Fler kvinnor i entreprenörsvärlden
Sverige är ett av världens mest jämställda länder – något som det ligger år av hårt arbete bakom. Begreppet entreprenörskap har länge varit förknippat med män, men sakta men säkert börjar kvinnorna ta allt större plats på marknaden. 2014 kunde man mäta en väsentlig dipp i det svenska entreprenörskapet, men enligt 2016 års GEM-rapport har entreprenörs-kurvan återigen vänt till det positiva. Det svenska entreprenörskapet ökade med hela en procentenhet, vilket är glädjande nyheter, men ännu mer glädjande är att det är det kvinnliga entreprenörskapet som står för hela uppgången.
Att entreprenörskapet breder ut sig alltmer bland kvinnor i Sverige är en fantastisk – och mycket viktig – utveckling. Men det finns fortfarande utrymme för det kvinnliga entreprenörskapet att blomstra ännu mer. Att få en större balans mellan könen när det gäller att starta, driva och utveckla företag är inte bara en förutsättning för att det svenska näringslivet ska utvecklas, utan också för att skapa en bättre dynamik på marknaden.
Vi har pratat med Kristina Diné och Mia Johnson, två av Kvadrats häftiga och inspirerande egenföretagare som båda kan räkna in sig till de 32 procent som utgör Sveriges kvinnliga entreprenörer och egenföretagare. Vi ställde dem frågan om vad de tror krävs för att det kvinnliga entreprenörskapet ska öka i Sverige.
Kristina Diné
För att öka antalet kvinnliga entreprenörer tror jag att vi bör lära oss att inte alltid vara så försiktiga och överambitiösa – allt måste inte vara korrekt och perfekt från början. Entreprenörskap handlar mycket om mod och att våga ta steget att faktiskt prova. För att testa din affärsidé kan det vara klokt att vända dig till personer som vågar ställa de besvärliga frågorna och utmana din idé. Dessa är troligtvis inte dina närmsta vänner eller släkt. Vänd dig istället till ett innovationskluster eller någon idéverkstad – eller varför inte testa din passion och affärsidé i det företag som du arbetar i idag? Det är en av de möjligheter vi på Kvadrat får.
Mia Johnson
En amerikansk studie visade nyligen att tjejer, redan i sexårsåldern, kopplar smarthet till pojkar. Det här är ett resultat som vi troligen skulle få även i Sverige. Liknande frågeställningar kring entreprenörskap skulle säkert peka på att tjejer i sexårsåldern tror att det är pojkar som har egna företag. Hur kan vi ändra detta? Jag anser att vi måste få in entreprenörskap på schemat i svenska skolor. Vi måste även utbilda i ekonomi med praktisk tillämpning, vilket i sin tur kommer att bidra till kunskap om hur man hanterar sin privatekonomi. Detta måste bli obligatoriska baskurser – inte tillval. Dessutom behöver vi ge plats till förebilder som man kan identifiera sig med. Ett exempel är den lista på de tolv kvinnor som anses vara de mäktigaste kvinnorna i näringslivet 2017, som Veckans Affärer publicerade i samband med Internationella Kvinnodagen. På listan finns kvinnor som har förverkligat sina idéer. Noterbart är dock att det inte är namn som sitter i storbolagsstyrelser. Låt oss se till att de här förebilderna syns och hörs, för det är här framtiden finns!