Petra Fihlén
Kravanalytiker
Petra är en driven och erfaren konsult med fokus inom kravanalys både som verksamhetsanalytiker och systemanalytiker. Petra har även haft roller som scrum master och har goda projektledaregenskaper.
Petra trivs med att vara länken mellan verksamheten och IT och jobba nära olika intressenter och utvecklingsteam för att identifiera och förstå behov och hitta bra lösningar som ger önskade effekter.
Petra har haft uppdrag inom privat och offentliga sektorn. Hon har erfarenhet av stora och komplexa projekt med stor organisation men även mindre projekt med start-up känsla.
Petra har erfarenhet av både agila och mer traditionella projektmetoder. Hon trivs bäst i en agil utvecklingsmiljö med nära samarbete mellan verksamhet och användare och utvecklingsteam. Hon gillar att jobba med kund- och användarcentrerade digitala lösningar då hon brinner för användarupplevelsen.
Områden
- Kravanalytiker
- Scrum master
Om Petra
Petra är en social, positiv och öppen person. Hon är en god lyssnare, nyfiken och flexibel vilket gör att hon har lätt att lära sig snabbt och ta till sig ny information, nya situationer och människor. Petra har lätt för att samarbeta och kommunicera med olika typer av människor, roller, kompetenser. Hon trivs i nära samarbete i team och är öppen för nya sätt att jobba på och bolla med andra kring uppgifter och lösningar. Hon kan också jobba självständigt och lägga upp och planera sitt eget arbete på ett strukturerat sätt.Petras CV
-
Axfood
Kravanalytiker
2023 -
Petra arbetar nära produktägaren, Scrum Master, utvecklingsteamet och UX-designers för att förstå, dokumentera och kommunicera affärsbehov kopplade till e-handelsplattformen och digitala kanaler för att skapa optimal kundupplevelse och effektiva verksamhetsprocesser inom e-handelsinitiativen.
Petra ansvarar för att driva behovsanalys genom samarbete med affärsenheter, utvecklingsteamet, UX-designers och andra intressenter för att identifiera och förstå affärsbehov och krav på e-handelsplattformen.
Petra arbetar med att bryta ner och detaljera krav, säkerställa att teamet har en klar förståelse för behovet, och att kraven är redo för sprintplanering.
Hon stöttar produktägaren i att prioritera backloggen genom att ge detaljerad insikt i krav.
Petra skapar och underhåller dokumentation om olika flöden på E-handeln.
Petra är även med och verifierar och testar att kraven implementerades som tänkt. -
Föräldraledig
Föräldraledig
2022 - 2023
-
Stabelo
Kravanalytiker
2021 - 2022
Petra var del av utvecklingsteamet hos Stabelo för utveckling och lansering av nya tjänster och lösningar inom bolån.
Ansvar:
Petra ansvarade för kravarbetet vilket innebar medverkan i tidig affärsutveckling och målformulering tillsammans med produktägare och intressenter.
Vidare prioritering och planering av produkt backlog och nedbrytning och detaljerad analys och specificering av krav och lösning.
Petra hjälpte även till med att ta fram och etablera arbetssätt kring krav, utveckling och test.
Tekniker/verktyg:
Kraven dokumenterades i processflöden i draw.io samt backlogghantering i TeamGantt.
Kravställningen involverade dels fokus på kundresan och UX för kunder och handläggare samt många integrationspunkter med andra interna och externa system. -
Föräldraledig
Föräldraledig
2020 - 2021
-
Kronofogden
Kravanalytiker
2019 - 2020
Petra var kravanalytiker i Kronofogdens stora och viktiga projekt att flytta över funktionalitet från ett gammalt stordatorsystem för att förbättra för verksamheten och möjliggöra digitalisering.
Ansvar:
Petras roll innebar att kartlägga befintlig funktionalitet och formulera som ny funktionalitet i flera olika system för att tillsammans med produktägare och verksamhetsrepresentanter förnya verksamhetens arbetssätt. Rollen innebar en del detektivarbete i kravdokumentation och system men framförallt nära samarbete med verksamheten och utvecklingsteam för att kartlägga, dokumentera och implementera och testa nya kraven i nya systemen.
Tekniker/verktyg:
Dokumenterade krav i användningsfall samt i ALM och Jira.
Kravställningen involverade både användargränssnitt och UX men även många integrationspunkter med många andra system. -
Novamedia Norsk Postkodelotteriet
Kravanalytiker och scrum master
2018 - 2019
Petra har varit en del av ett utvecklingsteam som varit med och lanserat Postkodlotteriet i Norge.
Ansvar:
Petra ansvarade för kravinsamling och product backlogg hantering tillsammans med produktägare. Lösningen som Petra har jobbat med har involverat kundwebb med betalningslösningar och kundsystem och integrationer med externa leverantörer. Petra har varit en nyckelperson i att koordinera, samla in och prioritera olika intressenters behov och tillsammans med utvecklingsteamet planera releaser och arbete med product backloggen.
Tekniker/verktyg:
Kraven dokumenterades i user stories och backlogghantering i TeamGantt.
Kravställningen involverade dels fokus på kundresan och UX för kunder och handläggare samt många integrationspunkter med andra interna och externa system. -
H&M
Verksamhetsanalytiker (Business Analyst)
2017 - 2018
Projekt inom digital marknadsföring med syftet att byta teknisk plattform och lösning och affärsutveckling för att förbättra digital marknadsföring både inom verksamheten för att förbättra processer och arbeta mer effektivt och gentemot kunderna för att ge en bättre kundupplevelse och driva mer försäljning och engagemang.
Ansvar:
Petra ansvarade för att samla in och dokumentera behov från verksamheten och kommunicera dessa till andra i projektet och inom andra team som levererade till projektet, team både inom interna IT-organisationen och externa leverantörer.
Petra dokumenterade och strukturerade kraven som user stories i en backlog i Jira samt ytterligare kompletterande dokumentation för att specificera och visualisera krav och scenarier, t.ex. acceptanskriterier, flödesdiagram, ordlistor.
Projektet var komplext då det involverade många aktörer från både verksamheten, IT och leverantörer. Tekniken och lösningen var ny och i framkant och det ställde även nya krav på verksamhetens sätt att jobba. Samtidigt var det höga förväntningar på resultat och snabbt ut i produktion för att ge snabbt affärsvärde.
Petra bidrog till att projektet lyckades med sitt strukturerade angreppssätt kring kravanalys och problemlösning för att driva kravarbetet framåt. Hon bidrog med sitt kommunikativa sätt med att facilitera möten för att samla intressenter för att säkerställa samsyn och bestämma väg framåt.
Petra fick i sin roll som kravanalytiker, i en stor organisation där projektet hade många beröringspunkter med andra initiativ och intressenter, agera som en detektiv i många fall för att samla, koordinera och synka information. Det var väldigt viktigt att se helhet och ha helikopterperspektiv samtidigt som detaljerna ofta var viktiga att gå till botten med. Detta var något som Petra lyckades balansera bra.
Tekniker/Verktyg:
Kravställningen involverade bland annat mot app/mobil, olika back-end system, Adobe Experience Cloud
Petra använde sig av Jira, MindManager, Visio, Excel, Word, Power Point, i kravarbetet. -
H&M
Kravanalytiker (Requirements Analyst)
2015 - 2017
Petra jobbade som kravanalytiker i ett utvecklingsteam som ansvarade för förvaltning och nyutveckling av e-handeln sajten och appen.
Ansvar:
Petra ansvarade för att ta emot behov från verksamheten och driva kravarbetet med att identifiera och dokumentera IT-krav för utvecklingsteamet att implementera och testa mot. Petra dokumenterade och strukturerade i en backlog i Jira inför sprintplaneringar och dokumenterade i form av user stories och acceptanskriterier enligt Given-When-Then format.
För att bryta ner kraven på en bra nivå jobbade Petra tätt ihop med utvecklare och testare i teamet. Delar av teamet var offshore vilket ställde höga krav på tydlighet i kravdokumentation, kommunikation och informationsspridning. Petra involverade utvecklare och testare tidigt i kravanalysen så att de fick förståelse för bakgrund och syfte med kraven samt att hon med sitt öppna och prestigelösa sätt bidrog till en transparens och engagemang bland team-medlemmarna.
Utvecklingsteamet som Petra tillhörde var ett av många team som ansvarade för olika delar och olika funktionalitet av sajten och det innebar många beroenden och koordinering med andra team och projekt. Petra byggde med sin tydliga och trevliga kommunikation snabbt viktiga kontaktytor utanför teamet som krävdes för att kunna ge teamet bästa förutsättningar för leverans.
Tekniker/verktyg:
Kravställningen involverade främst app, mobil webb, men även olika back-end system.
Använde sig av Scrum, Jira, ALM. -
Moderna Försäkringar
Kravanalytiker
2015 - 2015
Kravanalytiker och scrum master/projektledare för ett projekt att ta fram en ny digital tjänst för en smartare bilförsäkring kopplad till en mobilapp.
Ansvar:
Petra arbetade med att fånga in, detaljera och dokumentera krav kring en del av en ny digital tjänst för en smartare bilförsäkring. Projektet bestod av flera delar och Petra arbetade med kraven som skulle ge kunden information om tjänsten och möjlighet registrera sig för tjänsten på webben.
Projektet var kort och intensivt då det var en tajt deadline att komma först ut på marknaden med denna tjänst så utmaningen var att prioritera bland kraven ihop med beställaren men samtidigt inte tumma på kundupplevelsen och kvalitetssäkring. Genom tajt och transparent samarbete med beställaren, utvecklare och projektledare från kunden så kunde vi på daglig bas diskutera prioritering och vägval och säkerställa gemensam syn och förväntningar under hela projektet. -
NCC
Kravanalytiker och interaktionsdesigner
2014 - 2015
Kravanalytiker och interaktionsdesigner i ett utvecklingsteam som förvaltade och nyutvecklade en portal för byggprojekt.
Ansvar:
Petra ansvarade för att fånga in, detaljera och dokumentera kraven och involvera utvecklarna i utvecklingsteamet för att tillsammans identifiera och designa den bästa lösningen. Då utvecklingsteamet var ganska litet med tre utvecklare fick Petra förutom kravanalytiker även agera interaktionsdesigner, testare och testledare för när användare av systemet skulle acceptanstesta och utbildas. -
Coor Service Management
Kravanalytiker
2014 - 2014
Petra var med och genomförde en förstudie för att analysera den digitala kundupplevelsen.
Ansvar:
Petra ansvarade för att genomföra en målgruppsanalys och tog fram en karta över kundupplevelsen (customer journey map) för att beskriva nuläge och målbild genom att intervjua relevanta personer.
Utmaningar att det fanns ett stort tryck från ledning, verksamhet och kunder att rulla ut pilotlösningar men för att säkerställa att man inte skulle hamna i lösningar som bara var anpassade för en kundleverans och som var svåra att förvalta och vidareutveckla valde man starta denna förstudie.
Petra skrev en rapport med analyser av nuläge, nyläge, framgångsfaktorer och rekommendationer till nästa steg. -
Skatteverket
Kravanalytiker
2012 - 2014
Projekt för att utveckla nytt handläggningssystem för skattehandläggare, vilket var ett av Skatteverkets högst prioriterade projekt.
Ansvar:
Petra hade flera roller i projektet. Hon började som testare. Då projektet arbetade agilt så var testarna väldigt involverade i kravanalysen så det blev sedan ett naturligt steg för Petra att istället fokusera på rollen som kravanalytiker. Petra ansvarade då för att arbeta fram kraven för nya delar i systemet men även i befintlig funktionalitet.
Petra dokumenterade kraven i användningsfall och modeller ritades i Rational Rose. Petra jobbade även en del med att hjälpa interaktionsdesignern i projektet med att ta fram wireframes.
Senare var även Petra scrum master för ett team med ca 9 personer med roller inom krav, utveckling och test. Det innebar ansvar att ta hand om planering av sprintarna, problemhantering och den dagliga verksamheten för teamet.
Projektet var utmanande i att vara tidskritiskt gentemot taxeringsårets tidspunkter för när viss funktionalitet behövde vara klar. Det var ett stort projekt med flera scrum teams som behövde planera och synka sitt arbete. Petras förmåga att snabbt ta in ny information, strukturera och identifiera kärnfrågor och problemställningar i kombination med att vara angelägen att reda ut detaljerna och förstå problem bidrog till att synken mellan scrum teamen och dialogen med projektledningen fungerade bra. Hon kunde genom balansera helhet och detaljer och med gott ledarskap hantera teamet och samarbetet med andra team. Samtidigt arbetade hon nära verksamheten och tog snabbt till sig den komplexa verksamheten, funktionaliteten och lösningen. -
Ericsson
Delprojektledare
2011 - 2012
Petra ledde och koordinerade verksamheten att genomföra rensning och migrering av ett SAP ERP system för att förbereda system för nedstängning. Hon ansvarade för att följa projektets tidsplan och rapportera status till en styrgrupp. -
Apoteket
Testare
2010 - 2011
Petra arbetade med test och kvalitetssäkring för en retail lösning. Hon skrev testfall och genomförde funktionella tester i nära samarbete med arkitekter och utvecklare för att förstå lösningen utifrån kundens krav. Hon hade även nära dialog med slutanvändare för att samla deras input och feedback under testningen.
Projektet var utmanande i att det var stort med flera leverantörer och leveransteam inblandade i olika delar av lösningen. Delar av teamet satt även offshore. Särskilt utmanande var det när end-to-end tester skulle genomföras som Petra var en del av. Med sin goda samarbetsförmåga och problemlösningsfokus så bidrog Petra med att kontinuerligt förbättra arbetssättet under testperioden.
Petras kompetensområden
-
Kommunikation & Information
Engelska -
Metoder & Processer
Agila metoder allmänt, Scrum -
Projektfaser
Systemering/Design/Krav -
Verksamhetsutveckling och Strategi
Verksamhetsanalys, Kravanalys
Petras anställningar
-
Kravanalytiker, H&M
2015 - 2017
-
Kravanalytiker, Esatto
2014 - 2015
-
Kravanalytiker, Capgemini
2012 - 2014
-
Testare, Accenture
2010 - 2012
Petras utbildningar
-
Data- och systemvetenskap, Uppsala Universitet
2006 - 2010