Mikael Hillström
Projektledare
Exempel på roller där Mikael kan spela en nyckelroll:
Produktuveckling:
Mikael en unik utbildning i produktutveckling vilken spänner över ett projekts, en tjänst eller en produkts alla faser. Detta innebär god metodik och verktyg i skapandet av förstudier, framtagande av koncept och lösningar såväl som implementering, kontroll av resultat samt avveckling.
Projektledning:
Mikael har under flera år lett flertalet lyckade projekt. Han har erfarenhet av att arbeta i agila miljöer eller med traditionella vattenfallsmetoder. Är väl bekant med både PPS och Prince 2 samt har en grundcertifiering i IPMA.
Kravanalys:
Har sedan starten av sin karriär alltid jobbat med krav i en eller annan form, särskilt inom IT och automotive. Mikael kan bidra med ett strukturerat kravarbete som är väl integrerat i projektprocessen från skapande och nedbrytande av krav till test.
Områden
- Projektledare
- Produktutvecklare
- Teamleader
- Taskleader
- Kravanalytiker
Om Mikael
Mikael har många års erfarenhet av projektledning och utveckling inom flera områden såsom IT, automotive, embedded och VA. Arbetet har har gett honom god erfarenhet och förståelse för logiska och elektriska system. Han är van att röra sig över flera olika områden är flexibel och har lätt att lära. Han uppskattar att jobba i diversifierade projektkonstellationer i små eller stora team, gärna internationellt. Mikael uppskattar utmaningar, innovation och komplexa åtaganden och har inga problem att resa i arbetet om så krävs.Mikaels CV
-
Dala Vatten & Avfall - Leksand
Projektledare
2021 - 2023
Anställd som projektledare, för att genomföra VA-projekt och avfallsprojekt.
Roll: Mikael hade huvudsaklig roll som projektledare samt var processansvarig för projektledningsprocessen.
Metodik/teknik: Med PPA som utgångspunkt utvecklades en anpassad projektledningsmetodik för företaget.
Nytta/resultat: En fastställd process som föll in under företagets mål om ”ordning och reda”. Flera mindre och några större VA-projekt som fullföljdes i sin helhet eller uppnådde eftersträvade delmål. Uppstart av ett projekt vilket ledde till en detaljerad ÅVC som beställare under lång tid efterfrågat. -
Trafikverket - Borlänge
Projektledare Teamleader
2019 - 2020
Förvaltning och utveckling av säkerhetskritiskt IT-system under konsultbolagets Viatis flagg, avseende Bridge and Tunnel Management System, BaTMan för Trafikverket.
Roll: Mikael ledde, bemannade och fördelade arbetet i en grupp om 8 personer, samt skapade rapporter till beställare och intressenter. Ledde som mest 14 personer då det befintliga teamet skulle fasas ut och ersättas med ett nytt team.
Metodik/teknik: Projektledningsmetodik, Scrum, TFS, ITIL
Nytta/resultat: Mycket framgångsrikt förvaltnings och utvecklingsarbete med nöjda uppdragsgivare. Efterföljande team var också mycket nöjda med den professionalism vi lämnade över uppdraget. -
Trafikverket - Borlänge
Projektledare och Kravanalytiker
2018 - 2019
Mikael arbetade med flera olika uppdrag i huvudsak som teknisk projektledare eller delprojektledare för ID155 som var ett paraplyprojekt för flera delprojekt. Största utmaningen låg i att uppdatera den tekniska plattformen (TNE), vilket utgör kärnan i en stor del av de dataflöden som möjliggör bearbetning och tillhandahållande av data. Andra delar berörde ett Metadatasystem (MeDa), samt utveckla en Dataproduktspecifikationsmodul (DPS-hantering). Förutom detta skedde en enklare förstudie gällande myndighetssamarbe och kravhantering i Miljö-Web-Landskap.
Roll: Projektledare och kravhanterare
Metodik/teknik: Projektledningsmetodik, Scrum, Proviant, TFS, Visio
Nytta/resultat: Det viktigaste projektet uppdatering av ny teknisk plattform TNE gick mycket bra. Genomförd förstudie gällande dataöverföring av större datamängder till Polisen samt till andra myndigheter. Förstudie gällande tågbolagens användning och behov av ett av Trafikverkets datasystem (BIS). Genomförd förstudie, som berörde datainsamling för ITK-Statistiktjänst (intelligent tillträdeskontroll) för tung trafik.
Kravarbete till projekten Miljöwebb landskap, ”Tittskåp järnväg” och ”Stigfinnaren 2.0”. -
Deep Simplicity
Grundare
2018 - 2023
Mikael har tillsammans med kollega utvecklat ett grafdatabasverktyg med mål att revolutionera hantering av administrativ data för framförallt teknikintensiva företag. Verktyget lämpar sig mycket väl för mappning av information av komplexa system, tex. elektriska system, utveckling av mjukvara, PLM, BOM eller en kombination av dessa. Det är en molnbaserad webtjänst. -
Polestar
Projektledare
2016 - 2018
Utveckling av mjukvara och hårdvara för ”phone as key” en då helt ny produkt, för Polestar 1. Med mycket av den senaste tekniken inom Bluetooth, kryptering och användarupplevelse. Systemet hanterar bland annat öppning, låsning och start av bil. För kunden innebär detta möjligheter att nyttja olika molnbaserade tjänster från 3e parts leverantörer samt möjliggöra delning av bil både från P2P och ”fleet management”
Roll: Mikael initierade och drev projektet som projektledare.
Metodik/teknik: Agila principer, projektledning, produktutveckling, förhandling, upphandling, innovation, strategi, koordination.
Nytta/resultat: Polestar 1 blev den första eller en av de första bilarna i världen som du på ett säkert sätt kunde använda din mobiltelefon som nyckel och möjliggöra en rad olika tjänster som det tidigare krävts speciella tillbyggnader för att göra. -
CEVT - Göteborg
Task Manager
2014 - 2015
Koordinerande uppgifter inom aktiv säkerhet. Stöttning av avdelningschef med flertalet uppgifter samt svarade för min avdelning inför projektledningsgruppen gällande elektrisk integration, logistik, problemrapportering och planering.
Roll: Koordinator
Metodik/teknik: elektrisk integration, planering, coachning, processutveckling, logistik.
Nytta/resultat: Bidrog till att realisera CEVT’s bil LYNC & CO och plattform inom Active safety. -
Volvo Cars - Göteborg
Feature Team Leader
2013 - 2015
Ledning av arbetet som Feature team leader på avdelningen för infotainment. Ledde 2 grupperingar inom ”Language” och ”Speech” och var direkt ansvarig för 8 personer.
Roll: Feature team leader - Projektledare
Metodik/teknik: Produktutveckling, förhandling, ledning, metodutveckling, projektledning, planering, verksamhetsutveckling och agila metoder.
Nytta/resultat: Säkerställde leverans och hög kvalitet för all text och röst i bil på 35 respektive 16 språk. Initierade och drev sedan utvecklingen för ett nytt språkverktyg som idag används i hela Geely-gruppen. -
Volvo Cars - Göteborg
Task Manager
2011 - 2012
Roll: Taskmanager inom Active Safety
Metodik/teknik: Coachning, planering, scrum, verksamhetsutveckling, JIRA
Nytta/resultat: Introducerade agilt arbetssätt inom gruppen Active safety. -
Autoliv - Vårgårda
Produktutvecklingsledare koncept
2010 - 2011
Utveckling av nästa generations pedestrian airbag-system, samt utveckling och verifiering av huvlyftarsystem.
Roll: Projektledare, produktutvecklare
Metodik/teknik: Projektledning, produktutveckling, lean, innovation, problemlösning, FMEA, provning
Nytta/resultat: Ett nytt pedestrian airbag koncept togs fram, som var radikalt enklare och billigare än tidigare utvecklat system. Utvecklade också ett radikalt mindre och billigare huvlyftarsystem tillsammans PSA som kund, ett arbete som gick från ide till prövat koncept på mindre än 4 månader, något som i vanliga fall tog minst 1 år. -
Autoliv - München
Project Engineering Leader
2007 - 2010
Införande av nytt IC-airbag system i en serie bilar för VW respektive Daimler-Chrysler.
Roll: Mikael var project engineering leader I München och arbetade på tyska med tyska kollegor och var tekniskt ansvarig för i huvudsak 2 projekt. Det första projektet var ett krockgardinssystem åt VW för deras nya Golf-modell. Efter detta blev Mikael huvudansvarig för en ny generation liknande system åt Daimler-Chrysler där ett flertal modeller berördes. Totalt sett rörde det sig i Daimler-Chryslers fall om 4 olika bilar som skulle utrustas med 1 system.
Metodik/teknik: Produktutveckling, problemlösning, innovation, planering, FMEA, provning
Nytta/resultat:
VW-modellen fick högsta betyget för den bilklassen genom tiderna när den utvärderades, där krockgardinen spelade en viktig roll för slutresultatet. -
Autoliv - Vårgårda
Projektingenjör
2005 - 2007
Utveckling och implementering av ett nytt konceptuellt krockgardinssystem till en VW bil. Systemet var det första i sitt slag och utvecklingen löpte dessutom parallellt med utvecklingen av en ny gasgenerator. Utöver de redan stora tekniska utmaningarna skulle arbetet ske på ca 2 år istället för vad som då gällde 3.
Roll: Mikael hade det Tekniska ansvaret som projektingenjör gentemot kund och arbetad i en mycket internationell miljö, vilket innebar flertalet vistelser i Tyskland, England, USA och Mexico.
Metodik/teknik: Produktutveckling, problemlösning, innovation, lean, planering, FMEA, provning, CAD
Nytta/resultat: Framgångsrikt projekt vilket ledde till flera nya uppdrag för Autoliv samt en helhjärtad satsning på det nya krockgardinssystemet. Utvecklingskostnaderna för det specifika projektet blev dessutom mycket lägre än förväntat.
Mikaels anställningar
-
Projektledare, Dala Vatten och Avfall
2021 - 2023
-
Konsult, Viati
2020 - 2021
-
Konsult, Altran
2018 - 2020
-
Konsult, Escenda
2014 - 2018
-
Konsult, HiQ
2011 - 2014
-
Projektingenjör Projektledare, Autoliv
2005 - 2011
Mikaels utbildningar
-
Språkstudier Tyska A och B, Leopold-Franzens-Universität, Innsbruck
2002 - 2003
-
1999 – 2005 Civilingenjör Teknisk Design, inriktning produktutveckling, CHALMERS
1999 - 2005
-
Energitekniskt Gymnasium, Forsmarks tekniska gymnasium
1997 - 1999
-
High School, Canandaigua High School, US
1996 - 1997