Linus Törnkrantz
Utvecklare
Linus är en "fullstack"-programmerare vilket innebär att han behärskar flera språk men har mest erfarenhet av Java. Han var tidigare utvecklingschef men bytte spår till att själv programmera för att få ett mer kreativt inslag i sin yrkesroll. Han brinner för att skapa mjukvarulösningar på problem, mest intressant är mindre projekt där man får utveckla både klient och server.
Områden
- Utvecklare
- Projektledare
Om Linus
Linus är analyserande, problemlösande och har ett sinne för organisation. Han har lätt för att samarbeta med andra för att uppnå ett gemensamt mål. Hans första bekantskap med en dator var när han 9 år gammal fick en Commodore 64. Efter ett tag lärde han sig programmera assembler på den och sedan dess har programmering alltid varit ett intresse. Nuförtiden har han fru och två barn, är förtjust i filosofi och missar aldrig ett tillfälle att spela brädspel eller innebandy.Linus CV
-
ROL
Utvecklare
2019 - 2020
Uppdrag: Linus utvecklade mobilappar och backend i ett system för att boka och hantera resurser på en arbetsplats (t.ex. boka mötesrum eller hitta ett ledigt skrivbord). Linus gjorde även en IoT-gateway som kopplade upp bluetooth-enheter mot backend via MQTT.
Kundnytta: En av apparna som togs fram var en administrationsapp för bluetooth-enheterna. Med hjälp av denna kan en administratör enkelt uppdatera firmware på enheter i närheten, se om någon enhet behöver byta batteri, byta namn etc. utan att behöva gå runt och koppla in ett verktyg till varje enhet.
Projektstorlek: 10 personer i gruppen
Teknologier: Java, Swift, TypeScript, Dart, Android, iOS, Flutter, Node, Google Cloud Platform, Kubernetes -
MaintMaster
Utvecklare
2019 - 2019
Uppdrag: Linus roll var att ta fram en cross-platform-app (dvs. både Android och iOS) till ett underhållssystem för industrin. En utmaning var att olika kunder hade olika krav på hur appen skulle fungera, därför valdes en teknisk lösning som gjorde att appen kunde styras med konfiguration från servern.
Kundnytta: Eftersom appen är mycket flexibel så behöver man inte göra om appen om någon kund kommer med nya önskemål.
Projektstorlek: 2 personer i gruppen
Teknologier: Flutter, Dart, C# -
Husqvarna
Utvecklare
2017 - 2018
Uppdrag: Linus tog fram och förvaltade mikrotjänster, bland annat en tjänst som håller reda på bruksanvisningar och andra dokument om företagets produkter. Till vissa tjänster tog Linus också fram webbaserade användargränssnitt (React).
Kundnytta: Mikrotjänsterna används av appar och websidor för att exempelvis sköta inloggning och att kunden ska i sin app snabbt kunna få fram manualen till sin fysiska produkt.
Projektstorlek: 6 personer i gruppen
Teknologier: Java, Node, TypeScript, React, AWS -
PrettyByte
Utvecklare
2017 - 2017
Uppdrag: Linus byggde en webbapplikation för strukturerade diskussioner. Till skillnad från traditionella forum byggs argument upp genom att man explicit markerar sina premisser och slutsatser. Denna form leder till att man kan bygga argument på varandra för att på så sätt uppnå välgrundade ståndpunkter. Projektet är ännu inte lanserat.
Kundnytta: Om projektet lyckas med sina mål så kan det förändra hur diskussioner förs på internet. Förhoppningen är att webbplatsen blir ett gemensamt bibliotek för argument och på samma sätt som Wikipedia är för fakta.
Teknologier: Angular 2/4, TypeScript, Java, Google App Engine, Google Datastore, Memcached, HTML, CSS
Projektstorlek: 1 person -
PrettyByte
Utvecklare
2016 - 2016
Uppdrag: Linus byggde en webbapplikation för att man skulle kunna dela med sig av uträkningar på nätet. På sajten kommer man fram till lösningen genom att skriva ett program i JavaScript (programmet körs på klienten i en sandbox).
Kundnytta: Förutom att denna lösning sannolikt leder till färre fel i uträkningen jämfört med kalkylark så innebär strukturen att man på ett tydligt sätt särskiljer parametrarna från algoritmerna. Detta leder till att man lättare kan resonera kring uträkningen.
Teknologier: JavaScript, HTML, CSS, Java, Google App Engine
Projektstorlek: 1 person
https://codeintheweb.appspot.com -
Anonym
Utvecklare
2016 - 2016
Uppdrag: Linus utvecklade en Android-app åt ett medieaktiebolag. Appen är en musikspelare som spelar upp musik som är lagrad på telefonen.
Teknologier: Android, Java
Projektstorlek: 3 personer -
Bostadsregistret
Ansvarig för hela utvecklingen
2016 - 2016
Uppdrag: Linus byggde ett system för att smidigt generera och ”hosta” hemsidor åt hyresvärdar.
Kundnytta: Bostadsregistret använder detta system för att snabbt och enkelt generera hemsidor åt hyresvärdar som är samarbetspartners med Bostadsregistret. På hemsidorna framgår att hyresvärden samarbetar med Bostadsregistret. På så sätt bygger man varumärke samtidigt som man tillhandahåller en produkt som ger intäkter.
Teknologier: PHP, JavaScript, HTML, CSS, SQL
Projektstorlek: 3 personer
http://cmsdemo.bostadsregistret.se och http://cmsdemo.bostadsregistret.se/admin -
PrettyByte
Utvecklare
2016 - 2016
Uppdrag: Linus byggde ett programbibliotek för hexagoner. Detta kan användas för att generera en hexagon-karta från en bild, hitta närmaste väg mellan två hexagoner, rita ut hexagonerna på skärmen etc.
Kundnytta: Genom att använda programbiblioteket så behöver man inte skriva egen kod för att lösa problem som är vanliga i hexagon-baserade applikationer (t.ex. spel). Programbiblioteket är upplagt på GitHub.
Teknologier: Java, JavaFX
Projektstorlek: 1 person
https://github.com/linustornkrantz/hexagons -
Techne Development
Utvecklare
2015 - 2016
Uppdrag: Linus byggde en Android-app (endast klienten) med funktioner för att hålla reda på utrustning.
Kundnytta: En hel del pappersarbete sparas eftersom avläsningarna nu hanteras digitalt. Felrapporteringarna blir mer exakta eftersom man lätt kan ta en bild med mobilens kamera på problemet samt att felrapporten märks upp men en positionsangivelse från telefonens GPS. Och eftersom med att underhållspersonalen nu har med sig appen när de är ute i hamnområdet så slipper de ta sig in till kontoret för att se uppdaterad status på utrustningen eller rapportera ny status.
Teknologier: Android, Java
Projektstorlek: 3 personer
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.prettybyte.fmplight -
Bostadsregistret
Ansvarig för hela utvecklingen
2015 - 2017
Uppdrag: Linus tog över vidareutvecklingen av webbplatsen bostadsregistret.se (en bostadsförmedling där hyresvärdar lägger upp sina lägenheter som sedan kan sökas av de som önskar bostad).
Kundnytta: Linus skapade en portal för hyresvärden att själv administrera sina bostadssökande, detta har sparat en hel del administration för kunden. Han utvecklade också en funktion för automatiska kreditupplysningar vilket sparar tid och på sikt kommer spara pengar eftersom kreditupplysningarna nu görs med större precision.
Teknologier: PHP, JavaScript, HTML, CSS, SQL
Projektstorlek: 3 personer
https://www.bostadsregistret.se/ -
MaintMaster
Utvecklingschef
2011 - 2014
Uppdrag: Linus ledde ett programmeringsteam som uppgraderade ett underhållssystem (ett fleranvändarsystem med ärendehantering, information om maskinpark och reservdelar samt om återkommande underhållsbehov) till modernare teknologi. Projektet innebar att utveckla i princip hela systemet från grunden med ny arkitektur och nytt språk. Parallellt med att ta fram det nya systemet så ledde Linus ett polskt team som skötte förvaltningen av det gamla systemet.
Kundnytta: Att ta fram en ny version av systemet var ett strategiskt beslut som påverkar de flesta intäkter i företaget på lite längre sikt.
Teknologier: C#, SQL
Projektstorlek: 6 personer
Linus kompetensområden
-
Branscherfarenhet
Tillverkande Industri -
Drift/Support/Service
Användarsupport -
Hårdvara
PC -
Kommunikation & Information
Engelska -
Ledarskap
Ledarskap allmänt -
Metoder & Processer
Scrum -
Operativsystem/plattformar
AWS -
Roller
Scrum master, Utvecklare/Programmerare, Arkitekt -
Systemtyper
Objektorienterade system -
Tillämpningar
Lagerhanteringssystem, Ärendehanteringssystem -
Utbildning
Fil.mag, civ.ek -
Utvecklingsspråk
Kotlin, Java, Javascript, IntelliJ, Rust, Typescript, Angular 2, React -
Verktyg & Middleware
IntelliJ, Kubernetes, gRPC
Linus anställningar
-
Utvecklingschef, Aretics AB
2011 - 2014
-
IT- & supportchef, Aretics AB
2008 - 2011
-
Kommunikatör, Aretics AB
2006 - 2008
Linus utbildningar
-
Certified Kubernetes Application Developer, Sverige
2022 - 2022
-
AWS Certified Developer - Associate, Malmö
2018 - 2018
-
ScrumMaster, Stockholm
2013 - 2013
-
Ekonomie Magister, Lunds universitet
1998 - 2006