Magnus Leksell
Mjukvaruutvecklare
Magnus är en senior mjukvaruutvecklare med lång erfarenhet av att designa och utveckla mjukvarusystem med fokus på inbyggda system.
Han har gedigna kunskaper inom bland annat Windows och Linux utveckling, nätverks-programmering, kernel-utveckling, säkerhet och grafik-programmering.
Magnus har arbetat med allt ifrån användargränssnitt till att skriva säkerhetkritisk mjukvara för flygplan.
Områden
- Mjukvaruutvecklare
- Arkitekt
Om Magnus
Magnus är en självgående och driven utvecklare som gillar problemlösning. Han är flexibel och kan lätt sätta sig in i nya domäner. Han har djupa kunskaper inom olika områden som han gärna delar med sig av.Magnus CV
-
Magna Electronics Sweden
Systemutvecklare
2022 - 2024
Beskrivning:
På Magna så har Magnus arbetat som mjukvaruutvecklare i ett mindre mjukvaruteam, med fokus på säkerhetskritisk mjukvara för olika sensorer i en automotive miljö.
Hans huvuduppgifter var att utveckla själva plattformen, vilket innebar bland annat att skriva drivrutiner, konfigurera realtids operativsystemet och utveckla mycket av plattformens funktionalitet.
Ett av hans huvudansvar var att designa plattformen så att den klarade av att hantera den stora mängden av kontinuerlig sensor data med minimal fördröjning.
Utöver detta arbetade Magnus med utveckling av olika verktyg för hardware-in-the-loop (HIL) simulering, utveckling av visualiseringsmjukvara för sensor datan, och generering av syntetisk sensordata för att kunna träna upp olika AI modeller.
Resultat:
Arbetet resulterade i bland annat att plattformen uppnådde prestandakraven som ställdes.
Verktyg:
C, C++, Python, AUTOSAR, Google Test, OpenGL, Vulkan, Windows API, Linux, Unreal Engine, Git. -
SAAB
Systemutvecklare
2019 - 2022
Beskrivning:
På SAAB så har Magnus arbetat som mjukvaruutvecklare av säkerhetskritisk mjukvara för inbyggda system, först inom taktiska system och senare inom inbyggda test.
Roll:
På SAAB har Magnus arbetat som en mjukvaruutvecklare, först med att utveckla ett grafiskt ramverk för presentation av taktisk information på de olika displayerna i flygplanet,
och senare med att utveckla den inbyggda test mjukvaran (BIT) som körs på alla datorer i flygplanet.
I arbetet ingick design och utveckling av själva mjukvaran, testning av mjukvaran både med hjälp av mjukvarutest men även i fysiska simulatorer och granskning av krav och dokument.
Metod:
På SAAB så arbetade Magnus i ett mindre mjukvaruteam där själva utvecklingsprocessen följde DO-178C, och majoriteten av mjukvaran utvecklades enligt den högsta säkerhetsnivån (DAL-A).
Resultat:
Mjukvaran ledde till att förtroendet för systemet höjdes rejält då tidigt kunde upptäcka problem, innan dessa kunde eskalera och hota flygplanets eller pilotens säkerhet.
Verktyg:
C++, C, OpenGL, Google Test, Git -
Vricon
CI/DevOps Ingenjör
2019 - 2019
Beskrivning:
På Vricon så arbetade Magnus med att utveckla och underhålla den automatiserade byggprocessen, vilket inkluderade att sätta upp och underhålla byggpipelines i Jenkins, och att underhålla själva Jenkins installationen.
Magnus hade också ansvaret att konfigurera och bygga den tredje parts mjukvara som användes, och att skapa installationsprogram för den färdiga mjukvaran.
Metodik:
Magnus utförde arbetet till största del själv.
Verktyg:
Jenkins, C++, Python, Ruby, Gitlab, Docker, Windows, Linux -
Zenterio
Systemutvecklare
2011 - 2018
Beskrivning:
På Zenterio så arbetade Magnus med att utveckla företagets mjukvaruplattform för digital-TV boxar.
Utöver att utveckla den vanliga TV funktionaliteten så arbetade han bland annat med att utveckla drivrutiner och bootloaders.
Magnus fick huvudansvaret för att utveckla plattformens grafiska ramverk, och att utveckla en system- och servicehanterare som kunde användas för isolera olika processer med hjälp av Linux containers.
Utöver detta så arbetade han bland annat med att integrera tredje parts mjukvara som webbläsare och streaming tjänster som Netflix.
Verktyg:
C++, C, OpenGL, DVB, TCP/IP, Linux, LXC, -
27M Technologies
Systemutvecklare
2009 - 2011
Beskrivning:
På 27M så arbetade Magnus med att utveckla en mjukvaruplattform för digital-TV boxar.
Magnus arbetade med utveckling och integration av plattformen för olika hårdvaruplattformar och kunder.
I arbetet ingick även att utveckla mjukvaran som användes for att programmera och testa hårdvaran i produktion.
Utöver detta så utförde han även funktionell testning av säkerhetsfunktionerna i olika CPU plattformar för CA (Conditional Acces) tillverkare, och HDMI/HDCP kvalificering för olika digital TV produkter
Teknik: C, Python, Linux, DVB, HDMI, TCP/IP
Magnus kompetensområden
-
Branscherfarenhet
Konsumentelektronik -
Fast datakommunikation
Protokollutveckling, Ethernet, Datakommunikation allmänt, TCP/IP, Unix, LAN -
Hårdvara
PC -
IT-säkerhet
Säkerhetsarkitekturer, IT-säkerhet allmänt, Kryptering -
Kommunikation & Information
Engelska -
Operativsystem/plattformar
Linux -
Projektfaser
Implementation, Utveckling/Genomförande, Test -
Roller
Utvecklare/Programmerare, Testare, Arkitekt -
Systemtyper
Windowsapplikationer, Inbyggda system, Objektorienterade system, Operativsystem och drivrutiner, Mjukvaruarkitektur - programnivå, Audio & Video, Nätverk och kommunikation -
Test & Verifiering
Testutveckling, Funktionstestning, Validering & Test - Mjukvara -
Utbildning
Annan högskoleutbildning 4 år eller mer, Systemvetenskap -
Utvecklingsspråk
C, SSL, C++ -
Verktyg & Middleware
MS Visual Studio, Git
Magnus anställningar
-
Mjukvaruutvecklare, Alten Sverige AB
2019 - 2022
-
Mjukvaruutvecklare, 27M Technologies AB/Zenterio Services AB
2008 - 2018
Magnus utbildningar
-
Datavetenskap, Linköpings Universitet
2003 - 2008