Hoppa till sidans innehåll

Fredrik Olsson

IT Service Managementspecialist

Fredrik är en kundfokuserad Service Managementspecialist med lång erfarenhet av att implementera och förbättra IT processer och services. Han har en bra förmåga att se verksamheten ”end to end” och att hålla fokus på viktiga detaljer som gör att helheten fungerar.
Han beskrivs av kollegor som positiv, pragmatisk och lösningsorienterad.

Områden

  • IT Service Managementspecialist
  • Processutvecklare
  • Servicedesigner

Om Fredrik

- Lång erfarenhet av att hantera Service Managementprocesser genom hela livscykeln – från design/implementation till att styra och leda de dagliga aktiviteterna med ständig förbättring som ledstjärna - God kunskap om och erfarenhet av ITSM-verktyg, speciellt ServiceNow - Bra förmåga att se hela flödet ”end to end” i lösningar, inte bara sin del, och samtidigt ta med olika aspekter i bilden t ex IT-säkerhet, driftsförmåga och reglerande krav - Mer än 15 års erfarenhet av att arbeta i en internationell och multikulturell miljö för globala företag och kunder - En bra förmåga att skapa en positiv och lösningsorienterad miljö att arbeta i för både egna och kundgemensamma team - Tar ansvar och är drivande för att nå både personliga och gruppens mål - Snabblärd som jobbar bra under press med en stark analytisk förmåga - Bra förmåga att översätta kontraktstext och komplexa SLA-beskrivningar till hanterbara, mätbara värden och mål

Fredriks CV

  • Saab AB

    Teamlead och Service Manager

    2023 -

    Fredrik har rollen som Teamlead för det team inom leveransen som hanterar metoder, processer, konfigurationsstyrning, ändringsstyrning, kvalitet och utbildning/kunskapsspridning.
    Leveransen sker inom ramarna för Saab's allmänna processer och metoder, men beroende på den speciella miljö som leveransen verkar inom med avseende på lagkrav och säkerhet, så behöver många delar anpassas för att uppfylla alla krav på ett korrekt sätt.
    Fredrik har även tagit rollen som Service Manager för den tekniska tjänsten som definierats för Service Management delen av leveransen och systemen som stöttar Service Management processerna.
  • Saab AB

    Lösningsarkitekt och Teamlead

    2022 - 2023

    Fredriks roll är att vara generell lösningsarkitekt för en IT-infrastrukturplattform för virtuella utvecklingsmiljöer med höga krav på IT-säkerhet.
    Tack vare bred kunskap om plattformen tog Fredrik rollen som Teamlead för ett av leveransteamen där behovet av vägledning av nya teammedlemmar var stort. Den rollen hade han under fyra månader tills en ny Teamlead rekryterats och teamet börjat leverera enligt förväntan.
    Teamlead rollen hade han parallellt med sin roll som lösningsarkitekt.
  • Väderstad AB

    ITSM SME och Configuration Manager

    2022 - 2022

    Uppdraget består i att definiera, sätta upp och fylla en CMDB i Väderstads nya ITSM-verktyg TOPdesk från grunden.
    Det innebär att ta fram vilka objekttyper, attribut per objekttyp, och vilka relationstyper som ska finnas mellan respektive objekttyp. Allt för att få en detaljerad och komplett, men överskådlig, bild av hur Väderstads IT-miljö ser ut.
    Efter att definitionsfasen avslutats har Fredrik varit ansvarig för att verktyget (TOPdesk) konfigurerats och drivande för att konfigurationsdata samlas in och adderas till CMDB'n.
    Utöver den rent praktiska hanteringen av CMDB'n, dess innehåll och konfiguration har Fredrik även gått igenom samtliga Väderstads ITSM processer och där det varit möjligt förbättrat implementationen av dem. Inom ramen för detta har även steg för att hålla CMDB'n uppdaterad adderats i processer och instruktioner.
    Fredrik är även ansvarig för att ta fram och genomföra utbildningar om hur CMDB'n och dess objekt ska hanteras under sin livscykel.
  • Saab AB

    Service Management SME / Processutveckling

    2017 - 2022

    Uppdraget består i att utveckla och implementera en modern och skalbar IT-infrastrukturplattform för virtuella utvecklingsmiljöer med höga krav på IT-säkerhet och användbarhet.
    Uppdraget har omfattat kravanalys, design, och dokumentation av tekniska lösningar för att uppfylla både tvingande legala myndighetskrav och verksamhetskrav från multipla verksamhetsområden.
    Projektet har drivits enligt agila principer med multipla scrumteam där koordination och samarbete har varit i fokus med lyckat resultat. När utvecklingsfasen av projektet har övergått i en driftsfas, så har organisationen förändrats till DevOps-team.
    Fredrik har varit drivande och haft ansvar för Service Management och IT-processer för den nya plattformen. Det har inneburit ansvar för att skapa och dokumentera de processer och procedurer som behövs för att hantera drift och förvaltning av en säkerhetsklassad IT-miljö.
    Fredrik har också varit den ledande tekniska lösningsarkitekten för implementationen av en lokalt installerad ServiceNow-instans. I den tekniska lösningen ingår vilka moduler och funktioner som används i applikation, hur användare får access, och vilka integrationer med andra verktyg som ska prioriteras och användas för att passa in i den nya plattformens design och krav.
    I rollen har inte bara design ingått utan även installation, konfiguration, och test av den lokala instansen och dess integrationer.
  • European Space Agency

    Service Management SME / Processutveckling

    2016 - 2016

    Fredriks roll var att utveckla driftsprocesserna för den utökning av den interna molnlösningen Orange levererade till ESA.
    Utökningen inkluderade ytterligare ett land och en stor datatung avdelning där Business Continuity Planning återigen var i fokus.
  • GSK

    Operational Readiness PM/HandOverTo OperationsMgr

    2015 - 2016

    Fredrik jobbade som Operational Readiness Project Manager (ORPM) och Hand Over To Operations Manager (HOTOM) under Managed LAN-transformationen för kunden Glaxo Smith Kline (GSK). I rollerna ingår att skapa eller modifiera service managementprocesser för att passa kontraktet och sedan implementera dem. En del i uppdraget var att validera att ITSM verktygen är redo att stödja servicen när den migrerades.
  • European Space Agency

    Service Management SME / Processutveckling

    2014 - 2015

    För Euoropean Space Agency var Fredriks roll utveckla och implementera processerna för den dagliga driften och att sätta upp Business Continuity Planeringen för den privata molnlösning Orange levererade till kunden.
    Mycket fokus låg på BCP och IT-säkerhetsaspekten för kundens interna molnmiljö.
  • Orange Business Service

    Offertarbete som SLA Management SME

    2012 - 2012

    Fredrik var ansvarig för risk- och SLA-hantering för tre stora offerter till Europakommissionen.
    I uppdraget ingick att beräkna SLA-riskerna och rekommendera strategierna för hur offerten skulle formuleras för att reducera dessa risker.
  • KPMG

    Capacity Manager och processdesigner

    2012 - 2013

    För kunden KPMG var Fredrik involverad i två faser av kontraktet, dels i designen av hur Capacity managementprocessen skulle skapas för att uppfylla kontraktet och i ett senare steg som Capacity Manager för att leverera det processen och kontraktet definierade.
    Under tiden som Capacity Manager hade Fredrik mandat att besluta om uppgradering av kundens nätverk inom givna ramar. Det utnyttjades ett antal gånger till kundens belåtenhet för att förhindra driftsstörningar.
  • Europakommissionen (DG DIGIT)

    Processanalys

    2011 - 2012

    Fredrik var en del av teamet som utförde en processanalys på några av Europakommissionens leverantörer och hur deras leverans fungerade i förhållande till kontrakt och industristandard.
    Analysens mål var att granska hur verksamheten fungerade i förhållande till kontrakt, beskrivna processer, och leveranseffektivitet.
  • ST Micro Electronics

    SLA Manager

    2011 - 2011

    Fredrik var SLA manager under slutförhandlingarna och uppstarten av kontraktet med ST Micro Electronics. I uppdraget ingick att förhandla om hur SLA skulle mätas, dokumentationen av överenskomna SLA, leda implementationen av mätningarna, designa rapporter, och leverera månadsrapporter, samt förhandla med kunden om eventuella böter i samband med att SLA-målen inte uppfyllts.
  • AP Möller Maersk

    Service Management SME / Improvement Manager

    2010 - 2011

    Fredrik deltog i leveransen till AP Möller Maersk som Service Management SME och improvement manager. Uppdraget var ett förbättringsarbete av leveranserna och genom att stötta de operativa teamen med expertis och erfarenhet försäkra att kundens krav möts. Uppdraget innebar att stötta både managementteamet i Köpenhamn och leveransteamen i Mumbai.
  • Europakommissionen (DG DIGIT)

    SLA Manager

    2008 - 2010

    Fredrik var SLA Manager för kontraktet med Europakommissionen (DG DIGIT). Där drev han dokumentationen och implantationen av SLA hanteringen, inklusive att förhandla hur de skulle mätas och rapporteras. I uppdraget ingick även att instruera och utbilda de operativa teamen om hur de behöver agera för att möta SLA och samtidigt förbättra servicen.
    Fredrik drev tillsammans med kontraktets kvalitetsansvarige ett program för ständig förbättring av service, processer, och generell drift av leveransen.
  • Getinge

    SLA Manager

    2008 - 2009

    Fredrik var SLA Manager för kontraktet med Getinge och drev all rapportering och förhandling med kunden om SLA-uppfyllnad och eventuella böter. I uppdraget ingick även att instruera och utbilda de operativa teamen om hur de behöver agera för att möta SLA och samtidigt förbättra servicen.
  • Orange Business Service

    Service Management SME / Improvement Manager

    2008 - 2017

    Under hela tiden på Orange Business Services har Fredrik parallellt med andra uppdrag, jobbat som Service Management SME och med processförbättring.
    Ett stort fokus har varit på att stötta process och SLA-arbete i offerter och kollegor på andra kundkontrakt för att förbättra deras leverans och kundnöjdhet.
    Fredriks medverkan var speciellt begärd när det var komplexa SLA-krav eller leveranser med multipla services som gjorde leveransen delad mellan olika teknikområden.
    Exempel på kunder som fått stöd är 3M, AUDI, Siemens och andra Europeiska och globala kunder med säte i Europa.
  • Bombardier Transportation

    SLA Manager

    2007 - 2008

    Fredrik jobbade som SLA manager för den globala kunden Bombardier Transportation och genom proaktivt agerande, noggrann uppföljning och utbildning av leveransteamen reducerades antalet missade SLA och därmed även bötesbeloppen kraftigt.
    Samtidigt var Fredrik fortfarande processägare för Incident och Problem managementprocesserna för den kunden.
  • CSC, Bombardier Transportation

    Incident manager, processägare Incident/Problem

    2005 - 2006

    Fredrik var en av tre personer som delade rollen som Incident Manager för alla svenska och några globala europeiska kunder. I rollen ingick ansvar för att incidentrelaterade SLA inte missades, att gamla incidenter blev hanterade, att eventuella eskalationer gjordes till korrekt nivå och i rätt tid, och att sätta upp, delta, och initialt styra Major Incident Management för de kunder som hanterades från Linköping.
    Fredrik hade rollen som övergripande processägare för Incident och Problem managementprocesserna för svenska och globala europeiska kunder.
    Samtidigt var Fredrik utpekad som processägare för Incident och Problem managementprocesserna för den globala kunden Bombardier Transportation.
  • CSC, ISS, Vin&Sprit

    Delprojektledare

    2002 - 2005

    Fredrik var delprojektledare när Svenska Service Deskar sattes upp för kunderna Vin&Sprit och ISS i Linköping som del i globala outsourcingaffärer.
    När CSCs svenska kunder flyttades till CSCs centrala ITSM verktyg, CA USD, var Fredrik delprojektledare (i Sverige) med ansvar för bland annat utbildning på verktyget, att kodningen matchade existerande kontrakt och att rapportering var möjlig i enlighet med kontrakten.
  • Saab AB

    Servicetekniker, driftsansvarig

    2000 - 2002

    Fredrik och en kollega ansvarade för driften av en speciell säkerhetsklassad IT-miljö med ca 500 användare på Saab. I uppdraget ingick serviceteknikerjobb hos användarna, serverhantering och planering av installationer och uppgraderingar.
  • Saab AB

    Servicetekniker, Order/Installationsplanerare

    1990 - 2000

    Fredrik var installationsplanerare och teamledare för ett team av externa servicetekniker, samtidigt utförde han också serviceteknikerjobb som en del av teamet.
    Som servicetekniker utförde Fredrik alla typer av slutanvändarsupport – installationer, flyttar, felhantering etc.
    För att täcka Service Deskens öppettider jobbade Fredrik vissa tider där som en del av rollen som servicetekniker.
    Fredrik var under en del av tiden ordermottagare/orderplanerare för alla interna IT installationsbeställningar för Saab i Linköping, inklusive installationsplanering och utförde av en del av installationerna som servicetekniker.
    Fredrik deltog också i olika projekt både som tekniker och delprojektledare för installationer.

Fredriks kompetensområden

  • Drift/Support/Service

    Användarsupport, Drift/Support/Service allmänt
  • Kommunikation & Information

    Engelska
  • Metoder & Processer

    ITIL
  • Projektfaser

    Drift, Införande och överlämning
  • Tillämpningar

    Ärendehanteringssystem
  • Verksamhetsutveckling och Strategi

    Processutveckling, Processinförande, Processförvaltning

Fredriks anställningar

  • Service Management SME och Processutvecklare, Spursfol Konsult AB

    2017 -

  • Service Management SME, SLA manager, Processägare, Orange Business Services

    2008 - 2017

  • SLA Manager, Incident Manager, Project Manager, Computer Science Corporation

    2000 - 2008

  • Servicetekniker, Installationsplanerare, Saab AB

    1990 - 2000

Fredriks utbildningar

  • IT och Informationssäkerhet, Online

    2022 - 2022

  • Prosci Certified Change Practitioner, Göteborg

    2021 - 2021

  • ITIL Foundation v4 Certifikat (2020), Stockholm

    2020 - 2020

  • Certified SAFe® 4.6 Agilist, Stockholm

    2018 - 2018

  • ITIL Foundation v3 Certifikat (2008), London

    2008 - 2008

  • ITIL Foundation v2 Certifikat (2006), Linköping

    2006 - 2006

  • CSC Project Management kurs (PMP), Köpenhamn

    2003 - 2003

  • CSC Intern “Affärsskola för konsulter”, Göteborg

    2001 - 2001

  • Saab Project Management Kurs (PSM), Linköping

    1997 - 1997

  • 4-årigt Tekniskt Gymnasium El-teleteknik, Rudbäcksskolan Örebro

    1984 - 1988

Till konsultsök

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning