![](/media/0iak542u/martin-aaberg.jpg?width=900&v=1db73c157229c50)
Martin Åberg
Software Engineer
Martin har en civilingenjörsexamen i datavetenskap från Lunds Tekniska Högskola och har 10+ års erfarenhet av mjukvaruutveckling. Hans huvudsakliga fokus och åtagande har varit inom onlinespelbranschen men senast har han även arbetat inom bank och finans på Klarna. Martin har haft en mängd olika roller, allt från Java-utvecklare till team-lead och produktägare. Han är som mest bekväm när han får chans att verka i en utvecklarroll och han har en stor passion för att klargöra krav med intressenter för att säkerställa att det maximala affärsvärdet alltid tillhandahålls och levereras av teamet.
Områden
- Software Engineer
- Team Lead
- Product Owner
Om Martin
Martins kollegor beskriver honom vanligtvis som en hårt arbetande, tekniskt kunnig och detaljorienterad person som har en stor hunger för att införskaffa ny kunskap. Han tycker om att testa nya saker och finner ett stort nöje i att förbättra teamets sätt att arbeta på. Hans positiva och kan-göra-attityd är nästan smittsam och ger ofta en känsla av att allt är möjligt för teamet och verksamheten. När Martin inte jobbar hittas han oftast på gymmet eller utomhus tränandes. För det mesta hittar du honom ute springandes, cyklandes eller till och med simmandes i en närliggande sjö. Han har en enorm passion för hälsa och fitness och har genom åren genomfört allt från cykel- och längdskidlopp till att springa maraton och fullfölja Ironman-triathlons.Martins CV
-
Arbetsförmedlingen
Senior Software Engineer
2022 -
Meddelande är ett nytt koncept som introducerats och lanserats på Arbetsförmedlingen under 2023 för att utbyta information med externa intressenter på ett säkert och konfidentiellt sätt. Intentionen med lösningen är att digitalisera och att på sikt helt ersätta den känsliga kommunikation som tidigare skickats ut via e-post och som fysiska brev. Martin har i sin roll som senior utvecklare i teamet Kundrelationshantering Arbetsyta varit med och byggt upp denna nya funktionalitet som bygger på en microservice-arkitektur helt från början. Det har inneburit allt från att skapa nya spring-boot applikationer och att spinna upp dessa i en OpenShift platform till att arbeta med det interna front-end gränssnitt (CRM) som används av handläggare för att presentera och hantera dessa meddelande. Utöver detta har Martin även jobbat och verkat som mentor åt några av teamets juniora medlemmar.
Teknologier: Java 17, Spring Boot, Spring Framework, Webflux, Kubernetes, OpenShift, ArgoCD, Angular 2, Arquillian, Oracle, MySQL, Java EE, JUnit, Typescript, ActiveMQ -
Klarna
Senior Software Engineer
2021 - 2022
Klarna är ett svenskt fintechföretag som tillhandahåller finansiella tjänster online såsom betalningslösningar för nätbutiker med både direktbetalningar och betalningsmetoder där konsumenterna får varan först och sedan betalar i efterhand. Som en del av Klarna Payments-teamet arbetade Martin med att förbättra och underhålla de externa API som gör det möjligt för handlare att erbjuda alla Klarnas betalningsmetoder till sina konsumenter. Dessa transaktionstunga mikrotjänster är affärskritiska och miljontals människor förlitar sig på att de är uppe och tillgängliga vid varje given tidpunkt. Martin arbetade med en mängd olika förbättringsinitiativ som var relaterade till dessa mikrotjänster som t.ex. att introducera circuit-breakers för att öka elasticiteten och den självläkande förmågan i dessa och att integrera nya typer av rabatter som erbjuds och används när Klarna expanderar till nya marknader.
Teknologier: Java 17, Spring Boot, Groovy, Spock Framework, PostgreSQL, Docker, SQL, Spring Framework, Gradle, Python, AWS -
Kindred Group
Product Owner
2019 - 2021
Kindred Group (tidigare Unibet Group Plc) är en onlinespeloperatör som består av 9 varumärken, bland dem Unibet, Maria Casino, Bingo.com och 32Red. Koncernen erbjuder produkter som onlinekasino, onlinepoker, onlinebingo och sportspel.
Det content management system (CMS) som användes på Kindred var en central och integral del av den webbplattform som servar alla dessa olika varumärken och som produktägare för CMS-teamet samordnade och verkade Martin för att driva arbete som krävde samarbete mellan många olika team. Han prioriterade och upprätthöll teamens backlog och såg till att det alltid fanns ett adekvat utbud av klart definierade krav redo för teamet att arbeta på genom att säkerställa maximalt affärsvärde av det schemalagda och planerade arbetet.
Metoder: Kanban, Agile development methodologies, Requirement gathering and refinement, User stories (creation and management) -
Kindred Group
Agile lead
2015 - 2019
Kindreds långsiktiga strategiska mål är att generera en lönsam tillväxt i lokalt reglerade marknader. För att uppnå detta är Kindred aktiv i en rad olika marknader med olika mognadsstadier då detta möjligör för hållbara intäkter och tillväxt. Under årens lopp har fler och fler marknader blivit lokalt reglerade och därmed har Kindreds olika varumärken varit tvungna att anpassa och förhålla sig till de nya regler som införts på dessa marknader för att fortsätta vara verksamma. I rollen som Agile lead för CMS-teamet arbetade Martin huvudsakligen med kärnteknologin som utgjorde webbplattformen på Kindred, vilket innebar att han, mer oftare än inte, var involverad i den här typen av regulatoriska projekt. Utöver det och på daglig basis var Martins huvudsakliga ansvar att:
- Driva CMS-teamets leveranser till produktion
- Planera och fördela arbete
- Underlätta och kontinuerligt förbättra teamets olika arbetssätt och processer
Utöver det levererade Martin också framgångsrikt flera varumärkesmigreringar till Kindreds egenutvecklade plattform till följd av uppköp och förvärv och deltog i lanseringen av flera helt nya varumärken. Detta inkluderade, men var inte nödvändigtvis begränsat till:
- Varumärkesmigreringen av Stan James, iGame, Casinohuone och Kolikkopelit till Kindreds egenutvecklade plattform efter förvärv 2015
- Lanseringen av de helt nya varumärkena Storspiller & Storspelare i de skandinaviska länderna 2017 och av Vlad Cazino i Rumänien 2018 samt av Otto Kasino i Finland 2020
Teknologier och metoder: Java 8, Spring Boot, Spring Framework, Polopoly (CMS), MySQL, JBoss, GoCD, Jenkins, ANT, Solr, Lucene, Splunk, HTML, CSS, Javascript, Angular, JIRA, Confluence, Kanban, User stories (creation and mangement) -
Kindred Group
Software Engineer
2012 - 2015
Kindred Group (tidigare Unibet Group Plc) är en onlinespeloperatör som består av 9 varumärken, bland dem Unibet, Maria Casino, Bingo.com och 32Red. Koncernen erbjuder produkter som onlinekasino, onlinepoker, onlinebingo och sportspel.
Det content management system (CMS) som användes på Kindred var en central och integral del av den webbplattform som servar alla dessa olika varumärken och som Software Engineer i CMS-teamet arbetade Martin både med front-end och back-end webbutveckling. Han arbetade med allt från implementering av nya regulatoriska krav då gruppen erhöll nya licenser på reglerade marknader till att integrera nya spelleverantörer och att lägga till nya konfigurationsmöjligheter som behövdes för att stödja desamma i back-office-systemen. Han arbetade med att introducera en mängd olika mönster och tekniker som gjorde det möjligt för verksamheten att konfigurera dessa olika varumärken och webbplatser allt eftersom att det komplexa regulatoriska landskapet ständigt utvecklades och utökades. Utöver det arbetade Martin också med en mängd olika plattformsförbättringsprojekt såsom t.ex. migreringen av Bet24-kunder till Unibet när företaget förvärvades 2012.
Teknologier: Java 7, Spring Boot, Spring Framework, Polopoly (CMS), MySQL, JBoss, GoCD, Jenkins, ANT, Solr, Lucene, HTML, CSS, Javascript, jQuery, Angular, Splunk, JIRA, Confluence -
Betsafe / Betsson
Software Engineer
2011 - 2012
Betsafe Services AB var ett online B2C-spelbolag med säte i Malmö som förvärvades av Besson AB i maj 2011. Företaget utvecklade och underhöll spelwebbplatsen www.betsafe.com som hade användare från hela Europa. Martin arbetade som full-stack utvecklare i ett team som konverterade den äldre kodbasen till en nästa generations iGaming-plattform samtidigt som de kontinuerligt levererade ny funktionalitet enligt nya affärskrav i högt tempo. Arbetet innefattade allt från front-end och back-end implementation till att utveckla och underhålla de interna backoffice-systemen som användes för att hantera varumärket och hemsidan.
Teknologier: Java, Java EE, Spring, Hibernate, Oracle, Hudson, HTML, CSS, Javascript, SVN, JIRA, Confluence -
TAT / Blackberry Limited
Master Thesis Worker
2010 - 2011
The Astonishing Tribe (TAT) var ett användargränssnittsdesignföretag baserat i Malmö som förvärvades av Blackberry Limited i december 2010. Företaget skapade interaktiva användargränssnitt för olika typer av skärmar och enheter och Martin arbetade i ett projekt som undersökte hur en intuitiv anslutning kunde upprättas mellan en handhållen mobil enhet och en positionerad skärm (TV) med hjälp av en kombination av olika datorseendetekniker. Resultatet av forskningsprojektet var en ny algoritm som kunde användas för att identifiera en positionerad skärm och nya funktionella användargränssnitt som förbättrade användarupplevelsen för slutanvändarna.
Teknologier: Java, OpenCV, algorithm development, Android, C++ -
ST Ericsson
Interaction Designer
2009 - 2009
Att flasha (ladda ner och installera) ny mjukvara på olika mobiltelefoner var en integreral del av en majoritet av allt utvecklingsarbete som ägde rum på ST Ericsson. Martin arbetade i ett team som definierade och designade de utvecklingsverktyg som används både internt och externt för just detta ändamål. Han identifierade nyckelintressenter och ritade preliminära skisser för att förstå de olika användarnas arbetsflöden och tillämpade därefter olika tekniker för att förbättra både användbarheten och användarupplevelsen av detta utvecklingsverktyg. -
CyberCom Group
Software Engineer
2007 - 2009
Telenor är ett av världens största telekommunikationsföretag med verksamhet över hela världen. CyberCom hade utvecklat och underhöll ett arbetsflödesbaserat system till Telenor för skötsel, underhåll och hanteringen av deras telekominfrastruktur och som hjälpte dem med orderhantering av ADSL-abonnemang.
Martin arbetade i ett team som korrigerade defekter, utvecklade och underhöll dessa system.
Technologies: Java, Java EE, SQL, Oracle, JSP, ANT, XML, Tomcat, SOAP, JBoss
Martins kompetensområden
-
Branscherfarenhet
Spel -
Databaser
Databaskonstruktion, Datalager, Databaser allmänt -
Databashanterare
Oracle, mySQL -
Metoder & Processer
Parprogrammering, Agila metoder allmänt, Continuous Integration, Processer och metoder allmänt, KANBAN, Continious Delivery -
Operativsystem/plattformar
Mac OS, Linux -
Systemtyper
Objektorienterade system, Microservices, Systemtyper allmänt, Webb- och Internetbaserade system, CMS, Systemintegration -
Utbildning
civ.ing -
Utvecklingsspråk
HTML, Spring, Java, JUnit, Webservices, HTML5, Servlets, SQL, XML, PHP -
Verktyg & Middleware
IntelliJ, Polopoly, Jira, Spring Webservice, Maven, Subversion, Confluence, Spring, Gradle
Martins anställningar
-
Senior Software Engineer, Klarna
2021 -
-
Product Owner, Kindred Group
2019 - 2021
-
Agile lead, Kindred Group
2015 - 2019
-
Software Engineer, Kindred Group
2012 - 2015
-
Software Engineer, Betsafe / Betsson
2011 - 2012
-
Master Thesis Project, TAT / RIM
2010 - 2011
-
Interaction Designer, ST Ericsson
2009 - 2009
-
Software Engineer, CyberCom Group
2007 - 2009
Martins utbildningar
-
Exchange program, University of New South Wales
2010 - 2010
-
Exchange program, Universitat Politècnica de Catalunya
2009 - 2009
-
Master of Science in Computer Science and Engineering, Lunds Tekniska Högskola
2006 - 2011