Viktoria Svensson
Kravanalytiker
Viktoria brinner för att få människor att förstå varandra. Hon är en länk mellan verksamhet och IT-organsationen. Hon är en positiv och engagerad person som har mycket lätt att samarbeta.
Områden
- Kravanalytiker
- Verksamhetsutvecklare
- Scrum master
Om Viktoria
Viktoria är en engagerad person som försöker hitta det optimala sättet att få verksamheter att jobba effektivt. Hon är resultatfokuserad och drivs av att lyckas få teamet att kontinuerligt leverera värde för kunden. Genom sin analytiska förmåga ser hon vad som ger nytta för verksamheten och personalen. På ett effektivt och roligt sätt jobbar hon med workshops för att komma fram till vad kunden vill ha ut av sina IT-system.Viktorias CV
-
Polisen
Kravanalytiker Scrum master
2019 -
Uppdraget innefattar att förstå, analysera och implementera de många förordningar, lagstiftningar och implementationsakter som eu-LISA givit ut för det nya Inrese- och utresesystem, EES (Entry/Exit System). Detta system gäller Tredjelandsresenärer som genomför Gränspassager i Schengen. Systemet ska integreras med det nationella gränssystem som Sverige utvecklar. Alla Schengenländerna ska integrera eu-LISAs centrala system med sina egna nationella gränssystem.
Då det befintliga nationella Gränspassagesystemet var utvecklat i en lite föråldrad systemlösning, (en java applikation (Swing) med integration mot tillhörande hårdvara för dokumentskanner/fingeravtrycksskanner/kamera. Applikationen pratade WS/SOAP mot en backend, NSISII), beslutades att systemet skulle göras om till en mer modern och framtidssäkrad systemlösning.
Den nya applikationen består av en Angular frontend som kommunicerar med backend med ett Rest-api. Backend är byggt som ett eventdrivet system, där systemet reagerar på fakta som tillförs i varje ärende och sedan hjälper användarna att komma fram till ett beslut. Systemet integrerar mot ett flertal informationskällor för att kunna tillföra ny information. Backend är byggt med Spring Boot och består av ett flertal tjänster som driftas på Kubernetes.
Detta för en bättre användarupplevelse, snabbare Gränskontroll och för att kunna svara upp till eu-LISAS krav på framtida integrationer.
Kravspecifikation för arbetet bestod av, att göra samma funktionalitet som i det befintliga systemet, fast med ny teknik och utvecklingsbart för det nya krav som eu-LISA kräver enligt förordningar och implementationsakter för EES (Entry/Exit System).
Kravinsamlingen (analys) har skett genom att läsa och förstå alla förordningar, implementationsakter samt verksamhetsanalys, workshops, intervjuer, studiebesök i verksamheten.
Detta har Viktoria planerat, lett och genomfört med berörda intressenter. Även analys av befintliga system, integrationer såväl interna som externa, till andra myndigheter, (ex.vis Migrationsverket), även test och utvärdering ingick för att få fram kravbilden av det nya gränssystemet. Resultatet såsom begrepp -, process- och informationsmodeller har hon dokumenterat i Microsoft Visio och Sparcs iServer for Enterprise Architecture.
Kravdokumentation och systembeskrivningar dokumenterats på Polisens intranät i Confluence, Microsoft Visio och Sparcs iServer for Enterprise Architecture.
Själva utvecklingsarbetet såsom Features, Userstories och tasks har dokumenterats i Jira.
Viktoria har även en roll som Scrummaster i utvecklingsteamet. I denna roll har hon drivit utvecklingsteamet till att från prototyper få fram ett komplett system innehållande alla de efterfrågade delarna. Teamet har enligt det agila utvecklings levererat delsystem och nya versioner kontinuerligt. Lean och Agil utveckling har varit en viktig del för Viktoria att få systemen på plats.
Utvecklingsteamet levererade den nya första versionen av den webbaserade gränsklienten i oktober – 2021 helt enligt tidplan.
Därefter fortgick utvecklingsarbetet med mer och mer implementeringar från Entry/Exits implementationsakter så att Sverige kommer kunna ha en nationell gränsklient klar för att kunna efterleva eu-LISAs krav på ett nationellt system för gränskontroll. Detta arbetar Viktorias utvecklingsteam vidare med till driftstart av första versionen av eu-LISAs Centrala system, som dock skjutits i tid från oktober – 2022 till nuvarande tidpunkt 2024-11. -
Kriminalvården
Kravanalytiker, Scrum master, Produktägare
2017 - 2019
I april -17 började Viktoria, systemarkitekten och lösningsarkitekten att ta fram det nya systemet för transport av interna och externa klienter på Kriminalvården. Arbetet skedde enligt SAFe (Scale Agile Framework), vilket dokumenterades i TFS med såväl Epics, Features och Userstories. Hela systemlösningen omfattade nedbrytning och analys av funktionalitet såsom integrationer till andra system, karttjänst, avståndsberäkning, mobillösning för genomförandet av transporter mm
Kravinsamlingen (analys) har skett genom workshops, intervjuer, studiebesök och verksamhetsanalys. Detta har Viktoria planerat, lett och genomfört med berörda intressenter. Även analys av befintliga system, inkl. test och utvärdering av mobila lösningar, ingick för att få fram kravbilden av transportsystemet. Resultatet såsom begrepp -, process- och informationsmodeller har hon dokumenterat i iServer for Enterprise Architecture.
Viktoria har varit kravansvarig i projektet och denna roll har också inneburit att läras upp några anställda inom kravanalys och test, dokumentation och spårbarhet.
Krav och test dokumenterades i TFS som features, userstories, tasks, testfall och testplaner.
Under framtagandet av systemen för transporter har Viktoria använt Interaktionsdesign och prototyping som metod, för att hitta vilken information som kunden hade behov av och hur systemet skulle interagera med användaren. Detta dokumenterades i Visio och Balsamiq.
De webbsystemen som utvecklats för transport sträcker sig från beställning (e-tjänst), planering av transport (logistik), genomförande av transporter (mobillösning), samt uppföljning och statistik .
I Viktorias roll som Scrum master har hon drivit utvecklingsteamet till att från prototyper få fram ett komplett system innehållande alla de efterfrågade delarna. Teamet har enligt SAFe levererat delsystem och nya versioner kontinuerligt. Lean och Agil utveckling har varit en viktig del för Viktoria att få systemen på plats. Första versionen av hela transportsystemet kommer levereras i Maj 2019.
Viktoria har även haft rollen som produktägare för det nya systemen. -
Kriminalvården
Kravanalytiker, Scrum master
2016 - 2017
Viktoria hade rollen som kravanalytiker vid framtagandet av ett webbaserat beställningssystem (e-tjänst) för Kriminalvårdens alla transporter. Verksamhetsanalysen planerades, leddes och genomfördes dels i workshopform och dels genom att analysera transportverksamhetens olika planeringskontor. Detta för att säkerställa att rätt information togs in i beställningen (e-tjänsten), för att sedan kunna planera och utföra dessa transporter på ett effektivt och säkert sätt. Kravarbetet resulterade i process-, begrepp och informationsmodeller. Detta dokumenterades i Visio.
Interaktionsdesign och prototyping var en av metoderna för att hitta vilken information kunden hade behov av. Detta dokumenterades i Visio, Powerpoint och Balsamiq.
Då e-ansökan för transport vänder sig till både interna och externa kunder, var användbarhet och interaktion en viktig del för att få fram en intuitiv e-tjänst
Viktoria hade även rollen som Scrum master för utvecklingsteamet. Hon hade ett nära samarbete med verksamhetens projektledare tillika backloggansvarig, vilken hon också stöttade i hans nya roll. Första versionen av beställningssystemet driftsattes i april 2017 för ett antal externa myndigheter, som exempelvis Polisen, Migrationsverket och SIS. Viktoria var drivande i den Agila utvecklingen så att leverans kunde ske i rätt tid. -
Kriminalvården
Delprojektledare och metodstöd
2016 - 2016
Under 2016 har Viktoria haft rollen som delprojektledare. Projektet skulle leverera nya funktioner till Kriminalvårdens klientsystem, för att kunna avveckla det gamla systemet.
Hennes roll omfattade planering, ledning och genomförande så att funktionerna kravställdes, utvecklades, testades och driftsattes i en speciell ordning, så att avvecklingen kunde gå ”smärtfritt” för användarna. Målet var att användarna inte skulle behövda arbeta i 2
system samtidigt.
All dokumentation kring funktioner och dess krav skedde i TFS (Team Foundation Server) -
Kriminalvården
Kravanalytiker och metodstöd
2015 - 2015
Viktoria var engagerad i projektet utifrån två roller, främst som kravanalytiker men också som metodstöd under införandet av Agil systemutvecklingsmetodik. Hennes huvudsakliga ansvar var att kravanalysera Kriminalvårdens klientsystem till att bli mer modernt och mer användarvänligt. Kunden var i behov av ett effektivt system som kunde leverera rätt information vid rätt tillfälle utan onödig administration. För att kunna genomföra en kravanalys krävdes ett nära samarbete med såväl verksamheten som IT-avdelningen. Detta skedde främst utifrån studiebesök och verksamhetskartläggning. Kartläggningen resulterade i att upprätta eller (förändra befintliga) begrepp, informations – och processmodeller. Detta dokumenterades i Visio. Alla förändrade och nytillkomna krav dokumenterade i TFS (TeamFoundationServer) Hon arbetade också med att stötta systemförvaltningsavdelningen och IT-avdelningen, med målet att jobba enligt en Agil system-utvecklingsmetodik. Viktoria var även mentor till en anställd person som skulle ”sadla om” till kravanalytiker. Den personen jobbade nära Viktoria under ett halvår och fick lära sig metoder för att hantera krav och även att skriva testfall och utföra tester. -
Migrationsverket
Kravanalytiker, Scrummaster, Produktägare
2009 - 2015
Viktoria arbetade med att kravanalysera Migrationsverkets olika verksamhetsområden inom projektet e-Migration. Projektets uppdrag var att digitalisera verksamhetsområdet BBM (Besök, Bosättning och Medborgarskap).
Som kravanalytiker inom projektet analyserade Viktoria hela processen från ansökan till beslut, vilket omfattades av att;
* ta fram flödesschema, begrepp, informations -och processmodeller.
* vara delaktig i informationsklassificeringar
* planera, leda och genomföra verksamhetsanalys och workshops med verksamheten, dels för att definiera krav och dels för att utveckla verksamhetsprocessen.
* ta fram interaktionsdesign och prototyper i form av skisser
Kravarbetet resulterade i en webbaserade portal för e-ansökningar och ett egenutvecklat ärendehanteringssystem för handläggningen.
Då e-ansökan i huvudsak vände sig till utländska medborgare, var användbarhet och interaktion en otroligt viktig del för att skapa en rättssäker och fungerande process.
Dokumentation av krav skedde i Jira och i Word. Flödesscheman, begrepps-, informations- och processmodellering dokumenterades i Sparx Enterprise Architect och Oracle JDeveloper. Prototyping och interaktionsdesign dokumenterades i Visio.
Projektet och utvecklingsteamen arbetade med Lean och systemutvecking bedrevs enligt Scrum-metoden.
Sedan 2011-09 har Viktoria genomgått utbildning i och även praktiskt tillämpat Oracle BPM och ritat processer i Oracle JDeveloper.
Under januari 2013 har Viktoria även haft rollen som Scrum master för ett utvecklingsteam. Hon har även arbetat med att definiera roller inom Scrum och hur Migrationsverket ska tillämpa dessa. Viktorias uppdrag inkluderar även ansvar för planering av test, leveranser och driftsättning.
Sedan 2014-08 har även Viktoria varit mentor för en anställd kravanalytiker på Migrationsverket. Mentorskapet har inneburit att stötta och leda personen genom kravanalys, kravinsamling, dokumentation, interaktionsdesign, workshop/seminarier, verksamhetsanalys och Scrum metoden.
Sedan 2015 hade Viktoria även rollen som PA (Produktägare) vilket kan till viss del likställas med backloggansvarig och objektägare. I och med att Viktoria har kunden i fokus, så har hon sett till att systemen blivit mera effektiva att arbeta med, vilket har gynnat kunderna, så att de kunnat fatta snabbare beslut, vilket i sin tur gynnat slutkunden, personer som vill komma till Sverige. -
Migrationsverket
Verksamhetsutvecklare/Utredare
2009 - 2009
Viktorias roll i uppdraget var att utreda Bostads och Stadsbidragsenhetens processer och system i syftet att påvisa vilka processer och systemförändringar som behövde förändras i syfte att öka effektiviteten och nyttan. -
Migrationsverket
Kravanalytiker
2008 - 2008
Ett lagförslag låg till grund för att förändringar behövde genomföras i systemen för tillståndsprocessen på Migrationsverket. Viktorias roll innebar att kravanalysera, utreda och dokumentera vilka system som behövde förändras. Uppdraget innebar även framtagande av
systemtestspecifikationer och utförande av systemtester inför leverans. -
Saab Linköping
Systemutvecklare, medlem i förvaltningsgrupp
2002 - 2008
Systemutvecklare, medlem i förvaltningsgrupp 2002 - 2008
Viktorias roll i uppdraget var teknisk resurs, utveckla och kundanpassa ECM-systemet Livelink (OpenText). För att analyser vilka behov och krav kunden hade på systemet, planerade, ledde och genomförde hon workshops med verksamheten.
Som en del av införandet av dokument- och ärendehanteringsystemet, konfigurerade och anpassade Viktoria systemet i flera olika verksamheter.
I uppdraget ingick också att hantera frågor kring dokumentstyrning, livscykelhantering och säker och beständig arkivering.
Hon arbetade även med att utveckla workflows och rapporter enligt kundens behov.
Viktoria var även ansvarig för implementation, uppgradering, konfiguration, support och utbildning av systemet. -
Studsvik Nuclear AB
Systemutvecklare
2002 - 2002
Viktoria arbetade med att ta fram rapportunderlag om radioaktivt avfall.
Viktoria arbetade i Delphi och SQLServer. -
Alstom Power AB/Siemens
Systemutvecklare
1995 - 1999
Viktoria arbetade med systemutveckling inom Alstoms servicefunktion för GAS-turbiner. Hon tog fram rapporter med hjälp av MS Access mot Oracledatabas. Rapporterna presenterade varje turbins-servicenivå. Viktoria arbetade även med införande, test och kundanpassning av
ett PDM-system (Product Data Management, vid namn Teamcenter.) Systemet syftade till att visa varje komponent och dess dokumentation (och dokumentlivscykel) för varje turbin. -
Sjöfartsverket
Systemutvecklare
1988 - 1995
Viktoria arbetade på IT-avdelningen på Sjökarteavdelningen på Sjöfartsverket. Hon programmerade i huvudsak i Fortran. Hon var med och tog fram administrativa system för sjökort till främst båtsporten. Hon arbetade också med att ta fram testplaner och utföra
tester. Hon kundanpassade och utvecklade GIS-system för digitalisering av sjökort.
Viktorias kompetensområden
-
Branscherfarenhet
Service/Tjänster, Stat/kommun/Landsting -
Databaser
Datamodellering -
Drift/Support/Service
Användarsupport -
Metoder & Processer
Scrum, Ratten/Pilen -
Projektfaser
Test, Förstudie, Implementation, Systemering/Design/Krav -
Roller
Utredare, Workshopledare, Förändringsledare, Testare, Kravanalytiker -
Systemtyper
Webb- och Internetbaserade system, Windowsapplikationer, Systemförvaltning, Objektorienterade system -
Test & Verifiering
Acceptanstest, Funktionstestning, Systemtestning -
Tillämpningar
Ärendehanteringssystem -
Utbildning
Annan högskoleutbildning 1 år -
Verksamhetsutveckling och Strategi
Processutveckling, Workshopledning, Utredning, Kravanalys, Kravmodellering, Verksamhetsanalys, Verksamhetsmodellering
Viktorias anställningar
-
Kravanalytiker, VISMIJA IT Consulting AB
2013 -
-
Konsult-Kravanalytiker, Sogeti
2012 - 2013
-
Systemutvecklare - Konsult, WM-Data/Logica
1995 - 2011
-
Programmerare, Sjöfartsverket Norrköping
1988 - 1995
Viktorias utbildningar
-
Certifierad Scrum Master, Linköping
2014 - 2014
-
Oracle BPM - JDeveloper, Norrköping, intern Migrationsverket
2012 - 2012
-
Enterprise Architect, krav-test 1 dag, Norrköping, internt Migrationsverket
2011 - 2011
-
BPMN 1.0-2.0, Norrköping, intern Migrationsverket
2011 - 2011
-
Enterprise Architect. 2 dagar, Norrköping, internt Migrationsverket
2010 - 2010
-
Informationsmodellering 2 dagar, Stockholm, Dataföreningens kompetenser
2009 - 2009
-
Systemutvecklarkonferens i Livelink, Phoenix, 5 dagar
2005 - 2005
-
Java J2EE certifieringsutbildning, Linköping, AddSkills
2005 - 2005
-
Systemadm dokumenthant.system Livelink, Amsterdam, 5 dagar
2002 - 2002
-
Systemutveckling i dokumenthant.system Livelink, Chicago, 5 dagar
2002 - 2002
-
Projektledning, fortsättningsutbildning, Stockholm, Logica intern
1998 - 1998
-
Grundläggande Unixutbildining, Stockholm, Learningtree
1997 - 1997
-
Grundläggande projektledarutbildning, Stockholm, Logica intern
1997 - 1997
-
Microsoft - Accessutbildning 2 dagar, Norrköping, Gajasystems
1995 - 1995
-
ADB-linjen 40 poäng, Högskolan Norrköping - Linköping
1987 - 1988
-
3-årig ekonomisk linje, Kungsgårdsskolan, Norrköping
1984 - 1987