Hoppa till sidans innehåll

Özlem Davidsson

Kravanalytiker

Hon har en magisterexamen inom informationsteknik och har gedigen erfarenhet av kravhantering inom nyutvecklingsprojekt samt vidareutveckling. Hennes tidigare erfarenhet som systemutvecklare ger en unik kombination av kompetens inom sin roll. Det är ingen slump att hon valde att vidareutbilda sig inom IT-Management då hon tidigare studerat systemvetenskap och ville vidareutveckla sin kompetens och färdighet inom kravhantering, programutvecklingsmetodik, projektledning och optimering. Hennes tidigare erfarenhet och utbildning har utökat hennes förståelse för hur saker och rutiner fungerar, vilka problem man stöter på under ett utvecklingsprojekt samt hur kvalitén av leveranser kan ökas.

Områden

  • Kravanalytiker
  • Testare
  • Scrum master
  • Business Analyst
  • Systemutvecklare (back-end)

Om Özlem

Hon har en stor förmåga att lära sig nya saker och rutiner snabbt, hon är ansvarstagande, resultat-orienterad, analytiker, strukturerad och disciplinerad, samt att hon gillar utmaningar och problemlösning.

Özlems CV

  • SAAB

    Business Analyst

    2022 -

    Tekniker: Agil, Workshop, Intervju, Visio, ITIL, PM3, IBM Doors, ServiceNow. CSDM
    Tidsperiod: 2022-pågående
    Uppdragsbeskrivning: Özlem jobbar som Business Analyst och även huvudsaken är att ta fram och dokumentera verksamhetens behov, jobbar även hon med att kvalitetssäkra, test ledning, testning, uppföljningar av budget, planering, verksamhetsutveckling, förvaltning. I hennes roll ingår det även kravuppfyllnad för regulatoriska krav (cyber säkerhet). Hon jobbar även som scrum master i några av projekt som hon jobbar med.
  • Jordbruksverket

    Kravanalytiker, Testare, Uppdragsledare

    2021 - 2022

    Tekniker: Balsamiq, Agil, Användningsfall, Workshop, Intervju, Light design sprint, Visio, EA, Processmodellering, Informationsmodellering Tidsperiod: 2017-pågående
    Uppdragsbeskrivning: Özlem har under sin tid på JV haft flera uppdrag där hon har agerat kravanalytiker, testare, uppdragsledare och delprojektledare. Bland annat:
    2017: Projekt CITES systemstöd: CITES-konventionen är en internationell överenskommelse om handeln med hotade arter av vilda djur och växter. Inom ramen av projektet har vi byggt ny CITES systemstöd där vi har digitaliserad ansökan om CITES-intyg, CITES-tillstånd samt CITES musikinstrumentpass. Samtidigt har vi även digitaliserad bearbetning av inkommande ansökningar och förändrade arbetsrutiner.

    2017: I projektet Mobil Kontroll har Özlem varit med och tagit fram krav för kontrollplattan som ska användas ute på fältet. Hon har också varit aktiv med hårdvara tester, verifiering även att hitta rätt kontrollplatta. Kontrollplattan i projektet har en nyckel roll eftersom den nyutvecklade system ska användas på valde kontrollplattan ute i fält.

    2018-2019: Projekt ENKAT- SJVs eget utvecklade handläggarsystem som möjliggör att skapa och samla in undersökningar som används av statistikenheten. Özlem var kravanalytiker både i förstudien och i projektet

    Uppdraget innefattade också vidareutveckling av befintliga system. Effektivering av administration av undersökningarna. Mobil och tillgänglig anpassad e-tjänst där kunderna får mer möjlighet än att endast besvara enkät. Stöd för e-leg inloggning.
    2018: Populära vetenskapliga sammanfattning (PVS). Uppdraget innefattade att ta fram en lösning att publicera populära vetenskapliga sammanfattningar. En komplex process där det finns flera inblandade aktörer samt känsliga/skyddade information. Özlem har kravställt hela processen och samtidigt jobbat som testare. Samt stöd projektledaren med planering.

    2019: Prognos och varning 4.0: Projektidén är att skapa bättre underlag för prognoser och rekommendationer på växtskyddsområdet och öka tillgängligheten av informationen för landets växtodlare. Samtidigt ska resultatet av arbetet bidra till att uppfylla EU:s krav på växtskyddsområdet och till arbetet med att digitalisera livsmedelskedjan. Tidigare externt förvaltade Prognos och Varning program är ersätt med nya Prognos och Varning system i Jordbruksverket. POV 4.0 bygger vidare på de utvecklingssteg som identifierades redan i förstudien som är genomförd i 2018. I Det fortsatta arbetet utvecklades systemet med ytterligare funktionalitet som bidrar till att förbättra verksamheten.

    Özlem jobbade som kravanalytiker i detta projekt och detaljerat framtagna behov. Många inblandade kravställare, både interna och externa kontaktar som behövdes vara involverad i projektet. Ett produktmål i projektet var också att ersätta externt utvecklade och förvaltade system där jordbrukarna får information om prognos och varningar. Då jobbade Özlem och teamet med tillgänglighet kravet också. Hon har även haft kontakt med externa leverantör (utländska) där systemet hade integrationer med och kravställda hur integrationer ska byggas och har varit delaktigt i arkitektur-lösning av systemet.

    2019: Förstudie Djursjukdata: Förstudien initierades utifrån regeringsuppdraget att föreslå åtgärder för förbättrad inrapportering av djursjukdata (N2018/03773/DL). Bakgrunden till uppdraget är bland annat att en ny EU-förordning om veterinärmedicinska läkemedel: (EU) 2019/6 har antagits. Den ställer krav på medlemsstaterna att samla in relevanta och jämförbara uppgifter om försäljningsvolym och användning av antimikrobiella medel till olika djurslag på gårdsnivå.

    Özlem jobbade i förstudien som kravanalytiker och identifierade behov som tillkommer med ny förordning samt har genomfört intervjuer med övriga aktörer (som veterinärer) som idag rapporterar en del data till Jordbruksverket. Inom ramen av förstudien har Özlem och andra i gruppen tagit kontakt med andra länder för att kunna få inspiration av hur de hanterar djursjukdata. Det finns även externa lösningar som skulle kunna tänkas så har de även gjort analys på dessa för att se om dessa lösningar kan uppfylla framtagna krav och behov. I slut har de tagit fram lösningsförslag för att uppfylla kravet och förenkla för veterinärer och djurhållare men samt har de även föreslagit vidare utredning.

    2019: Förstudie Årlig rapportering offentlig kontroll: I den nya kontrollförordningen som träder i kraft 14 december 2019 finns det nya regler för rapporteringen av den offentliga kontrollen till KOM (den s.k. ”årliga rapporten”).

    Özlem jobbade som kravanalytiker och förstudien och jobbade med frågor som att säkerställa att alla kontrollområden kan samla in den information som KOM kräver och rapportera med tillräckligt god kvalité enligt de nya reglerna från och med år 2022. Då har hon varit aktivt och kartlägga hur arbetet ser idag med alla område, vad som saknas, vilka utmaningar finns, vilka systemstöd finns med mera. Eftersom det är flera område har hon valt göra Light Design sprint med respektive personer och tillsammans i kort effektivt tid har de skapat en gemensam bild av behovet och målet.

    2019: Primär till Primör: Idag hålls foderföretagarregistret av Jordbruksverket men Registret innehåller emellertid inte tillräcklig information som krävs för ett riskbaserat urval medan Länsstyrelsens system Primör är ett betydligt modernare och mer ändamålsenligt system framtaget för kontroll i primärproduktionen av livsmedel. I denna förstudie har Özlem jobbat med att kartlägga Jordbruksverkets foderregister, vilka information som hålls, vilka andra system (interna och externa) får uppgifter ifrån för att kunna identifiera övriga aktiviteter som behöver göras/utvecklas fortsättningen när allt överförs till Primör. 2018,2019,2020,2021: Projekt Digitala tjänster inom läsmedelkedjan. Utredningar om att vi ska ansluta till en sammanfattande bastjänst. Jordbruksverket har tillsammans med Livsmedelsverket och Tillväxtverket fått i uppdrag att utveckla digitala tjänster som bidrar till förenklad information, guidning och service för företag i livsmedelskedjan. Vattenbruk samt biodling och honungsproduktion är utpekade som pilotbranscher. I fortsättningen utvecklas nu en samtjänst för vattenbruk på verksamt.se och flera producenter som Jordbruksverket, Livsmedelsverket och Länsstyrelsen. Målet är att en väg in och lämna uppgifterna en gång och förenkla processen av ansökan/anmälan till respektive myndigheterna och övriga för vattenbrukare. Parallellt görs det även kartläggning av övriga ansökan/anmälan för övriga branscher.

    Özlem har fått i uppdrag att analysera och utreda samt digitalisera processer som ska förenkla ansökan/anmälan hos SJV. Özlem har jobbat med att analysera behovet kring att ansluta till SSBTGU (Sammansatta bastjänster för grundläggande uppgifter om företag). Så fokus ligger på att analysera, identifiera de process som kan digitaliseras som kan förenkla arbete för kunderna samt för handläggarna inom vattenbruk, biodling samt honungsproduktion. Nu i fortsättning jobbar hon som kravanalytiker samt del-projektledare hos SJV när det gäller utveckling av samtjänsten där Jordbruksverket är en producent.

    2020-2021: REGAHL (Register för hållna landlevande djur, avelsmaterial och vattenlevande djur enligt EU:s djurhälsoförordning) I första fas var det en förstudie för att ta fram krav enligt den nya förordningen och ta fram lösningsförslag för ett system för registrering av anläggningar och, där så behövs, registrering av djurindivider på dessa anläggningar, samt registrering av andra aktörer exempelvis transportörer som framöver kommer behöva registreras. Özlem fortsätter med arbetet efter förstudien och i projektet realiserar de utveckling av framtagna lösningen. Då jobbar Özlem med detaljering av krav, testare och utredning av påverkan till andra interna och externa system.

    Samt ansvarar även synkning mellan Projekt Digitala tjänster inom läsmedelkedjan och detta projekt eftersom registrering av vattenbruksanläggningar har berör punkter mellan dessa två projekt. Hon aktivt jobbar med kravhantering, systemtester och även stödjer projektledaren med sprintplanering och prioriteringar.

    2020-2021: Uppdrag översyn av utvecklingsmetoden. Översyn av Jordbruksverkets utvecklingsmetod och spegla nuvarande arbetssättet samt ta fram en förvaltning organisation som ska jobba proaktivt med förbättrat arbetssätt för både ny utveckling och vidare utveckling.

    Özlem jobbar som uppdragsledare i detta uppdrag och har även aktivt roll i arbetsgruppen för uppdraget.
  • INWIDO AB

    Kravanalytiker

    2017 - 2017

    Tekniker: Balsamiq, Visio, Agil
    Uppdragsbeskrivning: Kravhantering för planeringsverktyg. Ansvarar att formulera kravet för att skapa optimal planering process baserad på användarens och verksamhets behöv (användningsfall). Idag används flertal verktyg och ändå saknas vissa information på flera olika moment. Det traditionella sättet att observera användaren under arbetet används för att ta reda på behoven och utreda vilken information i vilken moment saknas/krävs. Dessutom omvänd krav hantering används att ta reda på vilka information finns redan idag. Prototyper (Balsamiq) används för att ta fram visuellt krav av applikation/verktyg och diagrams (Visio) används för att skapa översikt av flödet.
  • QSYS AB

    Kravanalytiker, Systemutvecklare, Scrum Master

    2012 - 2017

    Utveckling/Förvaltning av systemet QPick (IT lösning för lagerhantering). Ny utveckling av QPick (utöka standardfunktioner samt bygga om i ny plattform). Uppdraget har b.la. innefattat: - Kundanpassningar
    - Kundkontakt både för support och nytt krav
    - Systemkrav
    - Integration utveckling mot olika affärssystem
    - Scrum Master
    - Delaktig I utvärdering/Validering(test) processen av applikationen I olika handdator och truckdator
  • VALUE TEAM S.p.A (An NTT Data Company) Istanbul/Turkiet

    Jr. IT Konsult

    2011 - 2011

    "Systematic Modernization of ATM (Air Traffic Management) Resources" i Turkiet med Selex Sistemi Integrati S.p.A på Ataturk Internationella Flygplats.

    Ansvarig för viss driftsättning och Support för det dedikerade flygledningssystemet. Uppdraget innefattade b.la.

    - Installation av mjuk och hårdvarukomponenter.
    - Delaktig i utvärdering av hårdvaran för att ta reda på om det klarar prestanda och gränssnittet.
    - Jobbet var självständigt och krävde kunskaper inom Linux OS och nätverkssystem.

Özlems kompetensområden

  • Bransch

    Logistik, Försvarsindustri, Jordbruk, fiske och landsbygd
  • Kompetenser

    CSDM

Özlems anställningar

  • Konsult, CONSID

    2017 - 2022

  • Konsult, QSYS AB

    2012 - 2017

  • Jr. IT Konsult, VALUE TEAM S.p.A (An NTT Data Company) Istanbul/T

    2011 - 2011

Özlems utbildningar

  • Certified Professional for Requirements Engineering, GASQ

    2017 - 2017

  • M.Sc. Information Engineering and Management, Jönköping University

    2008 - 2010

  • Bsc. Computer Engineering, Izmir University of Economics

    2003 - 2008

Till konsultsök

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning