Louise Winkler
Organisationsutvecklare
Louise är seniorkonsult med 30 års erfarenhet av organisations- och verksamhetsutveckling, strategi och förändringsarbete i så väl myndigheter som privata sektorn. Hon har oftast rollen som projektledare, förändringsledare, rådgivare eller processledare. I de rollerna har hon arbetat med ett flertal olika modeller som PPS, Pejl, pm3, ITIL. Louise är en uppskattad konsult och kollega för sin förmåga att beskriva och hantera såväl den strategiska och visionära nivån som den praktiska detaljerade i sina uppdrag. Hon har erfarenhet av att införa förändringar och beslut på alla nivåer i såväl stora som små organisationer.
Organisations- och verksamhetsutveckling
Genomlysning, analys, ta fram förslag, genomföra förändringar. Utförs i nära samarbete med kunden för att ta tillvara organisationens egen kunskap om behov och utmaningar. Arbetssättet skapar engagemang, trygghet och stödjer förändringsarbetet i verksamheten.
Arbetssätt, processer, processmodellering
Analyserar, utformar, testar, implementerar, förbättrar.
Ledning och styrning
Strategi och målbilder, verksamhetsplanering, ledningsgruppsutveckling och mötesstyrning.
Utvecklings- och förändringsledning
Van att planera och leda stora komplexa förändringar för att nå uppsatta mål och hantera de utmaningar som dyker upp på vägen. Förmåga att skapa samsyn kring målen, vägen till målen och viljan att nå dem.
Områden
- Organisationsutvecklare
- Digitalisering
- Projekt- och förändringsledare
Om Louise
Louise efterfrågas särskilt i uppdrag med hög komplexitet och många olika intressenter då hon har förmågan och erfarenheten att skapa ordning i projektet och trygghet för de berörda. Louise involverar gärna de som är berörda av förändringen i projektet, eftersom de bästa idéerna och lösningarna oftast finns i kundens organisation. Louise är en uppskattad ledare som skapar en miljö och kultur av engagemang, ansvarstagande och leveransfokus i sina projekt.Louises CV
-
Svenska kraftnät
Projektledare
2021 -
Implementering av nordisk och europeisk modell för balansering av el på Svenska kraftnät.
Uppdrag
Effektiv balansering är en förutsättning för leveranssäkerheten av el. I programmet Nordic Balancing Model (NBM) utvecklar vi en ny modell för balansering av det nordiska kraftsystemet. Syftet med NBM är framtidssäker balansering som både möjliggör energiomställningen och samtidigt är anpassad till Europas gemensamma lagstiftning och inre marknad för el.
NBM medför stora förändringar för marknadens aktörer och för Svenska kraftnäts kontrollrum som ansvarar för balanseringen. Införandet sker stegvis, tidplanen och genomförandet beror till stora delar på juridiskt godkännande av berörda tillsynsmyndigheter.
Respektive land ansvarar för implementeringen av den nya modellen. På Svenska kraftnät sker det i programmet Svk balansering.
Ansvar: Louises ansvarar för att leda delprojektet Drift. Delprojektet ska säkerställa att IT-systemet har alla de funktioner som krävs för att operatörerna i kontrollrummet ska kunna balansera konsumtion och produktion samt utbildning och certifiering av operatörernas.
Louise ansvarar även för att leda delprojektet Marknad. Delprojektet ska säkerställa att IT-systemet har alla de funktioner som krävs för att marknadens aktörer ska kunna skicka in bud och att aktiveringen av dem sker på korrekt sätt, att aktörerna gjort de förändringar som krävs i sina organisationer gällande arbetssätt och IT-stöd samt uppdatering av avtal mellan aktörerna och Svenska kraftnät.
I tillägg leder hon en grupp med verksamhets- och domänarkitekter, vilka ansvarar för att modellera arkitektur och processer för programmet.
Louise ingår i projektledningen av projektet mFRR EAM som implementerar de förändringar som krävs på Svenska kraftnät samt i programledningen av programmet Svk balansering, där projektet ingår. Både i programmet och projektet bedrivs aktiviteter på nordisk nivå med grannländernas motsvarigheter till Svenska kraftnät.
Metod/tekniker: projektledning, PPS, mötesstruktur och mötesledning, förändringsledning, arkitektur, arbetssätt, processer och utbildning. -
ID06
Projektledare
2020 - 2021
Utveckling/förvaltning av ERP-system samt framtagande av alla processer kopplade till kundens framtida webshop
Uppdrag: Uppdraget består av två delar:
1. Utveckling och förvaltning av ERP-system för att säkerställa en väl fungerande förvaltning. Kunden tog över faktureringen för några år sedan och den fungerar inte tillfredsställande. En orsak till detta är att implementeringen av ERP-systemet utgick ifrån tekniken och inte affären.
2. Kartläggning och modellering av alla processer för kundens framtida webshop. Kunden erbjuder ett antal produkter till sina kunder, men mycket av arbetet sker manuellt idag. Genom att definiera processer och verksamhetsregler har man lyckats samla alla intressenter kring ett gemensamt arbetssätt och en gemensam behovsbild.
Ansvar: Louise ansvarade för att planera, följa upp, riskhantera, rapportera och prioritera utvecklingen av faktureringsstödet. Analysera, modellera och dokumentera processerna, inklusive att planera upplägget, förbereda, genomföra och dokumentera workshopparna.
Metoder/tekniker: kanban, Jira, Confluence, processkartläggning och -modellering, workshopledning och facilitering, -
ONE Nordic
Projektledare
2020 - 2020
Framtagande av gemensamma arbetssätt och processer
Uppdrag: Kunden har flera avtal med Trafikkontoret i Stockholms stad, med olika beställare, och till viss del olika arbetssätt hos ONE. Syftet med uppdraget är att bygga en gemensam organisation, med ett gemensamt arbetssätt hos ONE för Trafikkontorets alla avtal. På så sätt vill man öka kvalitet och effektivitet hos ONE och även göra det möjligt att dela resurser mellan avtalen
Ansvar: Louise ansvarade för att analysera nuvarande arbetssätt och definiera framtida arbetssätt, flöden, rutinbeskrivningar, checklistor, mallar etc. Allt arbete utfördes i nära samarbete med kundens medarbetare.
Metoder/tekniker: processkartläggning och -modellering, workshopsledning och facilitering -
Sveriges Psykoloförbund
Projektledare
2019 - 2019
Utformning av ärendehantering kopplat till CRM-system
Uppdrag: Kunden hade införskaffat ett nytt CRM-system för att digitalisera kontakten med medlemmarna. Man vill uppnå en gemensam hantering och arbetsgång för ärenden och behövde tydliggöra arbetsformer, aktiviteter, roller och ansvar kopplat till systemets uppbyggnad och funktioner. En viktig leverans i projektet var även definitionen av de effekter som skulle uppnås i verksamheten med hjälp av det nya systemstödet.
Ansvar: Louise ansvarade för att planera och leda projektet samt rapportera och följa upp uppdraget tillsammans med styrgruppen. Uppdraget genomfördes i workshopform där Louise ansvarade för att planera upplägget, förbereda, genomföra och dokumentera workshopparna. En slutrapport levererades med en sammanställning av det utförda arbetet och leveranser samt en rekommendation för det fortsatta arbetet.
Metoder/tekniker: processkartläggning och -modellering, nyttodefinitioner, workshopsledning och facilitering -
Ledarna
Projektledare
2018 - 2019
Framtagande av metod för prioritering och styrning av utvecklingsportfölj
Uppdrag: Fackförbundet hade behov av att säkerställa att rätt utveckling prioriterades utifrån hur väl olika idéer gav stöd till verksamhetens mål, strategier och verksamhetsplan. Projektet tog fram processen för prioritering av utvecklingsportföljen, från identifiering av idéer, till prioritering och beslut, inklusive mallar, checklistor. Dessutom togs linjeorganisationen för portföljstyrningen fram och bemannades.
Ansvar: Louise ansvarade för att ta tillsammans representanter från kunden definiera processen för prioritering av utvecklingsportföljen, inklusive mallar och checklistor samt att definiera och bemanna linjeorganisationen för portföljstyrningen. Louise startade även upp arbetet enligt processen tillsammans med prioriteringsrådet. I det ingick att samla in, kvalitetssäkra och dokumentera all utveckling. Prioriteringsrådet genomförde ett antal möten och de första prioriteringarna utfördes innan projektet lämnade över till linjeorganisationen.
Metoder/tekniker: processkartläggning, -modellering och -införande, organisationsutveckling, workshopsledning och facilitering, förändringsledning, coachning -
Ledarna
Projektledare
2018 - 2019
Framtagande av samarbetsformer och processer
Uppdrag: Fackförbundet hade identifierat behovet av att tydliggöra samarbetet och ansvarsfördelningen mellan enheter och roller. Syftet var att säkerställa kvalitet och effektivitet samt att möjliggöra digitalisering av flera delar av organisationen.
Ansvar: Louise ansvarade för att planera och leda projektet samt rapportera och följa upp uppdraget tillsammans med styrgruppen. Uppdraget genomfördes i workshopform där Louise ansvarade för att planera upplägget, förbereda, genomföra och dokumentera workshopparna samt att säkerställa att rätt personer var med i modelleringen av respektive process för att säkerställa kvalitet och förankring. Uppdraget inleddes med att en processkarta för organisationens hela verksamhet togs fram. Därefter modellerades de processer som gav störst effekt för organisationen och dess medlemmar.
Inom ramen för projektet togs även en kundanpassad metod för processmodellering fram. Den framtagna metoden användes i utbildningen av några medarbetare, som fortsatte arbetet med processmodellering efter projektets slut. I tillägg togs en metod fram för implementering av processer, med tillhörande stödjande organisation.
Metoder/tekniker: processkartläggning, -modellering och implementering, workshopsledning och facilitering, metod för processutveckling, organisationsutveckling -
Ledarna
Projektledare
2018 - 2018
Framtagande av processer kopplat till GDPR
Uppdrag: I fackförbundets övergripande GDPR-projekt identifierades behov av att utveckla processer för att säkerställa en korrekt hantering av medlemsinformationen.
Ansvar: Louises roll var att tillsammans med utvalda medarbetare analysera, modellera och dokumentera processerna. Louise ansvarade för att planera upplägget, förbereda, genomföra och dokumentera workshopparna.
Metoder/tekniker: processkartläggning och -modellering, workshopsledning och facilitering -
Formas
Rådgivare
2017 - 2017
Verksamhetsplanering och -uppföljning,
Uppdrag: Internat där myndighetens ledningsgrupp följde upp innevarande år och påbörjade planeringen för nästkommande år. På internatet avhandlades: uppföljning av myndighetens ekonomi och verksamhetsplan för innevarande år. Genomgång och beslut om förbättringar av processer och arbetsfördelning i centrala processer kopplade till myndighetens leveranser. Diskussion om myndighetens nya och utökade uppdrag och hur detta påverkar organisationen. Identifiering och grov prioritering inför arbetet med nästkommande års planeringsarbete. Beställare var generaldirektören.
Ansvar: Louises roll var att säkerställa resultat och framdrift för internatet samt att bidra med sin kompetens och erfarenhet i punkterna som avhandlades.
Metoder/tekniker: mötesstruktur och mötesledning, verksamhetsstyrning, verksamhets- och organisationsanalys -
Myndigheten för tillgängliga medier
Projektledare
2016 - 2016
Översyn av ledningsstruktur och arbetsformer i ledningsgruppen
Uppdrag: Bakgrunden till arbetet var en önskan om att samla organisationens och ledningens kompetens och erfarenhet i en mer sammanhållen målbild och tillhörande strategier, lyfta upp strategiska frågor i ledningsgruppens diskussioner och samtidigt delegera mer ansvar och mandat för operativa frågor neråt i chefs- och medarbetarledet. Beställare var generaldirektören.
Ansvar: Louise anlitades för att driva processen som syftade till att göra en översyn och analys av befintlig organisation och att ta fram ett förslag på ledningsgruppens sammansättning, arbetsformer och uppdrag, uppdaterad arbets- och delegationsordning samt rekommendationer på fortsatt arbete. Arbetet utfördes i samarbete med myndighetens ledningsgrupp.
Metoder/tekniker: verksamhets- och organisationsanalys, organisationsutveckling, workshopsledning och facilitering -
Formas
Projektledare
2014 - 2016
Implementering av nytt ansöknings-, gransknings- och ärendehanteringssystem
Uppdrag: Tre forskningsråd tog tillsammans fram ett gemensamt ansöknings-, diarie-och ärendehanteringssystem, Prisma. I systemet söker forskare bidrag, ansökningarna granskas och beslutas. Målsättningen med Prisma är att förenkla arbetet för interna användare, sökande, granskare och lärosäten genom en helt digital process. Utvecklingen bedrevs i ett gemensamt projekt, då däremot implementeringen av systemet utfördes för respektive forskningsråd. Beställare var generaldirektören.
Ansvar: Louise anlitades som projektledare för implementeringen samt för att ge stöd till styrgruppen för utvecklingen. Hennes ansvar var att säkerställa att forskarrådet och alla medarbetare var redo att börja använda det nya systemet, samt koordinering med övriga forskningsråd. Exempel på aktiviteter; verksamhetsutveckling, utbildning samt definition av organisation och metod för systemförvaltningen.
Metoder/tekniker: verksamhetsutveckling, organisationsutveckling, systemförvaltning pm3 -
Formas
Expertstöd
2014 - 2014
Översyn av organisation, processer, ledning och styrning
Uppdrag: Myndigheten genomförde under 2014 en översyn av sin organisation, sina arbetssätt och processer, sitt ledningssystem och sin planering på lång och kort sikt. Syftet med förändringen var att effektivisera verksamheten och öka förutsättningarna att bättre ta sig an hela sitt uppdrag. Översynen inkluderade en beskrivning av externa och interna krav och förväntningar, prioriterade behov av förändring på en ny organisation, processer samt nytt ledningssystem. Vidare modellerades förslag till lösningar fram i nära dialog med ledningen och även involvering av medarbetare rymdes inom arbete. Beställare var generaldirektören.
Ansvar: Louise fungerade som expertstöd till projektledaren under projektet och arbetade mer aktivt i utformandet av organisationens processer.
Metoder/tekniker: organisationsöversyn, ledningssystem, verksamhetsstyrning, processkartläggning och -modellering -
Sveriges Lantbruksuniversitet
Processledare och stöd till huvudprojektledaren
2013 - 2014
Förändringsprogram: organisationsförändring, ledningsgruppsutveckling samt styrningen av utbildningen
Uppdrag: Universitetet hade låtit två externa internationella utredningsgrupper se över dels universitets organisation och struktur, dels utbildningarnas struktur och lokalisering. Genomförandet av de två utredningarna innebar att universitetets organisation gjordes om i väsentliga delar; fakultetsstrukturen förändrades, ett program för ledningsgruppsutveckling togs fram, styrningen av utbildningen och utbildningsutbudet förändrades samt administrativa rutiner harmoniserades för att stödja övriga förändringar.
Ansvar: Louise var stöd, rådgivare och bollplank till huvudprojektledaren under analys-, besluts- och implementeringsfasen för att ta fram tidsplaner, beslutsunderlag till styrelse och rektor, underlag för kommunikation samt strategier och processer för att implementera beslutade förändringar. En betydande del av arbetet utfördes i workshops på olika nivåer i organisationen för att dels få input till lösningarna, dels förankra förändringarna. Arbetet var organiserat i flera delprojekt.
Universitetets ledningsgrupp var aktivt involverad i projektets arbete. Styrelsen var beställare av förändringsprogrammet. Huvudprojektledaren och Louise rapporterade och stämde av progressen i projektet med styrelsen.
Metoder/tekniker: organisationsöversyn, -analys och -utformning, ledning och styrning, delegationsordning, workshopledning och facilitering -
Socialstyrelsen
Projektledare
2012 - 2012
Organisationsöversyn
Uppdrag: Myndigheten hade för avsikt att effektivisera och kvalitetssäkra en del av stödverksamheten som var geografiskt och organisatoriskt spridd. Konkreta förslag på förbättringar och organisatoriska förändringar identifierades och dokumenterades i en handlingsplan för implementering.
Uppdraget utfördes i nära samarbete med utvalda chefer och medarbetare för att ta tillvara organisationens kompetens och erfarenheter i arbetet samt för att säkerställa förankring av resultatet. Resultatet var en konkret utvecklingsplan som utgjorde underlag för beslut i ledningen.
Ansvar: Louise ansvarade för att planera och leda projektet samt rapportera uppdraget till styrgruppen. Uppdraget genomfördes i workshopform där Louise ansvarade för att planera upplägget, förbereda, genomföra och dokumentera workshopparna. En slutrapport levererades med en sammanställning av det utförda arbetet och leveranser samt en rekommendation för det fortsatta arbetet.
Metoder/tekniker: processkartläggning och -modellering, workshopsledning och facilitering -
Bolagsverket
Uppdragsledare
2012 - 2012
Framtagande av strategisk utvecklingsplan för att stödja digitaliseringen
Uppdrag: Myndigheten hade en målbild med huvudstrategier, som tillsammans var underlag för den årliga verksamhetsplaneringen. Deras utmaning var att fokusera och prioritera de aktiviteter som bäst tog dem mot målbilden, både på kort och lång sikt. Uppdraget genomfördes och resultatet togs fram i en serie av workshops och arbetsmöten med styrgrupp och projektgrupp. I tillägg fanns ett antal arbetsgrupper där underlag för arbetet togs fram, t.ex. genom insamling och analys av olika data.
Ansvar: Louise ansvarade för att planera och leda projektet samt rapportera uppdraget till styrgruppen. Uppdraget genomfördes i workshopform där Louise ansvarade för att planera upplägget, förbereda, genomföra och dokumentera workshopparna.
Metoder/tekniker: strategi, verksamhetsplanering, målbild och prioritering, verksamhetsanalys, workshopsledning och facilitering. En slutrapport levererades med en sammanställning av det utförda arbetet och leveranser samt en rekommendation för det fortsatta arbetet. -
Folksam
Stöd och bollplank till uppdragsgivare
2012 - 2012
Etablering av förvaltningsstyrning,
Uppdrag: Uppdraget syftade till att ge stöd och vara bollplank till uppdragsgivaren vid ometableringen av förvaltningsstyrning. I uppdraget ingick att säkerställa en enhetlig förståelse och användande av vald metod (pm3), ta fram en ny förvaltningsobjektsarkitektur, en plan för införande, att identifiera och införa förbättringar på kort sikt samt att skapa engagemang och drivkraft hos centrala roller inom förvaltningsorganisationen för att möjliggöra önskad förändringen.
Ansvar: Louise ansvarade för att strukturera och planera ometableringen tillsammans med uppdragsgivaren, planera och genomföra workshops med berörda, skapa delaktighet, analysera och ta fram beslutsunderlag.
Metoder/tekniker: förvaltningssyrning, pm3, prioritering, workshopsledning och facilitering, förändringsledning, coachning -
Folksam
Stöd till projektledare
2011 - 2012
Förändringsarbete för att uppnå effektivare utveckling
Uppdrag: Uppdraget syftade till att öka effekten av nedlagda utvecklingskostnader, öka förändringskraften samt tydliggöra styrning och samarbetsformer inom försäkringsbolaget. Arbetet bedrevs med en hög grad av involvering av utvalda medarbetare.
Ansvar: Louise ansvarade för att tillsammans med kundens projektledare planera och genomföra projektet.
Metoder/tekniker: strategi, nyttoanalys, verksamhetsanalys, styrning, gemensam prioritering, workshopledning och facilitering -
Stockholms läns landsting
Projektledare
2011 - 2011
Organisationsutveckling av IT-funktionen
Uppdrag: Projektet var ett av totalt sex projekt i ett stort förändringsprogram inom IT-funktionen. Programmet syftade till att införa en kund- och tjänsteorienterad organisation och ett kvalitetssäkrat arbetssätt. Arbetet inom projektet bedrevs till största del i workshopform, men även i nära samarbete med övriga projekt. Projektet resulterade i en ny förankrad organisation, med tydligt definierade uppdrag, uppgifter och ansvar.
Ansvar: Louise ansvarade för att planera och leda projektet samt koordinera arbetet med övriga projekt. Uppdraget genomfördes i workshopform där Louise ansvarade för att planera upplägget, förbereda, genomföra och dokumentera workshopparna.
Metoder/tekniker: organisationsutveckling, workshopledning och facilitering -
Skolverket
Expertstöd
2011 - 2011
Utforma en ny organisation och driva förändringsledning
Uppdrag: Myndigheten genomförde en omorganisation som berörde stora delar av verksamheten. Syftet med omorganisationen var att skapa bättre förutsättningar för att planera, styra och effektivisera verksamheten. Syftet var också att tillvarata stordriftsfördelar. Omorganisationen bedrevs med en hög grad av involvering av myndighetens medarbetare.
Ansvar: Louise ansvarade för att utvärdera, leda och samordna alla de aktiviteter som ingick i omorganisationen samt att stödja utformningen av en ny organisation, inklusive arbetssätt, styrningsfrågor, kultur och värdegrund.
Metoder/tekniker: organisationsutveckling, arbetssätt, verksamhetsstyrning, effektivisering, workshopledning och facilitering. -
Handisam
Projektledare
2010 - 2010
Utbildning i verksamhetsstyrning
Uppdrag: Uppdraget syftade till att tillsammans med kunden definiera hur myndigheten skulle stödja de myndigheter som tillsammans ska genomföra handikappolitiken. Uppdraget genomfördes som en workshop/utbildning i att ta fram mål, följa upp mål samt ett konsultativt arbetssätt.
Ansvar: Louise ansvarade för att ta fram en utbildning i verksamhetsstyrning samt konsultativt arbetssätt samt att genomföra utbildningen.
Metoder/tekniker: verksamhetsstyrning, mål och målstyrning, workshopledning och facilitering. -
Lantmäteriet
Projektledare
2010 - 2010
Målbildsarbete för en division
Uppdrag: Uppdraget syftade till att ta fram divisionens målbild för 2020 som användes för att definiera divisionens kompetensbehov. Kompetensbehovet användes därefter som underlag då divisionens kompetensförsörjningsplan skulle tas fram.
Ansvar: Arbetet bestod i att leda workshops och arbetsmöten för att ta fram målbilden 2020 samt aktiviteter för att därefter förankra målbilden. Arbetet utfördes i nära samarbete med divisionens ledningsgrupp.
Metoder/tekniker: målbild, kompetensinventering, workshopledning och facilitering -
Lantmäteriet
Projektledare
2009 - 2010
Utvärdera omorganisationen av en division
Uppdrag: Uppdraget syftade till att utvärdera omorganisationen av en division, dvs. hur väl effekterna med omorganisationen uppnåtts, samt fatta beslut om korrigerande åtgärder. Exempel på en korrigerande åtgärd som utfördes inom uppdraget var att sprida information om vilka effekter som redan uppnåtts.
Ansvar: Louise anlitades som projektledare och ansvarade för upplägget av utvärderingen och genomdrivandet av den. Exempel på områden som analyserades var tydlighet i uppdrag, roller och ansvarsfördelning för avdelningar och enheter inom divisionen, tydlighet i divisionens målbild och hur den stöttade verksamheten, samarbetet tvärs organisationen samt hur väl effekter/nyttor uppnåtts. Utifrån analysen togs en åtgärds- och handlingsplan fram för det fortsatta förändringsarbetet.
Metoder/tekniker: utvärdering och nyttoanalys -
Lantmäteriet
Delprojektledare
2009 - 2010
Utveckla och etablera en ny organisation
Uppdrag: Uppdraget syftade till att utveckla och etablera nya organisationer för utvecklingsverksamheten respektive IT-verksamheten hos kunden vilka tidigare varit spridda inom organisationen. Arbetet omfattade utveckling av organisationsstrukturer, processer, styrning samt förankring av förändringar med berörda medarbetare.
Förväntade effekter var ökad kostnadseffektivitet, ökad samordning och styrning av utvecklingsmedlen tvärsöver hela myndigheten, ökad kundorientering samt förbättrat ledarskap.
Ansvar: Louise ansvarade för att analysera nuvarande organisation och definiera den nya med struktur, processer, roller och ansvar.
Metoder/tekniker: organisationsutveckling, processer, verksamhetsstyrning, förändringsledning -
Lantmäteriet
Delprojektledare
2009 - 2010
Utveckla och etablera en ny organisation
Uppdrag: Uppdraget syftade till att utveckla och etablera nya organisationer för utvecklingsverksamheten respektive IT-verksamheten hos kunden vilka tidigare varit spridda inom organisationen. Arbetet omfattade utveckling av organisationsstrukturer, processer, styrning samt förankring av förändringar med berörda medarbetare.
Förväntade effekter var ökad kostnadseffektivitet, ökad samordning och styrning av utvecklingsmedlen tvärsöver hela myndigheten, ökad kundorientering samt förbättrat ledarskap.
Ansvar: Louise ansvarade för att analysera nuvarande organisation och definiera den nya med struktur, processer, roller och ansvar.
Metoder/tekniker: organisationsutveckling, processer, verksamhetsstyrning, förändringsledning -
Lantmäteriet
Seminarieledare
2008 - 2008
Seminarium för att säkerställa överlämningen från ett stort förändringsprogram till verksamheten
Uppdrag: Seminarium som syftade till att öka engagemanget och förståelsen i verksamheten för vad ett stort förändringsprogram skulle innebära för dem. Seminariet genomfördes i ett antal övningar där deltagarna blandades i olika grupper, enligt cafémodellen. Resultatet var en gemensam syn på vad som krävdes av både program och verksamhet för att uppnå de uppsatta effektmålen för förändringen. Cirka 120 personer deltog i seminariet.
Ansvar: Louise ansvarade för att definiera syfte och mål för seminariet, samt ta fram upplägget och genomföra seminariet.
Metoder/tekniker: nyttoanalys, workshopledning och facilitering -
Lantmäteriet
Projektledare
2008 - 2008
Utformning och etablering av verksamhetsstyrning för en division
Uppdrag: Projektet syftade till att stödja kunden i deras verksamhetsplaneringsarbete genom att dels ta fram en process och metod för verksamhetsplaneringen, dels säkerställa förändringsarbetet genom att stödja dem i arbetet med att ta fram verksamhetsplanen för 2009. Framtagandet av verksamhetsplanen utfördes i workshopform, på alla nivåer inom organisationen. Dessutom togs en uppföljningsprocess för verksamhetsplanen fram, med beskrivningar, instruktioner och mallar. Arbetet utfördes i nära samarbete med divisionens ledningsgrupp.
De effekter som uppnåddes var effektivare styrning och prioritering av verksamheten, engagemang och förankring hos alla medarbetare, gemensam syn på måluppfyllelsen inom divisionen samt en effektiv uppföljningsprocess.
Ansvar: Louise ansvarade för att ta fram metoden för verksamhetsstyrningen samt i workshopform ta fram verksamhetsplanerna för divisionen, avdelningarna och enheterna tillsammans med medarbetarna på de olika nivåerna.
Metoder/tekniker: strategi, verksamhetsplanering, verksamhetsuppföljning, förändringsledning -
Handisam
Projektledare
2008 - 2008
Framtagande av beslutsunderlag inför ett visions- och strategiarbete
Uppdrag: Myndighetens ledning hade diskuterat behovet av ett visions- och strategiarbete. Ett sådant arbete syftar generellt till att klargöra verksamhetens långsiktiga mål och skulle hos myndigheten användas till att skapa en effektivare, starkare och tydligare organisation. Uppdragets syfte var att ta fram ett beslutsunderlag med en bild av hur medarbetarna såg på mål och visioner för arbetsplatsen.
Ansvar: Louise ansvarade för projektets upplägg, genomförande och rapportering till styrgrupp. Hon genomförde intervjuer för att samla in medarbetarnas uppfattning om myndighetens mål, och tog fram en rekommendation för fortsatt arbete.
Metoder/tekniker: intervjuteknik, analys -
Lantmäteriet
Seminarieledare
2007 - 2007
Seminarium för att ena krafterna i ett förändringsprogram,
Uppdrag: Seminarium som syftade till att ena krafterna i ett förändringsprogram, så att alla deltagare förstod det gemensamma målet och även ansåg att det var nåbart. Seminariet genomfördes i ett antal övningar där deltagarna blandades i olika grupper, enligt cafémodellen. Resultatet var en gemensam syn på vad som skulle uppnås, hur var och en skulle bidra i en konkret åtgärdslista samt att alla ville vara med i programmet och var övertygande om att de skulle lyckas. Cirka 60 personer deltog i seminariet.
Ansvar: Louise ansvarade för att definiera syfte och mål för seminariet, samt ta fram upplägget och genomföra seminariet.
Metoder/tekniker: nyttoanalys, workshopledning och facilitering -
Lantmäteriet
Delprojektledare
2007 - 2008
Organisationsförändring för en division
Uppdrag: Projektet syftade till att anpassa organisationen (struktur, arbetsformer, roller och ansvar, styrning samt värdegrund) för myndighetens största division, cirka 600 medarbetare, för att bättre stödja förändrade krav från såväl omvärld som internt från divisionen och omvärlden.
De effekter som uppnåddes var bland annat ökad närhet till kunderna/användarna, förbättrad extern och intern samverkan samt ökad kostnadseffektivitet.
Ansvar: Louise var delprojektledare för delprojekt Förankring och kommunikation och ansvarade för att identifiera och genomföra förankrings- och kommunikationsaktiviteter.
Metoder/tekniker: organisationsutveckling, förändringsledning -
ICA
Affärsutvecklare
2005 - 2007
Affärsutvecklare med uppdrag att förbättra effektiviteten och kvaliteten i projekt hos ledande dagligvaruföretag
Louises uppdrag var att förbättra projektkvalitet och säkerställa effekthemtagning i IT:s projektportfölj. Louise arbetade med att förändra IT:s sätt att arbeta med projekt för att på ett bättre sätt kunna realisera affärsvärde och uppnå kvalitetskrav. När det gäller arbetet med effekthemtagning skedde det tillsammans med affärsverksamheten. Louise uppnådde företagets och sina mål genom:
1. Strukturella förbättringar:
• Utvecklade en metod för att säkerställa, öka och tidigarelägga effekthemtagningen i projekt, byggd på ett antal workshops. Utbildade projektledare i koncernen i metoden samt faciliterade workshops för ett flertal projekt.
• Utvecklade och implementerade ett ramverk för hur IT ska öka kvaliteten i projektleveranser. Ramverket gällde alla IT-delprojekt.
• Tillsammans med logistikfunktionen utvecklade en produktmodell för större logistikprojekt.
2. Kompetensutveckling inom organisationen:
• Coach och mentor för projektledare inom koncernen.
• Ledarskap för projektledare; vad innebär rollen, hur samarbeta inom funktionen, med andra grupper och inom koncernen etc.
• Workshopledare inom ett antal olika områden som; hur samla en grupp kring mål, resultat och arbetsfördelning, reflektion och återkoppling vid projektavslut, effekthemtagning för projekt och verksamheter, samarbetsformer och kommunikation, utveckling av grupper och deras måluppfyllning. -
ICA
Projektledare
2002 - 2004
Projektledare för ledande dagligvaruföretag
Under denna period arbetade Louise som projektledare med projekt främst inom logistikfunktionen. Merparten av projekten kännetecknades av omfattande verksamhets- och processförbättringar med stöd av IT-innovation. Som projektledare var Louises ansvar att leverera helhetslösningar (verksamhet och IT) samt att säkerställa effekthemtagningen.
Exempel på projekt:
• Projekt som syftade till att eliminera all pappershantering i transporterna från lagerenheter till butik. De effekter som uppnåddes var ökad effektivitet i transportprocessen samt ökad kvalitet i leveranserna.
• Medverkat i försäljningen av ett system utvecklat i Sverige till företag inom koncernen i Centraleuropa. Därefter projektledare i implementationen vilket innebar att i ett nära samarbete med köparens projektledare definiera processen för vidareutveckling av systemet, supportorganisation samt drifttagande. Dessutom ansvarig för framtagande av kontraktet mellan parterna.
• Projekt som definierade gemensamma processer och samarbetsformer tvärs över koncernens funktioner för att implementera EDI-lösningar. De effekter som uppnåddes var gemensamma mål avseende EDI-implementation, ökad implementationstakt samt kortare genomloppstid. -
Lotus Development
Konsultchef
1999 - 2002
Konsultchef med ansvar att förändra konsultverksamheten hos internationellt konsult- och licensföretag
Louise anställdes för att aktivt medverka och driva förändringen av konsultverksamheten från resurskonsulting på timbasis till helhetsansvar för projekt med tydligt värdeadderande för företagets kunder. Under Louises tid på företaget arbetade hon som konsultchef för olika grupperingar och var som medlem i ledningsgruppen delaktig och drivande i den strategiska utvecklingen av företagets marknadserbjudande och arbetssätt. I Louises arbetsuppgifter ingick bl.a. införande av metoder, konsultkultur och verktyg för tjänsteförsäljning, personalansvar för ett antal olika grupper, ansvar för rekrytering av konsulter, strategi- och processutveckling för hela företaget, dvs. både konsult- och licensverksamheten, medlem i ledningsgruppen för företaget, medlem i konsultdelens ledningsgrupp. -
Cambridge Technology Partners
Projektledare
1996 - 1999
Projektledare och Business Analyst hos internationellt konsultföretag
Utmärkande för projekten Louise medverkade i var att alltid utgå från nyttan och effekten för kunden, dels för att säkerställa att investeringen var rätt för kunden, dels för att säkerställa att lösningen som togs fram möjliggjorde att nyttan uppnåddes. Genomförandet av projekten präglades av kreativitet, resultat och engagemang från alla inblandade. Förutom att vara projektledare för kunduppdrag hade Louise även personalansvar för en grupp konsulter, fungerade som coach och mentor samt medverkade i rekrytering till företaget. -
WM-data Konsult AB
Projektledare
1995 - 1996
Projektledare och utbildare i projektstyrningsmodell
Fokus under denna period var projektledning av förändringsuppdrag hos konsultföretagets kunder. Projekten präglades av innovativt arbete i nära samarbete med kundens verksamhetsrepresentanter i förändringsprojekt med processutveckling och utveckling av stödsystem för nya arbetssätt. I tillägg utförde Louise utbildningar i företagets projektstyrningsmodell. -
ICA Handlarnas AB
Projektledare
1990 - 1995
Projektledare vid framtagande och införande av logistiksystem för ledande dagligvaruföretag
I början av 1990-talet genomfördes ett stort förändringsarbete då tre bolag inom koncernen slogs samman. Ett av syftena var att effektivisera logistikfunktionen med hjälp av gemensamma arbetsprocesser och genom att kraftigt minska antalet logistikenheter. Ett väl fungerande systemstöd var kritiskt. Louises ansvar var att tillsammans med verksamheten definiera de funktionella kraven på logistiksystemet samt att projektleda utvecklings- och implementationsprojektet av logistiksystemet. Projektet omfattade strategisk informationsplanering, processutveckling, analys, facilitering av workshops, beskrivningar av roller och ansvar för den nya organisationen, design, utveckling, test och utrullning av mjukvara samt implementation i verksamheten. Louise hade även systemansvar för framtagen mjukvara samt personalansvar för systemets förvaltningsgrupp.
Louises kompetensområden
-
Ledarskap
Grupprocesser, Organisationskultur och värdegrund, Kurs- och seminarieledare, Ledarskap allmänt, Mentor -
Metoder & Processer
Processer och metoder allmänt, Processkartläggning -
Projektfaser
Förstudie, Utveckling/Genomförande, Implementation, Införande och överlämning -
Projektledning
Effekt- och nyttohemtagning, Projektledning -
Roller
Facilitator, programledare, Interimschef, Förändringsledare, Organisations-och Processkonsult, Workshopledare, Huvudprojektledare, Delprojektledare, Affärsutvecklare -
Utbildning
Workshopledning -
Verksamhetsutveckling och Strategi
Strategisk planering, Programledning, Workshopledning, Verksamhetsutveckling allmänt, Utredning, Affärs och IT strategi, Processinförande, Förändringsledning, Omvärldsanalys, Organisationsutveckling, Verksamhetsanalys, Processutveckling, Projektledning, Verksamhetsstyrning
Louises anställningar
-
Senior managementkonsult, Louise Winkler AB
2013 -
-
Senior managementkonsult, Centigo AB
2011 - 2013
-
Senior managementkonsult, Karlöf Consulting
2007 - 2011
-
Affärsutvecklare, ICA AB
2005 - 2007
-
Projektledare, ICA AB
2002 - 2004
-
Konsultchef, Lotus Development AB (fusionerat med IBM 2001)
1999 - 2002
-
Projektledare, Business Analyst, linjechef, Cambridge Technology Partners
1996 - 1999
-
Projektledare, WM-data Konsult AB
1995 - 1996
-
Projektledare, ICA Handlarnas AB
1990 - 1995
Louises utbildningar
-
Leading SAFe, Scaled Agile
2020 - 2020
-
Bachelor of science in system analysis, Örebro universitet
1987 - 1990