Hoppa till sidans innehåll

Vad är innovation?

"Innovation is the ability to see change as an opportunity, not a threat." - Steve Jobs

Innovation beskriver processen att skapa idéer, produkter, tjänster eller processer som ger mervärde.

Vad är innovation?

I vår värld är innovation en kraft som ger liv åt våra mest djärva idéer och omvandlar dem till verklighet. I denna första bloggpost vill vi försöka beskriva själva essensen; vad innovation egentligen är och belysa det med några konkreta exempel. 

Innovation är ett brett begrepp som används för att beskriva processen att skapa och implementera nya idéer, produkter, tjänster eller processer som ger mervärde, förbättrar effektiviteten, löser problem eller uppfyller behov.

Innovation kan förekomma inom olika områden och se olika ut beroende på kontext. Här är några olika innovationskategorier exemplifierade med några konkreta exempel:

Produktinnovation

Apple iPhone: Vid lanseringen av den första iPhone 2007 introducerade Apple en design som var avsevärt annorlunda än de befintliga mobiltelefonerna på marknaden. Den var en kombination av flera enheter i en, inklusive mobiltelefon, iPod musikspelare, internetenhet och kamera. Med iPhone skapade Apple en ny standard och en helt ny produktkategori som förändrade hur människor använde och interagerade med sina mobila enheter. Den hade en betydande inverkan på mobiltelefonindustrin och teknologibranschen som helhet och fortsätter att vara en banbrytande produkt.

Tesla: Tesla gjorde elbilar praktiska och mer attraktiva för allmänheten genom att erbjuda längre räckvidd, pålitlig prestanda och snabb laddning. Detta skapade en ny marknad för elektriska fordon. De har inte bara skapat en ny produktkategori utan också utmanat konventionella uppfattningar om vad en bil kan vara och hur den kan fungera. Tesla har haft en betydande påverkan på bilindustrin och har påskyndat övergången till elektriska fordon globalt.

Tjänsteinnovation

Netflix: Netflix omvandlade hur människor konsumerar TV- och film och erbjöd en radikalt ny modell för att leverera innehåll. Genom att kombinera bekvämlighet, mångsidighet, innehåll och användarvänlighet har Netflix förändrat branschen och skapat en ny standard för strömmande underhållningstjänster.

Uber: Uber introducerade en digital plattform och en mobilapp som kopplar samman passagerare och förare och därigenom har de förändrat hur personer bokar och använder taxi- och transporttjänster. Genom att utnyttja digital teknik och skapa en användarvänlig plattform har Uber omdefinierat branschen och erbjudit användare en ny och bekvämare upplevelse. Uber har inte bara förändrat hur människor reser utan också hur vi tänker på och använder transporttjänster.

Processinnovation

Lean Production: Toyota utvecklade principer för Lean Production, som har blivit en standard inom tillverkningsindustrin för att minimera slöseri och maximera effektivitet. Den skapade en mer effektiv och kostnadseffektiv produktionsmodell som har haft en stor inverkan på tillverkningsindustrin och har lett till högre kvalitet, kortare ledtider och minskade produktionskostnader.

Just-in-Time (JIT) produktion: Detta koncept, som också utvecklats av Toyota, innebär att material och komponenter levereras precis i rätt tid, när de behövs. Det minimerar lagerkostnader och kan minska behovet av stora lager.

Marknadsinnovation:

Apple App Store: Lanseringen av App Store skapade en ny marknadsplats där utvecklare kunde sälja appar och spel till användare av Apple-enheter. Således ändrade den hur utvecklare nådde sina kunder, hur användare upptäckte och köpte appar och hur affärsmodeller för digitala produkter fungerade. App Store revolutionerade app- och spelindustrin och skapade en ny standard för digital distribution och försäljning av programvara.

Airbnb: Airbnb introducerade en ny marknadsplats för korttidsuthyrning av privatägda bostäder och boenden och omdefinierade hur människor söker, bokar och upplever boende när de reser. Genom att skapa en ny digital plattform för marknadsplatsen och att använda sig av delningsekonomins principer har Airbnb skapat en ny affärsmodell som har förändrat hur människor tänker på resor och boendealternativ. Det har samtidigt påverkat på hotell- och boendemarknaden och har ökat valmöjligheterna för resenärer.

Organisatorisk innovation:

Google's 20-%-koncept: Detta koncept tillåter anställda att använda upp till 20 procent av sin arbetstid för att arbeta på egna projekt och idéer som ligger utanför deras ordinarie arbetsuppgifter, vilket bland annat lett till nya produktinnovationer som till exempel Gmail and AdSense.

Holacracy[1]: Holacracy karakteriseras av en organisationsstruktur som eliminerar traditionella hierarkier samt främjar självstyrande team och distribuerat beslutsfattande. Holacracy omdefinierar hur en organisation är strukturerad och hur beslut fattas. Den främjar en kultur av självorganisering, transparens, snabbhet och innovation. Holacracy syftar till att skapa organisationer som är mer flexibla och anpassningsbara i dagens snabbföränderliga affärsvärld och att engagera medarbetare på ett sätt som traditionella hierarkiska strukturer kanske inte kan göra.

Det finns många andra kategorier av innovation, och innovation kan också vara inkrementell (mindre förbättringar av befintliga produkter eller processer) eller disruptiv (en helt ny lösning som utmanar befintliga marknader).

Vi ses i nästa bloggpost, då vi kommer vi att beskriva vilka värden och nyttor vi tror att man kan skapa med hjälp av innovation för olika aktörer inom samhället och företagsvärlden. Häng med!

Innovationsbloggen startsida



[1] Brian J. Robertson, Holacracy: The New Management System for a Rapidly Changing World, 2015.

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning