Mikael Jarenhielm
Förändringsledning
Mikael är en affärsfokuserad och engagerad konsult med 19 års erfarenhet av förändringsledning och verksamhetsutveckling. Senaste perioden med fokus på vad digitaliseringsprojekt kan göra med effektmålen för en verksamhet och/eller offentlig förvaltning. Merparten av Mikaels genomförda projekt har varit i gränslandet mellan verksamhet och IT där han har en mycket god kompetens och vidare kan påvisa riktig affärsnytta när alla processer och flöden sätts upp på rätt sätt.
Mikael har mycket god erfarenhet av processutveckling inom organisationer där behov finns att förändra och optimera befintliga flöden som att analysera nya flöden, kunder och tjänster. Ett exempel på detta var under Mikaels tid på K. Aspelund (Norges största leverantör av spel- och lotteriutrustning) där målet var att förstärka befintliga affärer, hitta nya kunder samt öka försäljningen på nya kunder. Efter genomförd affärsanalys som ledde till omstrukturering och förändring i processer, införande av ett nytt ERP system inkl e-commerce integrering. Målet uppfylldes med effektiv försäljningsprocess, automatiserade flöden samt ökad försäljning på nya kunder med god marginal.
Ett annat exempel med lyckad verksamhetsutveckling genomfördes på Primär Fastighetsförvaltning där Mikael var chef (interim) för en nytillsatt avdelning vars mål var att tillhandahålla bredbandsinstallationer och energieffektvisering till Göteborgs kommunala bostadsbolag (AB Framtiden). Uppdraget innefattade också ett socialt projekt där en del av personalstyrkan bestod av långstidsarbetslösa ungdomar som fick chansen att introduceras i en ny bransch.
Områden
- Förändringsledning
- projektledning
- verksamhetsutveckling
Om Mikael
Mikael beskrivs som nyfiken, positiv och engagerad. Han får ofta höra att han inger förtroende och håller vad han lovar. Vidare är han mycket målfokuserad och strävar alltid efter att uppnå bästa möjliga resultat.Mikaels CV
-
Göteborgs Stad (Intraservice)
Senior Project Manager
2021 -
IT-projektledare av ett nytt intranät för Göteborgs Stads nära 50.000 medarbetare, projektledare för byte av teknisk plattform, även här för Göteborgs Stads nära 50.000 medarbetare samt projektledare för avvecklingen av Lotus Notes & Domino.
Beskrivning: Som IT-projektledare var Mikael ansvarig för arkitekturen kopplat till koncept, utveckling och testning av det nya intranätet som utvecklades i Microsoft Sharepoint. Vidare ansvarade Mikael vid byte av IT-plattform för distansarbete från Microsoft Direct Access till F5 samt var ansvarig för ett avvecklingsprojekt rörande Lotus Notes & Domino.
Ansvarig för olika team bestående av arkitekter, utvecklare och testare.
Roll:
Mikael hade ett övergripande ansvar för arkitekturen, utvecklingen och testningen av det nya intranätet som utvecklades i Microsoft Sharepoint. Ansvarig för ett team om 8 personer, koordinerade samarbetet med samtliga Göteborgs Stads förvaltningar och bolag för att säkerställa att den tekniska lösningen fungerade för samtliga av dessa. Rapporterade löpande till huvudprojektledare. Mikael hade också ett övergripande ansvar vid byte av teknikplattform för distansarbete från Microsoft Direct Access till F5. Ansvarig för ett team om 5 personer som bestod av arkitekt, utvecklare och testare. Vidare hade Mikael också ett övergripande ansvar för avvecklingen av Lotus Notes & Domino som innefattade analys och avstämningar med förvaltningsteam och förvaltningar inom Göteborgs Stad samt med kanslifunktioner, regionarkiv och ledningsgrupp.
Metodik/teknik:
Arbetet drevs med stöd av PPS projektmodell men i ett agilt format, Microsoft DevOps samt Antura. Fakta samlades in i form av intervjuer och workshops såväl som know-how från tidigare projekt.
Nytta/resultat:
Leveransen bestod av ett nytt intranät utvecklat i en helt ny IT-plattform (Microsoft Sharepoint) med flertalet integrationer mot andra system inom Göteborgs Stad. Leveransen bestod även av en helt ny IT-plattform för distansarbete (F5) för hela Göteborgs Stads nära 50.000 användare och där den nya lösningen möjliggjorde fjärrstyrning för helpdesk och backoffice. Vidare bestod leveransen i avvecklingen av en gammal IT-plattform (Lotus Notes & Domino) där nyttan blev flytt av innehåll till en framtidssäkrad lösning och en stor ekonomisk besparing. -
SETEK Group AB
Senior Project Manager / Senior Advisor
2020 - 2021
Beskrivning: Projektledare och rådgivare för digitaliseringsprojekt som omfattar ny IT-infrastruktur, nytt ERP-system samt ny digital kommunikationsplattform (intranät och webb) för SETEK inkl. dotterbolagen Host Mobility och Cabeco.
Initialt genomfördes en kartläggning av fas 1 i digitaliseringsprojektet vilket avser hela koncernen IT-infrastruktur (IT-drift och support). Kartläggningen genomfördes genom att Mikael intervjuade såväl intern personal som nuvarande leverantörer. Efter genomförd kartläggning beslutades att ta fram en kravspecifikation för att kunna upphandla IT-drift och support med en aktör som har kapaciteten att förflytta SETEK koncernen in i framtiden.
Mikael har haft en dialog med såväl ledning av respektive bolag, ekonomiavdelning och leverantörer för att få en helhetsbild av nuvarande lösning.
Nytta/resultat: Mikael har i sin roll som projektledare / rådgivare huvudansvaret för att presentera och säkerställa att SETEK med dotterbolag får den bästa och mest anpassade lösningen vad det gäller IT-drift och support och i förlängningen även en ny ERP-plattform samt ny digital kommunikationsplattform för både intranät och extern webb med tillhörande B2B webbshop. När projektet är avslutat kommer SETEK koncernen ha en kostnadseffektiv och flexibel IT-plattform som dessutom är framtidssäkrad. -
RISE AB
Senior Project Manager
2019 - 2020
Beskrivning: Projektledare för områdena affärsprocesser och lösning vid utveckling och utrullning av nytt affärssystem (IFS/Novacura Flow) hos RISE. Projektet är en del av ett större program som innefattar såväl nytt affärssystem som ett rapportsystem samt förändringsledning.
Initialt låg fokus i uppdraget på utvecklingen av affärssystemslösningen (ERP) tillsammans med leverantören där Mikael hade en ledande roll i kravställningen från RISE till leverantör. Utvecklingsarbetet sköttes agilt där Mikael ansvarade för att leda och sammanställa kravställningen i Jira för RISE inom områdena projekt, order och tjänster, redovisning, HR samt inköp.
Nu när lösningen formellt är levererad av leverantören så innefattar Mikaels uppdrag att säkerställa att lösningen uppfyller verksamheternas kravbild när den rullas ut till samtliga c: a 2500 medarbetare och chefer på RISE. Utrullningen sker i 3 steg där första utrullningen gjordes i februari, andra i juni och sista i oktober. Mikael ansvarar för att lösningen tillgodoser verksamhetens behov och detta utan att anpassa lösningen. En viktig del i uppdraget var att säkerställa att samtliga medarbetare och chefer fick rätt användar- och kontobehörighet där vi utgick ifrån AD med tillhörande behörighetsmatris baserad på organisationstillhörighet och roll. I uppdraget ingår också att genomföra förstudier kopplat till utrullningen i oktober då det kvarstår en del utvecklingspunkter i lösningen. Utrullningen i oktober är den största och omfattar ca 1000 medarbetare.
Mikael har ett team om 4 delprojektledare för respektive område och rapporterar till huvudprojektledaren för affärssystemsprojektet.
Nytta/resultat: Mikael har i sin roll som projektledare huvudansvaret för affärsprocesserna och lösningen och har tillsammans med kunden RISE optimerat processerna för att verksamheterna skall kunna använda en så standardiserad lösning som möjligt. Detta har, och kommer generera då projektet fortfarande pågår, en stor effektivisering för RISE. -
Avonova Hälsa AB
Senior Project Manager
2019 - 2019
Beskrivning: Projektledare för implementering av nytt ERP system (Dynamics 365 FO & CE) till Avonova och systerbolaget Stamina i Norge. Projektbudget 10 MSek där stegen analys, design & utveckling, test och utrullning ingår i projektplanen.
Roll: Senior projektledare med ansvar för ett team på 8 personer samt rådgivare inför beslut
Nytta/Resultat: Mikael har agerat rådgivare till ledningsgrupp i respektive bolag för att påvisa affärsnyttan med att byta till ett gemensamt ERP system. Då nuvarande lösning omfattar ett antal anpassningar och integrationer har Mikael varit noga med att visa på hur en standardlösning kan leverera samma resultat med förändringsledning. Resultatet av detta blir en lösning som utgår ifrån standard vilket för kunden har genererat stora besparingar. -
AstraZeneca
BID Manager
2018 - 2018
Beskrivning: Offertarbete för ett stort program på AstraZeneca. Teamet bestod av 8 personer i Sverige, Frankrike och Portugal.
Roll: Offertansvarig
Nytta/Resultat: Mikael ledde ett BID team som svarade upp på en förfrågan om ett stort program där resultatet blev en mycket väl genomarbetad offertpresentation med tillhörande bilagor. -
Verisure
Senior Project Manager & Senior Advisor
2018 - 2019
Beskrivning: Projektledning för design, utveckling och utrullning av Verisure's nya globala intranät i 18 länder. Lösningen byggdes i MS Sharepoint där ADt var master för roll- och behörighetsstyrning och delar av befintlig information från samtliga 18 länders lokala intranät migrerades in i det nya globala intranätet. Intranätet hade full integration med kundens HR-, CRM- samt ordersystem. Mikael fungerade även som rådgivare till beställare och styrgrupp där han visade på affärsnyttan med att ha en gemensam kommunikationsplattform.
Roll: Senior projektledare och rådgivare vid utveckling och lansering av nytt globalt intranät.
Nytta/Resultat: Mikael ledde flertalet workshops där fokus låg på affärsnytta och fokusgrupperna som deltog vid workshoparna hade alla en beslutande roll i koncernen. Vid lansering hade koncernen en gemensam kommunikationsplattform med språkstöd för 14 språk. Med denna gemensamma plattform garanteras samma information till hela koncernen samtidigt. -
Lerums kommun
Business Development Manager
2017 - 2018
Mikael arbetade i huvudsak med utveckling av lokalt näringsliv i Lerums kommun. Rollen omfattade att vara länken mellan näringslivet, politiken och förvaltningen i Lerums kommun och bistå näringslivet i frågor som rör etableringar och tog ärenden vidare till förvaltning och interna sektorer. Mikaels satt även med i regionens (BRG - Business Region Göteborg) digitaliseringsråd där fokus låg på strategisk utveckling av digitalisering, samt rådgivning i frågan, mot offentlig förvaltning inom regionen. Ett projekt som genomfördes inom digitaliseringsområdet var utvecklingen av en e-tjänst för näringsidkare i Lerums kommun vars syfte var att underlätta tillståndsansökan (ex. alkoholtillstånd).
Vidare var också Mikael projektledare för Stjärnprojektet vars syfte var att utveckla och implementera en arbetsmodell (process) mellan arbetsmarknadsenhet, enheten för mottagande och integration samt näringslivsenheten för att få ut fler människor i utanförskap i arbete. -
Primär Fastighetsförvaltning AB
Interim Manager
2014 - 2016
Beskrivning: Interimchef för en nystartad avdelning inom Primär med målsättningen att erbjuda enklare fastighetsrelaterade tjänster och samtidigt göra samhällsnytta genom att anställa personer långt ifrån arbetsmarknaden. Många av uppdragen genomfördes tillsammans med kunden Bostads AB Poseidon.
Roll: Interimchef för en nystartad avdelning med 25 personer
Nytta/Resultat: Mikael var med och rekryterade större delen av den personalstyrka som skapade avdelningen och arbetade i denna process väldigt nära både Arbetsförmedlingen och beställare för att matchningen av personer kopplat till roll skulle bli så bra som möjligt. Mikael skapade ,genom mycket goda relationer med kunderna och med kreativt affärs- och verksamhetsutvecklingstänk, jobb för 25 personer som från början stod långt ifrån arbetsmarknaden och på så vis också en stor samhällsinsats. -
K. Aspelund as, Norge
Senior Management Consultant
2012 - 2014
Beskrivning: Uppdraget var att effektivisera och hitta synergier efter sammanslagning av två bolag. Uppdraget inleddes med att göra en omfattande affärsanalys. Efter genomförd affärsanalys genomförde Mikael en organisationsförändring med nya roller och i samband med detta också anpassa personalstyrkan efter försäljning. I samband med sammanslagningen konsoliderades även finansiell information till det nya moderbolaget. I uppdraget ingick även utvärdering och implementering av ett nytt ERP- och CRM-system. Mikael var även huvudansvarig för såväl affärsanalysen, organisationsförändringen, konsolideringen samt införandet av nytt affärs- och CRM system.
Roll: Senior Management konsult
Nytta/Resultat: Mikael arbetade fram en ny 5 års strategi för K. Aspelund där fokus låg på ökad försäljning och kostnadseffektivisering. Mikael kunde redan efter 5 månader påvisa en ökad försäljning med motsvarande 8% mot budget och efter ett år 13% ökad försäljning vilket omräknat i pengar motsvarade ökade intäkter på 2 Mnok. -
Miljonlotteriet
International Business Development Manager
2010 - 2012
Mikaels huvudsakliga uppdrag var att bygga upp en internationell kundbas för Miljonlotteriet. Målet med uppdraget var att sälja lotterikonceptet till statslotterier runtom i världen. Mikael genomförde initialt analyser av spel- och lotteribranschen internationellt, han ledde implementering av lotterisystemet för de 4 kunder som ingick avtal med samt arbetade med affärsutveckling efter lotteriet startat upp. Mikael rapporterade direkt till VD. -
TDC (Tele2)
Senior Project Manager & Senior Advisor
2008 - 2009
Mikaels uppdrag var att projektleda implementeringen av såld kommunikationslösning till några av TDCs större konton, bland annat Västra Götalandsregionen (VGR). Även förändringsledning/organisationsutveckling ingick i uppdraget baserat på att sålda kommunikationslösningar markant ändrade arbetssättet för brukarna. -
Tour & Andersson (IMI Hydronic Engineering)
Interim IT Manager
2006 - 2007
Mikaels uppdrag var att som interim IT chef leda och utveckla IT-avdelningen på Tour & Andersson. Avdelningen bestod av 10 tillsvidareanställda och 2-4 konsulter. Mikaels huvudsakliga uppdrag var att förändra fokuset för IT-avdelningen till att bli en affärsmässig stödfunktion till verksamheten. Han var ytterst ansvarig för utvecklingen av såväl infrastukturen som affärssystem och beslutstöd. Vidare ansvarade han för drift och utveckling av försäljningskontoren i Norden. Rollen ingick i ledningsgruppen och han hade även budget- och resultatansvar för avdelningen. -
AstraZeneca
Senior Project Manager
2001 - 2006
Uppdraget var projektledning av verksamhets/IT projekt med huvudsyfte att effektivisera och återanvända information från substansdata för att korta framtagningstiden av nya läkemedel. Intern försäljning av plattformen ingick också i uppdraget.
Mikaels kompetensområden
-
Branscherfarenhet
Tillverkande Industri, Fordon, Ideell organisation, Fastighet, Läkemedelsindustri, Spel, Teleoperatörer -
Försäljning
Anbudsförfarande, Försäljning -
IT-strategi
CRM Project systems -
Kommunikation & Information
CSR, Engelska, Förändringskommunikation, Intranät, Presentationsteknik -
Kvalitetsstyrning
Change Management -
Ledarskap
Koncernledning, Operativ ledning, Interimsledning, Grupprocesser, Affärscoachning, Organisationskultur och värdegrund, Styrelseledamot, Chefscoaching, Kurs- och seminarieledare, Ledarskap allmänt, Det coachande ledarskapet -
Marknadsföring
Digitalisering, Strategisk affärsplanering -
Metoder & Processer
BPMN, Workflow management, Processer och metoder allmänt, XLPM, BPM, PPS, Processkartläggning, Agila metoder allmänt -
Projektfaser
Införande och överlämning, Drift, Implementation, Utveckling/Genomförande, Projektering, Förstudie, Systemering/Design/Krav -
Projektledning
Projektledning, Administrativ huvudprojektledning, Administrativ delprojektledning, Project auditing, Effekt- och nyttohemtagning, Portföljledning -
Roller
programledare, Interimschef, Kravanalytiker, Facilitator, VD, Team-ledare, Delprojektledare, Huvudprojektledare, Affärsutvecklare, Workshopledare, Organisations-och Processkonsult, Coach, Projektadministratör, Omvärldsbevakare, Förändringsledare -
Systemtyper
Beslutstöd- och BI-system -
Tillämpningar
Affärssystem, e-handel, CRM-system, Lagerhanteringssystem -
Utbildning
Annan högskoleutbildning 2 år, Workshopledning -
Verksamhetsutveckling och Strategi
Kravanalys, Change Management, Order- och leveransflöden, Affärsutveckling, Tillväxtstrategi, Processutveckling, Verksamhetsstyrning, Strategisk planering, Organisationsutveckling, Verksamhetsutveckling allmänt, Workshopledning, Utbildning, ERP Implementation, Förändringsledning, Business restructuring, Projektledning, Verksamhetsanalys, Förvärvsintegration, Medicinteknik, Affärsplattformar_Affärsmodeller., Affärsplanering, Programledning, Ledarskap, rekrytering, personalutveckling, Affärs och IT strategi
Mikaels anställningar
-
International Project Manager & Business Developer, Miljonlotteriet
2010 - 2012
-
Senior Project Manager, TDC Sverige (Tele2)
2008 - 2009
-
IT Manager, Tour & Andersson AB (IMI Plc)
2006 - 2008
-
Senior Project Manager / Business Developer, AstraZeneca
2001 - 2006
-
Project Manager, Volvo IT
1999 - 2001
Mikaels utbildningar
-
Scrum & Agile Methods, Altran
2018 - 2018
-
PPS, Tieto
2008 - 2008
-
Prince 2 Practitioner, ILX Group London
2006 - 2006
-
Time and personal management, Sällma
2006 - 2006
-
Ledarakademin fas 1, Sällma
2006 - 2006
-
Ledarakademin fas 2, Sällma
2006 - 2006
-
Prince 2 Foundation, ILX Group London
2005 - 2005
-
Project Management & Business Development, IHM
1997 - 1998