Hoppa till sidans innehåll

Peter Lampert

Verksamhetsutvecklare

Peter har lång och bred erfarenhet från en rad olika befattningar inom IT. Peter har drivit och ansvarat för uppdrag med fokus på ledning, styrning och utveckling av organisationer. Peter har anskaffat sig en bred teknisk kunskap och har under de senaste 20 åren från roller så som verksamhetsutvecklare, senior projektledare och förändringsledare. Det har gett Peter goda kunskaper i olika typer av metodiker så som ITIL, Scrum, PM3 och Agil projektledning. Peter har lång erfarenhet och är bra på att analysera och tillämpa rätt metodik beroende på typ av uppdrag och gruppsammansättning. Peter trivs bra i olika typer av uppdrag, allt från tekniska lösningar till verksamhetsnära förändringsarbeten och helst i en kombination.

Peter är en problemlösare och är duktig på att analysera och identifiera problem och ta fram rätt lösningarna och aktiviter för verksamheten. Han bidrar till individers utveckling och delar med sig av sin kunskap. Det är inte ovanligt att Peter får rollen som ''teknisk tolk'' mellan verksamheten och IT-drift/utveckling. Peter är van att arbeta med säkerhetsprojekt i offentlig verksamhet.

Områden

  • Verksamhetsutvecklare
  • Senior Projektledare
  • Förändringsledare
  • IT-

Om Peter

Som person är Peter öppen, prestigelös och försöker se möjligheter och har lätt för att skapa nya kontakter. Peter styrkor är att han har god social kompetens och är en lättsam personlighet. Hans goda samarbetsförmåga gör att han snabbt hittar sin plats i gruppen. Peter arbetar lika bra i grupp som självständigt.

Peters CV

  • Luftfartsverket

    Portföljledare

    2023 -

    Ingår i ledningsgruppen för projektkontoret.
    Mitt ansvar som portföljledare är.
    - Utveckla organisationens projekt- och portföljkompetens
    - Stötta projektledare och projektägare i projektens olika faser, samt säkerställa kvalitet och processefterlevnad inför projektens portföljbeslut
    - Arbeta tvärfunktionellt inom organisationen och öka transparens över gränsytor
    - Genomföra övergripande uppföljning och analys av projekt/program
    - Sammanställa projektstatus inför portföljrapportering och uppföljning i forumdialoger
  • Tekniska verken AB

    Verksamhetsutvecklare

    2020 - 2023

    - Programledare/Verksamhetsutvecklare IT-säkerhetsåtgärder 2022 - 2023
    Ta fram aktiviteter/arbetspaket utifrån en genomförd riskanalys för prioritering av genomförande. Prioritera framtagna risker tillsammans med ett IT-säkerhetsteam.
    Sammanställa åtgärdspaket med aktiviteter, tidsuppskattning, resurser och kostnader.
    Löpande avstämningar med ledningsgruppen för uppföljning och prioritering.

    - Verksamhetsutvecklare 2022 - 2022
    Se över och ta fram förslag på aktiviteter där det är möjligt att samverka mellan olika affärsområden inom IT och OT drift genom gemensam arkitektur, IT-säkerhet, hårdvaruval, rutiner mm.
    Allt för att vidareutveckla verksamheterna och hitta synergier och öka samverkan.
    Arbetet genomfördes genom intervjuer med respektive affärsområdeschef och efter det av utpekade resurser inom respektive affärsområde.

    - Tf IT-chef 2022 - 2022
    Avdelningschef över fyra grupperingar IT-arbetsplats, Teknisk plattform, Systemförvaltning och IT-support. ca 40 personer inklusive gruppcheferna.
    Totalansvarig för IT-leveranserna, budget och personal.

    - Programledare 2021 - 2022
    Hålla ihop fem delprojekt inom IT-infrastruktur, AD, nätverk, backup, lagring, och databas. Stötta delprojektledarna och följa upp ekonomi och prioritera resurser och ta fram kommunikationsplaner.

    - Prioriteringsledare 2021 - 2023
    Drivande och sammankallande i ett prioriteringsråd.
    Rådets uppdrag är att prioriterad resurser i pågående projekt och förvaltnings aktiviteter utifrån de resurser vi har. Vad driver vi själva och vad avropar vi konsulter till.
    Medverkade i rådet är avdelningschefer och IT-säkerhetschefen

    - Uppdragsledare 2021 - 2022
    Tillsamman med ett team på 10 personer, egna resurser och specialister inom Azure molntjänster ta fram ett regel och ramverk för Azure användande, Azure Governance.
    Ett ramverk som ska uppfylla alla säkerhetskrav som finns lokalt installerad i egna servermiljöer och bygger på olika klassningar av information inom it-säkerhet för molntjänster.

    - Projektledare 2021 - 2021
    Utbyte/uppgradering av Tekniska verkens backuplösning.
    Behovsinventering i verksamheterna, upphandling av hårdvara, installation/konfiguration, test, uppgradering och verifiering

    - Uppdragsledare 2020 - 2020
    Uppdragsledare datahallar se över och säkra att Tekniska verken datahallar täcker verksamheternas behov.
    I uppdraget intervjuades de olika verksamheternas representanter där vi gick igenom verksamheten behov och informationsklassningsdokument för att säkra deras information och tillgänglighet.
    Utifrån det ta fram förslag på arkitektur och lösningar när det gäller redundanta datahallar och DSR site.


    - Samordnare 2020 - 2021
    Sammanhållande projektledarforum för projektledare/produktägare där vi diskuterade olika tekniker metoder och utbyte av erfarenheter.
    Drivande när det gäller användandet av Antura i IT-projekt för uppföljning av aktiviteter och resursallokering.
    Tillsammans med cheferna för Teknisk plattform och IT-arbetsplats skapade vi även "projekt" för linjearbete och allokerade tid i Antura.
    Vi kunde då se medarbetarnas totala beläggning och fick en bra överblick för prioritering mellan aktiviteter i projekt och linjearbete.

    - Projektledare 2020 - 2020
    Projektledare uppgradering till Microsoft 365 på 1200 klienter.
    Inventering antal klienter, antal applikationer.
    Verifiering och test av hårdvara att klienterna klarar W10,
    Verifiering och test att applikationerna är supportade för att installeras på ett nytt operativsystem
    Ta fram utrullnings och kommunikationsplan för genomförande.
    Projektöverlämning till förvaltning enligt PM3 modell
  • Atea

    Projektledare

    2018 - 2019

    - Projektledare 2018-2019
    Projektledare för flytt av datacenter från en datahall till en annan stad

    - Uppdragsledare/Mentor 2018 - 2019
    Projektledarforum där vi projektledare tillsammans såg över rutiner och projektbeställningar.
    Skapade mallar och olika projekttyper i Antura som anpassades efter storlek, typ och uppföljning. Mentor åt en yngre kollega i alla olika faser i i PPS projektmetodik.

    - Projektledare Region Sörmland 2018 - 2019
    Uppgradering till Windows 10, 8 000 klienter. Test av applikationer, livscykelhantering inköp och utbyte av hårdvara mm.
  • Region Östergötland

    Projektledare

    1999 - 2018

    Projektledare 2017 - 2018
    Införandet av Digital Vårdcentral med läkarbesök via video i Region Östergötlands regi

    - Projektledare 2017 - 2017
    eHälsa inom Region Östergötland, implementera distansmöteslösningar för att ökad tillgänglighet

    - Projektledare 2016 - 2016
    Implementation av ankomstregistrering för patienter i självbetjäningsterminaler med möjlighet för patienten att betala via faktura eller kort i Cosmic journalsystem. (Först i Sverige med kortbetalning).

    - Uppdragsledare
    2015 - 2015
    Utredning/förstudie att se över förutsättningar att börja använda Office 365 inom Region Östergötland

    - Samordnare 2015 - 2016
    Ansvarig för anpassningar och konfiguration av Antura som gemensamt projektverktyg vid uppstarten av Region Östergötlands centrala projektkontor för IT-projekt.
    Vi tog fram en miniminivå för vad man skulle använda i Antura när det gäller aktiviteter, resurser och kostnader.
    Det gjorde att det enkelt gick få fram en statusrapport utifrån utvalda kriterier som belysta om allt gick bra eller att åtgärder krävdes på en övergripande nivå.
    Även vissa förvaltningar använde Antura för större aktiviteter där man ville få en bra överblick av aktiviteter och resurser.

    - Förvaltare/projektledare 2012 - 2015
    Inom förvaltningsobjektet Patientjournal olika integrationsprojekt, anpassningar av Cosmic journalsystem till nya lagkrav, anpassningar av remiss och svarssystem mm.

    - Projektledare 2009 - 2011
    Projektledare för avveckling och arkivering av primärvårdens journalsystem till förmån för Cosmic journalsystem.

    - Systemförvaltare IT/IT-tekniker 1999 - 2008
    Ansvarig tekniker mot primärvården i centrala Östergötland och förvaltare ab primärvårdens journalsystem. Ansvarig för projekt och uppdrag.

Peters anställningar

  • Interimschef för IT-avdelningen, Tekniska verken

    2022 - 2022

  • Projekt och programledare, Tekniska verken

    2020 -

  • Projektledare, Atea

    2018 - 2020

  • Projektledare, Region Östergötland

    1999 - 2018

Peters utbildningar

  • Chefsutbildning, Intern chefsutbildning Tekniska verken

    2022 - 2022

  • Projektledare utbildning XLPM, Anpassad utbildning för Tekniska verken

    2020 - 2020

  • PPS, Stockholm

    2018 - 2018

  • Projektekonomi och uppföljning, NFI Stockholm

    2017 - 2017

  • Förändringsledning, Internt Region Östergötland

    2016 - 2016

  • Kvalificerat beslutsfattande, Internt Region Östergötland

    2016 - 2016

  • Agil projektledning i praktiken, NFI Stockholm

    2014 - 2014

  • Ledarutvecklingsprogram ledare men inte chef, Internt Region Östergötland

    2013 - 2013

  • Projektledarutbildning, Antura Projects

    2012 - 2012

  • Ledarutvecklingsprogram, Internt Region Östergötland

    2009 - 2010

  • Projektledarutbildning, Cornerstone Stockholm

    2008 - 2008

Till konsultsök

Kvadrat i siffror

  • 556

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning