
Projektledare av ett antal webbprojekt samt ett produktinformations projekt för hela TENAs sortiment för 50 marknader.
Metodik/teknik: Erfarenhet av att arbeta både med vattenfallsmodellen och senare projekt med agil utveckling.
Sharepoint och Jira för planering och kravhantering.
Nytta/Resultat
TENA global web, 2014–2015
Ewa tog fram en strategi, utvecklings- och utrullningsplan av en ny webbmiljö för marknadskommunikation och eHandel för alla TENA:s 4 konsumentmålgrupper för 50 länder. Hon utverkade ett positivt investeringsbeslut hos företagsledningen och ledde utveckling av den först globala siten för målgruppen män.
TENA Product Information Online, 2011–2014
Ewa drev projektet vilket levererade en central hantering av produktinformation av TENAs hela sortiment för extern kommunikation och försäljning. Projektet var mycket omfattande både avseende lösning och antalet intressenter. Det levererade nytt innehåll, en ny informationsstruktur och webbdesign mot kund. Integrationer utvecklades mot affärssystem och webb/eHandelssiter, nya arbetsprocesser utformades, utbildning togs fram och genomfördes och överlämning till en ny förvaltningsorganisation.
TENAMen.com, 2011–2012
Projektledning av ny design, användarupplevelse och innehåll av TENAMen.com. Koordinerade implementering i ca 40 länder.
TENA web facelift, 2010–2011
Projektledning där TENA:s globala varumärkes site samt den globala ehandelssiten fick ny design. Ewa levererade projektet med ett gemensamt lanseringsdatum där ca 80 webbplatser bytte utseende samtidigt. -
Göteborg Energi
Projektledare
2008 - 2010
Beskrivning: Ewa jobbade som konsult på Göteborg Energi med att leda ett CRM/ kundrelations projekt på två försäljningsavdelningar.
Roll: Projektledare på Göteborg Energi med syfte att driva en förändring av arbetsprocesser och systemstöd
Nytta/Resultat:
Drev ett kundrelationsprojekt (CRM) åt Göteborg Energi med syfte att skapa en tydlig och aktuell bild av företagets kunder. Uppdraget inkluderade kartläggning och utveckling av nya affärsprocesser och utbildning av säljarna. Ett pappersarkiv digitaliserades, specifikationer togs fram och företagets CRM system vidare utvecklades. -
AstraZeneca R&D Mölndal
eMarketing Manager, Nexium
2005 - 2008
Beskrivning: Ewa drev ett antal digitala projekt och operativa funktioner för att marknadsföra och förstärka relationen med Nexiums kunder.
Roll: Digital strateg och projektledare för Nexium med syfte att utvärdera och leda digitala initiativ mot läkare och patienter.
Nytta/Resultat
Ewa ledde ett team med 3 personer som drev AstraZenecas globala gastroenterologiportal med mer än 50% av världens specialister registrerade.
Genom pilotprojektet en digital säljkampanj, ihop med det spanska marknadsbolaget, kunde Ewa visa på ett effektivt komplement till säljare vid lanseringen av Nexiums nya positionering.
I en bransch med tuffa myndighetskrav utvecklade Ewa en strategi för hur man skulle kunna kommunicera ny viktig information riktad mot både läkare och patienter kring Nexium. -
AstraZeneca, England
Global eBusiness Manager, Oncology
2003 - 2005
Beskrivning: Ewa var strategiskt och taktiskt ansvarig globalt för digitala marknadsföring av produkterna inom terapiområdet onkologi.
Roll: Digital strateg, team lead och projektledare med syfte att utvärdera och leda digitala initiativ mot läkare och patienter.
Nytta/Resultat: Under 2,5 år byggde Ewa upp en digital marknadsfunktion inom onkologienheten med tydliga processer, fler medarbetare och levererade ett antal digitala projekt. Genom att leverera säljstödjande lösningar till internationella läkarkongresser bidrog Ewa till att öka värdet för besökarna och införde möjligheter att mäta effekten i utställningarna. -
AstraZeneca R&D Mölndal
Global eBusiness Manager GI
1999 - 2003
Beskrivning: Vid lanseringen av Nexium, Losecs efterföljare var Ewa ansvarig för digital strategi samt utveckling av taktisk digital kommunikation.
Roll: Strateg och projektledare
Nytta/Resultat
I en bransch med strikta myndighetskrav utvecklade Ewa en strategi som fokuserade på relationsmarknadsföring mot specialister inom Gastroenterologi. En global läkarportal utvecklades och marknadsfördes via olika event och i läkartidningar, digitala och analoga. Email utskick och bannerannonsering utvärderades.
Efter ett par år hade portalen mer än 50 000 registrerade läkare med bidrog till att stärka AstraZeneca och Nexium som varumärken. -
Astra Hässle, Mölndal
Project Manager - Intranet
1998 - 1999
Beskrivning: På uppdrag av företagsledningen drev Ewa ett strategiarbete för utveckling av Astra Mölndals Intranet
Roll: Projektledare Intranet strategi
Nytta/Resultat
Den strategi Ewa utarbetade presenterades och godkändes av ledningsgruppen för företaget. Ewa lämnade över projektet då hon bytte arbetsuppgifter vid fusionen mellan Astra och Zeneca. Strategin realiserades och ett nytt Intranet implementerades baserat för de riktlinjer företagsledningen beslutat om. -
SKF Data, Göteborg
Project Manager, Tele/data communication
1987 - 1998
Beskrivning: Drev och koordinerade diverse IT projekt
Roll: IS/IT projekt ledare
Nytta/Resultat
Migrering av email system innefattande 10 000 användare.
Koordinering och utveckling av datakommunikationstjänster mellan SKF:s marknadsbolag; utvärdering, test och implementering ny programvara. Leverantörskontakter, upphandling och förhandling av avtal. 15 månaders traineeutbildning varav 3 månaders praktik på SKF:s kontor i Tyskland
Ewas kompetensområden
-
Branscherfarenhet
Medicinsk Teknik, Läkemedelsindustri -
Kommunikation & Information
Engelska, Presentationsteknik, Marknadskommunikation, Förändringskommunikation, Kommunikationsplanering, Upphandling av kommunikationstjänster, Kommunikationsstrategi, Internkommunikation, Intranät, Utbildningsmaterial -
Marknadsföring
Digitalisering, Kundupplevelse -
Projektledning
Administrativ huvudprojektledning, Kommersiell projektledning, Projektledning -
Roller
programledare, Produktledare, Facilitator, Huvudprojektledare, Utredare, Workshopledare, Projektledning digitala medier, Förändringsledare, Delprojektledare
Ewas anställningar
-
Global Digital Manager Web, Mölnlycke Health Care
2015 - 2018
-
Global Digital Manager, SCA Hygiene Products
2010 - 2015
-
Managementkonsult, Acando
2008 - 2010
-
Global eBusiness Manager, AstraZeneca
1999 - 2008
-
IS/IT Projektledare, Astra Hässle
1998 - 1999
-
IS/IT Projektledare, SKF Data
1987 - 1998
Ewas utbildningar
-
IT-säkerhet, informationssäkerhet och dataskydd, IT säkerhetsbolaget
2022 - 2022
-
Prosci® Certified Change Practitioner, Nexum
2021 - 2021
-
Marknadsföring, Sveriges Lantbruksuniversitet (distans)
2008 - 2008
-
PROPS – för projektledare, Wenell
2008 - 2008
-
Systemvetenskaplig linje, Karlstad Högskola
1984 - 1987
-
American high school, Thousand Oaks High
1981 - 1982
-
Samhällsvetenskaplig linje, Sigrid Rudebecks gymnasium
1980 - 1984