Johan Sundman Norberg
Fullstackutvecklare
Johan är en mjukvaruutvecklare som har programmerat sen han var 11 år gammal och professionellt sedan 2012. Hans huvudsakliga fokus är att utveckla fullstack-applikationer med backend i Python eller Java i Linux-miljö, men han har erfarenhet av många olika programmeringsspråk och teknologier, och har jobbat med både webutveckling, spelutveckling och inbyggd mjukvara.
Områden
- Fullstackutvecklare
Om Johan
Johan är en analytisk person som gillar problemlösning och att lära mig nya saker. Han bidrar med problemlösningsförmåga samt erfarenhet av en mängd olika programmeringsspråk och teknologier. Han är inte rädd för att hoppa in i ett komplext system med många olika komponenter, utan det är snarare något som motiverar honom.Johans CV
-
Handelsbanken
Senior systemutvecklare
2024 -
Johan arbetar med vidareutveckling av ett internt behörighetssystem för Unix-miljöer som används internt på Handelsbanken. Arbetetsuppgifterna inkluderar fullstack-utveckling, men även att sätta upp versionshantering och utvecklingsprocess för fortsatt arbete med källkoden.
Johan bidrar med sin långa erfarenhet av utveckling och utvecklingsprocesser, samt problemlösningsförmåga och förmåga att snabbt sätta sig in i komplexa system.
Tekniker: Perl, LDAP, HTML, Javascript, CSS, Git, Bitbucket, Ansible, Apache Httpd, Ansible -
Visma PubliTech
Senior systemutvecklare
2023 - 2024
Johan driev själv och arbetade som utvecklare i ett projekt vars syfte var att förbättra Utbildningsportalen, en applikation som används av läkarstudenter för att kunna planera sin utbildning och hantera alla delmål som behöver uppfyllas för att de ska kunna ta examen. Projektet inkluderade omfattande förbättringar som ställde höga krav på problemlösningsförmåga, och Johans roll omfattade både arkitektur och fullstack-utveckling.
I denna roll bidrog Johan med sin långa erfarenhet av fullstack-utveckling och förmåga att kunna leverera enkla lösningar på komplexa problem.
Tekniker: Python 3, Pytest, Bottle/Flask, MySQL, JavaScript, Docker, Git, Jira, Agil utveckling, Kanban, Perl -
DbVisualizer
Core Product Developer
2021 - 2023
Johan arbetade som utvecklare i ett team på fem personer vars uppgift var att underhålla och vidareutveckla DbVisualizers huvudfunktionalitet. Programmeringen skedde i Java med GUI byggt på Swing. I uppdraget ingick även utredning, design och dokumentation av ny funktionalitet samt hantering av supportärenden. Johans erfarenhet inom utveckling, databaser och hantering av supportärenden hjälpte DbVisualizer att leverera ny funktionalitet och att göra dess användare nöjda.
Tekniker: Java 8/11/17, Ant, Gradle, Swing, JDBC, SQL-databaser, MySQL, PostgreSQL, Yellowbrick, Greenplum, Redshift, MS SQL, Oracle, H2, MongoDB, Freshdesk, Git, Jira, XML, Agil utveckling, Kanban -
TriOptima
Software Engineer
2018 - 2021
Johan arbetade med utveckling av TriOptimas webtjänst TriReduce som används för att optimera kundernas affärsportföljer. Tjänsten hanterar stora mängder data som är mycket känslig för kunderna, vilket ställer höga krav på säkerhet och att inget blir fel. Den största delen av utvecklingen skedde i Python och Kotlin, med MySQL som databas, men det förekom även en del frontend-utveckling i TypeScript/React. Johan deltog aktivt med att förbättra mjukvarans kvalitet genom kodgranskning och kunskapsdelning, samt genom att träna upp nyanställda. Dessutom inkluderade uppdraget dygnet runt-support några veckor varje år.
Tekniker: Python 2/3, Django, Celery, Kotlin, Spring Boot, JDBC, TypeScript, React, Redux, Swagger, Git, Bitbucket, Bamboo, Jira, CI/CD, ClojureScript, Kubernetes, Docker -
Ericsson
Software Engineer
2017 - 2018
Johan arbetade i ett team bestående av 4 personer med att bygga ett system för att föra statistik och visualisera en stor mängd tester som kördes som en del av Ericssons CI-system. Koden skrevs i Python och Javascript, med MongoDB som databas. Johan byggde en komponent som kunde ta ostrukturerad CI-data från MongoDB-servern och lagra den i ett mer strukturerat format, bättre lämpat för insamling och visualisering av statistik.
Tekniker: Python, JavaScript, MongoDB, Git -
HiQ
Software Engineer
2017 - 2017
Johan var ensam utvecklare i ett internt projekt som handlade om att bygga ett API för att validera tillgänglighet i PDF-filer enligt WCAG. All kod skrevs i Python.
Tekniker: Python, Flask, WCAG -
Vizrt
Software Engineer
2016 - 2017
Johan arbetade som ensam utvecklare i ett projekt för att bygga ett webverktyg för att redigera XML-filer som sedan skulle användas för att definiera strukturen av metadata som sparas tillsammans med media i Vizrts system. Utvecklingen skedde mestadels i Javascript och en del i Python. Detta var ett komplext projekt med oklara krav, vilket gjorde det nödvändigt att samla information och få input från flera olika källor.
Tekniker: Python, Flask, JavaScript, jQuery, XML, Mercurial -
Vizrt
Software Engineer
2016 - 2016
Johan arbetade i ett team på tre personer med att bygga ett installationsverktyg i Python/Ansible för att förenkla och delvis automatisera installationsprocessen av Vizrts mjukvara, och för att möjliggöra automatisk testning av mjukvaran. Detta krävde kunskap av olika miljöer och programmeringsspråk och insamling av information från användare för att kunna automatisera deras arbetsuppgifter.
Tekniker: Python, Ansible, Perl, Pytest, TDD, Mercurial -
Pixelmatic
Software Engineer
2014 - 2016
Johan arbetade som backend-utvecklare på Pixelmatic, som är ett spelutvecklings-företag baserat i Shanghai. Arbetsuppgifterna var varierade men huvuddelen bestod av utveckling i C# och Php, samt en del serveradministration/dev-ops. Johan fick även delta i ett antal konsultuppdrag, bland annat att få igång ett facebook-spel (i Flash/ActionScript) som slutat fungera samt att sätta upp servrar i AWS och Alibaba Cloud för en stor kanadensisk spelutvecklare. Johan var den mest seniora utvecklaren på företaget och balanserade framgångsrikt att arbeta med flera olika uppdrag samtidigt som han hjälpte mer juniora utvecklare.
Tekniker: C#, Python, Php, JavaScript, Unity 3D, AWS, AliCloud, MySQL, MongoDB, Git, Perforce -
Transmode
Software Engineer
2012 - 2014
Johan arbetade som utvecklare inom inbyggd mjukvara (embedded software) främst med Transmodes system för konfiguration och styrning av deras egen hårdvara. Dessutom arbetade han med att bygga en ny version av det webgränssnitt som används för att konfigurera hårdvaran.
Tekniker: C, JavaScript, jQuery, Tcl, Subversion, Inbyggd mjukvara
Johans kompetensområden
-
Branscherfarenhet
Bank & Finans -
Databaser
Databaser allmänt -
Hårdvara
PC -
Operativsystem/plattformar
Linux -
Systemtyper
Webb- och Internetbaserade system, Objektorienterade system -
Tillämpningar
AJAX -
Utvecklingsspråk
Java, SQL, Python
Johans utbildningar
-
Utbytesstudier, KAIST
2009 - 2010
-
Teknisk Fysik, Kungliga Tekniska Högskolan
2006 - 2012
-
Matematikgymnasiet, Danderyds Gymnasium
2003 - 2006