Hoppa till sidans innehåll

Kvadrat hjälpte FreeZone Sweden att skapa VR-event

Under 2020 arrangerade konsultföretaget Kvadrat ett antal event i virtual reality, VR. Nu har Kvadrat Malmö hjälpt organisationen FreeZone Sweden med produktion och genomförande av ett VR-event. FreeZone Swedens vision är alla ungas rätt till ett liv i frihet och verksamheten fokuserar på att förebygga hedersrelaterat våld och förtryck, stärka barns och ungas rättigheter och främja psykisk hälsa.

Viktoria Nordén från Freezone Sweden hälsar välkommen till VR-konferensen.

Under 2018-2021 har Freezone Sweden arbetat med projektet “Mitt liv, min rättighet”, finansierat av Allmänna arvsfonden. Projektet har fokuserat på barn och unga mellan 11 och 22 år som flytt eller migrerat till Sverige och/eller är utsatta för hedersnormer. Projektet har omfattat många olika moment som utbildning, metodutveckling, en podd och en utställning och var tänkt att avslutas med en fysisk konferens. Det sistnämnda satte pandemin stopp för, men gav FreeZone möjlighet att istället tänka helt nytt tillsammans med konsulterna Michel Boutros och Charlotte Albertsson på Kvadrat Malmö. 

Här nedan en intervju filmad i VR med alla arrangörerna: Viktoria Nordén, verksamhetsledare FreeZone Sweden, Tomas Bendz, Co-founder hos Kvadrats VR-partner Around the Corner och kvadratkonsulterna Charlotte Albertsson och Michel Boutros. Stefan Eriksson från Kvadrat Malmö intervjuar straxt efter eventet genomfördes.

För att kunna se denna video behöver du godkänna marknadsföringscookies. Klicka här för att ändra ditt medgivande.

Viktoria Nordén, verksamhetsledare FreeZone Sweden, vad var motiven för att välja VR?

− Vi kände att den digitala mötesformen var platt och vi önskade kunna göra något extra som slutredovisning av projektet. Genom att använda VR kunde vi bygga upp olika rum som symboliserade olika delar av projektet och vårt arbete. Till exempel det s k podd-rummet, där den aktuella podd-gästen blev inbjuden att, tillsammans med Kvadrat AB, forma rummet som en av miljöerna hon själv befann sig i under sin flykt.

Kommer ni att arbeta med VR igen?

− Vi funderar nu på att gå vidare med VR-konceptet och testa stärkande VR-med unga, säger Viktoria.

Linn Ehde och Johanna Salama från FreeZone Sweden diskuterar de olika världarnas form och funktion med Charlotte Albertsson och Michel Boutros från Kvadrat.

Michel Boutros och Charlotte Albertsson, berätta om ert arbete med eventet!

− Vi blev båda två helt tagna av möjligheterna med VR efter Kvadrats vårkonferens förra året och kände att vi att vi gärna ville stötta Freezone Sweden. Vi ser stora möjligheter i hybridmöten i olika former. Lösningarna för konferensen har jobbats fram i en iterativ process där vi bland annat anpassat VR-miljöerna så att de förstärker det som ska presenteras. 

Midia, en av deltagarna i projektet, berättar om flykten från Kurdistan, i en miljö som är uppbyggd för att efterlikna den krigsmiljö hon befann sig. Bakom deltagarna finns taggtråd och fler militärfordon.

Hela eventet pågick under knappt 2,5 timme och började med en föreläsning i Zoom. Därefter kunde deltagarna välja att fortsätta titta på eventet via Zoom, dit vi streamade en filmad VR-upplevelse, eller delta i VR i 2D via PC, eller i 3D med VR-headset. Under eventet besökte vi fem olika VR-miljöer. Vi var bland annat på en strand för att testa avslappningsövningar, i en krigszon där vi fick uppleva en flykt från Kurdistan och på en takterrass, där konferensen avslutades med digitalt fyrverkeri. Totalt ett sextiotal deltog i konferensen med VR-headset, dator eller via Zoom-möte.

Utställningen ”världsberättarna” där unga fick ge sin syn på ”om jag var statsminister”.

När du planerar digitala event behöver du tänka annorlunda. Deltagarna orkar inte lika länge som i ett fysiskt event. Vi har sett över tid versus budskap noggrant för att få till en bra upplevelse. Det gäller samtidigt att se upp med begränsningar i tekniken. Fyller du världarna med för mycket innehåll, så blir de “tunga”, vilket ökar risken att VR-upplevelsen "laggar" för besökarna. De flesta har inte deltagit i VR-event tidigare och behöver stöd, för dem tog vi fram korta instruktionsfilmer. 

Appen Digitala zoner syftat till att ge unga en möjlighet att stärka sig själva, med olika övningar. Det finns även en avslappningsövning som VR-deltagarna fick prova på under ledning av FreeZone Swedens grundare, Johana Salama

Vad har ni för tips till de som funderar på att använda VR i sin verksamhet?

− Våga prova! Låt det bli en del av nästa medarbetardag och kombinera det med teaminnovation till exempel. Det finns så mycket kraft i detta, men HUR är upp till varje företag att arbeta fram, säger Charlotte Albertsson.

− Idag finns det en mycket större acceptans att utforska och upptäcka digitala mötesalternativ. VR möten är ett sätt att förena både nyttan av att få effektivare möten och nöjet att upptäcka och utforska möjligheterna som VR erbjuder tillsammans med sina kollegor, säger Tomas Bendz, från Kvadrats VR-partner Around the Corner.

Linn, Viktoria, Johanna och Hanna från FreeZone Sweden avrundar eventet och svarar på frågor från deltagarna.

Vad tycker man då när man deltar som besökare på ett VR-event?

Irene Grahn var en av de som provade VR för första gången under eventet, hennes omdöme var: ”Det kändes lite som att vara docka i en dockteater fast med en levande själ... Konstlat och ändå fullständigt naturligt. Lekglädje!”

Kontakt för mer information:

Helen Asklund
VD Kvadrat Malmö
helen.asklund@kvadrat.se
072-547 17 90

Viktoria Nordén
Verksamhetsledare FreeZone Sweden
viktoria@freezone.se
076-323 42 43

Tomas Bendz
Co-founder, Around The Corner
tomas@aroundthecorner.se
070-261 79 02

Kvadrat i siffror

  • 556

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning