Hoppa till sidans innehåll

Gunnar Möschler

Projektledare

Gunnar är en erfaren projektledare och business analyst med lång erfarenhet av alla faser i digitaliseringsprojekt, alltifrån kravanalys och upphandling till implementation och effekthemtagning.

Gunnars främsta fokusområde är förändringsprojekt med fokus på förändringar och förbättringar i verksamheten och de IT-lösningar som möjliggör dessa. Ofta är rollen en kombination av projektledare och business analyst där uppgiften är att initiera och driva ett projekt samt driva de frågeställningar och analyser som krävs för att föra projektet framåt.

Gunnar är certifierad nom områdena projektledning (PMP), Business Analysis (CCBA) och verksamhetsarkitektur (Cordial Business Transformation Architect).

Områden

  • Projektledare
  • Business analyst
  • Verksamhetsarkitekt

Om Gunnar

Gunnar är analytisk och strukturerad och har en stark förmåga att sammanfatta och hantera komplexa frågeställningar ur olika perspektiv. Ett stort intresse för affärs- och verksamhetsfrågor och hur dessa kan lösas med effektiva IT-system gör att Gunnar ofta engagerar sig sådana projekt. Gunnar är flexibel och prestigelös och mån om att sätta projektets mål och resultat i första rummet. Gunnar har bra förståelse för olika perspektiv, olika intressenters behov och åsikter och duktig på att kommunicera med de olika grupper och intressenter som förekommer i projekt.

Gunnars CV

  • Svenska Kraftnät

    Projektledare ServiceNow

    2022 - 2024

    Svenska Kraftnät uppdaterar sitt stöd för ärendeprocesser och effektiviserar dem genom att implementera ServiceNow och samtidigt förbättra delar av sina verksamhetsprocesser. Projektet omfattar två delar: ITSM-processerna Request, Incident, Problem och Change samt ett tiotal processer inom HR, facility management, säkerhet och generellt stöd för ärendehantering. Projektet har drivits i en kombination av agil och traditionell projektmetodik. Gunnar har som projektledare ansvarat för leverantörsstyrning och projektet som omfattat ca 20 personer.
  • Länsförsäkringar

    Projektledare

    2020 - 2021

    Gunnar ledde ett projekt för nytt sälj- och ärendehanteringssystem för Länsförsäkringar Mäklarservice.

    Projektet har inkluderat alla faser från koncept och förankring till implementerat system i drift. Länsförsäkringar har en komplex organisation och en viktig del i den initiala fasen var att identifiera intressenter och interna parter för bland annat utveckling och förvaltning av lösningen.

    Genomförandefasen har bestått av upphandling, etablering av samverkan med Länsförsäkringar IT, krav & utveckling samt införande och överlämning till förvaltning.
    Teknik/metod: AIL metodik, upphandlingsförfarande, projektledning
  • Praktikertjänst

    Business analyst/projektledare

    2019 - 2020

    Gunnar har lett och genomfört Praktikertjänsts PCI DSS certifiering (Merchant level 2) för fysiska och onlinebetalningar. Praktikertjänst har tidigare ej varit certifierade och projektet omfattade därför en grundläggande genomlysning av krav och framtagande av processer och dokumentation. I arbetet har även ingått att genomföra assessment tillsammans med PCI DSS revisor samt implementation av nödvändiga processförändringar.
    Teknik/metod: Certifieringsförfarande enligt PCI DSS, projektledning
  • Praktikertjänst

    Business analyst/kravledare

    2019 - 2020

    Kravledare, business analyst i projekt för införande av digital arbetsplats
    Praktikertjänst förbereder en utrullning av en standardiserad digital arbetsplats till sina drygt 7000 medarbetare fördelade på ca 1000 mottagningar. Gunnar har ansvarat för definition och kravställning av lösningen. Gunnar har också arbetat med framtagande av prototyp, driftsättning av pilot och leverantörsrelationer.
    Teknik/metod: Upphandling, proof of concept.
  • Praktikertjänst

    Business analyst

    2019 - 2019

    Praktikertjänst avser genomföra en större organisationsövergripande transformation med bland annat tjänsteorientering av stödjande funktioner samt genomgripande rationaliseringar inom IT. Gunnar har deltagit i förstudien för tjänsteorientering och ansvarat för skapandet av en tjänstekatalog som utgör grunden för den framtida tjänste- och processorienteringen av organisationen. Gunnar har också arbetat med förstudien för transformationsprogrammet.
    Teknik/metod: Processkartläggning, kravanalys
  • Praktikertjänst

    Kravledare

    2018 - 2019

    Kravledare i projekt för uppgradering av HR-plattform. Praktikertjänst har uppgraderat sin HR-plattform och migrerat lösningen till en molntjänst. Gunnar har i sin roll som kravledare ansvarat för kravhantering för att säkerställa kvaliteten i hela kravprocessen från validering mot kravägare till genomförd acceptanstest.
    Teknik/metod: Kravanalys.
  • BDO

    Projektledare ERP-implementation

    2017 - 2018

    Uppdrag: BDO centraliserar ekonomiorganisationen och inför koncerngemensamma processer för ekonomiområdet. För att stödja detta har BDO upphandlat ett nytt ERP-system som ersätter regionernas tidigare decentraliserade system. Uppdraget var att leda projektet från upphandling till driftsättning.
    Kundnytta: BDO har som mål att stärka de interna processerna för att kunna hantera sina kunder mer rationellt. Likaså finns stora krav på att kraftigt förstärka uppföljning och ekonomisk styrning vilket varit mycket svårt med en ekonomiorganisation decentraliserar till de olika regionerna.
    Teknik/metod: Kravanalys, processkartläggning
  • BDO

    Projektledare CRM-implementation

    2017 - 2018

    Uppdrag: BDO har som mål att öka försäljningen och stärka kundinsikten. En viktig komponent i detta är införandet av ett centralt digitaliserat sälj- och kundinformationssystem. Uppdraget var att driva upphandlingsfasen, krav- och implementationsfasen och slutligen driftsättningen av det nya systemet.
    Teknik/metod: Agil metodik, upphandlingsförfarande, projektledning
    Kundnytta: För BDO är det ett stort steg att kunna få en tydlig bild av sin kundstock samt att kunna styra och få en överblick över säljarbetet för hela bolaget. Med det nya systemet kan kunderna bearbetas med en enhetlig säljprocess på ett mycket mer effektivt sätt.
    Teknik/metod: Upphandling, agil utveckling
  • Telia Company

    Releasledare

    2016 - 2017

    Uppdrag: Telia moderniserar sina processer för att bättre kunna leverera sina tjänster och är därför i behov av nya stödsystem och processer. En del av projektet är att implementera en ny systemplattform där stora anpassningar gjorts offshore. Gunnars roll var att koordinera och följa upp releaserna för införandet av den nya plattformen.
    Teknik/metod: Projektet drivs agilt med utveckling i Indien stödd av kravanalys gjord hos kunden. Telias och systemintegratörens processer och modeller för agil systemutveckling och införande används.
    Kundnytta: Telia ser ett behov att kunna leverera sina tjänster via en gemensam plattform oberoende av affärsområde och kanal för att dels kunna arbeta rationellt, dels för att kunna erbjuda kunderna de bästa tjänsterna på marknaden samtidigt som Telia ska kunna ha en full överblick av sina kunder oberoende av vilka tjänster de köper av Telia.
  • Telia Company

    Projektledare

    2016 - 2016

    Uppdrag: Gunnar ansvarade för ett migrationsprojekt på TeliaCompany som är en del av ett strategiskt transformationsprojekt TeliaCompany gör för att rationalisera sin hantering av sina kunder. Gunnar var ansvarig för teamen som gör design, extrahering, transformering och laddning av data till den nya plattformen.
    Teknik/metod: Migrationsmodellering, ETL (Extract, Transform, Load), Interfaceanalys
    Kundnytta: Telia har lanserat ett stort projekt för att ersätta stora delar av sina befintliga verksamhetssystem som hanterar kunder för att i framtiden kunna samla alla processer för alla kunder inom en och samma plattform föra att kunna få full information om sina kunder och för att kunna hantera sålda produkter på ett rationellt sätt. Syftet med migrationsprojektet är att migrera TeliaCompanys kunder från ett tiotal källsystem till den nya plattformen.
  • Folksam

    Projektledare

    2014 - 2015

    Uppdrag: Att leda projektet för införandet av en ny process och stödsystem för skadereglering av byggskador. Gunnar ledde upphandlingen av det nya systemet och drev förhandlingarna med leverantörerna. Gunnar arbetade också med Folksams personal för att definiera den nya processen.
    Teknik/metod: Ramverk och processer för upphandling, agil utveckling
    Kundnytta: Folksams mål var att öka effektiviteten, sänka kostnaderna och öka kundnöjdheten genom att förbättra processen och implementera ett bättre stödsystem
  • Telenor

    Business analyst

    2013 - 2014

    Business analyst
    Uppdrag: Gunnar jobbade som affärsanalytiker i ett migrationsprojekt där Telenor expanderade sin verksamhet genom ett förvärv av kundbas inom kabel-TV. Projektets mål var att sätta upp processer och verktyg för att migrera kundbasen till ett nytt stödsystem.
    Teknik/metod: Analys av datamodell, analys och mappning av migrerade tjänster
    Kundnytta: Telenor kunde stärka sin kundbas och sitt erbjudande genom att migrera kunderna till en ny plattform där Telenor dels kan hantera alla sina kunder med samma processer och erbjudanden och dels förbättra möjligheten att skapa attraktiva produkter och erbjudanden.
  • Telenor

    Projektledare

    2012 - 2013

    Uppdrag: Gunnar ombads hjälpa Telenor att leda initiativet att stärka deras skydd mot bedrägerier i deras nät. Projektet inkluderade upphandling av en ny plattform för att identifiera bedrägerier, integration av denna plattform samt att etablera processer för att stödja Telenors verksamhet i deras skydd mot bedrägerier.
    Gunnar ledde upphandlingen och de kommersiella och juridiska förhandlingarna med leverantörerna. Som projektledare under utvecklings- och integrationsfasen ledde Gunnar utvecklingsarbetet som gjordes offshore samt leverantörens integrationsarbete. Gunnar genomförde även ett delprojekt med Telenors affärsverksamhet som inkluderade processtöd för att motverka och hantera bedrägerier på ett effektivt sätt.
    Teknik/metod: Upphandling (processer, förhandling, avtalsutformning), analys av legala krav på lösningen
    Kundnytta: Telenor kunde stärka sitt skydd mot bedrägerier i sina nät och därigenom öka kundnöjdheten och goodwill samt att minska bedrägeriernas finansiella påverkan. Vidare kunde Telenor säkra de legala krav som åligger dem som operatör inom till exempel penningtvätt och terrorfinansiering.
  • Tele2

    Projektledare

    2011 - 2012

    Uppdrag: Som en del i Tele2s samhällsansvar (CSR) lanserades ett program för att eliminera barnpornografiskt innehåll i Tele2s nät och i Tele2s arbetsmiljö. Som projektledare för detta har Gunnar jobbat nära intressenter inklusive senior management för att skapa en lösning som kunde rullas ut inom hela Tele2.
    Gunnar ledde upphandlingsprojektet inklusive leverantörsval och förhandlingar. I projektet ingick också att tillse att processer skapas för att skydda Tele2s nät- och datamiljöer mot barnpornografiskt innehåll.
    Teknik/metod: Upphandling, kravanalys, projektledning
    Kundnytta: Att skydda barn är en av hörnstenarna i Tele2s samhällsansvar och den lösning som implementerats i deras nät är ett av de främsta initiativen inom detta område.
  • Tele2

    Projektledare

    2011 - 2012

    Uppdrag: Tele2 initierade ett projekt för att ersätta sin växellösning för företagskunder. Gunnars roll i projektet har varit att definiera IT-kraven och att driva dem mot leverantörerna samt internt inom Tele2. Gunnar har också varit ansvarig för att säkerställa att projektet följer de processer Tele2 använder för att säkerställa systemarkitektur, rapportering med mera.
    Kundnytta: Med den nya plattformen kunde Tele2 erbjuda sina små och mellanstora företagskunder marknadens mest avancerade växellösningar och möjlighet även för mindre företag att få tillgång till mobila avancerade kommunikationslösningar.

Gunnars kompetensområden

  • Branscherfarenhet

    Hälso-Sjukvård, Hälso-Sjukvård, Teleoperatörer, Service/Tjänster, Hälso-Sjukvård, Teleoperatörer, Teleoperatörer, Service/Tjänster, Service/Tjänster
  • IT-strategi

    IT-arkitektur - företagsnivå, CRM Project systems, IT-arkitektur - företagsnivå, Teknikutredning, CRM Project systems, CRM Project systems, IT-arkitektur - företagsnivå, Teknikutredning, Teknikutredning
  • IT-säkerhet

    IT-säkerhet allmänt, IT-säkerhet allmänt, IT-säkerhet allmänt
  • Kommunikation & Information

    Engelska, Engelska, Engelska
  • Metoder & Processer

    Processkartläggning, Agila metoder allmänt, Processer och metoder allmänt, Processkartläggning, Processkartläggning, Processer och metoder allmänt, Agila metoder allmänt, Processer och metoder allmänt, Agila metoder allmänt
  • Projektfaser

    Förstudie, Införande och överlämning, Implementation, Förstudie, Förstudie, Implementation, Införande och överlämning, Införande och överlämning, Implementation
  • Projektledning

    Inköp, Inköp, Inköp, Projektledning, Administrativ delprojektledning, Projektledning, Administrativ delprojektledning, Administrativ delprojektledning, Projektledning
  • Roller

    Systemanalytiker, Kravanalytiker, Upphandlare, Huvudprojektledare, Delprojektledare, Utredare, Utredare, Upphandlare, Huvudprojektledare, Delprojektledare, Kravanalytiker, Systemanalytiker, Kravanalytiker, Delprojektledare, Upphandlare, Utredare, Systemanalytiker, Huvudprojektledare
  • Systemtyper

    Systemarkitektur - systemnivå, Systemintegration, Systemtyper allmänt, Systemtyper allmänt, Systemarkitektur - systemnivå, Systemintegration, Systemintegration, Systemarkitektur - systemnivå, Systemtyper allmänt
  • Test & Verifiering

    Acceptanstest, Acceptanstest, Acceptanstest
  • Tillämpningar

    Affärssystem, Finanssystem, CRM-system, Finanssystem, CRM-system, Ärendehanteringssystem, Finanssystem, Affärssystem, CRM-system, Billing-system, Ärendehanteringssystem, Billing-system, Ärendehanteringssystem, Billing-system, Affärssystem
  • Upphandling

    Beställarstöd, Inköp och förhandling, Offertutvärdering, Leverantörsanalys, Kravformulering, Resurs i upphandlingsprocess, Inköp och förhandling, Offertutvärdering, Leverantörsanalys, Beställarstöd, Internationella tekniska upphandlingar, Kravformulering, Kravformulering, Leverantörsanalys, Internationella tekniska upphandlingar, Internationella tekniska upphandlingar, Resurs i upphandlingsprocess, Offertutvärdering, Inköp och förhandling, Beställarstöd, Resurs i upphandlingsprocess
  • Verksamhetsutveckling och Strategi

    Verksamhetsutveckling allmänt, Inköp, Verksamhetsarkitektur, Affärsplattformar_Affärsmodeller., ERP Implementation, Verksamhetsmodellering, Verksamhetsanalys, Projektledning, Affärs och IT strategi, Kravmodellering, Strategiskt inköp, Kravanalys, Utredning, Arkitekturramverk, Verksamhetsarkitektur, Utredning, Kravanalys, Kravmodellering, Verksamhetsanalys, Verksamhetsmodellering, Inköp, Strategiskt inköp, Affärs och IT strategi, Arkitekturramverk, Projektledning, ERP Implementation, Affärsplattformar_Affärsmodeller., Verksamhetsarkitektur, Verksamhetsutveckling allmänt, Affärsplattformar_Affärsmodeller., ERP Implementation, Projektledning, Arkitekturramverk, Affärs och IT strategi, Strategiskt inköp, Verksamhetsmodellering, Verksamhetsanalys, Kravmodellering, Kravanalys, Utredning, Inköp, Verksamhetsutveckling allmänt

Gunnars anställningar

  • Senior Project Manager, Zington (fd Claremont)

    2017 -

  • Managing consultant, Capgemini

    2012 - 2016

  • Senior consultant, Cybercom

    2011 - 2012

  • Gruppchef IT, Telenor

    2008 - 2011

  • Billingchef, Spring mobil

    2004 - 2008

  • Senior consultant, Edgecom

    2001 - 2003

  • Senior consultant, LHS

    1998 - 2001

  • Consultant, American Management Systems

    1996 - 1998

Gunnars utbildningar

  • Leda digital transformation, DigJourney

    2023 - 2023

  • Agile Certified Practitioner PMI-ACP, Project Management Institute (PMI)

    2022 - 2022

  • Organizational Design for Digital Transformation, MIT Sloan School of Management

    2020 - 2020

  • SAFe 5 Agilist, We are movement

    2020 -

  • Business Transformation Architect (Verksamhetsarkitekt), Cordial

    2019 - 2020

  • TOGAF Foundation, Open group

    2019 -

  • ITIL v4, OGC

    2019 -

  • Scrum Product Owner, Scrum Alliance

    2018 -

  • PMP (Project Management Professional), PMI

    2017 -

  • CCBA (Certification of Capability in Business Analysis), IIBA

    2016 -

  • Salesforce.com developer, Salesforce

    2014 -

  • Prince 2, OGC

    2014 -

  • ITILFoundation, OGC

    2011 -

  • Systemvetenskap (Informatik), Stockholms universitet

    2001 -

  • Systemvetenskap, Stockholms universitet

    1996 -

  • Civilekonom, Uppsala universitet

    1991 - 1995

Till konsultsök

Kontakt

Anne-Li Appelberg Sälj och rekrytering inom Management/Verksamhetskonsulter och projektledning 073-398 81 59 anne-li.appelberg@kvadrat.se

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning