Hoppa till sidans innehåll

John Paulsson

Produktägare

John är en projektledare inom IT och management som byggt upp en solid kompetensbas också inom scrum och agilt ledarskap. John kan ta roller som produktägare, scrum master, agil coach, projektledare inom IT och management, förändringsledning, utredning, kravledare och testledare. Han har en väldigt bred kompetensprofil och har bland annat lett utvecklingsteam och IT-arkitektteam, samt gjort utredningar hos statliga myndigheter inom exempelvis e-legitimering och användarupplevelser. Han har arbetat inom kommun, region, statlig myndighet samt inom privat sektor i företag av olika storlek. John är en analytisk person med ett starkt självledarskap men tycker även mycket om att leda andra.

Områden

  • Produktägare
  • Scrum Master
  • Agil Coach
  • Projektledare
  • Utredare
  • Förändringsledning
  • Kravledare
  • Testledare

Material

Om John

John är en driven projektledare och agil coach med passion för ledarskap och agila arbetsätt. John har även gedigen erfarenhet som utredare och kravanalytiker i organisationer i olika sektorer och av varierande storlek. Hans arbete har ofta innefattat att leda utvecklingsteam, insamling och analys av krav, utredningar/förstudier, systemförvaltning enligt pm3, upphandling, dataanalys, planering och ledning av arbete, såväl som kommunikation med styrgrupp, stakeholders och externa leverantörer. Som person är John kommunikativ och metodisk i sitt sätt att leda människor och hitta lösningar. Genom Johns förmåga att förmedla öppenhet och lugn leder han människor framåt i nya processer och arbetssätt.

Johns CV

  • Sandvik IT Services

    Projektledare, produktägare, scrum master - Splunk

    2021 - 2022

    Sandvik AB är en global industrikoncern inom verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin, produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Sandvik har cirka 37 000 anställda (varav cirka 9 300 i Sverige) och försäljning i mer än 160 länder. Sandvik IT Services levererar IT-tjänster och -stöd till Sandvik AB.

    Under min tid på Sandvik IT Services (SITS) ledde jag ett projekt för att göra AIOps-plattformen Splunk redo för tjänstemonitorering. Det initiala projektmålet var att endast sätta upp tjänstemonitoreringen i Splunk. Men redan tidigt i projektet såg jag att plattformen krävde omfattande förbättringar för att fungera väl i den roll som Sandvik önskade, vilket ledde till ett förändrat scope där jag tog rollen som projektledare, produktägare och scrum master. Jag ledde fem arkitekter i arbetet med att få plattformen färdig att använda.

    Tillsammans med teamet identifierade jag de övergripande målen med plattformen och ritade upp en långsiktig plan för att få plattformen redo att använda, inklusive hur utvecklingsteamet skulle arbeta. Det kommande året arbetade jag och arkitektteamet med att införa CI/CD-flöden och automationer för plattformen med hjälp av Terraform, designa tjänster och finansieringsmodell, etablera styrgrupp, rita upp arbetssätt för utvecklingsteamet, ITSM-integration, med mera. Resultatet var en plattform som kunde användas i monitoreringen av SITS tjänster, sätta upp dashboards och automatiserade actions utifrån affärskrav. När plattformen slutligen är redo för att använda kommer utvecklingsteamet kunna tillämpa Splunks maskininlärningsmoduler på datat som genereras i tjänstemonitoreringen för att hitta mönster. Detta skulle möjliggöra prediktion av möjliga tjänstestörningar och incidenter, för att sedan automatiskt kunna tillämpa rutiner som förhindrar att dessa störningar inträffar.

    Kompetenser och verktyg jag använde: Splunk, Produktägare/Product Owner, Kravanalys, Jira, Projektledning, Scrum Master, Integration, Terraform, CI/CD, Miro
  • Sandvik IT Services

    Projektledare - Automation Agenda

    2021 - 2022

    Sandvik AB är en global industrikoncern inom verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin, produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Sandvik har cirka 37 000 anställda (varav cirka 9 300 i Sverige) och försäljning i mer än 160 länder. Sandvik IT Services levererar IT-tjänster och -stöd till Sandvik AB.

    Intiativet Automation Agenda syftade till att starta upp automatiseringen på SITS genom att identifiera automationsbehov och stödja verksamheterna i att genomdriva automatisering av manuella processer. För att starta automatiseringen valde man att utifrån ett agilt tillvägagångssätt utveckla en automationsprototyp för att kunna lära en best practice for arbetet med framtida automationer. Projektet valde ut ett fall att använda som prototyp: Automatisering av beställning och provisionering av virtuella servrar hos en tredjepartsleverantör åt Datacenterorganisationen: Ett relativt komplext fall med många systemintegrationer.

    Som projektledare för Automation Agenda lade jag grunden för automationer på SITS. Jag började med att skapa en plan för automatiseringen av beställning och provisionering av virtuella servrar från leverantören åt Datacenter-organisationen. Jag satte upp ett team som inkluderade en arkitekt och en integrationsutvecklare, och orkestrerade sedan samarbetet mellan teamet, Datacenter-organisationen, ITSM-utvecklare och -arkitekter samt utvecklare för tredjepartsleverantören baserade i Indien. Mitt arbete bestod bland annat av att identifiera manuella steg och arbeta bort dem, skapa acceptanskriterier, ta fram funktionstestfall samt leda leverans och testning av automationen. Automationen har minskat leveranstiden för virtuella servrar från dagar till minuter, vilket gör att SITS kan skala upp och ner servrar snabbt utifrån behov, vilket gör dem redo för dynamisk skalning i en mikrotjänstarkitektur.

    Kompetenser och verktyg jag använde: Scrum Master, Jira, Kravanalys, Projektledning, Automation, ITSM, Datacenter, Provisioning,
  • Konfidentiell klient

    Projektledare - Förstudie för ny marknadspotential

    2021 - 2021

    Klienten är en tech-startup inom välgörenhetssektorn med syfte att digitalisera och öka transparens inom branschen. Den huvudsakliga produkten är en app som möjliggör användaren att följa (på ett Instagram-likt sätt) och stödja gräsrotsrörelser som arbetar på en lokal nivå med olika initiativ för att rädda miljön.

    Projektet hade som mål att utöka produkten till nya målgrupper och marknader med syfte att öka givandet och bemöta behov hos en annan grupp människor. För att göra detta behövdes ett gediget förstudiearbete för att se om detta var praktiskt och ekonomiskt genomförbart. En hypotes sattes upp, och projektets syfte blev att besvara eller förkasta denna.

    Utredningen innebar en att undersöka funktionella krav samt ickefunktionella (mestadels tekniska) krav. En gedigen omvärldsanalys inleddes. Analys av konkurrerande produkter utfördes, inklusive en stor genomlysning av akademiska artiklar med syfte att se om det fanns teoretiskt stöd för våra slutsatser. För att identifiera kraven genomfördes intervjuer med ledare i externa organisationer, donatorer och mottagare. Intervjuerna genomfördes på distans på engelska. Under projektets gång rapporterade jag av till klientens grundare och VD en gång i veckan. Eftersom det var viktigt att ha en noggrann dokumentation som sedan kommer fungera som underlag för utvecklare satte jag upp en tydligt struktur för detta. Utredningen resulterade i en rapport tillsammans med tydliga krav som beskriver hur den tänkta funktionaliteten täcks av befintlig funktionalitet samt tänkta användarflöden och tillhörande användarpersonor. Utredningen blir grund för ett beslut om huruvida klienten kan lansera produkten på den nya marknaden, och kommer ha enorm betydelse för företaget.

    Kompetenser och verktyg jag använde: Intervjuledning, Projektledning, Förstudieledning, Marknadsanalys, Business Analysis
  • Global Connect

    Scrum Master och produktägare - Team OSS

    2019 - 2020

    Global Connect bygger och driver ett av Sveriges största öppna och neutrala fibernät. Deras affärsidé är att möjliggöra digitaliseringen genom att äga, utveckla och erbjuda den bästa infrastrukturen och närliggande tjänster för det digitala hållbara samhället.

    Team OSS (Operativa StödSystem) är ett utvecklingsteam som jobbar med den mjukvara som ligger nära nätverksinfrastrukturen såsom övervakning, provisionering och nätverksverktyg. Team OSS tar även in förbättringsförslag från verksamheten, förfinar dessa som utvecklingskrav, och prioriteras av en styrgrupp.

    Jag kom in i rollen som Scrum Master för Team OSS. Detta innefattade att hålla i backlog refinements, sprintplaneringar, retrospektiv, demon och standups. Jag höll ihop teamet, såg till att medlemmarnas samarbete fungerade väl och såg till att de hinder som dök upp röjdes undan. Jag samlade också de scrum masters som fanns på företaget i regelbundna avstämningar och fungerade som agil coach genom att hjälpa dem förbättra sitt arbete. Sammantaget gjorde mitt arbete att teamet kunde leverera prestandaövervakning för den halva av IP-Onlys nätverksinfrastruktur som saknade det, utveckla och driftsätta en driftstörningsportal, samt en stor mängd mindre utvecklingar. Jag hade även typiska produktägaruppgifter som att arbeta direkt med verksamheten för att förstå och ibland detaljera deras krav tillsammans med verksamhetsföreträdare, hantera styrgrupp samt presentera prioritering och roadmap för styrgruppen.

    Kompetenser och verktyg jag använde: Scrum Master, Produktägare/Product Owner, Kravanalys, Projektledning, Demo, Retrospektiv, Redmine, Monday.com
  • Yggdrasil Gaming

    Projektledare - IT-system Finans och HR

    2019 - 2019

    Yggdrasil Gaming är en prisbelönt leverantör av onlinespel, med en global kundbas av branschledande speloperatörer. Bolaget grundades 2013 och har sedan dess haft en snabb tillväxt med närmare 300 anställda 2019. Verksamheten bedrivs från Sverige, Polen, Malta, Gibraltar, Storbritannien och Spanien.

    Eftersom Yggdrasil Gaming har expanderat snabbt på kort tid behövde de hjälp av bättre rutiner och verksamhetsstöd. Jag kom in på Yggdrasil Gaming för att utvärdera och upphandla ett budget- och prognosverktyg, samt att administrera och vidareutveckla HR-systemet med ny funktionalitet. Jag gjorde detta i samarbete med externa leverantörer och Yggdrasil Gamings IT-avdelning i Polen.

    I arbetet med budget- och prognosverktyget skickade jag ut en bred Request for Information (RFI) till sex leverantörer. Tillsammans med CFO och Head of Accounting valdes tre leverantörer ut för att gå vidare, och en Request for Proposals (RFP) skickades till dessa. Efter presentationer och utvärdering förhandlade jag med dessa tre leverantörer varpå en leverantör valdes ut och kontrakt skrevs. Jag drev också ett arbete med att utveckla HR-systemet Sage People, genom att kravställa, införa, konfigurera och testa nya moduler för kontinuerlig feedback, prestationsutvärdering och talent management. Tack vare mitt arbete förbättrades systemets användbarhet avsevärt och stödjer bättre HR- och löneavdelningarnas processer. Mitt införande av det nya budget- och prognosverktyget innebär att samtliga kostnadsställeägare på Yggdrasil sparar mycket tid när en budget ska göras, accountingavdelningen får en tydligare och enklare arbetsrutin för budgetuppföljning, och chefer på C-nivån får ett robust verktyg för att skapa business case för investeringar och framtagandet av exempelvis nya spel.

    Kompetenser och verktyg jag använde: Leverantörshantering, MediusFlow, Förhandling, Förändringsledning, Sage People, Systemintegration, Verksamhetsutveckling, Projektledning, RFI, RFP, HRIS (Human Resource Information Systems), Workshop, Jira TEMPO, Microsoft Dynamics NAV, UAT, Upphandling, Testledning, Processutveckling, Resursplanering, Kravställning
  • Universitets- och högskolerådet (UHR)

    Krav- och testledare

    2018 - 2019

    Universitets- och högskolerådet (UHR) ger stöd och information till alla som vill läsa vidare på högskolan, samordnar antagningen till lärosäten genom en gemensam e-tjänst, erbjuder möjligheter till internationellt utbyte och bedömer utländska utbildningar för dem som har studerat i ett annat land.

    Bitsy är ett handläggningssystem för de som arbetar med att validera utbildningar som genomgåtts i utlandet. Det är cirka 90 personer som arbetar med systemet dagligen, som alla är anställda av UHR. Systemet förvaltas enligt PM3 och utvecklas externt.

    Jag samlade in krav från en grupp på cirka tio personer som representerade de 90 handläggarna, och organiserade arbetet i ReQtest och Jira i nära dialog med objektledare-IT. Jag har genomfört workshops för att detaljera krav, beställt utvecklingar, och lett acceptanstestning för att säkra kvaliteten på de utvecklingar som levereras. Jag har även ansvarat för att leda regressionstestning och produktionsverifiering samt utredningar, däribland en förstudie för att undersöka nya produkter för att ta emot ärenden via webben.

    Under min ledning kravställdes, beställdes och implementerades fyra nya versioner av systemet, som alla medförde ny funktionalitet. Jag utförde också utredningar, däribland en förstudie för att undersöka nya produkter för att ta emot ärenden via webben som ledde till en konkret rekommendation som UHR nu kommer följa. Jag deltog även i kravställningen av en funktion för att signera och skicka utlåtanden elektroniskt, vilket kommer resultera i kostnadsbesparingar och kortad handläggningstid.

    Kompetenser och verktyg jag använde: Kravledning, Testledning, Utredning, Projektledning, PM3, ReQtest, JIRA, Förstudier inför upphandling, Certifikat
  • Karolinska Sjukhuset/Region Stockholm

    BI-/kravanalytiker, Lednings- och Vårdstöd

    2018 - 2019

    Karolinska Universitetssjukhuset är ett av Europas största universitetssjukhus.

    Projektet ILOV, Integrerat Lednings- och Vårdstöd, utvecklade ett nytt styrverktyg som skulle möjliggöra uppföljning av utfall med värde för patienten som fokus. En stor del av projektet låg i att utveckla styrkort, och projektet behövde därför kravanalytiker som kunde utföra intervjuer med patientflödescheferna (PFC) för att ta fram mått att styra på, cirka 15 st per styrkort.

    Eftersom projektet behövde förstärkning i kravanalysgruppen fick jag i uppdrag att analysera data samt förbereda, leda och utföra intervjuer med de läkare som arbetar som PFC:er. Genom djupintervjuer och dialog med BI-utvecklarna omvandlades PFC:ernas önskningar om mått att följa upp mot, till praktisk kravställning att utveckla på. Jag letade fram termer i datalagret som BI-utvecklarna sedan kunde använda i utvecklingen av måtten. När måtten var klara lades de in i styrkorten. Jag följde med PFC:erna från en första kravställning, hela resan till go-live och acceptanstest. Mitt kravarbete resulterade i cirka 150 mått i ett tiotal styrkort som används idag för att förbättra patientsäkerheten och kvaliteten på vården.

    Kompetenser och verktyg jag använde: Transact-SQL, Business Intelligence, Kravanalys, Data warehouse, Databashantering
  • Vattenfall

    Kravanalytiker - Projekt Flower

    2017 - 2017

    Vattenfall är ett statligt ägt energibolag med ca 20 000 anställda. Vattenfall sköter både produktion och försäljning av energi i Norden och delar av norra Europa.

    Målet med projektet var att byta ut affärssystemet i hela den svenska organisationen, ett mycket stort projekt som spänner över samtliga affärsområden. Ett av dessa är Digital Channels, som arbetar med Vattenfalls webb- samt kundsidor. Då Digital Channels kom in sent i projektet fanns behov av att snabbt fånga de krav som de och deras kunddatasystem ställde på det nya affärssystemet.

    Jag fick förtroendet att ansvara för kartläggning och analys av de funktionella kraven. Kraven rörde Vattenfall.se, som haft drygt 19 miljoner sidvisningar det senaste året. Arbetet påbörjades genom att jag diskuterade kraven med verksamheten, kartlade alla sidor och undersidor till webbplatsen och klassificerade dessa utifrån vilka IT-system och affärsområden de påverkade. Den stora utmaningen var kundernas inloggade sidor, eftersom mycket data från många olika system presenteras där, vilket till en början gjorde det svårt för utvecklarna att förstå funktionaliteten. För att stödja utvecklarna annoterade jag alla skärmbilder med förklarande texter.

    Under tiden avrapporterade jag kontinuerligt till uppdragsgivaren och projektledaren, samtidigt som jag hjälpte delprojektet som rörde Vattenfalls eldistribution att börja arbeta med sin kravställning, då de inte kommit igång lika snabbt.

    Resultatet blev en omfattande kravställning med drygt 170 kravpunkter och nästan 50 bilder som ligger till grund för utvecklingen av affärssystemet mot leverantören.

    Kompetenser och verktyg jag använde: Kravanalys, Google Analytics, MS Excel, JIRA, Stakeholder management
  • Universitets- och högskolerådet

    Projektledare - Förstudie BankID

    2017 - 2023

    Universitets- och högskolerådet (UHR) är en statlig myndighet som verkar inom utbildningsområdet. De samordnar antagning till universitet och högskolor, ansvarar för högskoleprovet, bedömer utländska utbildningar samt utvecklar och förvaltar IT-system åt utbildningssektorn, bland annat utbildningsantagningens hemsida Antagning.se.

    För att verifiera användares identitet på Antagning.se skickas engångskoder via brev. UHR sökte ett sätt att effektivisera detta och övervägde en lösning med e-legitimation genom BankID. De inledde en förstudie för att undersöka om detta var praktiskt möjligt men behövde en ansvarig projektledare och kravställare för att driva utredningen i mål.

    Som projektledare och utredare gick jag igenom det material som samlats hittills, och utförde intervjuer med medarbetarna för att fånga tekniska krav samt verksamhetskrav. Jag planerade in och genomförde interna och externa workshops som syftade till att kartlägga nyttor och kostnader, samt genomförde en förfrågan till leverantörerna huruvida de kunde tillhandahålla den funktion som efterfrågades. Slutligen genomförde jag en grundlig omvärldsbevakning.

    Förstudien kom fram till att BankID inte kan upphandlas på grund av BankID:s regelverk, som inte är kompatibelt med lärosätenas systemarkitektur. Ett införande skulle därför ge mycket stora kostnader. Omvärldsbevakningen ledde dock till slutsatsen att det finns andra lösningar under utveckling som kommer att fungera i organisationens systemmiljö. Rapporten mottogs väl av UHR, som väntas följa rekommendationerna.

    Kompetenser och verktyg jag använde: Projektledning, Utredning, BankId, Kravanalys, Upphandling, Lagen om offentlig upphandling (LoU), Processkartläggning, Arbetsledning, Förstudieledning
  • Sundsvalls kommun

    Projektledare - Nytt verksamhetssystem

    2016 - 2017

    Sundsvalls kommuns har drygt 10 000 anställda i 11 förvaltningar. Miljökontoret på Sundsvalls kommun är en verksamhet med ett 30-tal medarbetare som arbetar med myndighetsutövande och tillsyn- inom bland annat miljö, livsmedel och djurhållning.

    Miljökontorets verksamhetssystem hade använts av organisationen i cirka 20 år men leverantören skulle nu upphöra att uppdatera systemet. Därför behövde miljökontoret upphandla ett nytt system. Då det saknades egen projektledningskompetens i organisationen fick jag uppdraget att leda projektet.

    Jag inledde projektet genom att kartlägga de behov som medarbetare, IT-organisation och strateger hade. Sedan identifierade jag, i samråd med IT-organisationen, de icke-funktionella samt tekniska krav som organisationen hade på systemet. Jag organiserade även en processmodellering som låg till grund för de funktionella kraven i förfrågningsunderlaget, och bokade studiebesök för att fånga andra kommuners åsikter om systemen på marknaden.

    Under min ledning gick förfrågningsunderlaget ut med en plan att ha ett kontrakt på plats inom sex månader då införandeprojektet tog vid. Oavsett system kommer det medföra stora möjligheter till processförbättringar och arbetstidsbesparing tack vare modernare gränssnitt, bättre integration med e-tjänster och möjlighet att använda systemet ute i fält.

    Kompetenser och verktyg jag använde: Projektledning, Upphandling, Kravanalys, Analys, Leverantörshantering, Processanalys, verksamhetssystem, ecos, vision, castor, miljöförvaltning, Kravfångst
  • Sundsvalls kommun

    Projektledare/kravanalytiker - Print som tjänst

    2016 - 2017

    Sundsvalls kommuns har drygt 10 000 anställda i 11 förvaltningar.

    I förvaltningarna är fungerande utskrifter en förutsättning för att verksamheten ska kunna bedrivas. När det befintliga avtalet för utskrifter höll på att löpa ut behövde ett nytt avtal upphandlas. Jag fick uppdraget att leda upphandlingsprojektet åt Sundsvalls kommunkoncern.

    Jag inledde projektet med en förstudie kring skrivarnas funktion. Sedan startade huvuddelen av projektet, där jag ledde en grupp upphandlingsexperter och chefer inom drift- och supportorganisationerna i en kravfångstfas, varpå en initial dialog inleddes med intresserade leverantörer för att undersöka i vilken mån kraven kunde uppfyllas. Sedan samlade jag in sekundära krav från övriga anställda och samlade dessa i ett förfrågningsunderlag. I samband med projektet fick jag även leda organisationen i att bygga om debiteringsstrukturen för skrivartjänsten.

    Förfrågningsunderlaget gick ut i februari 2017, med en plan att ha ett kontrakt på plats till tredje kvartalet 2017 då införandeprojektet tar vid. Med hjälp av mina kravformuleringar kommer en mer rättvis debitering för förvaltningarna vara möjlig. De får även en bättre funktion genom att pull print införs på bred front genom hela organisationen.

    Kompetenser och verktyg jag använde: Projektledning, Leverantörshantering, Kravanalys, Upphandling, LoU, Analys, Processanalys, IT-drift, Nätverk
  • Sundsvalls kommun

    Systemförvaltare/Objektledare Open ePlatform

    2015 - 2016

    Sundsvalls kommun har ett invånarantal på cirka 100 000 personer. För att kunna ge en hög servicenivå och förbättra tillgängligheten har kommunen arbetat aktivt med e-tjänster senaste åren.

    2013 lanserades den egenutvecklade modulära e-tjänsteplattformen Open ePlatform. All utveckling måste delas offentligt tack vare Open Source-licensen, och därför finns det stora fördelar med att få fler kommuner och organisationer att använda den. Sundsvalls kommun behövde någon som kunde arbeta taktiskt och operativt för att utveckla plattformen.

    Som systemförvaltare/objektledare och projektledare ägnades en stor del av tiden åt att driva kommunens e-tjänsteutveckling. Jag var ansvarig för sju kommuners e-tjänstedrift, och planerade budget samt utvecklingen av plattformen. Jag arbetade aktivt med att fånga krav från användare, prioritera dessa och beställa utvecklingar utifrån behov. En viktig del av min roll var att marknadsföra plattformen för att få fler kommuner att använda den. Jag agerade även användarstöd och deltog i projektet eSamverkan genom vilket plattformen finansierades. Dessutom medverkade jag i kommunöverskridande projekt, arbetade för att sprida plattformen till andra aktörer, och planerade själv utvecklingen med hjälp av min roadmap.

    Genom mitt engagemang för språk och tillgänglighet fick dessa faktorer prioritet, och en av e-tjänsterna fick således priset Klarspråkskristallen för bästa e-tjänst år 2016, som delas ut av Språkrådet. Rollen som systemförvaltare gav en djup insikt i hur produktförvaltning fungerar och erfarenhet av kravställning och utvecklingsprojekt.

    Kompetenser och verktyg jag använde: Projektledning, Objektledare, Systemförvaltning, ITIL, Produktägare, Upphandling, Kravanalys, Analys, Leverantörshantering, Implementering, Förvaltningsledning, Digitalisering, Digitala tjänster, klarspråk, UX, open hierarchy, open eplatform, Open Source, Drift, Budgetering, Kundnöjdhet
  • Härnösands kommun

    Trainee IT-strateg

    2014 - 2015

    Härnösands kommun har ungefär 25 000 invånare och är Västernorrlands läns residensstad. Organisationen har drygt 2 000 anställda, varav IT-avdelningen utgör ca 12 personer.

    Trainee Södra Norrland är ett program som syftar till att öka andelen unga akademiker inom offentlig sektor. Härnösands kommun sökte en person för en roll som trainee IT-strateg.

    Jag jobbade nära IT-direktören med projektledning, omvärldsanalyser och utredningar. Bland annat vidareutvecklade jag e-delegationens verktyg för nyttovärdering. Syfte var att göra verktyget mer användarvänligt och tillämpbart i de kommunala verksamheterna. Resultatet presenterades för kommunens ledande tjänstemän och har använts vid beräkning av nytta inför framtagande av e-tjänster.

    I utvecklingsprogrammet ingick även ett större arbete som syftade till att undersöka hur kommunerna bättre kan tillvarata utlandsföddas kompetens. Jag tog på mig rollen som projektledare, och ledde sex andra traineer med olika utbildningsbakgrund i researcharbetet och sedan i framställandet och presentationen av rapporten. Rapporten presenterades för kommundirektörerna i Västernorrlands och Gävleborgs kommuner.

    Kompetenser och verktyg jag använde: IT-strategi, Projektledning, Analys, Offentlig sektor, Förvaltning, Verksamhetsutveckling, Kravanalys, Utredning, Business Case, samhällsutveckling.
  • Allies

    Examensarbete

    2013 - 2013

    Allies är ett konsultbolag som specialiserat sig på hållbarhetsstrategi och att hjälpa organisationer med hållbart företagande. Allies ingår i Business Wellness Group tillsammans med bland andra Centigo och Accigo.

    Allies behövde förstå varför vissa företag är bättre än andra på att skapa samhällsnytta och beställde därför ett examensarbete som skulle undersöka detta. Jag valde att styra in det på att undersöka affärsmodellerna hos de företag som skapar samhällsnytta.

    Jag utförde en kvantitativ analys som fokuserade på börsnoterade företags syn på socialt ansvar. Arbetet innefattade även en nyttoanalys av affärsmodeller som utöver finansiellt värde även skapar sociala värden samt miljövärden för organisationer, kallat shared value.

    Resultatet blev en modellering av företagens metoder för att skapa shared value som bygger på Sustainable Business Model Archetypes. Modellen gjorde det enkelt och snabbt att identifiera vilket shared value som ett kundföretag skapar, och vilka affärsmodeller som skapar shared value. Resultaten presenterades i en rapport till Allies.

    Kompetenser och verktyg jag använde: Strategi, Analys, Hållbarhet, csr, creating shared value, Verksamhetsutveckling, Utredning, triple bottom line, corporate social responsibility, sustainability

Johns anställningar

  • Konsult, Netlight Consulting AB

    2017 -

  • Projektledare, Sundsvalls kommun

    2015 - 2017

Johns utbildningar

  • Civilingenjör i Industriell ekonomi med inriktning Internetteknik, KTH

    2008 - 2013

Till konsultsök

Kontakt

Lars Markström VD, Rekrytering 070-389 38 38 lars.markstrom@kvadrat.se

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning