Hoppa till sidans innehåll

Vem får kalla sig entreprenör?

Jane

Det har minst sagt blivit trendigt att kalla sig för entreprenör och bara i Sverige har antalet entreprenörer fördubblats under de senaste åren. Ja, entreprenörskap och allt vad det innebär ligger verkligen i tiden. Men vem är egentligen en entreprenör och kan man som konsult verkligen kalla sig för entreprenör?

Jane Sonesson är affärs- och verksamhetsarkitekt och en av våra många Kvadratare. Jane har arbetat som konsult större delen av sitt yrkesliv och driver sedan sex år tillbaka eget företag. Vi passade på att ställa henne frågan om vad entreprenörskap betyder för henne och huruvida hon själv – som konsult – identifierar sig med begreppet.


Hej Jane, berätta lite om dig själv.
– Jag har varit konsult inom Kvadrat i några år nu och trivs väldigt bra med den livsstilen. Jag har arbetat som IT- och verksamhetsutvecklingskonsult sedan 1997 så konsultandet i sig är inget nytt, men att driva eget bolag har jag ”bara” gjort i 6 år. Just nu har jag ett uppdrag på Arbetsförmedlingen som verksamhetsarkitekt och försöker på många olika sätt bidra till att myndigheten lyckas med de förändringar som krävs enligt framtidens utmaningar.

Jag bor i Enebyberg med min familj som består av maken Egil, våra två tjejer Vera och Elsa och våra katter Polarn och Pyret. Sist, men absolut inte minst, det vill säga med 650 kilo, har jag min häst Bosse – han bor dock inte i Enebyberg utan i ett stall en bit bort. Tiden utanför jobbet lägger jag mycket fokus på träning av alla slag men en hel del hästdamm tar ofta överhand.

Hur definierar du begreppet entreprenörskap?
– Ser jag mig om på nätet definieras entreprenör och entreprenörskapet i fråga enligt följande: ”Entreprenören ska ha en idé som hon tror mycket starkt på. ”Entreprenören ska ha en stark vilja att förverkliga idén, “Det är bara resultatet som räknas” och ”Entreprenören ska ha en förmåga att organisera den verksamhet som behövs för att förverkliga idén.”

Jag kan till viss del hålla med om en del av ovanstående definitioner, men för mig personligen så präglas entreprenörskap av någon som har mycket energi för att driva frågor framåt. Entreprenören är också någon som är självständig, resultatorienterad och har en bra analysförmåga. Framförallt tycker jag att en entreprenör kännetecknas av någon som tror tillräckligt på sin idé och som har mod nog att tänka nytt och i nya banor. Detta innebär ofta att man går emot gamla tankesätt och etablerade normer, vilket definitivt kan vara energikrävande. Det gäller alltså att du verkligen tror på din idé.

Mitt engagemang och arbetssätt i hur jag tar mig an att skapa bra resultat ute hos kunder, kan jämföras med någon som har en stark affärsidé som hen brinner för att testa

Samtidigt tror jag att entreprenörskap är ett brett begrepp som många nog kan identifiera sig med. Jag själv identifierar mig som en entreprenör. Personligen kanske jag inte har en unik affärsidé som jag har ett starkt behov att förverkliga, men jag ser mig ändå som en entreprenör då jag som konsult, tillsammans med Kvadrat, är unik kring hur jag levererar och paketerar min tjänst till kunder. Mitt engagemang och arbetssätt i hur jag tar mig an att skapa bra resultat ute hos kunder, kan jämföras med någon som har en stark affärsidé som hen brinner för att testa. På samma sätt tror jag lika starkt och passionerat på mitt arbetssätt!

Tidigare i år visade det sig i en undersökning att många förknippar ordet entreprenör med hög status. Hur ser du på detta?
– För mig har entreprenörskap inget med hög status att göra. Som entreprenör är du mest mån om att få göra som du själv vill, att få hänge dig och lägga din tid på det du brinner för – och i bästa fall – tjäna tillräckligt mycket pengar på just det. För mig är inte pengafrågan nödvändigtvis den största drivkraften, utan det handlar snarare om att kunna ha makten över sitt eget liv och att ha möjlighet att genomföra det du verkligen brinner för. Det är det som är det viktiga enligt mig.

Tack Jane för dina tankar!

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning