Vi möblerade med återbruk
Kvadrat Växjö gick från en till 16 anslutna konsulter på två år och växte ur sitt kontor i World Trade Center. När Jan Cserpes, VD för bolaget, började titta på ny lokal slog det honom att rätt många företag just nu avvecklar sina stora lokaler. Detta eftersom många vill jobba mer hemma efter pandemin. Det satte igång tankarna på återbrukade möbler. Vi har pratat med Janne och den inredningsdesigner som hjälpte honom inreda det nya kontoret, Bijou Burns.
Hej Janne, hur kom du på att använda återbrukade möbler?
– Jag behövde mycket mer möbler än vad jag hade innan och insåg att det säkert finns hundratals höj- och sänkbara skrivbord i Växjö som bara står och skräpar. Och säkert en massa andra möbler också. Varför ska man hela tiden köpa nytt, det känns oerhört slösigt. Det växte till att hela kontoret skulle vara återbrukat med möbler i bra kvalitet. För att få hjälp pitchade jag det för designhögskolan här i Växjö, för att ge en designelev chans att få vara med från början. Att bestämma golv, tak, väggar, var allt ska vara och storleken på de olika rummen i kontoret, tillsammans med konceptet att allt ska vara 100 % återbrukat. Bijou nappade på idén. Parallellt med att vi började bygga kontoret och fick upp väggarna där vi ville ha dem, jobbade vi vidare med den tanken.
Hur fick ni fatt i möblerna?
– Vi tittade på återbrukssajter och även på ställen som Facebook Marketplace och auktionssajter. Framför allt var det Bijou som jobbade med det. Jag tog hennes lista på möbler och reste regionen runt och budade och körde hem möbler. Alla möbler, alla skrivbord, alla stolar, konferensbord, designmöbler, soffor, orientaliska mattor, tavlor och kylskåp är återbrukat. Väldigt mycket av det är designmöbler. Samtidigt som vi inte slösat på våra begränsade resurser i världen har vi sparat en jäkla massa pengar. Hela kontoret, nästan hundratio kvadrat, är bara återbrukade möbler. Det enda som är nytt är ”ljud och bild”. Vi valde att köpa en ny Sonos-anläggning och en stor bildskärm för väggmontage, det har bland annat med garanti att göra.
Vad har du fått för reaktioner hos kvadratarna i Växjö?
– De är jättestolta över att vi har haft den här ambitionen och lyckades realisera den så bra. De berättar om detta när de umgås med sina kompisar och kollegor i branschen.
Hur såg budgeten ut?
– Att få hundratio kvadratmeter yta att se väldigt coolt ut med designmöbler behöver inte vara speciellt dyrt. Ca 150 000 kommer vi lägga ut totalt för allt. Jag hade kunnat köpa nya designmöbler och det hade blivit tre gånger så dyrt. Det bygger jättemycket på att jag haft en inredningsdesigner och mig själv som har lagt mycket tid istället för pengar.
Bijou var guld värd under den här processen, utan henne hade inte jag fixat det här. Inte en chans, det har inte blivit hälften så bra. Så oerhört mycket kärlek för det hon höll på med och det här var hennes bebis också, hon var otroligt dedikerad uppgiften.
Hi Bijou, how did you and Janne meet?
– At the time I was in my last year of studying, there was a meeting amongst the students open for companies to come in and pitch a project or idea and ask students for help. I was really interested in, designing this space because I love being creative and like interior design. With the focus on finding second hand furniture and making it a sustainable space, I thought it would be a really fun challenge to take on. Really peaks not only my educational background, but also my personal interests. So I reached out to Janne and I was the only one out of my program to do that.
How did it turn out?
– I was a bit nervous but very excited, in the beginning I thought oh, Kvadrat, it's like a big corporate company. That totally like went away after having the first meeting with Janne and the entire process just went so smooth. And working with Kvadrat was so much fun, to create the mood boards, taking the initial idea and approach and elevating it. We really tried to capture the kind of the aesthetic and vibe that we wanted to create and how we could incorporate the Kvadrat brand identity into the space. I did a lot of research to find companies that sold second hand office furniture. It was fun researching and also a good challenge I would say. I found all the stuff, but Janne was the one going and picking things up.
Describe the stages of your work!
– I would say creating moodboards, researching and the products, then working with Pierre (Pierre Blennmyr, POE Design), a professional interior designer, to put together the bones of the space, like the wall, floor and ceiling. Working with the contractor of the building and kind of falls into that stage. And then it was getting all the furniture in there and designing the space, to move things around and decorate. Then we could see that now it's the smaller things to kind of fill in and bring the space to life – like lights, vases and glassware, small things like that. Towards the end I wanted to add a little bit of like my own personal touch and so I designed some little like pieces to put in some picture frames. And I painted a really big poster with Kvadrat in it, but kind of in an abstract way. That felt like my way of kind of putting my signature on the space.
How well did this project fit the goals of your education?
– What I was able to add from my education into this space was definitely the sustainability part and visual communication. How can we communicate to clients and the employees like a nice comfortable space, a safe environment, it's home, away from home and so. That's what we wanted to do and I think we were pretty successful with that.
Tack Bijou och Janne!