Fredrik Olsson
IT Service Managementspecialist
Fredrik är en kundfokuserad Service Managementspecialist med lång erfarenhet av att implementera och förbättra IT processer och services. Han har en bra förmåga att se verksamheten ”end to end” och att hålla fokus på viktiga detaljer som gör att helheten fungerar.
Han beskrivs av kollegor som positiv, pragmatisk och lösningsorienterad.
Områden
- IT Service Managementspecialist
- Processutvecklare
- Servicedesigner
Om Fredrik
- Lång erfarenhet av att hantera Service Managementprocesser genom hela livscykeln – från design/implementation till att styra och leda de dagliga aktiviteterna med ständig förbättring som ledstjärna - God kunskap om och erfarenhet av ITSM-verktyg, speciellt ServiceNow - Bra förmåga att se hela flödet ”end to end” i lösningar, inte bara sin del, och samtidigt ta med olika aspekter i bilden t ex IT-säkerhet, driftsförmåga och reglerande krav - Mer än 15 års erfarenhet av att arbeta i en internationell och multikulturell miljö för globala företag och kunder - En bra förmåga att skapa en positiv och lösningsorienterad miljö att arbeta i för både egna och kundgemensamma team - Tar ansvar och är drivande för att nå både personliga och gruppens mål - Snabblärd som jobbar bra under press med en stark analytisk förmåga - Bra förmåga att översätta kontraktstext och komplexa SLA-beskrivningar till hanterbara, mätbara värden och målFredriks CV
-
Saab AB
Teamlead och Service Manager
2023 -
Fredrik har rollen som Teamlead för det team inom leveransen som hanterar metoder, processer, konfigurationsstyrning, ändringsstyrning, kvalitet och utbildning/kunskapsspridning.
Leveransen sker inom ramarna för Saab's allmänna processer och metoder, men beroende på den speciella miljö som leveransen verkar inom med avseende på lagkrav och säkerhet, så behöver många delar anpassas för att uppfylla alla krav på ett korrekt sätt.
Fredrik har även tagit rollen som Service Manager för den tekniska tjänsten som definierats för Service Management delen av leveransen och systemen som stöttar Service Management processerna. -
Saab AB
Lösningsarkitekt och Teamlead
2022 - 2023
Fredriks roll är att vara generell lösningsarkitekt för en IT-infrastrukturplattform för virtuella utvecklingsmiljöer med höga krav på IT-säkerhet.
Tack vare bred kunskap om plattformen tog Fredrik rollen som Teamlead för ett av leveransteamen där behovet av vägledning av nya teammedlemmar var stort. Den rollen hade han under fyra månader tills en ny Teamlead rekryterats och teamet börjat leverera enligt förväntan.
Teamlead rollen hade han parallellt med sin roll som lösningsarkitekt. -
Väderstad AB
ITSM SME och Configuration Manager
2022 - 2022
Uppdraget består i att definiera, sätta upp och fylla en CMDB i Väderstads nya ITSM-verktyg TOPdesk från grunden.
Det innebär att ta fram vilka objekttyper, attribut per objekttyp, och vilka relationstyper som ska finnas mellan respektive objekttyp. Allt för att få en detaljerad och komplett, men överskådlig, bild av hur Väderstads IT-miljö ser ut.
Efter att definitionsfasen avslutats har Fredrik varit ansvarig för att verktyget (TOPdesk) konfigurerats och drivande för att konfigurationsdata samlas in och adderas till CMDB'n.
Utöver den rent praktiska hanteringen av CMDB'n, dess innehåll och konfiguration har Fredrik även gått igenom samtliga Väderstads ITSM processer och där det varit möjligt förbättrat implementationen av dem. Inom ramen för detta har även steg för att hålla CMDB'n uppdaterad adderats i processer och instruktioner.
Fredrik är även ansvarig för att ta fram och genomföra utbildningar om hur CMDB'n och dess objekt ska hanteras under sin livscykel. -
Saab AB
Service Management SME / Processutveckling
2017 - 2022
Uppdraget består i att utveckla och implementera en modern och skalbar IT-infrastrukturplattform för virtuella utvecklingsmiljöer med höga krav på IT-säkerhet och användbarhet.
Uppdraget har omfattat kravanalys, design, och dokumentation av tekniska lösningar för att uppfylla både tvingande legala myndighetskrav och verksamhetskrav från multipla verksamhetsområden.
Projektet har drivits enligt agila principer med multipla scrumteam där koordination och samarbete har varit i fokus med lyckat resultat. När utvecklingsfasen av projektet har övergått i en driftsfas, så har organisationen förändrats till DevOps-team.
Fredrik har varit drivande och haft ansvar för Service Management och IT-processer för den nya plattformen. Det har inneburit ansvar för att skapa och dokumentera de processer och procedurer som behövs för att hantera drift och förvaltning av en säkerhetsklassad IT-miljö.
Fredrik har också varit den ledande tekniska lösningsarkitekten för implementationen av en lokalt installerad ServiceNow-instans. I den tekniska lösningen ingår vilka moduler och funktioner som används i applikation, hur användare får access, och vilka integrationer med andra verktyg som ska prioriteras och användas för att passa in i den nya plattformens design och krav.
I rollen har inte bara design ingått utan även installation, konfiguration, och test av den lokala instansen och dess integrationer. -
European Space Agency
Service Management SME / Processutveckling
2016 - 2016
Fredriks roll var att utveckla driftsprocesserna för den utökning av den interna molnlösningen Orange levererade till ESA.
Utökningen inkluderade ytterligare ett land och en stor datatung avdelning där Business Continuity Planning återigen var i fokus. -
GSK
Operational Readiness PM/HandOverTo OperationsMgr
2015 - 2016
Fredrik jobbade som Operational Readiness Project Manager (ORPM) och Hand Over To Operations Manager (HOTOM) under Managed LAN-transformationen för kunden Glaxo Smith Kline (GSK). I rollerna ingår att skapa eller modifiera service managementprocesser för att passa kontraktet och sedan implementera dem. En del i uppdraget var att validera att ITSM verktygen är redo att stödja servicen när den migrerades. -
European Space Agency
Service Management SME / Processutveckling
2014 - 2015
För Euoropean Space Agency var Fredriks roll utveckla och implementera processerna för den dagliga driften och att sätta upp Business Continuity Planeringen för den privata molnlösning Orange levererade till kunden.
Mycket fokus låg på BCP och IT-säkerhetsaspekten för kundens interna molnmiljö. -
Orange Business Service
Offertarbete som SLA Management SME
2012 - 2012
Fredrik var ansvarig för risk- och SLA-hantering för tre stora offerter till Europakommissionen.
I uppdraget ingick att beräkna SLA-riskerna och rekommendera strategierna för hur offerten skulle formuleras för att reducera dessa risker. -
KPMG
Capacity Manager och processdesigner
2012 - 2013
För kunden KPMG var Fredrik involverad i två faser av kontraktet, dels i designen av hur Capacity managementprocessen skulle skapas för att uppfylla kontraktet och i ett senare steg som Capacity Manager för att leverera det processen och kontraktet definierade.
Under tiden som Capacity Manager hade Fredrik mandat att besluta om uppgradering av kundens nätverk inom givna ramar. Det utnyttjades ett antal gånger till kundens belåtenhet för att förhindra driftsstörningar. -
Europakommissionen (DG DIGIT)
Processanalys
2011 - 2012
Fredrik var en del av teamet som utförde en processanalys på några av Europakommissionens leverantörer och hur deras leverans fungerade i förhållande till kontrakt och industristandard.
Analysens mål var att granska hur verksamheten fungerade i förhållande till kontrakt, beskrivna processer, och leveranseffektivitet. -
ST Micro Electronics
SLA Manager
2011 - 2011
Fredrik var SLA manager under slutförhandlingarna och uppstarten av kontraktet med ST Micro Electronics. I uppdraget ingick att förhandla om hur SLA skulle mätas, dokumentationen av överenskomna SLA, leda implementationen av mätningarna, designa rapporter, och leverera månadsrapporter, samt förhandla med kunden om eventuella böter i samband med att SLA-målen inte uppfyllts. -
AP Möller Maersk
Service Management SME / Improvement Manager
2010 - 2011
Fredrik deltog i leveransen till AP Möller Maersk som Service Management SME och improvement manager. Uppdraget var ett förbättringsarbete av leveranserna och genom att stötta de operativa teamen med expertis och erfarenhet försäkra att kundens krav möts. Uppdraget innebar att stötta både managementteamet i Köpenhamn och leveransteamen i Mumbai. -
Europakommissionen (DG DIGIT)
SLA Manager
2008 - 2010
Fredrik var SLA Manager för kontraktet med Europakommissionen (DG DIGIT). Där drev han dokumentationen och implantationen av SLA hanteringen, inklusive att förhandla hur de skulle mätas och rapporteras. I uppdraget ingick även att instruera och utbilda de operativa teamen om hur de behöver agera för att möta SLA och samtidigt förbättra servicen.
Fredrik drev tillsammans med kontraktets kvalitetsansvarige ett program för ständig förbättring av service, processer, och generell drift av leveransen. -
Getinge
SLA Manager
2008 - 2009
Fredrik var SLA Manager för kontraktet med Getinge och drev all rapportering och förhandling med kunden om SLA-uppfyllnad och eventuella böter. I uppdraget ingick även att instruera och utbilda de operativa teamen om hur de behöver agera för att möta SLA och samtidigt förbättra servicen. -
Orange Business Service
Service Management SME / Improvement Manager
2008 - 2017
Under hela tiden på Orange Business Services har Fredrik parallellt med andra uppdrag, jobbat som Service Management SME och med processförbättring.
Ett stort fokus har varit på att stötta process och SLA-arbete i offerter och kollegor på andra kundkontrakt för att förbättra deras leverans och kundnöjdhet.
Fredriks medverkan var speciellt begärd när det var komplexa SLA-krav eller leveranser med multipla services som gjorde leveransen delad mellan olika teknikområden.
Exempel på kunder som fått stöd är 3M, AUDI, Siemens och andra Europeiska och globala kunder med säte i Europa. -
Bombardier Transportation
SLA Manager
2007 - 2008
Fredrik jobbade som SLA manager för den globala kunden Bombardier Transportation och genom proaktivt agerande, noggrann uppföljning och utbildning av leveransteamen reducerades antalet missade SLA och därmed även bötesbeloppen kraftigt.
Samtidigt var Fredrik fortfarande processägare för Incident och Problem managementprocesserna för den kunden. -
CSC, Bombardier Transportation
Incident manager, processägare Incident/Problem
2005 - 2006
Fredrik var en av tre personer som delade rollen som Incident Manager för alla svenska och några globala europeiska kunder. I rollen ingick ansvar för att incidentrelaterade SLA inte missades, att gamla incidenter blev hanterade, att eventuella eskalationer gjordes till korrekt nivå och i rätt tid, och att sätta upp, delta, och initialt styra Major Incident Management för de kunder som hanterades från Linköping.
Fredrik hade rollen som övergripande processägare för Incident och Problem managementprocesserna för svenska och globala europeiska kunder.
Samtidigt var Fredrik utpekad som processägare för Incident och Problem managementprocesserna för den globala kunden Bombardier Transportation. -
CSC, ISS, Vin&Sprit
Delprojektledare
2002 - 2005
Fredrik var delprojektledare när Svenska Service Deskar sattes upp för kunderna Vin&Sprit och ISS i Linköping som del i globala outsourcingaffärer.
När CSCs svenska kunder flyttades till CSCs centrala ITSM verktyg, CA USD, var Fredrik delprojektledare (i Sverige) med ansvar för bland annat utbildning på verktyget, att kodningen matchade existerande kontrakt och att rapportering var möjlig i enlighet med kontrakten. -
Saab AB
Servicetekniker, driftsansvarig
2000 - 2002
Fredrik och en kollega ansvarade för driften av en speciell säkerhetsklassad IT-miljö med ca 500 användare på Saab. I uppdraget ingick serviceteknikerjobb hos användarna, serverhantering och planering av installationer och uppgraderingar. -
Saab AB
Servicetekniker, Order/Installationsplanerare
1990 - 2000
Fredrik var installationsplanerare och teamledare för ett team av externa servicetekniker, samtidigt utförde han också serviceteknikerjobb som en del av teamet.
Som servicetekniker utförde Fredrik alla typer av slutanvändarsupport – installationer, flyttar, felhantering etc.
För att täcka Service Deskens öppettider jobbade Fredrik vissa tider där som en del av rollen som servicetekniker.
Fredrik var under en del av tiden ordermottagare/orderplanerare för alla interna IT installationsbeställningar för Saab i Linköping, inklusive installationsplanering och utförde av en del av installationerna som servicetekniker.
Fredrik deltog också i olika projekt både som tekniker och delprojektledare för installationer.
Fredriks kompetensområden
-
Drift/Support/Service
Användarsupport, Drift/Support/Service allmänt -
Kommunikation & Information
Engelska -
Metoder & Processer
ITIL -
Projektfaser
Drift, Införande och överlämning -
Tillämpningar
Ärendehanteringssystem -
Verksamhetsutveckling och Strategi
Processutveckling, Processinförande, Processförvaltning
Fredriks anställningar
-
Service Management SME och Processutvecklare, Spursfol Konsult AB
2017 -
-
Service Management SME, SLA manager, Processägare, Orange Business Services
2008 - 2017
-
SLA Manager, Incident Manager, Project Manager, Computer Science Corporation
2000 - 2008
-
Servicetekniker, Installationsplanerare, Saab AB
1990 - 2000
Fredriks utbildningar
-
IT och Informationssäkerhet, Online
2022 - 2022
-
Prosci Certified Change Practitioner, Göteborg
2021 - 2021
-
ITIL Foundation v4 Certifikat (2020), Stockholm
2020 - 2020
-
Certified SAFe® 4.6 Agilist, Stockholm
2018 - 2018
-
ITIL Foundation v3 Certifikat (2008), London
2008 - 2008
-
ITIL Foundation v2 Certifikat (2006), Linköping
2006 - 2006
-
CSC Project Management kurs (PMP), Köpenhamn
2003 - 2003
-
CSC Intern “Affärsskola för konsulter”, Göteborg
2001 - 2001
-
Saab Project Management Kurs (PSM), Linköping
1997 - 1997
-
4-årigt Tekniskt Gymnasium El-teleteknik, Rudbäcksskolan Örebro
1984 - 1988