
Therese Nordling
Projektledning/-styrning
Therese har 20 års erfarenhet av arbete med IT inom offentlig sektor, i roller som projektledare, huvud-/programarkitekt, förvaltningsledare och systemspecialist. Hon har stor erfarenhet av att arbeta med standardsystem, både att införa, förvalta och avveckla dem. Therese har en magisterexamen i data- och systemvetenskap från Luleå tekniska universitet. Offentliga upphandlingar har följt henne sedan första anställningen som projektledare och hon har därefter deltagit vid ett flertal upphandlingar, av varierande storleksgrad och komplexitet.
Områden
- Projektledning/-styrning
- IT-arkitekt
- Förvaltningsledning
- Verksamhets- och systemanalys
Om Therese
Therese är en engagerad, analytisk och strukturerad persons. En av hennes främsta styrkor är att hon har lätt att se både helhet, samband och att fånga kritiska detaljer. Hon är noggrann, ansvarstagande och jobbar fokuserat för att nå uppsatta mål.Thereses CV
-
Region Västernorrland
IT-arkitekt
2021 - 2023
Huvudarkitekt inom Verksamhet IT med ansvar för och uppdrag att:
• etablera arkitekturstyrning,
• arbeta fram IT-strategi,
• etablera arbetssätt och processer för att arbeta aktivt med IT-arkitektur och målarkitektur i regionens verksamheter,
• ingå i verksamhet ITs ledningsgrupp,
• vara regionens representant i Ineras arkitekturråd.
Programarkitekt i Region Västernorrlands FVIS-program* med uppdrag att leda det regionala arkitekturarbetet i programmet samt ingå i programledningen.
IT-arkitekt i ett projekt som ingick i Region Västernorrlands FVIS-program med uppdrag att:
• kartlägga förmågor i befintliga system,
• kartlägga förmågor i nya systemet,
• GAP-analys,
• rita systemkartor som beskriver översikter av nuläge, målbild samt transformationen.
Målbilden var att tolv av de befintliga systemen ska kunna ersättas av det nya systemet.
*FVIS = Framtidens informationsstöd, ett vårdsystem som upphandlas, konfigureras, implementeras och ska förvaltas tillsammans med åtta andra regioner. -
Region Västernorrland
Förvaltningsledare
2016 - 2021
Förvaltningsledare IT (enligt pm3) med uppdrag och ansvar att:
• etablera ett nytt förvaltningsobjekt tillsammans med verksamheten Medicinsk Teknik (MT),
• skapa ett förvaltingsteam med specialister både från MT, IT och vårdverksamheten,
• planera förvaltningsarbetet,
• arbetsleda specialisterna i förvaltningsteamet,
• uppföljning av både system- och driftleverantörer ur driftsperspektiv,
• projekt- och uppdragsledning av förvaltningsaktiviteter,
• kravställning och utvärdering vid upphandlingar,
• avtalsuppföljning,
• anpassning till GDPR, NIS-direktivet, KLASSA och systematiskt informationssäkerhetsarbete enligt ledniningssystem ISO 27001,
• ta fram förvaltningsobjektets budget samt uppföljning av ekonomiskt utfall.
I förvaltningsobjektet ingick ungefär 70 st IT-komponenter som alla hade en koppling till en medicinteknisk utrustning. Exempel på system som ingick i förvaltningsobjektet var applikationer som samlar in data från patientövervakningsutrusning, EKG-arkiv, överföring av EKG från ambulans till EKG-arkiv, lagring av ultraljudsundersökningar, övervakning av dialysbehandlingar samt lagring av bilder från ögonkameror. -
Härnösand Energi & Miljö AB
Intern projektledare/systemförvaltare
2012 - 2016
Intern projektledare vid utbyte av kundinformationssystem med uppdrag att:
• leda, planera och samordna interna aktiviteter i projektet,
• vara kontakten mellan styr- och projektgrupp,
• kontakten mellan användare och systemleverantör.
Systemförvaltare med ansvar att leda systemförvaltningen av GIS-systemen samt samordning av GIS-funktionen. -
Härnösand Energi & Miljö AB
GIS-ingenjör/projektledare
2009 - 2011
Projektledare för "GIS-projektet" med mål att öka GIS-mognaden på företaget och att samla all dokumentation om ledningsnäten i samma system. Uppdraget innebar att:
• leda aktiviteterna vid systembyte för att samla alla affärsområden i ett system,
• starta upp en GIS-samordningsgrupp med användarrepresentanter från varje affärsområde med syfte att lyfta frågor kopplade till GIS samt planera och prioritera aktiviteter,
• upphandla GPS-utrusning samt starta upp en intern inmätnings- och utsättningsfunktion,
• hantering och förvaltning av bakgrundskartor,
• byte av koordinatsystem till SWEREF 99,
• uppstart av företagsgemensam förvaltning samt intern support av GIS-systemen. -
CSN
Systemspecialist
2006 - 2009
Systemspecialist med uppdrag att:
• leda, planera och följa upp förvaltningsaktiviteter,
• arbetsleda systemutvecklare,
• felsökning av både batchar och system,
• test av genomförda förändringar,
• konfigurera och hantera av batchkörningar i testmiljöer,
• leda och koordinera den årliga produktionen av skuldbesked.
Uppdraget ingick i förvaltningsobjektet ”Skuld”, med ansvar för att alla transaktioner kopplat till lånens in- och utbetalningar registrerades korrekt.
Den största händelsen varje år var produktionen av skuldbesked (årsbearbetningen), vilket också ingick i ansvarsområdet. Under årsbearbetningen skulle 1,1 miljoner skuldbesked produceras inom ett dygn och därefter skulle skuldbeskeden verifieras, skrivas ut och finnas i brevlådan hos alla låntagare inom 20 dagar. Produktionen av skuldbesked var noggrant planerad och optimerad process då det fanns begränsad tid för att låsa systemet för handläggare (oftast trettonhelgen) samt en dedikerad tid för utskrift hos utskriftsleverantören. -
Örnsköldsviks kommun, Tekniska kontoret
Projektledare
2006 - 2006
Projektledare för ett projekt med uppdrag att digitalisera sophämtningen i Örnsköldsvik samt att byta från en lösning med gemensamma containers till egna sopkärl vid fastigheten. -
Härnösand Energi & Miljö AB
Projektledare
2005 - 2006
Projektledare för ett projekt med mål att digitalisera renhållningen, med uppdrag att:
• implementera ett redan upphandlat GIS-system för renhållning (både sophämtning och slamtömning),
• sätta datastrukturen i systemet,
• importera data från andra system och informationskällor,
• implementera och testa systemet,
• utbilda både chaufförer och kontorspersonal i systemet.
Systemet användes både på kontoret som huvudregister över alla soptunnor, containers och slambrunnar samt i sopbilarna för att presentera chaufförens körturer och registrera de tömda sopkärlen. -
Härnösand Energi & Miljö AB
Transportledare
2004 - 2005
Tjänsten innebar trafikledning och planering av chaufförernas körningar, kundkontakter med renhållningsavdelningens kunder både via telefon och reception samt diverse arbetsuppgifter av administrativ karaktär.
Thereses kompetensområden
-
Bransch
Stat/kommun/region, Energi, Hälso- och sjukvård, Medicinsk teknik, Studiestöd -
Kompetenser
Projektledning, Kundinformationssystem, Medicintekniska system, Vårdinformationssystem, Huvudarkitekt, Systemförvaltning, Test, Uppdragsledning, Kravhantering, IT-arkitekt, GIS, Förvalntingsledning -
Språk
Engelska, Svenska
Thereses anställningar
-
IT-konsult (pågående tillsvidaretjänst), Region Västernorrland
2016 - 2023
-
Projektledare/systemförvaltare, Härnösand Energi & Miljö AB
2009 - 2016
-
Systemspecialist, CSN
2006 - 2009
-
Projektledare, Örnsköldsviks kommun
2006 - 2006
-
Projektledare, Härnösand Energi & Miljö AB
2004 - 2006
Thereses utbildningar
-
Reguirements engineering, NyTeknik Education
2024 - 2025
-
Agil projektledning, Nordic Tech Institute
2024 - 2024
-
Presentationsteknik, Sveriges Ingenjörer
2024 - 2024
-
Personligt utveckling genom mental träning, Unestål Education
2023 - 2024
-
Certifierad IT-arkitekt Master; Certifierad IT-arkitekt, DF Kompetens
2020 - 2021
-
Ledarskapsprogram, Xpansion
2010 - 2011
-
ITIL, Cornerstone/Profecto, Sundsvall
2008 - 2008
-
Testmetodik, Konsultbolag1, Sundsvall
2008 - 2008
-
Magisterexamen Data- och systemvetenskap, Luleå tekniska universitet Luleå
1999 - 2003