Hoppa till sidans innehåll

Relationen i fokus för Kvadrat Stockholms nya säljare

Sara och Anne-Li

Kvadrat växer och blir fler. Vi träffar Anne-Li Appelberg och Sara Ljung, två av Kvadrats nya säljtillskott i Stockholm. Anne-Li och Sara har båda en bakgrund som bland annat konsultchefer, samt lång erfarenhet av försäljning, rekrytering och personalansvar. Vi passar på att fråga dem om vad som är viktigt i arbetet som säljare, men också om vad det var som tilltalade dem med Kvadrat och hur de ser på det arbete de har framför sig.

Hej Anne-Li och Sara! Ni är nya säljare på Kvadrat, berätta lite om er bakgrund.
Anne
Li: Jag har arbetat i konsultbranschen sen 1988 och jag har hunnit med att testa på många olika roller under åren. I grund och botten är jag utbildad systemvetare, men jag läste även ekonomi under studietiden. Detta gjorde att jag blev någon slags IT-ekonom, vilket har placerat mig mellan IT och verksamhet. Det har i sig vidare gett mig möjligheten att kunna arbeta mycket med människor och förändringsledning kring bland annat affärs- och ekonomisystem. Under mina 30 år i branschen har jag varit allt från säljande konsult och säljande konsultchef, till säljande kundansvarig och branschansvarig med ansvar för säljare inom både bank och försäkring, samt inom den offentliga sektorn.

Sara: Jag har jobbat med sälj i över 20 år och jag började min karriär med att sälja hårdvara på In Office, men jag gick sedan vidare till att arbeta på Jobline. Jobline, som senare blev uppköpt av Monster, var en av de första rekryteringssajterna och där fick jag möjlighet att arbetade med nätbaserad rekrytering. Vid den här tiden var rekrytering på nätet i sin linda och det var verkligen en spännande tid för rekryteringsbranschen. För min egen del handlade det om att bygga upp något som var helt nytt, vilket var jätteroligt.

Efter Jobline konsultade jag för ett bemannings-/rekryteringsbolag och startade upp deras försäljningsavdelning. Därefter gick jag gick vidare och började arbeta på Ework och där blev jag sedan kvar i 16 år. Ework var ett riktigt startup-bolag och vi började i en källare på Riddargatan. För att komma igång stod vi nere på Stureplan med skyltar och vi sålde varmkorv på vår bakgård för att få in konsulter. Det var verkligen en rolig och spännande resa att få vara med på. På Ework jobbade jag dessutom tillsammans med Henrik Widström, som idag också arbetar som säljare på Kvadrat.

Efter så många år i branschen har ni byggt upp viktiga kontaktnät. Hur viktigt är det att jobba med relationer i er bransch?
Sara:
 Kontaktskapande och relationsbyggande är verkligen viktigt och är något som gått som en röd tråd genom hela min karriär. Bygger du bra relationer med människor, lär du dig också att förstå verksamheten de arbetar i. Därför sätter jag alltid relationen först. Det är värt att lära känna alla, även de som tar emot dig i receptionen – det har du igen även långt efter avslutade samarbeten.

Bygger du bra relationer med människor, lär du dig också att förstå verksamheten de arbetar i

Anne-Li: Väl vårdade kontakter har du alltid med dig – oavsett bransch – och jag har, precis som Sara, alltid satt ett stort värde på relationer. Därför har jag suttit ute hos kund fem dagar i veckan och satsat på att lära känna alla, förstå verksamheten och deras utmaningar. Då känns kunderna mer som vänner snarare än affärsbekanta och man kan man vara proaktiv utan att ”kränga”.

Ni har nu jobbat på Kvadrat i ett par månader. Är det något som skiljer sig mot vad ni är vana vid?
Anne-Li:
 När man jobbar på större konsultbolag sker försäljningen ofta mer kring erbjudanden. Så ser det inte riktigt ut här, med vi ska börja med det! Sen har Kvadrat visat sig vara mer välkänt bland kunder än vad jag trodde att det skulle vara. Här arbetar alla tillsammans på ett sätt som är annorlunda jämfört med på många andra stora bolag. På större bolag är det ofta hård konkurrens mellan säljarna när det kommer till att få sälja företagets bästa resurser. Här är det tvärtom, här hjälps vi åt.

Sara: Ja, på Kvadrat är du som säljare mer personligt med i själva leveransen och du arbetar nära konsulterna. Det är en stor skillnad mot hur jag har arbetat de senaste åren, men jag tycker det är väldigt kul.

Hur ska ni nu arbeta framåt?
Anne-Li:
 Målet är att fokusera och fortsätta växa hos kunder där det finns förutsättningar, men också att växa hos de kunder där vi själva har direktavtal. Sen handlar det inte bara om att bygga på med nya konton, utan man måste också våga välja bort konton som inte har rätt förutsättningar. Det är dock viktigt att inte glömma att en del uppdrag kan vara viktiga för våra konsulter – uppdrag som kanske inte är så värdefulla på pappret, men som ger våra konsulter värdefulla erfarenheter och därför är viktiga att vårda.

På större bolag är det ofta hård konkurrens mellan säljarna när det kommer till att få sälja företagets bästa resurser. Här är det tvärtom, här hjälps vi åt

Sara: Vi ska också arbeta för att bli det självklara valet ute hos kunderna, både hos befintliga och nya kunder. Vi vill att de ska säga: ”Vi går alltid till Kvadrat för att vi har den relationen”. Sen ska vi också arbeta strukturerat och långsiktigt. Kvadrat skulle kunna vara dubbelt så stora idag om vi hade konsulter till samtliga förfrågningar, så vi ska också arbeta för att bli fler.

Varför valde ni just Kvadrat?
Anne-Li:
 En av de stora skillnaderna när det kommer till Kvadrat, jämfört med många andra arbeten jag varit på, är närheten till hela processen. För mig var det en av anledningarna till att jag valde just Kvadrat. Du är delaktig i rekrytering, försäljning och ansvarar för konsulter – jag skulle vilja påstå att det är lite ”tillbaka till hantverket”. Kvadrat är tillräckligt små för att vara personliga och mötet med människan/ konsulten är alltid i fokus. Sen finns det en värme och en öppenhet här – det är högt i tak. Konsulterna har en otrolig professionalism, de tror på sig själva, är ödmjuka och delar med sig.

Sara: Alla på Kvadrat väldigt intresserade och man märker att det finns ett genuint intresse för företaget, och det gillar jag. Sen är kulturen på Kvadrat uppbyggd kring det sociala och grundar sig i visionen om lycka, frihet och att alla ska trivas, vilket tilltalar merparten av våra konsulter – och även mig. 

Tack så mycket Anne-Li och Sara och varmt välkomna till Kvadrat!

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning