Hoppa till sidans innehåll

Patricia Sörensen

Organisationsutveckling/flödeseffektivisering

Patricia är en strategisk doer och karismatisk ledare med nästan 20 års erfarenhet av organisationsutveckling, förändringsledning och projektledning i stora komplexa offentliga verksamheter, på så väl strategisk, taktisk som operativ nivå.

Patricia brinner för arbete med organisationsförenklingar, hög kundnytta, goda resultat och det välmående ledar- och medarbetarskapet och arbetar gärna med mångfacetterade uppdrag med många samarbetspartners och verksamhetsgrenar där goda resultat och god stämning eftersträvas. Uppdrag som interimschef passar Patricia väl!

Områden

  • Organisationsutveckling/flödeseffektivisering
  • Förändringsledning
  • Projektledning

Om Patricia

Patricia är en tydlig ledare som ser och förstår helheter, hur olika delar hänger ihop med varandra och vilka förutsättningar som krävs för att få effektiva verksamheter. Hon är en trygg och prestigelös person samt en slipad målinriktad kommunikatör. Patricia har lång ledarerfarenhet i stora organisationer och har framgångsrikt drivit stora förändringsarbeten. Hon är lugn, utvecklingsfokuserad samt har förmåga att sälja in budskap och inspirera omgivningen med engagemang, tillit, enkel kommunikation och humor. Som ledare värnar Patricia om ett nära, kommunikativt och coachande ledarskap baserat på tillit, för att skapa ett motiverande och engagerande medarbetarskap

Patricias CV

  • Total Produce Nordic/Everfresh

    förändringsledning/processkartläggning

    2019 - 2019

    Patricia arbetade med att kartlägga samtliga interna arbetsprocesser både horisontellt och vertikalt i organisationen med syftet att identifiera ineffektivitet och därefter föreslå åtgärder.
  • Midroc Property development

    förändringsledning/processkartläggning

    2019 -

    Patricia arbetar med att identifiera och konkretisera de interna arbetsprocesserna både horisontellt och vertikalt för att tillsammans skapa en ökad tydlighet för verksamheten inför digitalisering av arbetsprocessen. Arbetet innefattar att var stöttande i förändringsresan och guida verksamheten rätt i nya arbetssätt.
  • Sandvik Svedala

    Projektledare intern kontroll

    2018 -

    Sandvik Svedala fick besked i somras att de skulle ha en stor interrevision under 3 veckor i november. VD:n var ny och en hel del processer behövde iordningställas, intern kontroll färdigställas och risker såväl identifieras som elimineras då detta var något eftersatt av olika anledningar. Konsulten har samarbetat med en lokal kvalitetsledare samt med alla processägare.
  • Förenade Bil

    projektledare GDPR

    2018 -

    Guidar och stöttar till nya rutiner, förhållningssätt och genomförande avseende GDPR anpassningar.
  • TRUST

    projektledare GDPR

    2018 -

    Guidar och stöttar till nya rutiner, förhållningssätt och genomförande avseende GDPR anpassningar.
  • Kloksam Consulting AB

    Chefsmentor

    2018 -

  • Polisen

    Polismästare/Regionkanslichef

    2016 - 2018

    Polisens reformarbete med att vara En myndighet har pågått intensivt sedan 2015. Syftet är förbättrat utredningsresultat och moderniserad ledning och styrning. Polisen är idag indelad i sju regioner och med nationella stödverksamheter. Region Syd är en av de tre största regionerna och består av ca 4700 medarbetare. I högsta ledningen finns regionchef, biträdande regionchef, i tredje hand regionkanslichefen och sedan områdescheferna. Uppdraget som regionkanslichef är att agera som strategisk förändringsledare med fokus på övergripande administrativa strategiska och taktiska frågor i alla former. Från verksamhetsstyrning och analys, kvalificerad processledning, controllerhantering och verksamhetsutveckling, till verksamhetsskydd av personal, fastighet/lokalutvecklingsfrågor och information till kvalificerad handläggning, internutredningar samt intern stöd och service såväl regionalt som tillsammans med övriga regioner, nationella avdelningar och rikspolischefens kansli.
  • Lantmäteriet/Sida

    Internkonsult/kursledare tjänsteexport

    2013 - 2013

    Uppdraget innebar att utbilda chefer i övergripande ledning och styrning i motsvarande verksamhet i Vietnam som inom svenska Lantmäteriet fortsatte. Ca 100 deltagare per tillfälle där teori, praktik varvades med fältstudier.
  • Lantmäteriet/Sida

    Internkonsult tjänsteexport

    2012 - 2012

    Ett längre Sida-projekt tog slut och arbetet med nytt projektunderlag tog vid, då behov och intresse från Georgien var fortsatt stor. Ett av fokusområdena var att arbeta vidare med övergripande ledning och styrning samt flödeseffektivisering för att skapa en hållbarhet i verksamheten.
  • Lantmäteriet/Sida

    Internkonsult/kursledare tjänsteexport

    2012 - 2012

    I enlighet med statliga myndigheters uppdrag att bidra U-länder med kunskap fick Lantmäteriet även ett Sida-projekt i Kenya. Uppdrag innebar att hålla kurs i övergripande ledning- och styrning samt i HR-frågor för delar av HR- personalen på Ministry of Lands i Nairobi. Teori varvades med praktik och fältstudier.
  • Lantmäteriet/Sida

    Internkonsult/kursledare tjänsteexport

    2012 - 2012

    I enlighet med statliga myndigheters ansvar att bidra U-länder med kunskap fick Lantmäteriet ett Sida projekt i Vietnam. En del av projektet var att utbilda chefer med övergripande ledning och styrning i motsvarande organisation som svenska Lantmäteriet. Kursen innefattade att varva teori, praktik och fältstudier med ca 100 personer/tillfälle.
  • Lantmäteriet

    Objektägare systemförvaltning Pm3

    2012 - 2014

    Ett övergripande strategiskt ansvar för ett av Lantmäteriets systemobjekt innefattande flera IT-system. Konkret innefattade uppdraget att ansvara för objektets struktur, ekonomi, behovsidentifiering samt kommunikation och kompetensutveckling tillsammans med ett utvecklingsteam. Objektägaren ansvarar även för att agera som en klok part gällande totala systemförvaltningsstyrningen samt utvecklingsportfölj för hela myndigheten med krav på få driftstörningar och systemkänslig information.
  • Lantmäteriet

    styrgruppsmedlem Nytt handläggningssystem

    2012 - 2015

    Som ett led i att ta sig ur stordatormiljön behövdes ett nytt handläggningssystem för Sveriges Fastighetsinskrivning. Ett komplext arbete med många systemberoenden och processteg i ett komplext juridiskt sammanhang. En stor utmaning för styrgrupp och alla projektgrupper. Som styrgruppsmedlem var det av stort värde att ha förståelse för verksamhet och flöden samt involvera rätt kompetens i rätt sammanhang, men också att ständigt balansera investeringar gentemot förväntad vinst.
  • Lantmäteriet

    Internkonsult tjänstexport

    2011 - 2011

    Ett flerårigt Sidafinansierat projekt var på väg att avslutas och behövde kvalitetsgranskas. Som neutral part skulle mål granskas mot utfallet och rapporteras till Sida. Granskningen avsåg ett delprojekt innefattande ledarskapsutveckling, flödeseffektivitet i produktionen, HR-process och kundservice.
  • Lantmäteriet

    Enhetschef/projektledare skanning arkiv

    2011 - 2013

    Lantmäteriet tog över en verksamhet som inte tidigare arbetat med digitalisering av verksamheten. Verksamheten producerade ca 13 000 ärenden per vecka och med detta växte pappersarkiven. Media konverting centre (MKC) i Härnösand kontaktades för att skapa en förståelse för hur myndigheter hanterade skanning av pappersarkiv. Efter tre år var allt arkiv som skapats sedan 2008, skannat i hela landet.
  • Lantmäteriet

    Internkonsult tjänstexport

    2010 - 2016

    Som myndighet finns ett ansvar att bistå omvärlden med expertkunskaper på ett eller annat vis. United Economic commission of Europé (UNECE) har en underliggande organisation för landfrågor, Working Party on Land and Administration (WPLA). Här träffas konsulter/experter från olika EU-länder ca två gånger per år. Syftet är att dela med sig av kunskaper, påvisa utmaningar eller att dela framgångar. Uppdraget innebar att omvärldsbevaka och underhålla de goda relationerna, föredra om eget arbete samt undersöka om egna myndigheten kunde bistå med expertkunskaper någonstans i omvärlden.
  • Lantmäteriet

    Enhetschef/projektansvarig telecoaching

    2010 - 2011

    Möte med kund är en stor del av Sveriges Fastighetsinskrivnings vardag. Behovet att ena sju orter i landet och förbättra såväl samtalsteknik och resursåtgång var påtaglig. En förbättringsplan togs fram och en stor utbildningsinsats genomfördes med samtliga medarbetare. Telecoacher utbildades på vardera kontor för att skapa hållbarhet i arbetet på längre sikt.
  • Lantmäteriet

    Enhetschef

    2008 - 2016

    Efter Lantmäteriets övertagande av Fastighetsinskrivingen från Domstolsverket påbörjades arbetet med att analysera och samla in fakta kring våra lokaler. Krav, principer, policys, tidsplaner, genomförandeplaner togs fram på samtliga 7 orter i landet. Min roll var att hantera i första hand region syds lokalkontorsförändring. Utöver detta arbetsledde jag förstudien till en gemensam postmottagning för hela Sverige.
  • Perstorps kommun

    Områdeschef/Projektansvarig Anhörigcentrum

    2006 - 2007

    Inför att kommunerna skulle få ett utökat lagstiftat ansvar gällande anhörigstöd, startades ett projekt med syftet att öppna ett anhörigcentrum. Ambitionen var att bygga en stödjande och proaktiv verksamhet för de som vårdar sina nära i hemmet. Verksamheten skulle vara en mötesplats för anhörigvårdare att möta likasinnade, få möjlighet att bli avlastade en kortare stund samt få stöd i mötet med vårdens olika processer.
  • Perstorps kommun

    Områdeschef/rådgivare projekt Hållbar Hälsa

    2006 - 2007

    Vården hade en längre tid brottats med långa sjukskrivningar bland vårdpersonalen. En nationell satsning gjordes och projekt Hållbara Hälsa initierades. Uppdraget innebar samordning av vårdens samtliga sjukskrivnings- och rehabiliteringsärenden och att ha en nära dialog med företagshälsa, försäkringskassa och arbetsförmedling och berörda medarbetare. Målsättningen var att utreda samtliga ärenden och att komma till avslut på ett eller annat sätt i samstämmighet, men också att bättre möta de som hade ett fortsatt rehabiliteringsbehov.
  • Perstorps kommun

    områdeschef/tf förvaltningschef

    2000 - 2008

    Strategiskt, taktiskt och operativt ansvar för olika delar inom verksamheten i olika perioder. Innefattande ansvar för samtliga professioner inom vårdyrket, restaurang, anhörigcentrum, larmpatrull, korttidsboende, somatisk vård, demensvård, handikappomsorg, biståndshandläggning och psykiatri. Var direktrapporterande till förvaltningschef och socialnämnd/kommunfullmäktige. Blev även tillförordnad förvaltningschef 2003.
  • Hässleholms komun

    Enhetschef/biståndshandläggare SoL, LaSS mm

    2000 - 2000

Patricias kompetensområden

  • Branscherfarenhet

    Stat/kommun/Landsting
  • Ledarskap

    Organisationskultur och värdegrund, Beteendevetenskap, Det coachande ledarskapet, Ledarskap allmänt, Rekrytering & Personalutveckling, Kansli och administrativ chef, Grupprocesser, Kurs- och seminarieledare
  • Metoder & Processer

    LEAN, Processer och metoder allmänt, Lean-baserad processmetodik, Processkartläggning
  • Roller

    Facilitator, Organisations-och Processkonsult, Coach, Workshopledare, Interimschef, Omvärldsbevakare, Förändringsledare, Kommunikationscoach
  • Verksamhetsutveckling och Strategi

    Information Management, Verksamhetsutveckling allmänt, Organisationsutveckling, Strategisk planering, Change Management, Processförvaltning, Metodstöd, Ledarskap, rekrytering, personalutveckling, Verksamhetsanalys, Omvärldsanalys, Verksamhetsstyrning, Förändringsledning, Processutveckling, Workshopledning, Projektledning, Processinförande, Order- och leveransflöden

Patricias anställningar

  • Polismästare/chef Regionkansliet, Polisen

    2016 - 2018

  • Enhetschef, Lantmäteriet

    2008 - 2016

  • Områdeschef äldre- och handikappomsorg, Perstorps kommun

    2000 - 2008

  • Områdeschef äldre- och handikappomsorg, Perstorps kommun

    2000 - 2008

  • Enhetschef äldre- och handikappomsorg, Hässleholms kommun

    1999 - 2000

  • vårdbiträde/undersökterska, Hässleholms kommun

    1995 - 2005

Patricias utbildningar

  • Polischefsutbildning, Linnéuniversitet i Växjö

    2016 -

  • Kommunikativt och coachande ledarskap, Köpt utbildning av Lantmäteriet

    2015 - 2015

  • Systemförvaltningsmodell PM3, Lantmäteriets internutbildning

    2013 - 2013

  • Arbetsrätt steg 1,2,3, köpt utbildning av Lantmäteriet

    2012 - 2015

  • Effektiv verksamhetsstyrning med Lean som metod, köpt utbildning av Lantmäteriet

    2012 - 2013

  • Presentationsteknik och retorik, Internutbildning Lantmäteriet

    2012 - 2012

  • Projektprogram Pejl, Lantmäteriets internutbildning

    2011 - 2011

  • coachingteknik steg 1,2,3, Lantmäteriets internutbildning

    2011 - 2015

  • Kompetensbaserad rekryteringsteknik, Lantmäteriets internutbildning

    2010 - 2010

  • Att leda andra ledare, Lantmäteriets internutbildning

    2009 - 2010

  • PPS, Lantmäteriets egen regi

    2008 - 2008

  • Lösningsfokuserat arbetssätt, internutbildning Lantmäteriet

    2006 - 2006

  • Organisation, team och ledarskap, Kristianstad högskola

    2004 - 2006

  • Sociala omsorgsprogrammet, Kristianstad Högskola

    1997 - 2000

Till konsultsök

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning